• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-06 17:02
hi all!
Mijn vriendin heeft een aantal weken terug de btw van onze zonnepanelen teruggevraagd middels de route die op vele websites stond beschreven :)

Echter heeft ze een stom foutje gemaakt waar ik na controle achter kwam. Omdat je ook wat belasting moet betalen als je stroom levert (via een staffel van de belastingdienst) heb je ook wat kosten.

Bij verschuldigde belasting is dus zeg maar 80 ingevuld en bij de voorbelasting 987. Daaronder is dan een som gemaakt dat wij 907 terugkrijgen.

Echter onderaan de aangifte heeft ze aangevinkt : terug te krijgen bedrag en toen 987 ingevuld ipv 907..

Als je zonnepanelen hebt en de btw wil terugvragen kan je via het formulier gelijk aanvinken dat je ontheffing aanvraagd voor de administratieve verplichting. Daar kregen wij de omzetbelasting (papieren versie) binnen en inlogcodes. Deze papieren versie heeft ze ingevuld (incl foutje) en opgestuurd. Via de inlogportal waren geen aangiftes beschikbaar.

Nu heb ik een aantal vragen welke ik graag even wil toetsen (de belastingtelefoon is VOL?!)

Op de site van de belastingdienst zie ik staan dat als het <1000 betreft je de correctie op je volgende aangifte kan verwerken. Omdat wij ontheffing hebben aangevinkt verwacht ik niet dat er nog een aangifte komt.. moeten we dan alsnog de suppletie invullen? Deze staat helaas ook niet online (na inloggen kan ik het nergens vinden).

Of zou de belastingdienst dit "foutje" zien en gewoon 907 uitkeren? We hebben het geld namelijk nog niet ontvangen of een bevestiging van de aangifte.

Hoor het graag en alvast bedankt!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:48

t_captain

Moderator General Chat
Ik vermoed dat ze afwijken van de aangifte en een aanslag met het juiste bedrag sturen.

Verder lijkt de suppletie-aangifte de juiste manier om te corrigeren als er geen volgende aangifte komt.

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:55
Wacht in eerste instantie even de uitkomst af. Ik gok dat de kans redelijk groot is dat de Belastingdienst je aangifte zelf wel corrigeert. Gebeurt dat niet, dan krijg je een aanslag thuis gestuurd. Vervolgens stuur je een briefje naar de Belastingdienst waarin je aangeeft wat er gebeurt is en dat je dus € 80 te weinig betaald hebt. Dan volgt vanzelf een nieuwe aanslag waarop je moet bij betalen.

Zou voorlopig even niets doen, als je nu iets gaat doen en de Belastingdienst corrigeert het ook zelf, wordt het pas echt een zootje.... Het zal niet om heel veel geld gaan, dus er gaat ook niemand "boos" om worden...

• wardjj
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:44
Het Suppletie aangifte formulier vind je hier:

- Inloggen op https://mijn.belastingdienst.nl/ppa/
- Linkerkolom Overige formulieren
- Kopje Omzetbelasting -> Suppletie omzetbelasting

Of staat die daar niet bij jullie?

• ls789
wardjj schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 22:00:
Het Suppletie aangifte formulier vind je hier:

- Inloggen op https://mijn.belastingdienst.nl/ppa/
- Linkerkolom Overige formulieren
- Kopje Omzetbelasting -> Suppletie omzetbelasting

Of staat die daar niet bij jullie?
helaas niet.. komt denk ik omdat zij zich later het jaar heeft aangemeldt en daardoor een papieren aangifte kreeg. Een evt volgende omzetbelasting komt denk pas in de portaal te staan (en suppletieformulier etc)

• ls789
DCV191283 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:54:
Wacht in eerste instantie even de uitkomst af. Ik gok dat de kans redelijk groot is dat de Belastingdienst je aangifte zelf wel corrigeert. Gebeurt dat niet, dan krijg je een aanslag thuis gestuurd. Vervolgens stuur je een briefje naar de Belastingdienst waarin je aangeeft wat er gebeurt is en dat je dus € 80 te weinig betaald hebt. Dan volgt vanzelf een nieuwe aanslag waarop je moet bij betalen.

Zou voorlopig even niets doen, als je nu iets gaat doen en de Belastingdienst corrigeert het ook zelf, wordt het pas echt een zootje.... Het zal niet om heel veel geld gaan, dus er gaat ook niemand "boos" om worden...
Let's hope so! Gaan in ieder geval niks doen. We hoeven niet te betalen we krijgen terug. Alleen staat er 987 terug te krijgen ipv 907 ;) dus neem aan voordat ze uitkeren even checken.

• ls789
t_captain schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 20:26:
Ik vermoed dat ze afwijken van de aangifte en een aanslag met het juiste bedrag sturen.

Verder lijkt de suppletie-aangifte de juiste manier om te corrigeren als er geen volgende aangifte komt.
thx!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ls789 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 00:18:
[...]

Let's hope so! Gaan in ieder geval niks doen. We hoeven niet te betalen we krijgen terug. Alleen staat er 987 terug te krijgen ipv 907 ;) dus neem aan voordat ze uitkeren even checken.
Nee dat doen ze niet. Je hebt als aangever de plicht/verantwoordelijkheid om te corrigeren. Normaliter doe je dit op de volgende aangifte vanweg het geringe bedrag (supplete gering belang) of via een suppletieformulier zoals eerder genoemd.

Maw gewoon in de volgende aangifte corrigeren en je zal terug moeten betalen niets aan de hand.

[Voor 8% gewijzigd door PolarBear op 11-10-2018 16:49]

• Themus
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:13
PolarBear schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 16:48:
[...]

Nee dat doen ze niet. Je hebt als aangever de plicht/verantwoordelijkheid om te corrigeren. Normaliter doe je dit op de volgende aangifte vanweg het geringe bedrag (supplete gering belang) of via een suppletieformulier zoals eerder genoemd.

Maw gewoon in de volgende aangifte corrigeren en je zal terug moeten betalen niets aan de hand.
Je kan er vanuit gaan dat de belastingdienst hem corrigeert. Al meerdere malen meegemaakt. Wel kans dat de uitbetaling op zich laat wachten aangezien ze nog aangiften uit 2010 aan het verwerken zijn. Een suppletie formulier onder de 1000 euro wordt (bijna) niet meer geaccepteerd. 99% van mijn suppleties na 1 januari 2018 zijn geannuleerd. Daarnaast zou ik altijd nog inloggen in je portaal om te kijken of er nog een aangifte klaar staat. Het ontheffen werkt niet altijd of ze wijken af naar ontheffing per 1 januari 2019. Een boete zou zonde zijn. Je krijgt overigens netjes een brief waarin staat vanaf wanneer je ontheffing krijgt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee