Toon posts:

Boek over netwerken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Joeri1594
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-03 11:15
HBeste,

Ik ben al enige tijd actief als hobbyist met van alles wat betrekking heeft tot computers en electronica.
Nu ben ik op het punt gekomen mijn kennis wat uit te breiden en dan vooral over thuis netwerken ed.
Ook mijn basis wil ik wat uitbreiden.
Heeft iemand een goede suggestie hoe ik dit kan doen?

Mvg,
Joeri

[Voor 6% gewijzigd door Joeri1594 op 08-10-2018 20:45]

Beste antwoord (via Joeri1594 op 11-10-2018 23:50)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Joeri1594 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 08:16:
Beste Dion,

Ik ben eigenlijk vooral opzoek naar toepasbare kennis. Vooral wat betreft aanleggen van kleine bedrijfs en thuisnetwerken inclusief beveiliging, printers, NAS, routers/switches, dekkende WiFi over een groot terrein en de Configuratie/ toegang tot deze apparaten.
Verder heb ik inderdaad intresse, om voor mijzelf de onderliggende techniek te begrijpen want ik ben van mening dat alles bij de basis begint.
Dan zou ik vooralsnog verre blijven van Tanenbaum. Het lastige is dat je eigenlijk een voor-de-hand-liggende use-case noemt waar geen kant-en-klare cursus/boek voor is. Het gaat verder dan alleen een 'voor dummies', maar CCNA is voor wat je noemt overkill en teveel op enterprise (en Cisco-apparatuur) gericht. Idem gaat CWNA veel verder voor WiFi en ook daar zit meer MLE in dan SOHO.

Toch kan ik niet veel beters aanraden. Als je niet per se certificaten wilt halen kun je de voor jouw toepassingen irrelevante stukken overslaan.

Dus:
- Networking for Dummies (of "IP in 24 hours") voor de simpelste basis.
- zoveel CCNA als zinnig (vooral de theorie, niet de praktijk tenzij je denkt met Cisco apparaten aan de slag te moeten)
- zoveel CWNA alz zinnig (hoezeer ik het aan kan bevelen vraag ik me af of je de interne opbouw van frames echt nodig hebt)

Voor WiFi geldt verder dat je ook wat gereedschap nodig hebt om te doen wat je wilt. Je hebt minimaal een dualband WiFi spectrum analyzer nodig (goedkoopste met redelijke support is Metageek's WiSpy DBx - waar je in beginsel hun aardig dure Chanalyzer software bij nodig hebt, maar er zijn FOSS alternatieven die de WiSpy ondersteunen en de minimale basics leveren). Idealiter wil je ook packet capture kunnen doen. Dat kan via dure dongles+software onder Windows, of uitgekiende adapterkeuze en flink wat uitzoekwerk onder Linux, maar doelmatiger is een willekeurige Mac pakken, aangezien het zonder extra hard- of software kan in Wireshark onder MacOS; een 2014 MacBook Pro is IMHO beste optie (want 3x3 MiMo en WiFi-ac), maar iedere willekeurige Mac met WiFi-ac zou in beginsel voldoen.

Zonder die tools kun je weinig met de documentatie van CWNA en nog minder in praktijk op dat groot terrein als je tegen problemen aanloopt.

Soittakaa Paranoid!

Alle reacties

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Als je goed de basis wilt leren kan ik je dit boek aanraden:

How to Master CCNA
https://www.bol.com/nl/p/...ApPvEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

You will learn about the basics of networking like the OSI Model, the difference between IPv4, IPv6, TCP, UDP and more. You will also learn how to configure protocols like spanning-tree, VLANs and trunking on your switches and how routers use routing protocols to build their routing table

Is wel voor ccna van Cisco maar ideaal voor beginners en lekker makkelijk beschreven.

Als dat te moeilijk is kan je ook beginnen met: Networking for Dummies, 11th Edition
https://www.bol.com/nl/f/...Akd4EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

[Voor 48% gewijzigd door HKLM_ op 08-10-2018 20:51]

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:28

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Cunning linguist.

• Joeri1594
Ga mij hier op storte, bedankt

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien handig om eerst eens te verduidelijken wat je met "Netwerken" bedoelt, waar daarbinnen je interesse ligt en wat je vervolgens met die kennis wilt (certificeringen halen en/of werk zoeken? betere netwerksupport bij dingen die je zelf programmeert/ontwikkelt? of gewoon de WiFi thuis beter onder controle krijgen?).

CCNA is de de-facto industry standard certificering voor (zakelijke) netwerkspul, maar het is bovenal een advertorial voor Cisco's producten en diensten. De focus is bovendien op beheer en opzetten van netwerken, dus minder op gebruik ervan of development ervoor. Bovendien zijn sommige onderwerpen onderbelicht (WiFi in CCNA is a) enterprise-only en b) volstrekt beneden peil, je leert er bijna niets essentieels). Let op dat er veel verschillende boeken/lesmethoden voor zijn en sommige nogal gortdroog kunnen zijn.

Tanenbaum's boeken zijn erg low-level over de theorie van computernetwerken. Als je interesse hebt in de academische kant van IT en de echte fundamenten waar alles op gebouwd is, is deze ten zeerste aan te raden (net zoals z'n andere werken zoals "Modern Operating Systems"). Denk echter niet dat je na het lezen ervan weet wat te doen als je voor een router staat die je moet configureren.

Naast bovenstaande twee kan ik voor WiFi het CWNP-traject (waarbij de "C" voor de afwisseling niet voor Cisco staat - het is vendor-onafhankelijk, al schemert wel door dat een aantal auteurs bij Aerohive werkt). Ik heb veel gehad aan de Official Study Guide voor CWNA:
https://www.bol.com/nl/p/...55314/?s2a=#product_title

In alle gevallen hier wordt enige voorkennis van basisconcepten verondersteld. Ik ben het absoluut eens met "Networking for Dummies" als daar nog lacunes zijn.

[Voor 4% gewijzigd door dion_b op 09-10-2018 10:34]

Soittakaa Paranoid!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:39

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Joeri1594 welkom op het forum

Op het forum is het gewenst om zoveel mogelijk informatie te geven over je probleem / vraag, daarnaast is het belangrijk om eerst zelf het e.e.a. uit te zoeken. Zie ook: Het algemeen beleid #quickstart.

Zou je dus willen toevoegen naar wat je ongeveer op zoek bent, 'Netwerken' is nogal een breed begrip en daarnaast aangeven wat je zelf al gevonden hebt?

• Joeri1594
Beste Dion,

Ik ben eigenlijk vooral opzoek naar toepasbare kennis. Vooral wat betreft aanleggen van kleine bedrijfs en thuisnetwerken inclusief beveiliging, printers, NAS, routers/switches, dekkende WiFi over een groot terrein en de Configuratie/ toegang tot deze apparaten.
Verder heb ik inderdaad intresse, om voor mijzelf de onderliggende techniek te begrijpen want ik ben van mening dat alles bij de basis begint.
dion_b schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 08:28:
Misschien handig om eerst eens te verduidelijken wat je met "Netwerken" bedoelt, waar daarbinnen je interesse ligt en wat je vervolgens met die kennis wilt (certificeringen halen en/of werk zoeken? betere netwerksupport bij dingen die je zelf programmeert/ontwikkelt? of gewoon de WiFi thuis beter onder controle krijgen?).

CCNA is de de-facto industry standard certificering voor (zakelijke) netwerkspul, maar het is bovenal een advertorial voor Cisco's producten en diensten. De focus is bovendien op beheer en opzetten van netwerken, dus minder op gebruik ervan of development ervoor. Bovendien zijn sommige onderwerpen onderbelicht (WiFi in CCNA is a) enterprise-only en b) volstrekt beneden peil, je leert er bijna niets essentieels). Let op dat er veel verschillende boeken/lesmethoden voor zijn en sommige nogal gortdroog kunnen zijn.

Tanenbaum's boeken zijn erg low-level over de theorie van computernetwerken. Als je interesse hebt in de academische kant van IT en de echte fundamenten waar alles op gebouwd is, is deze ten zeerste aan te raden (net zoals z'n andere werken zoals "Modern Operating Systems"). Denk echter niet dat je na het lezen ervan weet wat te doen als je voor een router staat die je moet configureren.

Naast bovenstaande twee kan ik voor WiFi het CWNP-traject (waarbij de "C" voor de afwisseling niet voor Cisco staat - het is vendor-onafhankelijk, al schemert wel door dat een aantal auteurs bij Aerohive werkt). Ik heb veel gehad aan de Official Study Guide voor CWNA:
https://www.bol.com/nl/p/...55314/?s2a=#product_title

In alle gevallen hier wordt enige voorkennis van basisconcepten verondersteld. Ik ben het absoluut eens met "Networking for Dummies" als daar nog lacunes zijn.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Ik zou gewoon maar eens google gebruiken.
Het internet heeft alles wat je wilt weten beschikbaar.

Dit is een goede site met heel veel informatie.
Begin hier eens zou ik zeggen.
https://www.smallnetbuild...44-what-s-on-your-network

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Joeri1594 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 08:16:
Beste Dion,

Dan zou ik vooralsnog verre blijven van Tanenbaum. Het lastige is dat je eigenlijk een voor-de-hand-liggende use-case noemt waar geen kant-en-klare cursus/boek voor is. Het gaat verder dan alleen een 'voor dummies', maar CCNA is voor wat je noemt overkill en teveel op enterprise (en Cisco-apparatuur) gericht. Idem gaat CWNA veel verder voor WiFi en ook daar zit meer MLE in dan SOHO.

Toch kan ik niet veel beters aanraden. Als je niet per se certificaten wilt halen kun je de voor jouw toepassingen irrelevante stukken overslaan.

Dus:
- Networking for Dummies (of "IP in 24 hours") voor de simpelste basis.
- zoveel CCNA als zinnig (vooral de theorie, niet de praktijk tenzij je denkt met Cisco apparaten aan de slag te moeten)
- zoveel CWNA alz zinnig (hoezeer ik het aan kan bevelen vraag ik me af of je de interne opbouw van frames echt nodig hebt)

Voor WiFi geldt verder dat je ook wat gereedschap nodig hebt om te doen wat je wilt. Je hebt minimaal een dualband WiFi spectrum analyzer nodig (goedkoopste met redelijke support is Metageek's WiSpy DBx - waar je in beginsel hun aardig dure Chanalyzer software bij nodig hebt, maar er zijn FOSS alternatieven die de WiSpy ondersteunen en de minimale basics leveren). Idealiter wil je ook packet capture kunnen doen. Dat kan via dure dongles+software onder Windows, of uitgekiende adapterkeuze en flink wat uitzoekwerk onder Linux, maar doelmatiger is een willekeurige Mac pakken, aangezien het zonder extra hard- of software kan in Wireshark onder MacOS; een 2014 MacBook Pro is IMHO beste optie (want 3x3 MiMo en WiFi-ac), maar iedere willekeurige Mac met WiFi-ac zou in beginsel voldoen.

Zonder die tools kun je weinig met de documentatie van CWNA en nog minder in praktijk op dat groot terrein als je tegen problemen aanloopt.

Soittakaa Paranoid!

• Joeri1594
@dion_b
Bedankt voor deze info!!
Heeft dus wel wat meer omhanden dan ik in eerste instantie dacht!
Desalniettemin zeer interessant en een leuke uitdaging om te ontwikkelen😁

Nogmaals bedankt

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-03 14:22

PcDealer

HP ftw \o/

LinkedIn WoT Cash Converter

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verrek, dat ik die vergeten ben :o Ben er zelfs voor gecertificeerd jaaaren geleden 8)7

Inderdaad een goede, net iets boven het niveau van 'dummies', en meer SOHO/SME gericht dan de veel zwaardere CCNA.

Tenzij er VEEL veranderd is gaat het je niet echt helpen op vlak van WiFi ben ik bang. Dan kom je alsnog uit op de relevante stukken CWNA.

Soittakaa Paranoid!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik kan zelf echt niet leren uit een boek, ik lees het wel maar sla weinig op, als ik echter 1 keer iets in de praktijk zie dan sla ik het wel op, ik heb dus zelf een paar MikroTiks gekocht en ben daar lekker mee gaan prutsen samen met hun goede wiki, daar leer je best veel van :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee