Oude Printplaat vervangen door iets anders?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:52
Even ter info, ik ben vrij nieuw als het gaat om elektronica dus fouten voorbehouden ;).

Een tijd geleden heb ik een camper gekocht. Helaas was de warmwater gasboiler kapot, of meer specifiek de printplaat die hier in zat. Na veel onderzoek en bezoek aan repair café’s kwam ik er achter welk onderdeel (een condensator) kapot was en heb deze met een soldeersetje vervangen. Printplaat in de boiler teruggezet en voila, het werkt nu al 8 maanden prima.

Het ging het om deze printplaat:

Boiler pcb

Nu viel mij op dat vervangende printplaten niet meer gemaakt worden (want uit 1988), dan kun je hem repareren als hij kapot is, maar stel dat de printplaat niet meer te redden is. Wat dan?

Dus hierbij mijn vraag: zou het mogelijk zijn om de functies van de printplaat te emuleren met iets als een Raspberry Pi (of iets anders?), of is dat onbegonnen werk?

De hoofdfuncties van de printplaat zijn:
- ontsteking regelen van de gasvlam
- gasklep bedienen
- temperatuur regelen van het water dmv de gasvlam

Alvast bedankt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:49
Als ik die printplaat zo zie zit er weinig intelligentie op. Kans dat ie kapot gaat en niet te repareren is lijkt mij klein.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En dan nog kun je beter iemand zoeken die printplaten kan tekenen zodat je een digitale kopie hebt van deze plaat. De componenten kun je dan ook meteen in een stuklijst zetten zodat je alles compleet hebt. Daarna bewaar je beide documenten zodat je in geval van nood een nieuwe print kunt laten etsen en solderen.

Ik zou in ieder geval nu nog geen nieuwe print op voorraad leggen, hooguit de investering doen in het digitaliseren er van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
@.Maarten,

Dat kan kloppen, ik zat zelf meer te denken om bijv een alternatief te maken en deze aan te bieden zodat andere mensen die problemen hebben een nieuwe kunnen kopen.

@sypie,

Dat klinkt wel interessant, enig idee waar/hoe ik zo iemand kan vinden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Je kunt je ook de vraag stellen of het überhaupt verstandig is om hedendaagse in een camper met beperkte ruimte een, gebrekkige, 20 jarige oude elektronische aansturing van je gas boiler aan te houden... is vervanging voor een modernere variant niet mogelijk of beter ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Hercul3s schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:32:
Ik zou eens op een MBO Elektronica opleiding vragen of er een 4e-jaars student is die dit voor jou op kan oppakken voor een aantrekkelijke beloning. Er zijn altijd van die studenten die dit mooi vinden om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Hercul3s schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:32:
@sypie,

Hier op t.net lopen zat mensen rond die dat kunnen (waaronder ik, het staat je vrij om mij per PB een bod te doen), gooi het eens in V&A. Anders wellicht op www.circuitsonline.net .

Één waarschuwing: Die trafo gaat geheid roet in het eten gooien bij het namaken van deze printen. Lastig te achterhalen specificaties, duur om te laten maken in kleine oplages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
@Breezers,

Een nieuwe boiler is dusdanig (€500) duur dat veel mensen dat er niet voor over hebben.

@sypie,

Top, thnx voor de tip!

@TommyboyNL,

Prima, zal ik daar eerst eens zelf achteraan!
Edit, is het niet te meten wat de specs zin hiervan?

[ Voor 11% gewijzigd door Hercul3s op 08-10-2018 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Hercul3s schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:43:
@TommyboyNL,

Prima, zal ik daar eerst eens zelf achteraan!
Edit, is het niet te meten wat de specs zin hiervan?
Aan de hand van de wikkelverhouding, draaddikte, DC weerstand, en impedantie is er vast een hoop te achterhalen over deze trafo, het is vooraf alleen lastig zeggen of dat voldoende is.
Aan de andere kant; Als deze trafo alleen voor de ontsteking is, voldoet wellicht welke flyback die voldoende spanning levert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:14
Hercul3s schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:43:
@Breezers,

Een nieuwe boiler is dusdanig (€500) duur dat veel mensen dat er niet voor over hebben.
Tja, onderhoud kost geld, zo af en toe moet er wat vervangen worden. Banden moeten vervangen worden om de zoveel jaar, accu's moeten om de zoveel jaar, de omvormer/lader heeft ook geen oneindig leven. Als een apparaat het al 20 jaar uithoudt heb je al jaren tijd gehad om rekening te houden met het eventueel moeten vervangen.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
TommyboyNL schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 22:06:
[...]

Aan de hand van de wikkelverhouding, draaddikte, DC weerstand, en impedantie is er vast een hoop te achterhalen over deze trafo, het is vooraf alleen lastig zeggen of dat voldoende is.
Aan de andere kant; Als deze trafo alleen voor de ontsteking is, voldoet wellicht welke flyback die voldoende spanning levert.
Daar zat ik ook al aan te denken. Dan zou het wel te doen zijn dus. Ik stuur je een Pm!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:49

SA007

Moderator Tweaking
@Hercul3s dekn dat voor je de tijd erin steekt een vervanger te bouwen je even goed moet afvragen of er intresse is.
Een vervanger is wellicht 500 euro, maar dat wil niet zeggen dat mensen op zoek zijn naar een vervangende printplaat en jouw aanbod gaan vinden.

En als het met een condensator vervangen op te lossen is kan je ook een reparatie aanbieden als mensen je toch kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Laatst online: 22:10
Het meest spannende onderdeel is een gruwelijk standaard quad opamp.

Alles op deze print is te repareren mocht het ding ooit sneuvelen. En inderdaad, het enige wat echt verouderd zijn de condensatoren, 10 minuten met de soldeerbout en er zit een setje nieuwe op en de print kan weer jaren mee.

Zelf dingen gaan fabrieken voor de sturing van een gaskachel lijkt me .... minder handig, zeker niet als je niet weet wat het ding precies doet, en al helemaal als je het hebt over vervangen door een Raspberry Pi. Dan heb je het mi echt niet begrepen.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Hercul3s schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:19:
Dus hierbij mijn vraag: zou het mogelijk zijn om de functies van de printplaat te emuleren met iets als een Raspberry Pi (of iets anders?), of is dat onbegonnen werk?

De hoofdfuncties van de printplaat zijn:
- ontsteking regelen van de gasvlam
- gasklep bedienen
- temperatuur regelen van het water dmv de gasvlam

Alvast bedankt!
Als je het met een Raspberry Pi zou emuleren voeg je eigenlijk een extra "laag" toe, en verbruik je extra stroom. in een camper wil je eigenlijk minimaal afhankelijk zijn van stroom en het simpel houden.

Als ik de reacties zo lees is een paar condensators en soldeerbout goedkoper als "backup" en eventueel onderzoek doen wat de hele unit vervangen zou kosten. inclusief koppelingen enzv.
Kan je gelijk kijken welke voor/nadelen een nieuwe unit met zich mee brengt.

Overgens denk ik dat een Raspberry pi beter "ertussen" gezet kan worden (meten & schakelen) op 1 of andere manier

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Laatst online: 22:22

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Misschien moet je eerst de bestaande printplaat reverse engineren om tot een schema te komen en dan in te zien wat het doet en hoever de transformator in het geheel functioneerd. Ik denk dat de trafo een hoogspanning maakt voor een ontstekingsvonk.

Het idee om een Rasberry of misschien simpeler een Arduino in te zetten vind ik weer tekenend. Wat er op die print zit is niet veel. Die LM324 bevat 4 opamps en daaromheen de nodige componenten om de opamp als versterker en/of comperator te laten werken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowandchicken
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-02 22:23
ik zou er niet aan beginnen. (buiten dat je het leuk vind misschien), maar aan deze printplaat kan niks echt kapot. Het enige wat door veroudering zou sneuvelen zijn de elco's. Alles op deze print is voor een paar centen te vervangen en zijn reguliere componenten.

Ik zou in iedergeval geen raspberry pi nemen om iets met gas te gaan regelen. Ik weet neem aan dit dit slechts de aansturing van een brander automaat is, waar nog wel enige safety in zit? Zo niet dan lekker zo houden.

[ Voor 29% gewijzigd door cowandchicken op 12-10-2018 08:59 ]

Pagina: 1