Toon posts:

muffe lucht airco split unit

Pagina: 1
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:30
Waar komt de muffe lucht van een airco precies vandaan?
Zit dat in de buitenunit? of juist binnen?

Het ding hangt er pas sinds begin dit jaar. Werkt perfect, alleen na wat mindere weken afgelopen maand sinds dit weekend weer af en toe aan, want best warm. De lucht van natte grond / cement is soms dan te ruiken.
De filters zijn verder schoon.

Moet ik het in de radiator in de binnenunit zoeken? of juist buiten?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:37
Begin is met je filters schoon te maken?
Spuitelf :+

De geur zal sowieso uit je binnenunit komen.
Er vind geen luchtcirculatie plaats tussen binnen en buiten deel.

[Voor 62% gewijzigd door Denniz0229 op 08-10-2018 14:01]

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Het zal waarschijnlijk zijn gaan schimmelen in de binnenunit. Als je gaat koelen krijg je condens en als dat te lang blijft zitten kan dat voor schimmel zorgen.

Ik ontken het bestaan van IE.

• paQ
hmmm....
en hoe de *^(&$% reinig je dat? :+

• Anoniem: 93986
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
RTFM.

• paQ
Daar staat alleen in dat je na 1 maand van geen gebruik een halve dag de FAN mode moet laten draaien.
Dat heb ik vrijdag gedaan, maar dat maakte vandaag niks uit.

• Anoniem: 93986
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik kan mij niet voorstellen dat er niet iets instaat over het reinigen van filters. Wat voor brakkiewakkie apparaat is het?

• paQ
Anoniem: 93986 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 14:41:
Ik kan mij niet voorstellen dat er niet iets instaat over het reinigen van filters. Wat voor brakkiewakkie apparaat is het?
Ja er staat wel in hoe je de filters moet reinigen, maar die zijn schoon / gereinigd.
Dat is ook geen rocketscience; er zitten twee gaasfilters voor de condensor, met daarom een kleiner filter.
Daar is de stofzuiger en een vochtige doek overheen geweest. Veel meer kan ik daar niet aan doen.
Ik verdenk zelf de condensor, maar kom daar maar eens tussen.
Relatieve luchtvochtigheid is niet boven de 60% geweest afgelopen zomer, want hij werd zowat elke dag gebruikt.

Fujitsu by the way.

edit: in fan mode ruik je het ook niet, wel zodra hij gaat koelen of drogen.

[Voor 6% gewijzigd door paQ op 08-10-2018 14:49]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:03

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Verdamper schoonmaken inderdaad

Zie Oxellaar in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp" en Oxellaar in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"

Ik ken de lucht overigens, heb op vakantie in Azië eens in een auto gezeten waarvan de airco ook zo meurde. Werd er na een poosje gewoon beroerd van :X

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

paQ schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 14:32:
hmmm....
en hoe de *^(&$% reinig je dat? :+
Hoe je 't reinigt geen idee, maar je voorkomt 't (nadat je 't gereinigd hebt) door na gebruik 'm een tijdlang op fan mode te laten draaien voordat je 'm uit zet om de heat exchanger te laten drogen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• ThinkPad

ThinkPad

Je hebt als het goed is een afvoerslangetje naar buiten vanaf de binnenunit, voor de condens. Zou je niet gewoon (rustig) een gieter leeg kunnen gieten over de condensor om hem goed door te spoelen?
Eventueel met iets van een schoonmaakgoedje erin (wel even zoeken wat geschikt is, je wilt niet dat je verdamper wegrot :+ )

Stoomreiniger kan ook lees ik, of een spuitbuis met condensor foamreiniger.

[Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 08-10-2018 15:32]

• paQ
CyBeR schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 15:23:
[...]

Hoe je 't reinigt geen idee, maar je voorkomt 't (nadat je 't gereinigd hebt) door na gebruik 'm een tijdlang op fan mode te laten draaien voordat je 'm uit zet om de heat exchanger te laten drogen.
ah

naja.. dat is makkelijk in te programmeren in de domotica :)

ALS AC aan en ik ga weg, DAN 20 min droogblazen, DAN uit
ThinkPadd schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 15:25:
Je hebt als het goed is een afvoerslangetje naar buiten vanaf de binnenunit, voor de condens. Zou je niet gewoon (rustig) een gieter leeg kunnen gieten over de condensor om hem goed door te spoelen?
Eventueel met iets van een schoonmaakgoedje erin (wel even zoeken wat geschikt is, je wilt niet dat je verdamper wegrot :+ )

Stoomreiniger kan ook lees ik, of een spuitbuis met condensor foamreiniger.
Hmmm ik kan geen slangetje ontdekken.

Die spuitbussen zijn zo te zien allemaal voor in de auto.
Spuiten zichzelf leeg terwijl je de airco laat recirculeren.
Echt foam nog niet gevonden.

Automatisering is in elk geval aangepast, dat wanneer we weggaan hij automatisch 15 min. gaan droogblazen, en dan uitschakelt.

edit:
https://www.maakzelfairco...verdampers-en-condensors/. Ah!

[Voor 52% gewijzigd door paQ op 08-10-2018 17:44]

• ThinkPad

ThinkPad

paQ schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 16:56:
[...]
Hmmm ik kan geen slangetje ontdekken.
[...]
Die gaat vermoedelijk samen met de koelleidingen aan de achterkant van je airco naar buiten door de muur. Hij zal ergens buiten uit komen en daar de condensdruppels afvoeren.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:42

JdM

Gas?Gas!

En als je de mogelijkheid hebt om te verwarmen met je systeem, zet hem dan eens een uurtje op verwarming met het raam open, daar krijg je de lucht waarschijnlijk ook wel mee weg omdat je de schimmels daarmee doodt.

N54 powered

• ThinkPad

ThinkPad

JdM schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 18:54:
En als je de mogelijkheid hebt om te verwarmen met je systeem, zet hem dan eens een uurtje op verwarming met het raam open, daar krijg je de lucht waarschijnlijk ook wel mee weg omdat je de schimmels daarmee doodt.
In de auto ook wel eens geprobeerd (daar heb ik die muffe lucht ook heel soms), maar de verwarming wordt niet heet genoeg om de schimmels mee dood te stoken. Misschien vererger je het er juist wel mee.

Geen idee hoe warm zo'n verdamper wordt bij verwarmen. Bij flink koelen volgens mij onder het vriespunt, je zou eerder zeggen dat je een poosje flink moet koelen dan?

• JdM

JdM

Gas?Gas!

@ThinkPad: In een auto zijn condensor en kachelradiateur gescheiden van elkaar, dus daar werkt het inderdaad een stuk minder by design ;)
De schimmels groeien juist wanneer de condensor van vrieskou opwarmt naar kamer/buitentemperatuur. Die schimmels doen het het best bij een graad of 15-20 schat ik, maar ik weet dat niet precies.

[Voor 41% gewijzigd door JdM op 08-10-2018 19:04]

N54 powered

• paQ
Hmmm thinking of it...
Ik heb vorige week af en toe 's ochtends het ding op verwarmen gezet.
En dan laat ind e middag toch wat warm met zon op de ramen dus weer op drogen/koelen.

Toen rook ik het voor het eerst.
ThinkPadd schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 18:50:
[...]

Die gaat vermoedelijk samen met de koelleidingen aan de achterkant van je airco naar buiten door de muur. Hij zal ergens buiten uit komen en daar de condensdruppels afvoeren.
Ja klopt :)
Ik dacht dat je nog een extra slangetje bedoelde.

[Voor 45% gewijzigd door paQ op 08-10-2018 19:54]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:39

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

Vreemd dat de Fujitsu niet zelf een half uur na draait, mijn Toshiba doet dat standaard.
Er kan ook iets fout gemonteerd zijn of het slangetje lekt op de aansluiting in de binnen-unit.
De slang hoort overal een beetje naar beneden aflopend te liggen want water stroomt niet zomaar omhoog :P

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• paQ
Speedy-Andre schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:20:
Vreemd dat de Fujitsu niet zelf een half uur na draait, mijn Toshiba doet dat standaard.
Er kan ook iets fout gemonteerd zijn of het slangetje lekt op de aansluiting in de binnen-unit.
De slang hoort overal een beetje naar beneden aflopend te liggen want water stroomt niet zomaar omhoog :P
Nou, condenswater komt netjes buiten in de afvoer als de compressor loopt, dus dat klopt verder wel.
De automatisering werkt in elk geval prima :)
Heb hem nu op 15 min staan na gebruik. Als de zon nog even zijn best doet, zal ik hem straks nog eens aanzetten op koelen. benieuwd hoe dan is gesteld met de geur.

