Toon posts:

Literatuur boek nederlands

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RGort10
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-11-2022
Hallo

Ik moet voor Nederlands in havo 5 dit jaar 3 boeken lezen. Ik heb alleen een probleem. Ik kan eigenlijk geen Nederlandse literatuur vinden met als onderwerp computers of technologie.

Dus mijn vraag is weten jullie leuke nederlandse boeken in dit genre.

Ik heb nog geen boeken gevonden. Omdat zodra ik weer eens een leuk boek voorbij zie komen die uit het Engels vertaald is. Maar het boek moet oorspronkelijk uit het Nederlands komen.

Zelf lees ik op dit moment voor Engels het boek: the Hitch hiker's guide to the Galaxy. Alvast bedankt voor de hulp

Beste antwoord (via RGort10 op 09-10-2018 14:55)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De enige die me te binnen schiet is Chriet Titulaer die met enige "kennis" en voorzienende blik wat heeft geschreven. En anders mogelijk iets van Dhr. Philips. Maar om het nou literatuur te noemen...

Voor je algemene interesse en wereldvorming, zou je beter kunnen kijken naar de bekendere schrijvers in NL zoals Mulisch, Wolkers, etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
De meeste Nederlandse literatuur is wat oubollig, daar zal je weinig in terug vinden mbt techniek.

Heeft school geen lijst?

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:48
Havo 5 en maar 3 boeken? Wat een treurnis.

Je zult maar weinig boeken over dat onderwerp vinden die echt onder literatuur vallen, ook niet uit andere talen trouwens. Durf eens verder te kijken dan 'computers en technologie', het doel van zo'n lijst is natuurlijk ook dat je wat breder leest dan je normaal gesproken zou doen. :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Weliswaar niet over techniek maar wel leuk lezen EN scoren bij je docent: ga de boeken van Gerard Walschap lezen.

Gerard WIE? Walschap dus. Belg en is zeker NL literatuur. Schreef tussen de twee wereldoorlogen in al heel open over sex, geweld, vreemdgaan en andere dingen die god verboden had. Wikipedia: Houtekiet (roman) Is zijn bekendste boek. Zet het in de godvrezende tijdsgeest van toen en je weet niet wat je leest.

Plus je docent mag ook aan het lezen want de kans dat ie die op zijn opleiding gelezen heeft is erg, erg klein :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• pven
  • Niet online
https://15-18.jeugdbiblio.../lezen-voor-de-lijst.html

Staat daar iets tussen? Als ik zo snel kijk, dan lijken het Nederlandse auteurs.

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

De enige die me te binnen schiet is Chriet Titulaer die met enige "kennis" en voorzienende blik wat heeft geschreven. En anders mogelijk iets van Dhr. Philips. Maar om het nou literatuur te noemen...

Voor je algemene interesse en wereldvorming, zou je beter kunnen kijken naar de bekendere schrijvers in NL zoals Mulisch, Wolkers, etc.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Slaap zacht Johnny Idaho van Auke Hulst is Nederlandse science fiction. Is dat misschien iets?

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-05 10:03
Bordewijk, Nooit meer slapen: landmeetkunde, meteorieten, gaten in de grond, etc (maar dat is dan ook echt maar een heel klein beetje onderdeel van het verhaal). Verder doen Nederlandstalige schrijvers over het algemeen niet aan technologie, technologie is namelijk heel erg saai om over te schrijven want het gaat niet in op de menselijke emotie die je een verhaal in kan trekken. Hitch hikers guide is ook geen technologie boek wat dat betreft, Marvin is niet voor niets een door emotie gedreven robot.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:56

Dido

heforshe

Laatste keer dat ik dat boek las was het nog van Willem Frederik Hermans ;)

Wat betekent mijn avatar?

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-05 10:03
Crap ;)
Dido schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:01:
[...]

Laatste keer dat ik dat boek las was het nog van Willem Frederik Hermans ;)

• RGort10
Allemaal hartstikke bedankt. Ik zal wat uittreksels gaan lezen van de opgenoemde boeken

• Arrne
Het lijkt me sterk dat je die mag lezen voor je literatuurlijst.

• RGort10
The Eagle schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:52:
Weliswaar niet over techniek maar wel leuk lezen EN scoren bij je docent: ga de boeken van Gerard Walschap lezen.

Gerard WIE? Walschap dus. Belg en is zeker NL literatuur. Schreef tussen de twee wereldoorlogen in al heel open over sex, geweld, vreemdgaan en andere dingen die god verboden had. Wikipedia: Houtekiet (roman) Is zijn bekendste boek. Zet het in de godvrezende tijdsgeest van toen en je weet niet wat je leest.

