MAX3400 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:57:
[...]
Dat zie ik niet zo direct? In plaats van dat 1 reviewer een review baseert op bijvoorbeeld 20 uur "eigen manier van spelen", heb je misschien met de community 200 uur aan observaties alvorens de laatste redactionele verbeteringen aan de tekst moeten plaatsvinden?
[...]
Misschien dat ik het niet goed uitlegde eerder;
als er input van de community zou worden gegeven,
kan je bepaalde opmerkingen filteren en/of zelf constateren. En achteraf gezien (en ja, ook ik pas ver na de 20 uur), is het pluspunt van "Vooral online erg leuk" ook een nadeel omdat overal en nergens blijkbaar wordt geschopt tegen de "Ranked Team Adventurers". Dit voorbeeld had, bij tijdige input, nog even door jou / redactie bekeken kunnen worden en dan gewogen als "is het essentieel voor het spel; doe je dit vaak met vrienden; is het acceptabel?". Als de netcode van BF1 defect is, is dat waarschijnlijk meteen een aftrek van 2 punten; in FH4 is de netcode ook niet optimaal maar dan wel specifiek bij 1 onderdeel.
Wat ik wilde duiden; niemand is perfect maar door een soort van ideeenbus voor een komende review te hebben, heeft een redacteur mogelijk iets meer / aanvullende info wat dan wel / niet wordt meegenomen in de uiteindelijk review. Ik zie alleen niet hoe dat een minder authentieke review zou worden; het is toch een diepgaander review waar meer punten belicht zijn?
Allright, Agreed dat zoiets handig kan zijn. Alleen: het ontbreekt ons aan de tijd (en mogelijkheid, meestal spelen we games pre-release) om een dergelijke 1-2 met de community voor elke game te maken, dus dit in een vaste workflow krijgen zal lastig zijn, maar bij games die al uit zijn kunnen we wellicht als proef eens wat vaker in het bijbehorende forumtopic van een game kijken, of DM'en met de 'keizers' van die game.

SinergyX schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 17:55:
[...]
Volgens mij ook maar werkelijk 1x in de hele tekst, in Forza begint het verhaal al tussen een keuze van een PS en een Xbox, begin je imho al meteen met verkeerde intro (immers, PC gamers), zelfs zo sterk in de titel 'maar in herhaling'.
Het gaat mij niet om het principe 'hunnie doen het ook', maar dat het in de review toch op diverse punten beetje te dik ligt op complete randzaken (keuze console, herhaling), zelfs in de conclusie wordt het zelfs 3x achter elkaar aangehaald over Forza 'moeheid', met nog een sneer naar de line-up.
Een cijfer, open ter discussie of je zoiets moet geven, geef je ter vergelijking of algemene waardering. Maar als ik een 8 wegzet tegen het gros van andere reviews.. wat is een 8 dan precies? Nouja, matig en aardig speelbaar. En dat enkel omdat het schuur aan een game die 2 jaar geleden z'n voorganger had in een compleet andere omgeving?
Dat is gewoon niet waar. Het komt terug in de +/- van FIFA 18 en daarbuiten krijgen zowel de gameplay als het scouten in de career mode afzonderlijk van elkaar dezelfde kritiek rond herhaling (gebrek aan verandering/verbetering = herhaling). Misschien is 18 niet het beste voorbeeld, maar er zijn zéker FIFA's geweest die flink hebben ingeleverd in de beoordeling op basis van teveel herhaling.
Jij
vindt dat het er te dik bovenop ligt. Ik heb al geprobeerd uit te leggen waarom ik het belangrijk vind dat de positie van de game binnen een line-up, als belangrijkste exclusieve titel en dus voornaamste drager van een console, wordt geschetst. Jij vindt dat ik dat niet zou moeten doen - dat mag je vinden, en heb je nu afdoende duidelijk gemaakt. Je vindt ook dat het op een PC getest had moeten worden. Dat snap ik, maar wij hebben een andere keuze gemaakt. De tijd dat Tweakers een all-out pc-gaming-community was, is voorbij. Zeker onder frequente forumgebruikers is PC nog sterk vertegenwoordigd, maar onder de totale bezoekersgroep is de som (PS4+Xbox) groter dan (PC-gamer). Dan nog zullen we waar het kan vaak zat voor PC als te prefereren platform kiezen, maar soms komt dat om diverse (meestal praktische) problemen niet uit. Dan sluit een consoleversie goed genoeg aan bij Tweakers.
Cijfers... tsja. Het is een oordeel per keer, niet in vergelijking. Ik met het met je eens dat dat systeem verre van ideaal is. Uiteindelijk krijgt een FIFA nu bijna eenzelfde cijfer als Zelda, scheelt immers maar een half punt, terwijl die games voor mij persoonlijk behoorlijk ver uit elkaar liggen. Idem voor The Witcher 3 - ook maar hetzelfde cijfer als Zelda en een bunch of others games, terwij TW3 voor mij mn favo game van de laatste 5 jaar is. Probleem geef je zelf ook al aan: een 8 wordt gezien als 'wel aardig'. Daar gaat het natuurlijk mis. Een 8 is een prima cijfer,
alleen, somehow, niet in de wereld van gamereviews. Dat maakt dat alle games uiteindelijk op een heel beperkt stukje van het cijferspectrum terecht komen, wat het alleen maar meer onwerkbaar maakt. Point being: het cijfersysteem is flawed, en biedt niet overdreven veel ruimte voor differentiatie en het aanbrengen van verschillen. Ik schaf het het liefst vandaag nog af, maar als gezegd: dat is niet aan mij, en zelfs niet aan ons als Tweakers-redactie, die discussie moet dan met andere afdelingen gevoerd worden ook. Dat hebben wij gewoon niet in de hand.
edit @ ALL: ondanks dat we over diverse zaken anders denken, waardeer ik jullie feedback altijd - hier en in de reacties onder reviews. Omwille van benodigde tijd voor andere reviews en andere actuele projecten (Tweakers Gaming Live anyone?) ga ik de discussie rond Forza Horizon 4 en dit topic hier wel bij laten. Zoals gezegd: ik ga op basis van de suggestie van @
MAX3400 even met Paul kijken hoe we de knowledge base op GoT bij reviews van games die al uit zijn beter kunnen benutten en, mocht er een mogelijkheid komen, neem ik de input van @
SinergyX mee in de discussie rond de beoordelingen op Tweakers.
[Voor 5% gewijzigd door Tweakjur op 10-10-2018 08:52]