Joeri1594 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 08:16:
Beste Dion,
Ik ben eigenlijk vooral opzoek naar toepasbare kennis. Vooral wat betreft aanleggen van kleine bedrijfs en thuisnetwerken inclusief beveiliging, printers, NAS, routers/switches, dekkende WiFi over een groot terrein en de Configuratie/ toegang tot deze apparaten.
Verder heb ik inderdaad intresse, om voor mijzelf de onderliggende techniek te begrijpen want ik ben van mening dat alles bij de basis begint.
Dan zou ik vooralsnog verre blijven van Tanenbaum. Het lastige is dat je eigenlijk een voor-de-hand-liggende use-case noemt waar geen kant-en-klare cursus/boek voor is. Het gaat verder dan alleen een 'voor dummies', maar CCNA is voor wat je noemt overkill en teveel op enterprise (en Cisco-apparatuur) gericht. Idem gaat CWNA veel verder voor WiFi en ook daar zit meer MLE in dan SOHO.
Toch kan ik niet veel beters aanraden. Als je niet per se certificaten wilt halen kun je de voor jouw toepassingen irrelevante stukken overslaan.
Dus:
- Networking for Dummies (of "IP in 24 hours") voor de simpelste basis.
- zoveel CCNA als zinnig (vooral de theorie, niet de praktijk tenzij je denkt met Cisco apparaten aan de slag te moeten)
- zoveel CWNA alz zinnig (hoezeer ik het aan kan bevelen vraag ik me af of je de interne opbouw van frames echt nodig hebt)
Voor WiFi geldt verder dat je ook wat gereedschap nodig hebt om te doen wat je wilt. Je hebt minimaal een dualband WiFi spectrum analyzer nodig (goedkoopste met redelijke support is Metageek's WiSpy DBx - waar je in beginsel hun aardig dure Chanalyzer software bij nodig hebt, maar er zijn FOSS alternatieven die de WiSpy ondersteunen en de minimale basics leveren). Idealiter wil je ook packet capture kunnen doen. Dat kan via dure dongles+software onder Windows, of uitgekiende adapterkeuze en flink wat uitzoekwerk onder Linux, maar doelmatiger is een willekeurige Mac pakken, aangezien het zonder extra hard- of software kan in Wireshark onder MacOS; een 2014 MacBook Pro is IMHO beste optie (want 3x3 MiMo en WiFi-ac), maar iedere willekeurige Mac met WiFi-ac zou in beginsel voldoen.
Zonder die tools kun je weinig met de documentatie van CWNA en nog minder in praktijk op dat groot terrein als je tegen problemen aanloopt.