Plus je docent mag ook aan het lezen want de kans dat ie die op zijn opleiding gelezen heeft is erg, erg klein :P
Deze kwam vandaag toevallig nog in de les voorbij. Dit was omdat de leraar even de boeken van iedereen doornam

• MAX3400

MAX3400

Arrne schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:49:
Tja, op VWO heb ik, uit mijn hoofd, 15 NL, 10 UK, 7 DE moeten lezen in het laatste jaar. En dan ook nog verplicht zoveel fictie, zoveel non-fictie, zoveel "klassiek" etc. Inclusief toets/overhoring.
RGort10 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:06:
Allemaal hartstikke bedankt. Ik zal wat uittreksels gaan lezen van de opgenoemde boeken
Uh... Van uittreksels leer je niks; ik ga er even vanuit dat je wil kijken of ze interessant genoeg zijn om volledig te lezen.

• RGort10
MAX3400 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:09:
[...]

Tja, op VWO heb ik, uit mijn hoofd, 15 NL, 10 UK, 7 DE moeten lezen in het laatste jaar. En dan ook nog verplicht zoveel fictie, zoveel non-fictie, zoveel "klassiek" etc. Inclusief toets/overhoring.

[...]

Uh... Van uittreksels leer je niks; ik ga er even vanuit dat je wil kijken of ze interessant genoeg zijn om volledig te lezen.
Ja de uittreksels zal ik gebruiken om te kijken of het boek interessant is.

Ik weet ook niet waarom we zo weinig boeken moeten lezen.

• pven
  • Niet online
Arrne schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:08:
[...]

Het lijkt me sterk dat je die mag lezen voor je literatuurlijst.
Goed punt inderdaad. Geen idee. ;)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Arrne schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:49:
Als het 3 boeken minder zou zijn zou ik er tevreden mee zijn. Imo pure onzin.
Sommige docenten zijn nog wel soepel wat je mag lezen (Hunt for Red October mocht ik lezen voor Engelse literatuur), maar ik eet mijn schoen op als daar een docent mee akkoord gaat.

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:50
Titels die mij te binnen schieten:

De Broncode, over Jan Sloot en zijn "revolutionaire" uitvinding voor videocompressie.

Natlab, met inside verhalen over het Philips Natlab over o.a. de uitvindinding van de CD.

Geen van beide lijken mij echter titels die door je docent geaccepteerd zullen worden (en terecht).

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:50
Voor Nederlandse literatuur zul je inderdaad even los moeten komen van je primaire interesse. Maar, er zijn genoeg leuke boeken over zonder gelijk in taaie meuk terecht te komen. Wat zijn jouw favoriete boeken van Engelse schrijvers?

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Als ik nog een suggestie mag doen, De macht van meneer Miller van Charles den Tex. Niet per se een hoogvlieger qua literatuur, maar wel interessant qua wat techniek allemaal kan enzo.

• Arrne
Sissors schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:29:
[...]

Als het 3 boeken minder zou zijn zou ik er tevreden mee zijn. Imo pure onzin.
Niks mis mee om jongeren in aanraking te laten komen met literatuur (en andere cultuur), hoort gewoon bij de algemene vorming.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Arrne schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 00:22:
[...]

Niks mis mee om jongeren in aanraking te laten komen met literatuur (en andere cultuur), hoort gewoon bij de algemene vorming.
Gewoon een heel slecht idee. Hoeveel jongeren laat het "in aanraking komen" met literatuur? En hoeveel leren ervan dat literatuur "werk" is? Ik las als kind veel, daaronder ook literatuur, tot de verplichte boekenlijst op de middelbare school. Sindsdien nauwelijks meer gelezen, afgezien van non-fictie, en "literaire" schrijvers mijd ik als de pest.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Woker dan een wekkerradio

downtime schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 00:37:
[...]

Gewoon een heel slecht idee. Hoeveel jongeren laat het "in aanraking komen" met literatuur? En hoeveel leren ervan dat literatuur "werk" is? Ik las als kind veel, daaronder ook literatuur, tot de verplichte boekenlijst op de middelbare school. Sindsdien nauwelijks meer gelezen, afgezien van non-fictie, en "literaire" schrijvers mijd ik als de pest.
Tja, dat wisselt, ik heb sommige boeken van mijn leeslijst nog wel een paar keer gelezen.

Geschiedenis, biologie, scheikunde, natuurkunde en aardrijkskunde is ook "werk" op school, toch lijken me het wel handige vakken voor de algemene ontwikkeling, en gezien scholen het moeten geven ben ik daar niet alleen in :P

TS heeft wel het probleem dat veel literair werk van Neerlands-bodem gewoon oude meuk is. Nooit Meer Slapen is praktisch niet te volgen totdat je beseft dat het 1960 ofzo is, vandaar dat ie loopt te eikelen met luchtfoto's en een loodzware theodoliet.

De meest moderne die ik las een jaar of 7 geleden was Joe Speedboot, meest technologische is dat ze een vliegtuig in elkaar zetten, maar door de vlotte schrijfstijl las het voor mij wel lekker makkelijk weg :)

Overigens had ik ook een vaste lijst met iets van 200+ titels, mocht in de praktijk eigenlijk niet van afgeweken worden, maar ik weet natuurlijk of TS dat probleem ook heeft.

Eventuelle spelings fautem zijn hornderd prosent ironies bedoeldt.

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:12
Ach... Het Gouden Ei en Kort Amerikaans waren wel goede (dunne) titels. ;)

En in mijn tijd zat er nog een leuke detective (De Kroongetuige) tussen de Jonge Lijsters... Wel moesten we meer dan drie boeken lezen voor Nederlands Voor Duits en Engels waren drie boeken wel genoeg. :p

Als je denkt dat de Nederlandse literatuur oudbollig is, moet je de Duitse lijst eens zien... *kuch* Gruppe 47 *kuch*

[Voor 48% gewijzigd door Flozem op 10-10-2018 06:37]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Arrne schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 00:22:
[...]

Enkel voor je leeslijst iig boeken mogen lezen die goedgekeurd zijn door oude (blanke) mannetjes als 'juiste' boeken lijkt me niet de meest geweldige manier om in aanraking te komen met andere cultuur. Ik lees erg veel (zit boven de twee boeken gemiddeld per week). Ik heb bijvoorbeeld niks met een standaard roman, maar ieder zijn ding. Literair werk heb ik echter een grondige hekel aan, drie keer raden wat die grondige hekel heeft veroorzaakt.

Als het idee is de jongeren met iets anders in aanraking te laten komen, laat ze dan één literair werk lezen, en één chicklit, en een standaard romannetje, en een fantasy boek, etc.

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 25-05 17:04
Wikipedia: Mieke Maaike's obscene jeugd

Zeker in het licht van het nieuwe conservatisme van vandaag de dag.

[Voor 23% gewijzigd door Koja78 op 10-10-2018 09:05]

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-05 22:15
MAX3400 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:09:
[...]

[...]

Bij mij op het VWO was het ook zo weinig. Voor frans had de leraar zelf al boekjes gekozen van verkorte versies van de orginele uitgaves. Uiteindelijk meer engelse literatuur gaan lezen omdat ik toen het gevoel had meer te leren door het lezen van een vreemde taal. Uiteindelijk iets van 40 boeken op mijn engelse lijst gehad en daarnaast iets van plus 5 nederlandse boeken. Uiteindelijk denk ik dat er een grotere beloning tegenover moet staan wanneer je de tijd hebt genomen op boven de gestelde norm te lezen. Dat je bijvoorbeeld tijdens de overhoring en deel van een onderdeel kunt verknallen maar dat het opgevangen wordt door de hoeveelheid boeken die je hebt gelezen.

• RGort10
Trenchdog schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 00:14:
Voor Nederlandse literatuur zul je inderdaad even los moeten komen van je primaire interesse. Maar, er zijn genoeg leuke boeken over zonder gelijk in taaie meuk terecht te komen. Wat zijn jouw favoriete boeken van Engelse schrijvers?
Degene die me nu even te binnen schieten zijn. The hunger games, Harry Potter en nu the Hitch hiker's guide to the Galaxy. Kwa engelse series: prison break, the flash en the ledgends of tomorrow. Dit is een beetje mijn smaak. Dus zodra er wat technologie in voor komt vind ik het wel leuk.

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-05 22:52

Coffeemonster

div.message { margin: 150cm }

Sommige Nederlandse literatuurboeken zijn inderdaad wat saai, maar anderen lezen gewoonweg heerlijk door. Voorbeelden: De donkere kamer van Damocles (WF Hermans), de boeken van Willem Elsschot (Lijmen/Het been en zo) en De aanslag (Harry Mulisch). Goed, het leest misschien iets minder makkelijk weg dan Harry Potter of zo, maar het is ok niet meteen zware kost zoals Oorlog en vrede (Tolstoj). :P ;)

* Coffeemonster had Bezette stad van Paul van Ostaijen (waarin oa. het bekende gedicht Boem Paukeslag staat) op zijn lijst staan, maar dan moet je goed op de hoogte zijn van het expressionisme wat in die tijd speelde en de achtergronden daarvan. :P

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-05 16:55

edeboeck

mie noow noooothing ...

De enige titel die ik vond in de catalogus van onze lokale bibliotheek (disclaimer: heb het boek niet gelezen) én die oorspronkelijk in het Nederlands geschreven is: De ontdekking van de toekomst : wat we al weten, is niet te geloven.
Sowieso, veel succes met de opdracht!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Zojuist een boek gevonden wat ik indertijd zelf las maar waarvan schrijver en titel me allang waren ontschoten: De wereld gaat aan vlijt ten onder van Max Dendermonde. Wellicht ook een blik waard.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Nevermind

[Voor 96% gewijzigd door downtime op 10-10-2018 15:32. Reden: Er ging technisch iets vout]

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:50
Het is een dikke pil (overleggen met je leraar of het voor meer dan 1 boek mee mag tellen!), maar "De ontdekking van de hemel" van Mulisch zou ook nog geen slecht idee kunnen zijn. Daar zullen ook stukken in zitten waar je misschien wat sneller doorheen bladert, maar de thema's zouden je nog wel eens aan kunnen spreken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee