Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wi-fi signaal versterken d.m.v. Asus rt-ac68u

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Dillex
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 07-06 13:06
Hi mede Tweakers.

Ik ben zelf een redelijke newbie als het gaat om thuisnetwerken, maar ik wil hier toch graag mee uit de voeten en dus graag het bereik van mijn wi-wfi signaal vergroten in mijn huurhuis (appartement met 2 etages). Ik heb al wat zitten neuzen op het forum, maar ik kon geen antwoord op mijn vraag vinden.

De situatie is als volgt:
Ik ben sinds kort overgestapt van Ziggo naar T-mobile thuis aangezien dit aanzienlijk goedkoper is voor een hogere internetsnelheid. Het gaat hier om een DSL abonnement en dus niet glasvezel.

Vanuit T-mobile heb ik een Huawei HG659 in bruikleen gekregen en deze kan helaas niet in bridge-mode gezet worden.
Het modem staat beneden aangesloten op een wandcontactdoos (telefoon) en ik heb hierdoor een tamelijk slecht signaal naar boven toe. Over de kabel (UTP) haal ik wel netjes 95/100 beloofde mb's en in dezelfde ruimte ontvang ik over wi-fi zo'n 65-70 mb's. Het 5gHz kanaal is op de bovenverdieping compleet waardeloos.

Om het signaal te versterken dacht ik dat een router een uitkomst zou kunnen bieden. Zodoende kon ik van mijn werk een Asus rt-ac68u meenemen. Zodoende heb ik deze in repeater mode gezet en boven in mijn woning geplaatst.
Helaas geeft dit niet het gewenste resultaat want geen enkel apparaat kan vervolgens verbinding maken met het netwerk tenzij ik een statisch IP adres toewijs aan ieder apparaat en daardoor lijkt het dus dat de Asus router geen IP adressen automatisch toewijst (DHCP werkt dus niet, toch?).

Mijn vraag is nu. Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn Asus router dit wel toewijst?
Mochten jullie denken dat mijn hele netwerkopstelling sowieso beter compleet anders kan dan hoor ik dat ook graag! Ik heb zelf wel de persoonlijke voorkeur om geen UTP kabels naar boven te moeten trekken. Echter, mocht dit wel een aanzienlijke verbetering opleveren dan ben ik bereid dit te doen.

Mocht er nog info ontbreken dan hoor ik het graag ;)

• valkenier
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 14-06 13:52
Deze vraag komt ongeveer dagelijks voorbij hier. In repeater mode zou de Asus ook helemaal geen DHCP moeten zijn, dus dat klopt. Ik vraag me dus af hoe je het überhaupt hebt aangesloten?
Misschien had je beter gewoon een access point kunnen nemen.

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wie zegt dat signaal het probleem is? Heb je al goed onderzocht wat er exact aan de hand is?

Als ik jou zo lees, is het nu handiger de router in access point modus te zetten en een UTP-kabel te trekken naar de andere router, anders blijft het wifi netwerk zo sterk/snel als het zwakste signaal en lost het niets op.

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

• Paul
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 15:09
Die Asus is ook als AP te gebruiken, en zeker als je hem hebt gekregen zie ik geen noodzaak naar de winkel te gaan voor een dedicated AP.

[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point is nog steeds actueel :)

Trek een kabel van beneden naar boven, beneden in LAN-poort, boven in LAN-poort, Asus op een IP buiten de DHCP-reeks van de router beneden, DHCP server op Asus uitzetten, klaar. Als je wil roamen moet je boven en beneden -exact- dezelfde SSID en beveiliging kiezen, enkel verschillende kanalen (1, 6 of 11).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Paul schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:53:
Die Asus is ook als AP te gebruiken, en zeker als je hem hebt gekregen zie ik geen noodzaak naar de winkel te gaan voor een dedicated AP.

Trek een kabel van beneden naar boven, beneden in LAN-poort, boven in LAN-poort, Asus op een IP buiten de DHCP-reeks van de router beneden, DHCP server op Asus uitzetten, klaar. Als je wil roamen moet je boven en beneden -exact- dezelfde SSID en beveiliging kiezen, enkel verschillende kanalen (1, 6 of 11).
Met een beetje mazzel is de router dusdanig slim, dat de WAN-poort op de Asus te gebruiken is, scheelt toch weer een poortje. :)

• Dillex
valkenier schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:47:
Deze vraag komt ongeveer dagelijks voorbij hier. In repeater mode zou de Asus ook helemaal geen DHCP moeten zijn, dus dat klopt. Ik vraag me dus af hoe je het überhaupt hebt aangesloten?
Misschien had je beter gewoon een access point kunnen nemen.
Dat kan best, maar ik heb tot dusver geen antwoord op het forum kunnen vinden anders zou ik er ook geen topic over beginnen. Tevens gaf ik al aan dat ik de router van mijn werk mee kon nemen, vandaar dat ik niet een los access point heb.

Tenslotte, sluit ik de router aan op mijn pc en het modem om de configuratie te doorlopen. Vervolgens zet ik de router in repeater mode dmv inloggen op de router op het IP adres. Vervolgens koppel ik alles af en plaats ik de router boven in het stopcontact.
Aangezien de DHCP functie niet werkt hoe kan ik er dan vervolgens voor zorgen dat ik niet ieder apparaat een statisch IP adres moet voorzien?

• Dillex
Paul schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:53:

Deze had ik inderdaad ook voorbij zien komen, maar is dit ook te doen zonder tussenkomst van een LAN kabel? In AP mode in ieder geval niet, dat begrijp ik, maar vandaar dus mijn vraag of dit met de repeater functie opgelost kan worden zonder dat ik ieder device een static IP moet toewijzen.
CH4OS schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:51:
Wie zegt dat signaal het probleem is? Heb je al goed onderzocht wat er exact aan de hand is?

Als ik jou zo lees, is het nu handiger de router in access point modus te zetten en een UTP-kabel te trekken naar de andere router, anders blijft het wifi netwerk zo sterk/snel als het zwakste signaal en lost het niets op.
Wi-Fi valt boven regelmatig weg. Ik heb al gekeken naar de wi-fi verbindingen in mijn omgeving en ik zit momenteel op de rustigste channel (11).
Wi-Fi valt overigens op verschillende devices weg, zowel chromecast als laptop als smartphone.
Op de beneden verdieping is er geen enkel probleem.

Zoals eerder beschreven trek ik liever niet nog een UTP kabel door mijn woning als het niet nodig is. Het is namelijk bijna niet te doen om de kabel fatsoenlijk door m'n woning te laten lopen (metalen deurposten etc) behalve als ik door het plafond ga boren waar mijn huisbaas vast niet blij mee zal zijn.
Ik krijg het uiteindelijk wel voor elkaar, maar mooi is anders.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je al een UTP naar boven hebt en 100 megabit is voldoende, an sich zijn vier adertjes voldoende dan, dus kan je de bestaande kabel splitten, is wellicht makkelijker.

• Dillex
CH4OS schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:13:
Als je al een UTP naar boven hebt en 100 megabit is voldoende, an sich zijn vier adertjes voldoende dan, dus kan je de bestaande kabel splitten, is wellicht makkelijker.
Er ligt momenteel nog geen kabel boven, ik had mijn vorige bericht wellicht iets anders moeten verwoorden :P

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wil je een snelle, stabiele verbinding, kun je niet onder bekabeling leggen uit, dat is verreweg altijd het snelste en stabielste, anders is de verbinding altijd zo snel en stabiel als het zwakste punt en zul je boven geen optimale snelheid halen.

[Voor 54% gewijzigd door CH4OS op 09-10-2018 13:22]

• Dillex
CH4OS schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:21:
Wil je een snelle, stabiele verbinding, kun je niet onder bekabeling leggen uit, dat is verreweg altijd het snelste en stabielste, anders is de verbinding altijd zo snel en stabiel als het zwakste punt en zul je boven geen optimale snelheid halen.
Daar ben ik mij dan ook wel van bewust, maar ik was vooral benieuwd waarom mijn router in repeater mode maar niet fatsoenlijk wilt werken en automatisch IP adressen toewijst.
Of ik nu van de 100mb er slechts 40-50 boven haal is voor mij niet zo'n probleem. Mijn vaste pc staat beneden aangesloten aan het modem met een kabel en dat is de enige plek waar ik een snelle verbinding echt belangrijk vind.

Waarschijnlijk ga ik dan alsnog wel een kabel trekken en de router in AP mode zetten, maar ik ben vooral benieuwd wat ik nu precies verkeerd doe bij het instellen v/d router in repeater mode dat hij geen IP adressen automatisch wilt toekennen.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Is het niet gewoon een time-out in de verbinding, dat je geen lease krijgt?

• Paul
  • Laatst online: 15:09
Dillex schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:09:
Deze had ik inderdaad ook voorbij zien komen, maar is dit ook te doen zonder tussenkomst van een LAN kabel? In AP mode in ieder geval niet, dat begrijp ik, maar vandaar dus mijn vraag of dit met de repeater functie opgelost kan worden zonder dat ik ieder device een static IP moet toewijzen.
Ah, je hebt geen kabel om in het ding te stoppen.

Wat heb je gedaan? https://www.asus.com/support/FAQ/1036082/ gevolgd?

Je zegt dat de Asus boven staat, heeft het ding zelf wel een goede draadloze verbinding met de router? Als je de Asus daar neerzet waar de Wifi brak is, en je wil het ding op de wifi aansluiten dan heeft het dus een brakke verbinding :P

Qua kabel, loopt er niet ergens een loze leiding? Een verwarmingsbuis van beneden naar boven waar wat ruimte naast is? Coax van beneden naar boven (voor Moxa)?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Dillex
Paul schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:16:
[...]
Ah, je hebt geen kabel om in het ding te stoppen.

Wat heb je gedaan? https://www.asus.com/support/FAQ/1036082/ gevolgd?

Je zegt dat de Asus boven staat, heeft het ding zelf wel een goede draadloze verbinding met de router? Als je de Asus daar neerzet waar de Wifi brak is, en je wil het ding op de wifi aansluiten dan heeft het dus een brakke verbinding :P

Qua kabel, loopt er niet ergens een loze leiding? Een verwarmingsbuis van beneden naar boven waar wat ruimte naast is? Coax van beneden naar boven (voor Moxa)?
CH4OS schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:37:
Is het niet gewoon een time-out in de verbinding, dat je geen lease krijgt?
Het geen wat op de link beschreven staat heb ik inderdaad doorlopen.
Ik denk inderdaad dat er geen IP adressen worden toegewezen omdat de verbinding tussen de router en het modem tamelijk brak is.

Al mijn verwarmingsbuizen zitten helaas achter de muren, maar ik zal eens kijken of ik met een trekveer iets kan regelen samen met de contactdozen in mijn woning. Deze gaan overal en nergens door mijn appartement, maar wellicht dat het me lukt om er een UTP kabel erdoorheen te krijgen :)

Thanks voor het meedenken in ieder geval! Nu weet ik zeker dat ik kabels zal moeten trekken om alles fatsoenlijk te laten werken ;)

• dion_b
  • Laatst online: 07:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dillex schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:27:
[...]

Het geen wat op de link beschreven staat heb ik inderdaad doorlopen.
Ik denk inderdaad dat er geen IP adressen worden toegewezen omdat de verbinding tussen de router en het modem tamelijk brak is.
Dat is heel aannemelijk. Mogelijk kun je eea qua plaatsing verbeteren. Het klinkt alsof je de AC68U geplaatst hebt waar het signaal al te slecht is. Dat is voor een bedrade AP ideaal, maar een repeater moet nog effectief kunnen communiceren met de AP/router beneden. De ideale plek is doorgaans ongeveer halverwege tussen waar het netwerk vandaan komt (AP beneden) en waar je dekking wilt (boven). Een typische NL rijtjeshuis heeft vloeren van beton waar bijna niets doorheen gaat, dus het signaal naar boven gaat door het traphuis. Ideale plek voor de repeater is dan ook in het traphuis, meestal ergens rond 1e verdieping. Iets om te proberen?
Al mijn verwarmingsbuizen zitten helaas achter de muren, maar ik zal eens kijken of ik met een trekveer iets kan regelen samen met de contactdozen in mijn woning. Deze gaan overal en nergens door mijn appartement, maar wellicht dat het me lukt om er een UTP kabel erdoorheen te krijgen :)
Dat is waar ze voor zijn, dus zou moeten kunnen. Iig het uitzoeken waard.

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True