Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 760905

Topicstarter
Hallo,

ik ben op zoek naar een laptop voor mijn schoonmoeder. Ze had haar budget op 500 euro gerekend.Iedereen wil haar helpen, goedbedoeld, maar ze proberen haar allemaal zo veel mogelijk laptop te geven voor 500 euro, zelfs een pak hierboven.

Ze weet niets van computers, en laat haar leiden door anderen, die haar overtroeven en proberen op te spelden dat ze minstens een i5 processor nodig heeft, een SSD onmisbaar is, en een grafische kaart best ook niet onboard moet zitten.

Ze heeft momenteel een oude laptop, de batterij werkt niet meer, het ding neemt 15minuten in beslag om op te starten en draait nog op Windows Vista (zei ik al oude laptop?)

Ze is een van de enige mensen ter wereld die geduld heeft met computers, dus de traagheid stoort haar niet. Ze is enkel niet meer gerust bij het PC-banking, omdat er geen veiligheidsupdates zijn voor Vista.

We zijn dus op zoek naar een nieuwe laptop voor haar, enige vereiste is dat het op Windows 10 draait, (ze wil geen Mac OS aanleren) en dat het scherm 15" groot is.
Ze gebruikt haar laptop enkel voor PC-banking, foto's van haar fototoestel te halen en te mailen.

Geen facebook, geen video- of zelfs foto-editing, geen office.

Ik ben ervan overtuigd dat ze met een simpele laptop eind 200 begin 300 euro, met celerion of i3 processor, 4gig RAM en 500 gb HDD (en tuurlijk onboard videokaart) meer dan voldoende heeft, en beter haar geld spaart voor nuttigere dingen.

Nog een klein probleem, ze heeft leiver persoonlijk contact met winkeliers dus online-winkels zijn haar ding niet. We hebben haar al kunnen overtuigen dat bol of coolblue dezelfde service bieden als een Krefel, Vandenborre of Selextion, maar een laptop kopen via Amazon duitsland zal er niet inzitten.

Kan er me iemand me gelijk geven of tegenspreken? Mogelijke laptops voorstellen zijn ook altijd welkom.

Dingen zoals onderstaande lijken mij perfect voldoende voor haar.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het enige wat me opvalt aan het betoog; geld over gemak. En dat klopt niet. Je linkt 2 laptops met een 768p resolutie; persoonlijk vind ik dat veel te weinig voor alle opsmuk van "tegenwoordig". Op die schermen kan je een 1 megapixel foto nog net volledig zien; daarna moet je gaan zoomen en, afhankelijk van de gebruiker, dus horen dat de foto's zo onscherp lijken.

Wil je een eerlijk antwoord, even geld daargelaten? Neem schoonmoeder mee naar een winkel waar laptops staan. Desnoods een USB-stick mee met een paar van haar favoriete foto's. En ga eens kijken (letterlijk) wat ZIJ voldoende vindt aan een laptop.

Je topic is nu: anderen weten het beter, ik ben het er niet mee eens, dus wat denken andere anderen erover? Heeft jouw schoonmoeder geen keuze / mening over hoe iets eruit ziet? Dan kan je op basis van haar waarnemingen een filter definieren in PW om machines op te zoeken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:37
Enige belangrijke is eigenlijk de SSD. Processor en dedicated GPU gaat niet uitmaken voor dit gebruik. Kijk even naar reviews: Laptop Best Buy Guide - Oktober 2018

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

715289

Ik zou serieus een Chromebook overwegen. Ideale laptops voor digibeten en zeker makkelijker om het verschil uit te leggen dan van Windows Vista naar Windows 10.

Ik zou zelfs nog overwegen om het oude laptopje te voorzien van een SSD en Linux Mint als ze dan toch een overstap gaat maken van Windows Vista naar een nieuw OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:13
715289 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:36:
Ik zou serieus een Chromebook overwegen. Ideale laptops voor digibeten en zeker makkelijker om het verschil uit te leggen dan van Windows Vista naar Windows 10.

Ik zou zelfs nog overwegen om het oude laptopje te voorzien van een SSD en Linux Mint als ze dan toch een overstap gaat maken van Windows Vista naar een nieuw OS.
Toch zou ik denk ik Windows 10 pakken. Chrome OS klinkt leuk maar het hangt er vanaf hoe digibeet (of niet digibeet) TS zijn schoonmoeder is. Ik heb zelf ook een Chromebook voor in de bank/op bed en het werkt prima. Maar je moet wel verplicht je wachtwoord van je Google account invullen. Daarnaast lijkt mij foto's managen op een chromebook lastiger dan op een Windows laptop. (maar eerlijkshalve moet ik zeggen dat ik nooit bestanden opsla op mijn chromebook)

Mint met een SSD op zo'n oude laptop kan wel, maar de vraag is maar hoelang die laptop nog mee gaat als hij nog uit het Vista tijdperk stamt. Daarnaast zou ik een niet technische gebruiker niet willen opzadelen met Linux. Buiten het feit dat Linux niet op elke laptop/pc even stabiel werkt t.o.v. Windows (eigen ervaring op meerdere systemen) moet TS er dan ook rekening mee houden dat bij elk ding wat ze niet snapt zij hem gaat bellen.

Zelf gebruik ik van alles Windows, Linux Mint, Chrome OS. Mijn moeder draait nog Windows 7. Als zij een keer overstapt wordt het of Windows 10, of Chrome OS. Dat laatste zou ik t.z.t dan eens moeten uitzoeken. Ze heeft wel foto's op haar laptop, maar verder is het ook enkel wat internetten en e-mailen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

715289

dennis_rsb schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:27:
[...]

Toch zou ik denk ik Windows 10 pakken. Chrome OS klinkt leuk maar het hangt er vanaf hoe digibeet (of niet digibeet) TS zijn schoonmoeder is. Ik heb zelf ook een Chromebook voor in de bank/op bed en het werkt prima. Maar je moet wel verplicht je wachtwoord van je Google account invullen. Daarnaast lijkt mij foto's managen op een chromebook lastiger dan op een Windows laptop. (maar eerlijkshalve moet ik zeggen dat ik nooit bestanden opsla op mijn chromebook)

Mint met een SSD op zo'n oude laptop kan wel, maar de vraag is maar hoelang die laptop nog mee gaat als hij nog uit het Vista tijdperk stamt. Daarnaast zou ik een niet technische gebruiker niet willen opzadelen met Linux. Buiten het feit dat Linux niet op elke laptop/pc even stabiel werkt t.o.v. Windows (eigen ervaring op meerdere systemen) moet TS er dan ook rekening mee houden dat bij elk ding wat ze niet snapt zij hem gaat bellen.

Zelf gebruik ik van alles Windows, Linux Mint, Chrome OS. Mijn moeder draait nog Windows 7. Als zij een keer overstapt wordt het of Windows 10, of Chrome OS. Dat laatste zou ik t.z.t dan eens moeten uitzoeken. Ze heeft wel foto's op haar laptop, maar verder is het ook enkel wat internetten en e-mailen.
Google Photo's werkt heel makkelijk voor digibeten. Ik heb er verschillende mensen op weg kunnen helpen.
Er worden automatisch fotoboeken gemaakt en je krijgt periodiek een reminder over de fotomomenten uit het verleden. (Schoon)moeders vinden dat erg leuk.

Drempel kan idd een verplicht Google account zijn omwille van privacy, maar dan valt Windows ook af. Zeker W10 is niet bepaald privacyvriendelijk.

Vwb.Mint op een oudere laptop. Het is inderdaad een kwestie van wel of niet werken, maar als het werkt zou het de moeite waard kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
715289 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:19:
[...]

Google Photo's werkt heel makkelijk voor digibeten. Ik heb er verschillende mensen op weg kunnen helpen.
Er worden automatisch fotoboeken gemaakt en je krijgt periodiek een reminder over de fotomomenten uit het verleden. (Schoon)moeders vinden dat erg leuk.

Drempel kan idd een verplicht Google account zijn omwille van privacy, maar dan valt Windows ook af. Zeker W10 is niet bepaald privacyvriendelijk.

Vwb.Mint op een oudere laptop. Het is inderdaad een kwestie van wel of niet werken, maar als het werkt zou het de moeite waard kunnen.
Als ik het goed herinner kan je op een chromebook wel lokaal in een soort map je foto's pleuren of in je google drive idd. Maar wat ik al zei ik gebruik hem niet als mijn primaire apparaat.

Google account bedoelde ik niet eens persé privacy. Maar het inloggen met een wachtwoord is een extra stap. Maar als ze het wachtwoord kan onthouden, of op een papiertje dan is het niet lastig.

Nja de kans is wel groot dat Mint werkt, alleen is het afwachten of alle hardware werkt. (touchpad, wifi etc) en hoe stabiel het werkt. Maar het is een optie inderdaad. Mocht ze het niks vinden kan ze natuurlijk altijd nog een nieuwe laptop kopen met Win. 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

715289 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:19:
[...]

Ik heb al vaker dit soort uitspraken gezien; dat is pertinent niet waar! Microsoft is de enige in de EU (goedgekeurd door de Europese Commissie) die privacy-technisch voldoet aan de AVG/GDPR voor opslag/gebruik van alle gevoelige data incl. (inter)nationale banken en overheden (persoonsgegevens).

Dat heb ik je in MAX3400 in "Wat houdt ons tegen?" ook al verteld; toen vond je het heeel snel nodig om mijn argumenten te negeren en/of het topic een andere kant op te sturen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

715289

MAX3400 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:27:
[...]

Ik heb al vaker dit soort uitspraken gezien; dat is pertinent niet waar! Microsoft is de enige in de EU (goedgekeurd door de Europese Commissie) die privacy-technisch voldoet aan de AVG/GDPR voor opslag/gebruik van alle gevoelige data incl. (inter)nationale banken en overheden (persoonsgegevens).

Dat heb ik je in MAX3400 in "Wat houdt ons tegen?" ook al verteld; toen vond je het heeel snel nodig om mijn argumenten te negeren en/of het topic een andere kant op te sturen.
Ik ga deze discussie hier niet voeren. Daar is het het topic niet voor.
Maar lees deze slides eens:

https://nsa.gov1.info/dni/prism.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

715289 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:55:
Ik ga deze discussie hier niet voeren. Daar is het het topic niet voor.
Maar lees deze slides eens:

https://nsa.gov1.info/dni/prism.html
Prism geld voor Google net zo hard als voor Microsoft. Voor iedere Linux distro overigens ook. Dat is dus geen argument voor of tegen welk OS dan ook.

Microsoft heeft voor Europese gebruikers echter wel de optie om hun documenten in Europa op Europese servers op te slaan. Google heeft die optie niet.
Windows heeft de optie om documenten lokaal op te slaan. ChromeOS heeft die optie niet.
Microsoft voldoet aan de regels van GDPR/AVG. Google doet dat niet.

Als het gaat over privacy is ChromeOS simpelweg geen optie. Google heeft al meerdere keren duidelijk gemaakt dat ChromeOS niet het product is. De data van de gebruikers van ChromeOS is hun product.

Lees gerust de slides. Realiseer je dat die slides gelden voor iedereen die in de VS zaken wil doen. Kijk dan verder dan je neus lang is en realiseer je dan dat Win10 mischien niet heilig is maar zeker veel beter dan ChromeOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

715289

Croga schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:00:
[...]

.....Voor iedere Linux distro overigens ook........
Heb je hier meer informatie over? Dit zou nieuw zijn voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuccie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
On-topic, de enige laptop die in aanmerking komt voor onder 300,00 euro is deze:

pricewatch: HP 15-da0920nd

15", Intel Celeron N4000, 4GB ram, 500GB HDD en 1366 x 768 pixels, Windows 10 home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSnoww
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 00:27
Het volgende is wellicht ook een optie: https://www.coolblue.nl/p...spire-1-a114-32-c6u9.html

Is 200 euro voor een Celeron, 4GB RAM, 64GB flash SSD en 14 inch. Ik verwacht niet dat 1 inch kwalijk zal zijn, tevens moet er wel een externe HDD bijgekocht worden als je meer foto’s lokaal wilt opslaan.

Zoiets kan ook nog:
https://www.coolblue.nl/p...320-15iap-80xr00a5mh.html

Is 329 euro met een Celeron, 4GB, 128GB SSD en 15,4 inch scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:42

Yucon

*broem*

Als die huidige laptop niet al te antiek is dan is ze met een ssd en een verse windows installatie al geholpen. Ik tik dit op een laptop uit 2012 en zie echt geen enkele reden een andere te kopen. In all round gebruiksgemak (internet/office e.d.) voelt hij hetzelfde aan als m'n zakelijke elitebook van een half jaar oud.

Maar: ssd is daarvoor een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Waarom wil je schoonmoeder een laptop? Ik weet uiteraard haar leeftijd niet, maar in de categorie seniorenweb zie je ook vaak tablets. Veel laptops, ondanks opmerkingen hierboven, zullen met een 14 of 15" inch scherm en Full HD (dat is hip tegenwoordig) een te kleine letter hebben om prettig leesbaar te zijn. Als je in de leesbril leeftijd zit, dan is een resoluties van 768 verticaal zo gek niet (voor een laptop). Bij hogere resoluties moet je toch scalen. Dat is toch weer een stap extra.

Dat hele scherpteprobleem van lettertjes speelt op een lekker grote tablet kennelijk minder. En de prijs ligt doorgaans lager dan voor een laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Yucon schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:56:
Als die huidige laptop niet al te antiek is dan is ze met een ssd en een verse windows installatie al geholpen.
Als je de OP had gelezen had je gezien dat de laptop op Vista draait. (Dus waarschijnlijk aangeschaft tussen 2006 en 2009) Dus al zou je er een SSD inknallen heb je er nog niets aan ivm het gedateerde OS zowel in veiligheid als wegens het ontbreken van goede ondersteuning op SSD's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12-05 20:38
Wat dacht je hiervan?

128GB SSD, Full HD IPS panel, 15,6":
pricewatch: Acer Aspire 3 A315-33-C5X3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:42

Yucon

*broem*

dennis_rsb schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:58:
[...]

Als je de OP had gelezen had je gezien dat de laptop op Vista draait. (Dus waarschijnlijk aangeschaft tussen 2006 en 2009) Dus al zou je er een SSD inknallen heb je er nog niets aan ivm het gedateerde OS zowel in veiligheid als wegens het ontbreken van goede ondersteuning op SSD's.
Verse = windows 10.

Ik moet wel toegeven dat ik vista iets jonger ingeschat had, maar je zult het wel met me eens zijn dat zwaar vervuilde windows installaties op een hdd systeem zeker op den duur dermate traag worden dat ze de performance van de pc onterecht vertekenen. Maar als het ding idd ca 10 jaar oud is dan is het ook wel weer mooi geweest.
Pagina: 1