Benodigde privacy maatregelingen voor een bezoek aan China?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzu
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-12-2022
Hallo Tweakers,

Binnekort ga ik naar China voor een vakantie. Uiteraard wil ik zo veel mogelijk beperken dat er niet teveel met mijn privacy wordt gerommeld. Ik weet dat ik al betaal met mijn privacy op het moment dat ik een metro poortje door stap maar het gaat mij voornamelijk om de inhoud van mijn telefoon.

Nu heb ik (helaas) wechat geinstalleerd als alternatief voor Whatsapp om toch nog contact te houden met mijn familie daar. Hierbij heb ik geprobeerd om zo veel mogelijk informatie te beperken. Zaken zoals mijn volledige naam en foto ontbreken want "ze" lezen toch wel mee. Daarbij was ik van plan om een paar privacy gevoelige apps zoals Gmail en Cloud apps tijdelijk te deinstalleren en zet ik al mijn foto's van te voren op mijn laptop zodat ik ze op mijn telefoon kan verwijderen. Ik vind het niet erg om die paar weken "offline" te zijn, dus een alternatief in internet gebruik is voor mij niet nodig.

Misschien zijn dit niet de juiste maatregelen, dus wat ik mij voornamelijk af vroeg is wat voor maatregelingen de tweaker hier heeft getroffen voor een reis naar China wat betreft privacy gegevens op je telefoon. Hebben jullie hierop aanvullingen en zijn er wellicht extra simpele maatregelingen?

Alvast bedankt :)

Beste antwoord (via Wizzu op 08-10-2018 14:46)

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:00
Als ik voor business naar China ga, neem ik altijd een burner phone en laptop mee, die alleen verbinding maken door een VPN. Ook op de telefoon Full Disk Encryption en uit als je door een poortje gaat en gefouilleerd wordt. ( Dus vliegveld, metro en trein. ) Daarna kun je hem prima aanzetten en gewoon je accounts gebruiken, als je maar zorgt dat je een VPN gebruikt met killswitch voor als de verbinding verliest.

Ik kan je NordVPN in ieder geval aanraden! Deze bleef gewoon werken het grootste gedeelte van de tijd dat ik daar was. Mocht de verbinding toch niet werken, kun je overstappen op "Obfuscated Servers" en kun je verder internetten. :)

Hoop dat dit helpt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

VPN gebruiken, dan kunnen ze niks afluisteren. Zijn genoeg diensten die ook in China prima werken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 15:57 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-06 15:57
burner phone

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Ik vind het niet erg om die paar weken "offline" te zijn, dus een alternatief in internet gebruik is voor mij niet nodig.
Dan lijkt me het probleem toch al opgelost? Je telefoon kan je dan net zo goed thuis laten, en gaan met die banaan. :) Je familie ziet je wel weer als je uit de hal gestapt komt op Schiphol.

Maar serieuzer: burner phone of oud toestel mee als je er echt zo'n zorgen om maakt. Zelf nooit gedaan trouwens.

[ Voor 8% gewijzigd door Nat-Water op 08-10-2018 14:20 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• dehardstyler
Als ik voor business naar China ga, neem ik altijd een burner phone en laptop mee, die alleen verbinding maken door een VPN. Ook op de telefoon Full Disk Encryption en uit als je door een poortje gaat en gefouilleerd wordt. ( Dus vliegveld, metro en trein. ) Daarna kun je hem prima aanzetten en gewoon je accounts gebruiken, als je maar zorgt dat je een VPN gebruikt met killswitch voor als de verbinding verliest.

Ik kan je NordVPN in ieder geval aanraden! Deze bleef gewoon werken het grootste gedeelte van de tijd dat ik daar was. Mocht de verbinding toch niet werken, kun je overstappen op "Obfuscated Servers" en kun je verder internetten. :)

Hoop dat dit helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzu
Nat-Water schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 14:20:
[...]

Dan lijkt me het probleem toch al opgelost? Je telefoon kan je dan net zo goed thuis laten, en gaan met die banaan. :) Je familie ziet je wel weer als je uit de hal gestapt komt op Schiphol.

Maar serieuzer: burner phone of oud toestel mee als je er echt zo'n zorgen om maakt. Zelf nooit gedaan trouwens.
Dat klopt, maar mijn familie bevind zich dan (verspreid) in China. Dus dan is het handig om contact te houden via een en dezelfde chat. Natuurlijk kan ik gewoon bellen/sms-en met een oude telefoon zoals je zelf zei maar ik probeer te achterhalen wat de alternatieven hierin zijn. Vandaar ook dat ik alleen inhoudelijk mijn telefoon zoveel mogelijk wil beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzu
dehardstyler schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 14:25:

Hoop dat dit helpt!
Bedankt voor de tips! Ik zal inderdaad eens kijken naar de NordVPN, ik heb daar wel eens van gehoord. Wat betreft Full Disk Encryption zie ik dit staan bij mijn instellingen: instellingen > beveiliging > Apparaat versleutelen > versleuteld. Is dit voldoende of moet ik software/apps installeren?

[ Voor 4% gewijzigd door Wizzu op 08-10-2018 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
Wizzu schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 14:37:
[...]

Bedankt voor de tips! Ik zal inderdaad eens kijken naar de NordVPN, ik heb daar wel eens van gehoord. Wat betreft Full Disk Encryption zie ik dit staan bij mijn instellingen: instellingen > beveiliging > Apparaat versleutelen > versleuteld. Is dit voldoende of moet ik software/apps installeren?
Graag gedaan! :)
Ja dat is inderdaad voldoende. Zorg ook dat je even "Veilig opstarten" aanzet. Dat zit in ieder geval in de Samsung telefoons, dit zorgt ervoor dat je telefoon altijd om een wachtwoord vraagt in het boot proces.

[ Voor 46% gewijzigd door dehardstyler op 08-10-2018 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

715289

dehardstyler schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 14:25:

Hoop dat dit helpt!
Let op dat het gebruik van VPN's in China verboden is en veelal geblokkeerd.
Word je betrapt, dan word je in het meest gunstige geval het land uitgezet in het meest ongunstige geval word je niet meer terug gevonden en zit je in een ranzige kerker voor spionage.

Ik heb in China NordVPN gebruik icm TailsOS en TOR. Ik heb mijn TailsOS USB key meegenomen op een USB stick die ik daar heb gelaten.

Ik had mijn laptop van mijn werk mee en een iPhone van mijn werk (Chinees bedrijf). Beide waren zo goed als leeg, qua data.

Mijn laptop werk uitgeplozen door de Chinese douane, de iPhone van mijn collega werd ook uitgeplozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzu
715289 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 15:59:
[...]

Word je betrapt, dan word je in het meest gunstige geval het land uitgezet in het meest ongunstige geval word je niet meer terug gevonden en zit je in een ranzige kerker voor spionage.

Ik heb in China NordVPN gebruik icm TailsOS en TOR. Ik heb mijn TailsOS USB key meegenomen op een USB stick die ik daar heb gelaten.

Ik had mijn laptop van mijn werk mee en een iPhone van mijn werk (Chinees bedrijf). Beide waren zo goed als leeg, qua data.

Mijn laptop werk uitgeplozen door de Chinese douane, de iPhone van mijn collega werd ook uitgeplozen.
Klopt, ik ga er dan ook vanuit dat ik continue digitaal in de gaten gehouden word. Wat moet ik trouwens verstaan onder uitgeplozen? Gaan ze één voor één je mappen langs of word het "gewoon" door een ander apparaat aangesloten en afgelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

715289

In mijn geval gingen ze handmatig door de computer heen. Map voor map. Dit duurde ca. een halfuurtje.

Ik had TailsOS op een micro USB, los in mijn koffer gemikt en niet in mijn handbagage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzu
Nogal onefficiënt en heel naar dat er een vreemde achter je laptop zit, voor een half uur. Weet je ook meteen hoe de vork in de steel zit :'). Slim van je om de micro USB in je koffer te gooien, wellicht dat ik hetzelfde ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
715289 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 15:59:
[...]

Als je een Chinees bent ja. En zelfs dan is het in ieder geval onder de IT mensen die ik gesproken heb "normaal" om Shadowsockz te gerbuiken. Een van de gasten waar ik was, had een VPS via Vultr in de VS om gewoon normaal het internet op te kunnen, echt serieus. Daar schrok ik wel een beetje van, want dan verdwijn je letterlijk als Chinees zijnde, mocht je gepakt worden.

Maar in wat voor districten zijn jullie geweest? Ik in de regio Nanjing en ik heb op geen enkel moment het gevoel gehad dat ze ook maar de intentie hadden om mijn devices te controleren. En dan had ik een hele koffer vol apparatuur: Een Exfo, 2 ProfiTap's, verschillende netwerkdongles en nog een SOC-e. Als er daar iemand als een spion uit had gezien, dan was ik dat wel geweest. ;) En er is helemaal, maar dan ook helemaal, niks gebeurd. Ik heb de trip al 2 keer "overleeft" op deze manier.

Ik zeg dus niet dat ik je niet geloof, maar ik vraag mij oprecht af of jullie 2 er misschien als boefjes uitzien. :P

edit: typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

715289

Wij landde en verbleven in Hangzhou en reisden als 2 Hollanders met een groepje Chinese collega's, die in het geheel niet gecontroleerd zijn, maar het was overduidelijk dat ze bij ons hoorden.

Of ik eruit zie als een boefje? Ik weet het niet. Feit is dat elke vlucht van/naar Londen me altijd een controle oplevert.

Gek genoeg, andere bestemmingen incl. de VS gaan probleemloos, maar naar de VK is het altijd bal.

China was eens en nooit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
715289 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 18:13:
Wij landde en verbleven in Hangzhou en reisden als 2 Hollanders met een groepje Chinese collega's, die in het geheel niet gecontroleerd zijn, maar het was overduidelijk dat ze bij ons hoorden.

Of ik eruit zie als een boefje? Ik weet het niet. Feit is dat elke vlucht van/naar Londen me altijd een controle oplevert.

Gek genoeg, andere bestemmingen incl. de VS gaan probleemloos, maar naar de VK is het altijd bal.
Raar zeg, misschien onderling problemen met de VK.
China was eens en nooit meer.
Dat zeg ik ook elke keer weer als ik hier weer spinazie of boerenkool eet. :D :+
Maar ik snap dat je daar inderdaad niet zoveel zin in hebt als je helemaal ondersteboven gekeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

715289

dehardstyler schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 18:37:
Dat zeg ik ook elke keer weer als ik hier weer spinazie of boerenkool eet. :D :+
Maar ik snap dat je daar inderdaad niet zoveel zin in hebt als je helemaal ondersteboven gekeerd wordt.
Het heeft meer met de situatie in China te maken. Ik vind het ethisch niet aan mijzelf te verkopen en voel me niet prettig bij de Great firewall of China en de mensenrechtensituatie gaat me te veel aan het hart.

De controles op luchthavens doen mij niets, ik heb niets om voor te vrezen en onderga het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
715289 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 20:21:
[...]

Het heeft meer met de situatie in China te maken. Ik vind het ethisch niet aan mijzelf te verkopen en voel me niet prettig bij de Great firewall of China en de mensenrechtensituatie gaat me te veel aan het hart.

De controles op luchthavens doen mij niets, ik heb niets om voor te vrezen en onderga het gewoon.
Dat snap ik wel, maar je veranderd er niks aan.
Pagina: 1