Advies voor nieuw nas systeem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1125629

Topicstarter
Ik zoek een?
Een nas systeem die vooral gebruikt gaat worden om films en muziek af te spelen, maar ook dient als back-up. Ik verwacht veel schijfruimte nodig te hebben.

Wat is je budget?
Niet meer dan nodig is.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, maar Synology geeft de beste indruk.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De nas is vooral bedoeld om op elk apparaat in huis makkelijk bij alle bestanden te kunnen, maar ook vanaf een afstand er bij te kunnen. We hebben een aantal smart tv's in huis die met de nas moeten kunnen verbinden om films en series (ook in 4K) af te spelen. Muziek moet toegangkelijk zijn voor alle apparaten, maar zou vooral gebruikt worden op verschillende desktops in huis. Voor alle bestanden op de nas moet automatisch een back-up gemaakt worden als dit mogelijk is.

Zelf kwam ik uit op de 'Synology DiskStation DS918+' met 4x een 'WD Red WD40EFRX, 4TB', maar ben bang dat dit een beetje een overkill is en het is ook nog eens erg prijzig. Ik ben zelf niet zo thuis van de nas systemen, dus elk advies en alle info is welkom!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:43

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Je zult toch zelf moeten bedenken hoe veel 'veel' schijfruimte is. Voor de 1 is een 2-bay NAS met 2x 8 of 2x 10 Tb 'veel' ruimte, maar ik zie hier ook mensen voor wie 16 bays net voldoet.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:58
Hoeveel opslag is veel opslag? Hoe verwacht je dat je opslagbehoefte groeit? Hoe wil je de media aan je devices gaan aanbieden? Moet je NAS video gaan transcoden of volstaat een simpele datashare? Wat wil je er nog meer op gaan draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-07 20:33

DarkSide

theres no place like ::1

Je budget is: Niet meer dan nodig is. (beetje vaag)
En je ruimte is: Veel schijftuimte (ook beetje vaag)

4k afspelen. Wil je dat tegelijkertijd?
De 918+ ondersteund hardware accelleratie. Maar weer niet voor plex bv.
Dus ligt er ook aan wat je op de TV aangesloten hebt (Shield oid) of de ingebouwde media speler (kan je bv DS video installeren). Hoe goed alles loopt.

Gebruik zelf een 216j. En plex icm Xplay op een LG.
Dat gaat. Maar transcoderen moet uit staan. De TV doet het rekenwerk. Maar ondertitels bv hebben vaak transcoderen nodig en dan houdt het op.

De 918 is krachtiger en heeft voor synologies eigen software wel hardware accellaratie.
Daar buiten volgens mij niet. Dus heeft hij het al gauw moeilijk.

Verder geen idee hoeveel ruimte je nodig hebt. Dus verder geen idee of 4x 4TB nodig is.

Wel een tip. Backups naar NAS zijn prima.
Zorgt dat je PC kan crashen en je data op de NAS staat. Maar zorg ook dat je NAS data veilig is. En RAID is geen backup

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Voor alle bestanden op de nas moet automatisch een back-up gemaakt worden als dit mogelijk is.
Zoals @DarkSide aangeeft; de NAS zelf is/heeft amper tot geen backup. Dan zal je op zoek moeten naar een externe oplossing zoals een tweede NAS op een andere lokatie of een cloud-storage provider.

Over hoeveel data hebben we het wat je verwacht te backuppen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1125629

Topicstarter
thunder7 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:40:
Je zult toch zelf moeten bedenken hoe veel 'veel' schijfruimte is. Voor de 1 is een 2-bay NAS met 2x 8 of 2x 10 Tb 'veel' ruimte, maar ik zie hier ook mensen voor wie 16 bays net voldoet.
gastje01 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:41:
Hoeveel opslag is veel opslag? Hoe verwacht je dat je opslagbehoefte groeit? Hoe wil je de media aan je devices gaan aanbieden? Moet je NAS video gaan transcoden of volstaat een simpele datashare? Wat wil je er nog meer op gaan draaien?
Excuses dat ik niet echt duidelijk hierin geweest ben. Ik schat dat er om te beginnen minimaal 10 Tb aan bestanden op gezet gaan worden, wat langzaam gaat groeien uiteraard. Laten we er van uit gaan dat 16-20 Tb genoeg is. Het lijkt me het handigst dat de NAS video's kan transcoden, omdat er verschillende (3 of meer) smart tv's en verschillende bestandtypes gebruikt worden. 'Wat wil je er nog meer op gaan draaien?' wat bedoel je hier precies mee?
DarkSide schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:42:
Je budget is: Niet meer dan nodig is. (beetje vaag)
En je ruimte is: Veel schijftuimte (ook beetje vaag)

4k afspelen. Wil je dat tegelijkertijd?
De 918+ ondersteund hardware accelleratie. Maar weer niet voor plex bv.
Dus ligt er ook aan wat je op de TV aangesloten hebt (Shield oid) of de ingebouwde media speler (kan je bv DS video installeren). Hoe goed alles loopt.
Ik heb niet zo zeer een budget, ik wil alleen voorkomen dat ik iets in huis haal waar ik voor een groot gedeelte geen gebruik van maak.
Mijn 4k bestanden zijn zeldzaam dus ik verwacht niet dat dit tegelijk gaat gebeuren, maar de kans is wel aanwezig in de toekomst.
De meest gebruikte tv's in huis hebben allemaal android dus DS video moet er op gezet kunnen worden toch? Zelf heb ik een Sony KD-55XE9305. Zal dit zelf nog wel nakijken.
MAX3400 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:50:
[...]

Zoals @DarkSide aangeeft; de NAS zelf is/heeft amper tot geen backup. Dan zal je op zoek moeten naar een externe oplossing zoals een tweede NAS op een andere lokatie of een cloud-storage provider.

Over hoeveel data hebben we het wat je verwacht te backuppen?
Ik denk dat het handigste is om dit zelf op een pc bij te houden dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:58
Anoniem: 1125629 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:55:
Excuses dat ik niet echt duidelijk hierin geweest ben. Ik schat dat er om te beginnen minimaal 10 Tb aan bestanden op gezet gaan worden, wat langzaam gaat groeien uiteraard. Laten we er van uit gaan dat 16-20 Tb genoeg is. Het lijkt me het handigst dat de NAS video's kan transcoden, omdat er verschillende (3 of meer) smart tv's en verschillende bestandtypes gebruikt worden. 'Wat wil je er nog meer op gaan draaien?' wat bedoel je hier precies mee?
Ga je er op downloaden? Moet er Domotica op draaien? Wil je iets van Sonarr/CP of iets in die trant draaien? Dat bedoelde ik. Verder als je wilt starten met 10 TB zit je met 4x4 TB al ver aan de Max uitgaande van 1 schijf redundancy. Beter neem je bv. 3x 6 of 8 TB (of groter), 1 schijf verlies je door redundancy en je hebt nog ruimte om er een 4e bij te prikken als t vol is. Tevens goed voor je energieverbruik :)
Ik heb niet zo zeer een budget, ik wil alleen voorkomen dat ik iets in huis haal waar ik voor een groot gedeelte geen gebruik van maak.
Mijn 4k bestanden zijn zeldzaam dus ik verwacht niet dat dit tegelijk gaat gebeuren, maar de kans is wel aanwezig in de toekomst.
De meest gebruikte tv's in huis hebben allemaal android dus DS video moet er op gezet kunnen worden toch? Zelf heb ik een Sony KD-55XE9305. Zal dit zelf nog wel nakijken.
Als je de media speler 'krachtiger' maakt, kan je NAS goedkoper, die hoeft immers alleen maar bestanden aan te bieden. Ik gebruik daar 3 systemen met Kodi voor (2x Rasberry, 1x Media computertje). De NAS levert mij gewoon een smb share aan en Kodi doet de rest. Als ik besluit er 20 mediaspelers aan de hangen is de NAS nog steeds snel genoeg, t schaalt lekker mee (voor zo ver relevant), ook als je media wensen veranderen.
Ik denk dat het handigste is om dit zelf op een pc bij te houden dan.
Ik denk dat hier meer een offsite backup bedoeld wordt :) Wat doe je bv bij bliksem/brand/diefstal?
Hiermee is niet gezegd dat je alles moet backuppen. Ik heb alleen de belangrijke bestanden (foto's documenten etc) ook nog extern staan. Alle gedownloade series zijn jammer dan in geval van bovenstaande, dit is geen data die niet vervangbaar is.
Pagina: 1