Maar als ik deze Fujitsu uitschakel, dan gaat ie ook gewoon uit. De kleppen gaan netjes dicht, en pruttelt/zoemt dan nog 30 sec ofzo na, en dan is het stilte.

[Voor 30% gewijzigd door paQ op 09-10-2018 09:53]

• paQ
nee... nog steeds muf :(
demmit

Ik zal eens een can van die foam bestellen ergens en zien wat dat doet.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Is het niet hetzelfde als de airco in de auto, dat je hem een keer per week minimaal aan moet hebben omdat het anders muf gaat ruiken en je alle filters kan laten vervangen?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• paQ
Nou, er zit geen interieurfilter in een split unit airco zoals bij een auto natuurlijk.
De filters die er in zitten zijn voor stof, ionisatie (if at all) en afvangen van wat chemie.

Dit ruikt echt vochtig, dus ik verdenk wel de condenser.
Ik heb hem gisteren een half uur laten blazen (alleen fan) en vanochtend heel even gebruikt om 1 graadje bij te warmen.
Maar dat maakt (voor nu) niets uit.

Ik ga dus maar eens met de foam aan de haal, en kijken of het dan weg is, en weg blijft door na gebruik 15 min te laten blazen.

• paQ
Ik heb zojuist de verwarming op 23 gezet, en de airco een uur op 18 graden zo hard mogelijk laten koelen.
Na ca 15 min kon ik de geur niet meer ruiken.
Na ca 25 min begon het condenswater buiten door de afvoer te lopen.
Na dat uur heb ik hem 15 min op FAN laten draaien, en toen uitgeschakeld.
De condensor is ook echt droog (althans waar ik bij kan met mijn handen dan)

LV is ook niet boven de 53% geweest hier binnen vandaag (buiten ook maar 59) dus ik denk dat dit het meest is wat ik nog kon halen vandaag kwa temperatuur en droging.

Ik ben benieuwd wat ik ruik bij de volgende keer koelen of verwarmen.

• paQ
Zojuist foam op de condensor gespoten, van de voorzijde en bovenzijde en een half uur met rust gelaten zoals op de spuitbus staat.
Ik heb hem niet volledig leeggespoten, want het betreft hier immers geen gesloten compartiment zoals in een auto.
Nu staat hij droog te blazen.
Als je van dichtbij luistert hoor je het schuim ook tussen de koelvinnen trekken.

Ik ben benieuwd :)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:05
Werkt bij mij wel goed, je moet het wel 2x per jaar doen wil je de putlucht niet terug hebben.
En vergeet niet; liever teveel spuiten dan te weinig 8)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• paQ
nu ruikt heel het kantoor naar dat spul :|
De luchtkwaliteitsensor gaat ook over de zeik :P
Ik heb de MV maar wat hoger gezet, en dan zien we morgen wel wat het resultaat is.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:05
Klopt, maar die lucht is na een paar uur wel weg hoor, als de MV zijn werk doet tenminste.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• paQ
Het is weer terug :(

moet serieus heel die spuitbus leeg dan om het te laten werken?

• paQ
:(

Heb na de vorige keer echt debiel veel schuim op het ding gespoten en laten inwerken.
Het is 3 dagen weg geweest, om weer net zo hard terug te komen :(

Wat kan ik nou nog doen :?
De unit in de andere ruimte ruikt echt 0,0

[Voor 22% gewijzigd door paQ op 24-10-2018 11:36]

• JdM

JdM

Gas?Gas!

Tsja, wat denk je van (een tijdlang) verwarmen, of val ik dan in herhaling? :?

[Voor 10% gewijzigd door JdM op 24-10-2018 12:57]

N54 powered

• ThinkPad

ThinkPad

Stoomreiniger?

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Schoonmaken met een stoomreiniger.

Bescherm wel de elektronica goed, die kan niet zo goed tegen vocht.

Eventeel een schoonmaakzak er omheen om alle vocht op te vangen.

[Voor 34% gewijzigd door Zerobase op 24-10-2018 13:04]

• paQ
JdM schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:57:
Tsja, wat denk je van (een tijdlang) verwarmen, of val ik dan in herhaling? :?
Al paar keer gedaan. Direct na het reinigen bijv. Dat werkte dan... een paar dagen

Stoomreiniger heb ik denk ik nog wel ergens thuis liggen.
Ik kan het eens proberen.

[Voor 13% gewijzigd door paQ op 24-10-2018 13:08]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee