Toon posts:

Techneco Loria of toch een Mitsubishi Ecodan

Pagina: 1
Acties:

• sgsdebruijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-02 08:34
Vraag,
Helaas was mijn topic ineens spoorloos, waarschijnlijk een ijverige MOD en ik die de regels onvoldoende kent op dit forum.
Nadeel van dit soort topic’s is eigenlijk wel dat er veel door elkaar loopt, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het volgende,

Ik ben me al een tijdje aan het oriënteren opeen WP, voor nu heb ik 3 offertes liggen voor een Techneco Loria Duo 10kW, wat ik lees over de Loria is positief.
Mijn offertes liggen gemiddeld op 9500€ incl montage en inregelen. Ik zorg dan wel zelf voor 3 groepen (heb ik al liggen) en trek de CV van de muur af.

Nu las ik ook het e.e.a. over de Mitsubishi Ecodan systemen maar wat ik terug heb kunnen vinden is minimaal, ik heb er wel een positief gevoel bij, serieus grote partij met een hoop expertise.
Welke Ecodan versie zou ik moeten nemen, wat zijn jullie ervaringen (voor/nadelen), wat zijn globaal de kosten en waar zou ik dan een offerte aan moeten vragen (regio Rotterdam/Noord Brabant).

Wat belangrijke zaken,
Warmtepomp gaan we inzetten voor tapwater en om boven en beneden een basistemp te creëren van rond de 18 graden, misschien soms warmer per vertrek.
Vloerverwarming als hoofdverwarming gelegd in de woonkamer, tevens een gesloten houtkachel met speksteen waar we hoofdzakelijk de huiskamer en keuken mee verwarmen.
De badkamer ga ik voorzien van vloerverwarming en waarschijnlijk ook wandverwarming.
De slaapkamers zijn voorzien van standaard radiatoren, ik wil eerst aankijken hoe dat zal werken alvorens ik die ga vervangen voor lage temp versies.

We koken al wat jaartjes op elektriciteit
Er ligt 2100Wp aan zonnepanelen
Er komt nog zo’n 3000Wp aan panelen bij
We verbruiken 750m3 gas op jaarbasis grotendeels warmwater
We verbruiken zo’n 4000kWu aan elektriciteit
We willen volledig van het gas af

[Voor 70% gewijzigd door sgsdebruijn op 09-10-2018 14:51]

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-05 22:15
Is je totale gasverbruik echt maar 750m3? Dan is een 10kW warmtepomp redelijk overkill, ongeacht of het een Loria of Ecodan wordt.
Een 5 of 6 kW WP is meer dan voldoende (750 m3 * 8 kWh/m3 / 1650 vollast uur = 3.6 kW WP of ietsje groter)

Voor het afschatten van je boilervolume kun je het beste een som maken van je gemiddelde warm waterverbruik (SWW) per dag, of per week. Bijvoorbeeld het aantal minuten douchen keer 6 liter/minuut (of 9 bij een regendouche), plus aantal keer in bad keer 150-200 L.
Als je echt dagelijks veel SWW verbruikt is een grotere boiler dan de standaard 190/200 liter aan te raden.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:35
Hoeveel hout stook je per jaar? En hoe droog etc? Dat moet je namelijk mee rekenen bij de x 8 / 1650 formule.

Heb je een goede plek voor de buitenunit?

Weet je het verschil tussen mono block en split units?

Ik heb zelf een losse warmtepompboiler naast de gas cv (2 apparaten, 2x subsidie)

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• sgsdebruijn
Ik verstook 4 a 5kuub hout per jaar, hou er wel rekening mee dat ik boven ga verwarmen, dat zou indien gebruik gas een toename worden, dus ook in de berekening van de warmtepomp.

Daarnaast wil ik ook de mogelijkheid hebben om sec met de wp te kunnen verwarmen.
Ik heb een garagedak waar de wp-buitenunit op kan staan, ik kan ook netjes omhoog naar de zolder met alles onder de dakpannen, dus geen lelijke goten.

Ik weet idd het verschil tussen split en mono.

Ik heb een opgevoerde CW2 CV-ketel, dat geeft voor ons voldoende water, douchen is 3 á 4 x max10min per dag. Verder een keer een sopje of zoiets.

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-05 22:15
@sgsdebruijn
SWW = 4*10m*6L/m+10L = 250L/dag
Met zo'n SWW verbruik is een grotere boiler dan 200L wellicht interessant. Dan hoef je [op lage temperatuur] maar 1x per dag de boiler op te warmen, wat voordeliger is in verbruik. Alternatief is dat de boiler op hogere temperatuur of soms 2x op zal moeten warmen op 1 dag.
Aparte warmtepompboiler van Atlantic is ook het overwegen waard als je deze eenvoudig kunt aansluiten op ventilatiekanalen.

Met het hout erbij kom je inderdaad wel uit op een 8 of 10 kW warmtepomp.
4kWh/kg*400kg/m3*5m3 = 8000 kWh (misschien iets te hoog ingeschat?)
totaal komt dan op 8000+750*8=14000 kWh/jaar,
met 1650 vollast uren = 8.5 kW warmtepomp

Heb je ook gekeken naar je woningeigenschappen (bouwjaar, m2 verwarmd oppervlak, W/m2 benodigd) als alternatieve rekenmethode voor je verwarmingsbehoefte?

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• sgsdebruijn
@Chris_82
We zouden idd nog een groter boilervat kunnen doen maar wat betreft de ruimte is 300L mij wel echt teveel.
Eerlijk gezegd willen me eerder wat aan onze mindset doen, het douchen kan echt wel korter.

3 partijen hebben het advies gegeven om voor een 10kW versie te gaan, ik zou nog voor 8kW kunnen kiezen, als het echt koud gaat worden stoken we toch altijd de houtkachel, de warmtepomp hoeft dan minder werk te verzetten.

@Anoniem: 106933
Wie kan mij een tip geven voor een goede partij in de regio Rotterdam/Noord-Brabant om een offerte voor een Ecodan aan te vragen, mag ook van die forummer hier maar dat heb ik al gedaan maar nog niets vernomen. Ben echt wel gecharmeerd van de Ecodan naast de Loria.
Helaas, kan aan mijn vraagstelling liggen, krijg ik wat weinig respons van de Ecodan gebruikers, dus komop mensen graag jullie input.
Graag hoor ik wat over jullie opstelling, wel of geen extra vat voor de flow, welke regelingen, gekoppeld aan gewone radiatoren, zone-regeling mogelijk? Goed te koppelen aan domotica?

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee