Vraag

• ilsestweakers
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-11-2022
Beste allen,

Van de ene op de andere dag doet het internet in mijn huis het niet meer. Ik heb een Sweex Ro001 router en gister nog vrolijk zitten surfen. En nu, ik kom thuis uit mijn werk en zowel bekabeld als draadloos internet heeft geen verbinding. Het WAN lampje brandt ook niet meer.

Uiteraard heb ik al alle kabels uit de stekker gehaald en 30 seconden later weer terug (meerdere keren), to no avail. Ik snap er Niks van, hoe kan het nou ineens stoppen te werken? :(

Lastig is ook nog eens dat mijn huisgenoot dit soort dingen altijd regelt en die juist nu op vakantie is. Maar twee weken zonder internet zie ik niet zitten. Help?

Beste antwoord (via ilsestweakers op 10-10-2018 08:33)

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-02 15:04
De sweex ro001 is een router uit 2006 die "slechts" 100Mbps doet. Deze geeft geen wifi signaal, slechts bedraad.
Dus die kunnen we uitsluiten.

De wifi krijg je van die netgear? Waarom heb je eigenlijk die sweex?

De netgear geeft tweede lampje niet aan? Dat is die van de "ik heb een werkelijke verbinding met de bron (internet modem van ziggo)...
Dus op die verbinding zit iets fout. Kabel, modem uit, modem niet volledig goed opgestart na een storinkje / update....

Als je toegang hebt, ga naar de bovenburen en check de modem... simpelste en snelste first check... modem uit, 30seconden wachten en dan weer aan....

Alle reacties

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-12-2022
Hmmm ik neem aan dat die sweex router op een andere router/modem zit aangesloten?
Meer info graag
Zoals welke provider, welke modem etc

• ilsestweakers
Oh, ja zeker!

Hij is aangesloten op een Netgear modem wgr614 en de provider is Ziggo. Geen storing bij hen bekend op dit adres overigens. Ik heb er ook nog een Hue hub aan hangen en die geeft ook een foutmelding, dus het lijkt mij bijna dat er gewoon geen enkel internet binnenkomt?

Kan het zijn dat ik de software van modem/router moet updaten? Maar hoe doe je dat, als je geen internet hebt?

[Voor 16% gewijzigd door ilsestweakers op 08-10-2018 23:28]

• coolbvrobin
Zet bij alle routers eens de dhcp uit. (Behalve van de router van Ziggo)
Daarna plug je bij allebei de routers waar je nu de wan ingeplugd hebt die kabel in de Lan 1 ingang,
Daarna starten de routers vanzelf opnieuw op en moet alles werken
Router op router op router werkt niet echt lekker namelijk .
Door dit te doen maak je in feite allebei je routers een repeater van
Succes!

• NurKs-XI
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-12-2018
Zoiets had ik vorige week ook.
Het bleek de voeding van de splitter/versterker te zijn. Deze was niet goed meer. Stonk ook een beetje. Het lampje van de splitter/versterker knipperde. Voeding vervangen en lampje brandt weer normaal en ik heb weer internet.

Voeding doorgemeten en het voltage sprong van 8 volt naar 12 volt, weer terug naar 9 volt enz. Het moet constant 12v zijn.

Hoe oud is het spul?

http://www.nurks.nl

• ilsestweakers
coolbvrobin schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 23:29:
Zet bij alle routers eens de dhcp uit. (Behalve van de router van Ziggo)
Daarna plug je bij allebei de routers waar je nu de wan ingeplugd hebt die kabel in de Lan 1 ingang,
Daarna starten de routers vanzelf opnieuw op en moet alles werken
Router op router op router werkt niet echt lekker namelijk .
Door dit te doen maak je in feite allebei je routers een repeater van
Succes!
Dank je wel voor je hulp! Hoe zet ik de DHCP uit? Sorry hoor, ik ben echt een leek :|

• ilsestweakers
NurKs-XI schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 23:32:
Zoiets had ik vorige week ook.
Het bleek de voeding van de splitter/versterker te zijn. Deze was niet goed meer. Stonk ook een beetje. Het lampje van de splitter/versterker knipperde. Voeding vervangen en lampje brandt weer normaal en ik heb weer internet.

Voeding doorgemeten en het voltage sprong van 8 volt naar 12 volt, weer terug naar 9 volt enz. Het moet constant 12v zijn.

Hoe oud is het spul?
Nou, ik gok wel vrij oud. De huisbaas heeft het achtergelaten toen hij vertrok. Ik kan ook niet bij de Ziggo router zelf geloof ik, er loopt een kabel naar de bovenburen (dat huis is ook van hem). Lekker Amsterdams aan elkaar geknoopt.

Maar geen stank gehad.

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Twee posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet gewenst.

[Voor 6% gewijzigd door rens-br op 09-10-2018 09:56]

• coolbvrobin
DHCP zet je uit door op de routers in te loggen er staat een ip adres onder de routers gok ik.
Vul die in op je adres balk. daarna vraagt hij om een wachtwoord. staat meestal ook aan de onderkant
Succes
Maar geen fijne situatie hoor

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:44

FreakNL

Well do ya punk?

Die dhcp tip is leuk om te optimaliseren maar router achter router is hier niet het probleem;

Dat netgear ding is geen modem, maar ook gewoon een router, het modem staat blijkbaar bij de bovenburen.

@Anoniem: 37297 ga niet lopen kloten met instellingen waar je niks van snapt maar bel bij je bovenburen aan! Het probleem ligt 99% daar.

Enige wat je eerst nog ff kan doen is de netgear en sweex een minuutje van de stroom halen.

Hoewel ik zie dat de situatie niet ideaal is (router achter router, geen eigen modem) heeft de TS niks aan de goedbedoelde technische adviezen hier, daar gaat ze niet uitkomen schat ik in. Bovendien is er geen reden dat het nu ineens niet zou werken als ze niks aan de instellingen verandert heeft.

[Voor 41% gewijzigd door FreakNL op 09-10-2018 02:33]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Valt mee.

Als ik het zo hoor is de situatie:

Ziggo-apparaat (onbekend) bij huisbaas/bovenbuur - Netgeer router - Sweex router

Waarbij zowel Netgeer als Sweex routers in het appartement van TS staan. En op de Sweex router brandt de WAN-LED niet. Dat betekent een van twee dingen:

1) de Netgear router staat uit (cq is kapot)
2) de kabel tussen Netgear router en Sweex router is los of kapot

Kortom, ook met beperkte kennis en geen toegang tot bovenwoning zou dit op te lossen moeten zijn.

TS, controleer allereerst of er op de Netgear router überhaupt lampjes branden.

Zo ja: controleer de kabel tussen Netgeer en Sweex routers. Mogelijk is dat ding losgeschoten. Zit het aan beide uiteinden goed vast, dan is de kans groot dat het ergens kapot is (tussen deur gekomen?) en dan moet het vervangen worden.

Geen lampjes op de Netgear router? Dan is dat - en niet de kabel - je probleem. Controleer of de voeding ervan in het stopcontact zit (en als dat een stekkerblok/verlengsnoer is dat ook die in een stopcontact zit en aan staat), en dat de kabel van voeding naar router goed in de router zit. Als dat allemaal goed zit, kan het zijn dat die Netgeer router (of z'n voeding) overleden is. Gezien dat ding hoogbejaard is (model van voor 2009...) is dat niet onwaarschijnlijk. Als dat zo is moet je het voor een definitieve oplossing vervangen. Tijdelijk kun je de Sweex-router plaatsen waar de Netgeer nu staat, dan kun je in ieder geval bedraad werken tot je een vervanging voor de Negear hebt, maar niet draadloos, want de Sweex router doet het alleen bedraad.

Daarnaast klopt het helemaal dat de huidige setup hopeloos houtje-touwtje is, je waarschijnlijk meerdere keren NAT (routers) achter elkaar hebt en het buitengewoon onhandig is dat je niet bij storing bij de modem kunt (waardoor Ziggo ook niets voor je kan doen zo), maar dat zijn allemaal dingen om aan te pakken als je huisgenoot terug is. Voor nu is het gewoon een kwestie van focussen op die oude Netgear en/of de kabels erheen.

Soittakaa Paranoid!

• ilsestweakers
oke! Ik ga vanavond weer verder. Gister had ik wel lampjes op de netgear router, maar niet allemaal. In ieder geval brandden VLNR het eerste lampje wel, het tweede niet, het derde wel, vierde ook en van 1, 2, 3 en 4 wel wat geloof ik (geen idee hoe dat er normaal uitziet) Maar de Hue Hub hangt rechtstreeks aan die Netgear en die doet het dus ook niet.

De kabel tussen de routers zat er wel goed in, die heb ik er ook nog uit gehaald en weer in gedaan aan beide uiteinden.

Ik heb overigens wel toegang tot de bovenburen if necessary, maar kan me niet voorstellen dat zij op enig moment gisteren random bedacht hebben om er eens even een kabeltje uit te halen. Dat is toch raar.

• CivLord
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-03 11:58
Kun je op de één of andere manier het signaal testen dat van je bovenburen af komt? Bijvoorbeeld door de kabel die nu in je Netgear router zit in een laptop te pluggen?
Wanneer je daar geen internet op hebt, is er misschien iets met de kabel naar de bovenburen aan de hand. Misschien losgeschoten doordat iemand er per ongeluk aan getrokken heeft/ over gestruikeld is. Misschien beschadigd door schuren bij het gat waar de kabel door de vloer gaat. misschien aangevreten door katten/ muizen of andere knaagdieren.
Een kabel die door de vloer gaat is waarschijnlijk zelf gemaakt, met een losse kabel en daaraan geklemde connectors. Dan kan het probleem ook in één van die connectors zitten.

• eenJohn
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-03 15:10
ilsestweakers schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 23:25:
... de provider is Ziggo. Geen storing bij hen bekend op dit adres overigens....
Ik had gisteravond/vannacht precies datzelfde, ook site ziggo checken geen storing bekend. Vanmorgen werkte het weer, checkte mailbox bleek dat ze regio Rotterdam het netwerk gingen updaten en dus in de nacht van 8 op 9 geen internet, bellen en TV. misschien bij jou ook het geval? in de mail de melding als internet het niet doet router restarten, als tv het niet doet kanaal 800 uurtje aanzetten dan gaat hij alles updaten. Misschien bij jou hetzelfde?

• Chefferson
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-02-2022
Kun je op de één of andere manier het signaal testen dat van je bovenburen af komt? Bijvoorbeeld door de kabel die nu in je Netgear router zit in een laptop te pluggen?
Wanneer je daar geen internet op hebt, is er misschien iets met de kabel naar de bovenburen aan de hand. Misschien losgeschoten doordat iemand er per ongeluk aan getrokken heeft/ over gestruikeld is. Misschien beschadigd door schuren bij het gat waar de kabel door de vloer gaat. misschien aangevreten door katten/ muizen of andere knaagdieren.
Een kabel die door de vloer gaat is waarschijnlijk zelf gemaakt, met een losse kabel en daaraan geklemde connectors. Dan kan het probleem ook in één van die connectors zitten.
Hier inderdaad mee starten. Dan weet je zeker of dat het probleem zich in je eigen apparatuur voordoet.

[Voor 69% gewijzigd door Chefferson op 09-10-2018 09:31]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-03 20:05

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@ilsestweakers zoals andere ook al hadden aangegeven is het belangrijk om zoveel mogelijk informatie te geven over het probleem. Nu heb je dat inmiddels gedaan, maar let daarop bij het aanmaken van een volgend topic. :)

• ilsestweakers
rens-br schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 09:58:
~[mbr]@ilsestweakers zoals andere ook al hadden aangegeven is het belangrijk om zoveel mogelijk informatie te geven over het probleem. Nu heb je dat inmiddels gedaan, maar let daarop bij het aanmaken van een volgend topic.~[/]
Dank je wel, je hebt ook helemaal gelijk natuurlijk. Ik wist ook niet zo goed welke informatie bruikbaar is, dus dan weet je ook niet wat je moet opschrijven. Maar excuus, ik zal er beter op letten!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-02 15:04
De sweex ro001 is een router uit 2006 die "slechts" 100Mbps doet. Deze geeft geen wifi signaal, slechts bedraad.
Dus die kunnen we uitsluiten.

De wifi krijg je van die netgear? Waarom heb je eigenlijk die sweex?

De netgear geeft tweede lampje niet aan? Dat is die van de "ik heb een werkelijke verbinding met de bron (internet modem van ziggo)...
Dus op die verbinding zit iets fout. Kabel, modem uit, modem niet volledig goed opgestart na een storinkje / update....

Als je toegang hebt, ga naar de bovenburen en check de modem... simpelste en snelste first check... modem uit, 30seconden wachten en dan weer aan....

• tERRiON
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-10-2022
Het lijkt me een goed idee om eens bij je bovenburen aan te bellen om te vragen of ze überhaupt nog internet hebben. Zo niet, dan ligt daar het probleem. Zo wel, dan is het een kwestie van 'afpellen'

1: Als je het kabeltje dat van de buren komt uit de Netgear haalt en bijvoorbeeld in een laptop stopt, wat gebeurt er dan?
Als je nu internet hebt:
2: Stop het kabeltje dat van de buren komt weer op dezelfde plek terug in de Netgear en haal vervolgens het kabeltje tussen de Netgear en de Sweex uit de Sweex en stop deze in de laptop o.i.d. Wat gebeurt er dan?
Als je nu geen internet hebt:
3: Haal de kabel tussen de bovenburen en de Netgear uit de Netgear en stop het kabeltje in de WAN-poort op de Sweex. Sluit je laptop aan op de Sweex, wat gebeurt er nu?

Heb je bij 1 geen internet dan zit het probleem in de kabel tussen de buren en de Netgear of 'ergens' bij de buren
Heb je bij 1 en 3 internet maar bij 2 niet, dan zit het probleem in de Netgear
Heb je bij 1 en 2 internet maar bij 3 niet, dan zit het probleem in de Sweex

Omdat je zegt ook geen Wifi te hebben, lijkt het probleem in de Netgear te zitten (omdat de Sweex geen Wifi biedt), ervan uitgaande dat je de Wifi van de Netgear gebruikt. Maar dat zullen tests moeten bevestigen.

blah

• ilsestweakers
Goedemorgen iedereen, het is gelukt! Ik ben inderaad als eerste stap maar eens naar boven te gaan om te vragen of ik de modem mocht bekijken. En ja hoor: 'Oh ja, we hadden gister zo'n sloom internet dat we hem gereset hebben'. Daarbij was er een kabeltje losgeraakt: die van ons!

Volgende stap eens kijken hoe we deze situatie kunnen simplificeren richting de toekomst, maar dat komt nog wel.

All is well, dus. Dank jullie wel voor de hulp!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee