Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Forza Horizon 4 review

Pagina: 1
Acties:

• SomerenV
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 18:00

SomerenV

It's something!

Topicstarter
reviews: Forza Horizon 4 - Mooi en compleet, maar ook een herhaling

Gezien de relatief felle kritiek op de review (ook van mezelf) ben ik eigenlijk wel benieuwd naar een reactie van @Tweakjur of iemand anders van de redactie. Er is de laatste tijd wel vaker kritiek op vooral het eindcijfer en de plus- en minpunten. Inhoudelijk zijn de reviews meestal eigenlijk wel oké, maar de conclusie valt men nogal vaak over. Zo dus ook bij de review van Horizon 4.

- Waarom minpunten voor herhaling bij Horizon 4 terwijl dat bij bijvoorbeeld Fifa eigenlijk nooit het geval is?
- Nergens heb ik wat gelezen/gehoord over een mindere sfeer behalve bij de Tweakers-review. Waarom is de sfeer in jouw ogen minder?
- Hoe lang heb je gespeeld?
- Heb je vooral on- of offline gespeeld (en met of zonder vrienden)?
- Waarom de review beginnen met een sneer naar Microsoft wat betreft de exclusives?
- Veel mensen vallen over de toegevoegde cosmetics en toeters in de wheelspins maar daar lees je niks over, terwijl dat toch een van de grootste kritiekpunten is.
- The Crew 2 werd wereldwijd behoorlijk slecht ontvangen en kreeg ook hier best stevige kritiek. Toch scoort die game hier maar een half puntje lager dan Horizon 4. Hoe zit dat dan?

Misschien toch eens tijd om het eindcijfer te schrappen?

EightZero Drive | Facebook | Youtube | Tweakers topic

• Lekkerboeie86
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 23:15
Een review is een persoonlijke ervaring. Dus het kan zijn dat meningen verschillen.

Ook in FIFA weinig vernieuwing. Dat komt volgens mij in vrijwel elke review terug. Gezien de enorme omzet EA maakt met deze game, is de kans groter dat ze hem 2x per jaar uitbrengen, dan eens per 2 jaar. Beide scenario's zullen echter niet gebeuren.

Dat MS te weinig exclusives maakt die er echt toe doen is gewoon waar. Had niet perse in de eerste regels hoeven staan, maar niet heel gek dat dit besproken wordt. Forza is vrijwel de enige game die je eventueel naar een Xbox trekt. En zoals bekend verkoopt dat niet zo lekker.

Verder is een 8 gewoon een hoog cijfer. Dus ik snap de rel niet zo goed. Er staan geen dingen in die je nog niet wist of niet waar zijn.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22:45

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Lekkerboeie86 zonder verdere waarde aan de kwaliteit van de spellen maar Forza* is nou niet "de publiekstrekker" voor de Xbox; nog afgezien van het feit dat je ook gewoon op de PC kan spelen.

Wikipedia: List of best-selling Xbox One video games levert iets meer inzicht in games op het Microsoft-platform; met dien verstande dat sommige games toch al veel meer verkocht zijn (zoals GTA).

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Lekkerboeie86 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:48:
Een review is een persoonlijke ervaring. Dus het kan zijn dat meningen verschillen.

Ook in FIFA weinig vernieuwing. Dat komt volgens mij in vrijwel elke review terug. Gezien de enorme omzet EA maakt met deze game, is de kans groter dat ze hem 2x per jaar uitbrengen, dan eens per 2 jaar. Beide scenario's zullen echter niet gebeuren.

Dat MS te weinig exclusives maakt die er echt toe doen is gewoon waar. Had niet perse in de eerste regels hoeven staan, maar niet heel gek dat dit besproken wordt. Forza is vrijwel de enige game die je eventueel naar een Xbox trekt. En zoals bekend verkoopt dat niet zo lekker.

Verder is een 8 gewoon een hoog cijfer. Dus ik snap de rel niet zo goed. Er staan geen dingen in die je nog niet wist of niet waar zijn.
In dit geval valt men niet perse over het cijfer, maar ook weer wel. Een 8 is op geen enkele manier een slecht cijfer, maar het strookt (objectief gezien) niet met cijfers gegeven aan bepaalde andere games. Ook of een game 1x per jaar of 1x per twee jaar uit komt zou weinig uit moeten maken. Minpunten zijn minpunten en pluspunten zijn pluspunten.

Ik heb bij deze review in ieder geval het gevoel dat het meer een moetje was dan wat anders. Alles komt aan bod maar er mist ook genoeg. Het is allemaal vrij oppervlakkig. Komt dus over als 'even snel gespeeld en een oke genoeg cijfer gegeven'. Dat Microsoft weinig exclusives heeft klopt, maar wat heeft dat te maken met Forza Horizon 4? Waarom moet dat tegen dat licht gehouden worden? Een goede game is een goede game, ongeacht hoeveel exclusives er zijn. Genoeg mensen die blij zijn met hun Xbox One en niks geven om de exclusives van Sony en vice versa. Het is gewoon een onnodige sneer in het begin van de review.

Waar 'we' benieuwd naar zijn is waarom de review van Tweakers zoveel afwijkt van andere reviews. Natuurlijk is het allemaal persoonlijk, maar daarom ook de vragen die ik hier gesteld heb in mijn TS.

• Lekkerboeie86
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 23:15
SomerenV schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 14:00:
[...]

In dit geval valt men niet perse over het cijfer, maar ook weer wel. Een 8 is op geen enkele manier een slecht cijfer, maar het strookt (objectief gezien) niet met cijfers gegeven aan bepaalde andere games. Ook of een game 1x per jaar of 1x per twee jaar uit komt zou weinig uit moeten maken. Minpunten zijn minpunten en pluspunten zijn pluspunten.

Ik heb bij deze review in ieder geval het gevoel dat het meer een moetje was dan wat anders. Alles komt aan bod maar er mist ook genoeg. Het is allemaal vrij oppervlakkig. Komt dus over als 'even snel gespeeld en een oke genoeg cijfer gegeven'. Dat Microsoft weinig exclusives heeft klopt, maar wat heeft dat te maken met Forza Horizon 4? Waarom moet dat tegen dat licht gehouden worden? Een goede game is een goede game, ongeacht hoeveel exclusives er zijn. Genoeg mensen die blij zijn met hun Xbox One en niks geven om de exclusives van Sony en vice versa. Het is gewoon een onnodige sneer in het begin van de review.

Waar 'we' benieuwd naar zijn is waarom de review van Tweakers zoveel afwijkt van andere reviews. Natuurlijk is het allemaal persoonlijk, maar daarom ook de vragen die ik hier gesteld heb in mijn TS.
Ik ben benieuwd of je reactie gaat krijgen op je vragen, maar ik gok van niet. Je lijkt vooral op zoek naar bevestiging van je gedachte. En zal de uiteindelijke conclusie "zie je wel" worden. Daarbij is er vrijwel altijd kritiek op zijn reviews. Te hoog of te laag etc. Lijkt me wel vermoeiend.

Wees vooral tevreden dat er weer is goed nieuws over de Xbox en zijn games te melden is. En dat Tweakers dit nog op pakt ook. Qua marketing lijkt MS bijzonder weinig te doen om de situatie te veranderen. Maar misschien ben ik ook niet de doelgroep, aangezien ik zelden het merk in beeld krijg.

• Tweakjur
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 14:17

Tweakjur

Redacteur
SomerenV schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:30:
reviews: Forza Horizon 4 - Mooi en compleet, maar ook een herhaling

Gezien de relatief felle kritiek op de review (ook van mezelf) ben ik eigenlijk wel benieuwd naar een reactie van @Tweakjur of iemand anders van de redactie. Er is de laatste tijd wel vaker kritiek op vooral het eindcijfer en de plus- en minpunten. Inhoudelijk zijn de reviews meestal eigenlijk wel oké, maar de conclusie valt men nogal vaak over. Zo dus ook bij de review van Horizon 4.

- Waarom minpunten voor herhaling bij Horizon 4 terwijl dat bij bijvoorbeeld Fifa eigenlijk nooit het geval is?
- Nergens heb ik wat gelezen/gehoord over een mindere sfeer behalve bij de Tweakers-review. Waarom is de sfeer in jouw ogen minder?
- Hoe lang heb je gespeeld?
- Heb je vooral on- of offline gespeeld (en met of zonder vrienden)?
- Waarom de review beginnen met een sneer naar Microsoft wat betreft de exclusives?
- Veel mensen vallen over de toegevoegde cosmetics en toeters in de wheelspins maar daar lees je niks over, terwijl dat toch een van de grootste kritiekpunten is.
- The Crew 2 werd wereldwijd behoorlijk slecht ontvangen en kreeg ook hier best stevige kritiek. Toch scoort die game hier maar een half puntje lager dan Horizon 4. Hoe zit dat dan?

Misschien toch eens tijd om het eindcijfer te schrappen?
- FIFA krijgt ook kritiek op herhaling. Lees de review van FIFA 18 er nog eens op na.
- Ik vond de vakantiesfeer in 1, vooral in 2 en ook nog wel in 3, leuker dan de sfeer in deel 4. Kwestie van smaak? Het boeide me daardoor wat minder
- Geen idee hoe lang, een uur of 20 denk ik? Was alle seizoenen in elk geval door en had wat 'championships' gedaan, alsmede een hele reeks online activiteiten (Forzathons, playgrounds en een hoop adventures, oa.)
- ik denk 75% offline, 25% online, met name met onbekenden, een enkele sessie met een bekende
- Ik heb me totaal niet gestoord aan die cosmetics, maar ik vind het ook geen meerwaarde voor de game verder. Zolang het de game-ervaring niet verstoort, zie ik er geen issues in. Dat anderen dat wel doen is een ieders goed recht, maar ik deel die mening niet.
- Spel A en spel B vergelijken op cijfers heeft geen nut. The Crew 2 was oké, verraste me nog in hoeverre ik het nog best leuk vond. Forza Horizon 4 viel me tegen. Wellicht dat ze daardoor in elkaars buurt komen. De cijfers zijn geen exacte wetenschap, het is geen kwestie van 'zoveel plus en zoveel min dus X is het cijfer'. Het blijft een combinatie tussen waarneembare feiten wegen en een stuk gevoel.

De kritiek op cijfers heb ik nooit echt begrepen tbh. Als je een review leest en je bent het er niet mee eens, dan lees je toch een andere review? Elders krijgt Forza Horizon 4 enkele 10'en geloof ik, dus er zijn vast mensen die een verhaal hebben opgeschreven dat meer in je straatje past. Er is niet zoiets als 'een correcte review', het blijft persoonlijk. Jouw en mijn interpretatie van wat leuk of goed is, hoeft niet hetzelfde te zijn.

edit: vergat puntje over Microsoft nog. Dat is belangrijk om te noemen, want dit is DE game voor de Xbox One dit najaar. Dat maakt het aannemelijk dat veel gamers er op zitten te wachten, terwijl Forza Horizon 4 (in mijn ogen) helemaal niet zo speciaal is. Dat onderstreept dat de Xbox One het qua exclusieve line-up moeilijk heeft. Het beïnvloedt de score van de game uiteraard niet, maar het is wel iets dat speelt (en hopelijk met al die nieuwe studios binnenkort een probleem uit het verleden is).

[Voor 8% gewijzigd door Tweakjur op 08-10-2018 16:20]

(was voorheen JJJur, nickchange 4-8-2014)

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Bedankt voor de reactie :) Als ik die punten lees dan snap ik de 8 wat meer. En ik snap ook wel dat een eindcijfer geen exacte wetenschap is, maar ik was gewoon benieuwd waarom het een 8 is geworden, en waarom sommige dingen in jouw ogen minpunten zijn of minder zwaar wegen.
- ik denk 75% offline, 25% online, met name met onbekenden, een enkele sessie met een bekende
Dat scheelt denk ik ook veel. Online met vrienden/bekenden is het echt een stuk leuker dan offline of met onbekenden. Heel de game is rondom sociaal gebeuren gebouwd. Misschien een keer een potje meerijden met wat Tweakers? ;)
- Spel A en spel B vergelijken op cijfers heeft geen nut. The Crew 2 was oké, verraste me nog in hoeverre ik het nog best leuk vond. Forza Horizon 4 viel me tegen. Wellicht dat ze daardoor in elkaars buurt komen.
In dit geval niet helemaal mee eens. The Crew 2 en Forza Horizon 2 zijn redelijk hetzelfde qua opzet. Open wereld, veel wagens, veel online activiteiten en vooral gericht op doen wat je wilt. The Crew 2 werd echter massaal afgebrand omdat het in veel opzichten minder was dan het vorige deel. In dat opzicht was het dus raar dat Horizon 4 maar marginaal beter scoorde.

Maar is het dan geen idee om cijfers met pensioen te sturen? Zoals ik al zei was de review inhoudelijk prima en de plus- en minpunten ook. Het stukje over de herhaling kan ik namelijk best begrijpen. Maar een cijfer is wel zó subjectief dat het vaker wel dan niet een smet is op een verder prima review.
Dat maakt het aannemelijk dat veel gamers er op zitten te wachten, terwijl Forza Horizon 4 (in mijn ogen) helemaal niet zo speciaal is.
Kleine correctie: jij vindt het niet zo speciaal. In mijn ogen is het de beste open world racing game die er momenteel te koop is. Daarnaast ook een van de betere arcade racers die er momenteel te koop is. Playstation heeft overigens geen vergelijkbare titel dus in dat opzicht kan het juist weer wel speciaal zijn. Dan moet je echter wel van dat soort games houden. Zelf vind ik veel van de Playstation exclusives weer niet zo speciaal omdat ze mij niet echt trekken. Ik snap wel dat ze flink wat fans hebben, maar mij doet het vrij weinig.

Maar nogmaals bedankt voor je reactie :)

• Tweakjur

Tweakjur

Redacteur
SomerenV schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 17:00:

Dat scheelt denk ik ook veel. Online met vrienden/bekenden is het echt een stuk leuker dan offline of met onbekenden. Heel de game is rondom sociaal gebeuren gebouwd. Misschien een keer een potje meerijden met wat Tweakers? ;)
Dit is meer een probleem van moeilijkheid dan van onwil. We hebben meestal beperkt tijd om een game te reviewen en dan moeten vrienden/collegas maar net tijd hebben om mee te doen. Zeker als een game nog niet uit is, is dat lastig.
Maar is het dan geen idee om cijfers met pensioen te sturen? Zoals ik al zei was de review inhoudelijk prima en de plus- en minpunten ook. Het stukje over de herhaling kan ik namelijk best begrijpen. Maar een cijfer is wel zó subjectief dat het vaker wel dan niet een smet is op een verder prima review.
Persoonlijk: graag. Maar dat is een Tweakersbrede beslissing en niet alleen iets van de redactie. Die discussie hier voeren heeft dan ook weinig nut. We hadden ooit het vijfsterrensysteem, dat leverde aanzienlijk minder 'oordeeldiscussies' op, daar was ik wel fan van, want idd: ik zie het liefst dat er over de game zelf wordt gediscussieerd, niet over of ik er wel of niet het juiste cijfer op heb geplakt
Kleine correctie: jij vindt het niet zo speciaal. In mijn ogen is het de beste open world racing game die er momenteel te koop is. Daarnaast ook een van de betere arcade racers die er momenteel te koop is. Playstation heeft overigens geen vergelijkbare titel dus in dat opzicht kan het juist weer wel speciaal zijn. Dan moet je echter wel van dat soort games houden. Zelf vind ik veel van de Playstation exclusives weer niet zo speciaal omdat ze mij niet echt trekken. Ik snap wel dat ze flink wat fans hebben, maar mij doet het vrij weinig.
Het ís de beste openwereldracegame en Sony heeft inderdaad geen antwoord op Forza momenteel. Is zeker waar. Maar dan nog oogst Sony meer lof met zijn veel bredere line-up. Met God of War en Spider-Man heeft PlayStation 2 kanshebbers voor GOTY-prijzen in huis. Geeft maar weer aan hoe belangrijk eigen voorkeur is: als openwereldracegamesliefhebber (<--- woord van de dag) is Xbox One zeker het te prefereren platform. (+ I luv de prestaties van de One X, dat ook nog)

• DutchOwnage
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 00:00
Ik begrijp eigenlijk helemaal niet waarom er exclusives van beide partijen aan bod moeten komen bij een review :? Überhaupt waarom het woord Sony in een Xbox en PC game moet vallen :)

Beter lijkt het mij om puur de game te reviewen, en op dit moment is er niets beters te vinden als je van open-world race spelletjes houdt. Het concept is gewoon zo simpel, maar geniaal tegelijk. Maak een vette open wereld, gooi er 450 van de meest gruwelijke auto's in en laat de mensen los gaan. Ik (en velen met mij denk ik) droomden hiervan als klein jochie.

Van mij hadden die cosmetische items en toetertjes ook niet gehoeven hoor, maar daar prik ik wel doorheen. Als het racen maar in orde is, en dat is het. Gevoel met de auto's is zelfs beter dan in FH3.

[Voor 4% gewijzigd door DutchOwnage op 09-10-2018 10:21]

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:33

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Tweakjur schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:10:

Het ís de beste openwereldracegame en Sony heeft inderdaad geen antwoord op Forza momenteel. Is zeker waar. Maar dan nog oogst Sony meer lof met zijn veel bredere line-up. Met God of War en Spider-Man heeft PlayStation 2 kanshebbers voor GOTY-prijzen in huis. Geeft maar weer aan hoe belangrijk eigen voorkeur is: als openwereldracegamesliefhebber (<--- woord van de dag) is Xbox One zeker het te prefereren platform. (+ I luv de prestaties van de One X, dat ook nog)
Maar ergens zeg je dus dat buiten je 'mening' de populariteit van een game dus blijkbaar ook meespeelt?

PUBG of Fortine zijn puur kijkend naar de game absoluut niet bijzonder, maar door populariteit scoren die games veelal vrij hoog. Snap je punt dat het een 'hate it or love it' is, zoals ik Destiny niet meer dan een 5 zou geven, maar waarom komt dan een console vergelijking bij een game-review om de hoek kijken?

Maar dan blijf ik hangen bij 1 punt, de console discussie.
al kun je je afvragen wat er dit jaar dan nog overblijft aan exclusieve titels voor de Xbox One X.
De vraag 'welke console moet ik kopen?' wordt meestal beantwoord met de tegenvraag 'wat voor games wil je spelen?'. Waar Sony Computer Entertainment zijn spelcomputer van een flinke lading exclusieve topgames heeft voorzien, is de oogst bij concurrent Microsoft een stuk kleiner
Dit heeft werkelijk niets met de game-review te maken, best dat je deze hebt getest op de Xbox, maar er zijn diverse FH4 spelers die uitsluitend PC gamers zijn, vanuit PC gamer oogpunt kan je diverse punten compleet negeren.

Natuurlijk mag je dan niet vergelijken, maar waarom zo hameren op 'herhaling' (komt bij elk van de 3 stukken terug), maar als je puur de logica van herhaling zou pakken, zou FIFA nooit voorbij een 6 komen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• MAX3400

MAX3400

Tweakjur schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:10:
[...]

Dit is meer een probleem van moeilijkheid dan van onwil. We hebben meestal beperkt tijd om een game te reviewen en dan moeten vrienden/collegas maar net tijd hebben om mee te doen. Zeker als een game nog niet uit is, is dat lastig.
Even 5 cents...

Als "bijna officieus Forza* keizer op GoT", vraag ik me dan even af of & hoe we eventueel kunnen bijdragen aan reviews. Niet dat we direct een stem krijgen over de inhoud maar mogelijk dat we gedrag, observeringen, reutel en meuk naar een T.net medewerker kunnen doorsturen om mogelijk meer facetten te belichten?

De game was de 28e uit, de review de 6e. Zit dus dik een week tussen. Met uitzondering van dit jaar, zou ik normaliter in een week al minstens 80 uur de game gespeeld hebben en verder / beter / meer observaties kunnen hebben dan @Tweakjur in de 20 uur dat er gespeeld zou zijn. En dit is niet alleen ik maar er zijn elk jaar verzameltopics van Forza (alsook andere games) waarin de community al bakken met geruchten maar ook bevindingen heeft nog voordat de review uit is.

Mogelijk dat @Ginz ook wil meedenken maar T.net staat niet alleen in de informatievoorziening maar dan zou "een select groepje" members moeten worden geraadpleegd of & wanneer ze voor game X iets kunnen bijdragen voor een review?

• Ginz
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 09-06 12:29

Ginz

Trek Superfly 5 powered

MAX3400 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 11:53:
[...]

Even 5 cents...

Als "bijna officieus Forza* keizer op GoT", vraag ik me dan even af of & hoe we eventueel kunnen bijdragen aan reviews. Niet dat we direct een stem krijgen over de inhoud maar mogelijk dat we gedrag, observeringen, reutel en meuk naar een T.net medewerker kunnen doorsturen om mogelijk meer facetten te belichten?

De game was de 28e uit, de review de 6e. Zit dus dik een week tussen. Met uitzondering van dit jaar, zou ik normaliter in een week al minstens 80 uur de game gespeeld hebben en verder / beter / meer observaties kunnen hebben dan @Tweakjur in de 20 uur dat er gespeeld zou zijn. En dit is niet alleen ik maar er zijn elk jaar verzameltopics van Forza (alsook andere games) waarin de community al bakken met geruchten maar ook bevindingen heeft nog voordat de review uit is.

Mogelijk dat @Ginz ook wil meedenken maar T.net staat niet alleen in de informatievoorziening maar dan zou "een select groepje" members moeten worden geraadpleegd of & wanneer ze voor game X iets kunnen bijdragen voor een review?
Ik ga er vanuit dat Jur (eventueel met Paul en Wout) dit heel goed met jullie kunnen bespreken. Mochten ze mijn hulp nodig hebben, hoor ik het graag, maar ik ga er vanuit dat de redactie dat zelf goed kan.

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

• Tweakjur

Tweakjur

Redacteur
MAX3400 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 11:53:
[...]

Even 5 cents...

Op die manier informatie inwinnen over een game zou Forza *juist* een oneerlijke behandeling geven, want significant anders dan andere reviews. Bovendien baseer je een review dan op input van derden, niet/minder op eigen waarnemingen. Ik zou de game dan rooskleuriger weergeven dan wat ik er zelf echt van vind. Dat maakt een review toch veel minder authentiek? Bovendien: wie die 80 uur speeltijd heeft en zijn mening wil delen, kan dat doen in de reacties en via gebruikersreviews. Die informatie kan op die manier Tweakers alsnog wel bereiken.

• Tweakjur

Tweakjur

Redacteur
SinergyX schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:36:

Maar ergens zeg je dus dat buiten je 'mening' de populariteit van een game dus blijkbaar ook meespeelt?
Nee? Wel in de keuze in waar we wel en niet over schrijven, niet in beoordelingen. Ik vind de PS-lineup wel beter dan die van de Xbox, dat wel. Met enige afstand zelfs.
Natuurlijk mag je dan niet vergelijken, maar waarom zo hameren op 'herhaling' (komt bij elk van de 3 stukken terug), maar als je puur de logica van herhaling zou pakken, zou FIFA nooit voorbij een 6 komen.
Zoals ook in een reactie hierboven gezegd: daar krijgt FIFA ook gewoon kritiek op. FIFA 18 scoorde vorig jaar, mainly om die reden, een 8 ipv hoger dan dat.

edit: oh oops excuus voor de dubbelpost, ik zat de antwoorden min of meer tegelijk te typen en ben vergeten de reacties samen te voegen. 8)7

[Voor 8% gewijzigd door Tweakjur op 09-10-2018 13:09]

• MAX3400

MAX3400

Tweakjur schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:05:
[...]

Op die manier informatie inwinnen over een game zou Forza *juist* een oneerlijke behandeling geven, want significant anders dan andere reviews.
Dat zie ik niet zo direct? In plaats van dat 1 reviewer een review baseert op bijvoorbeeld 20 uur "eigen manier van spelen", heb je misschien met de community 200 uur aan observaties alvorens de laatste redactionele verbeteringen aan de tekst moeten plaatsvinden?
Bovendien baseer je een review dan op input van derden, niet/minder op eigen waarnemingen. Ik zou de game dan rooskleuriger weergeven dan wat ik er zelf echt van vind. Dat maakt een review toch veel minder authentiek?
Misschien dat ik het niet goed uitlegde eerder; als er input van de community zou worden gegeven, kan je bepaalde opmerkingen filteren en/of zelf constateren. En achteraf gezien (en ja, ook ik pas ver na de 20 uur), is het pluspunt van "Vooral online erg leuk" ook een nadeel omdat overal en nergens blijkbaar wordt geschopt tegen de "Ranked Team Adventurers". Dit voorbeeld had, bij tijdige input, nog even door jou / redactie bekeken kunnen worden en dan gewogen als "is het essentieel voor het spel; doe je dit vaak met vrienden; is het acceptabel?". Als de netcode van BF1 defect is, is dat waarschijnlijk meteen een aftrek van 2 punten; in FH4 is de netcode ook niet optimaal maar dan wel specifiek bij 1 onderdeel.

Wat ik wilde duiden; niemand is perfect maar door een soort van ideeenbus voor een komende review te hebben, heeft een redacteur mogelijk iets meer / aanvullende info wat dan wel / niet wordt meegenomen in de uiteindelijk review. Ik zie alleen niet hoe dat een minder authentieke review zou worden; het is toch een diepgaander review waar meer punten belicht zijn?
Bovendien: wie die 80 uur speeltijd heeft en zijn mening wil delen, kan dat doen in de reacties en via gebruikersreviews. Die informatie kan op die manier Tweakers alsnog wel bereiken.
Goed punt en zeker een valide opmerking. En soms zie je ook dat de redactie / redacteur inderdaad een (minimale) update plaatst in het artikel op basis van reacties of Geachte Redactie Voor de volgende Forza* zal ik dat dan ook zeker doen :)

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:33

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Tweakjur schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:09:

Zoals ook in een reactie hierboven gezegd: daar krijgt FIFA ook gewoon kritiek op. FIFA 18 scoorde vorig jaar, mainly om die reden, een 8 ipv hoger dan dat.
Volgens mij ook maar werkelijk 1x in de hele tekst, in Forza begint het verhaal al tussen een keuze van een PS en een Xbox, begin je imho al meteen met verkeerde intro (immers, PC gamers), zelfs zo sterk in de titel 'maar in herhaling'.

Het gaat mij niet om het principe 'hunnie doen het ook', maar dat het in de review toch op diverse punten beetje te dik ligt op complete randzaken (keuze console, herhaling), zelfs in de conclusie wordt het zelfs 3x achter elkaar aangehaald over Forza 'moeheid', met nog een sneer naar de line-up.

Een cijfer, open ter discussie of je zoiets moet geven, geef je ter vergelijking of algemene waardering. Maar als ik een 8 wegzet tegen het gros van andere reviews.. wat is een 8 dan precies? Nouja, matig en aardig speelbaar. En dat enkel omdat het schuur aan een game die 2 jaar geleden z'n voorganger had in een compleet andere omgeving?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Tweakjur

Tweakjur

Redacteur
MAX3400 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:57:
[...]

Dat zie ik niet zo direct? In plaats van dat 1 reviewer een review baseert op bijvoorbeeld 20 uur "eigen manier van spelen", heb je misschien met de community 200 uur aan observaties alvorens de laatste redactionele verbeteringen aan de tekst moeten plaatsvinden?

[...]

Misschien dat ik het niet goed uitlegde eerder; als er input van de community zou worden gegeven, kan je bepaalde opmerkingen filteren en/of zelf constateren. En achteraf gezien (en ja, ook ik pas ver na de 20 uur), is het pluspunt van "Vooral online erg leuk" ook een nadeel omdat overal en nergens blijkbaar wordt geschopt tegen de "Ranked Team Adventurers". Dit voorbeeld had, bij tijdige input, nog even door jou / redactie bekeken kunnen worden en dan gewogen als "is het essentieel voor het spel; doe je dit vaak met vrienden; is het acceptabel?". Als de netcode van BF1 defect is, is dat waarschijnlijk meteen een aftrek van 2 punten; in FH4 is de netcode ook niet optimaal maar dan wel specifiek bij 1 onderdeel.

Wat ik wilde duiden; niemand is perfect maar door een soort van ideeenbus voor een komende review te hebben, heeft een redacteur mogelijk iets meer / aanvullende info wat dan wel / niet wordt meegenomen in de uiteindelijk review. Ik zie alleen niet hoe dat een minder authentieke review zou worden; het is toch een diepgaander review waar meer punten belicht zijn?
Allright, Agreed dat zoiets handig kan zijn. Alleen: het ontbreekt ons aan de tijd (en mogelijkheid, meestal spelen we games pre-release) om een dergelijke 1-2 met de community voor elke game te maken, dus dit in een vaste workflow krijgen zal lastig zijn, maar bij games die al uit zijn kunnen we wellicht als proef eens wat vaker in het bijbehorende forumtopic van een game kijken, of DM'en met de 'keizers' van die game. :)
SinergyX schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 17:55:
[...]

Volgens mij ook maar werkelijk 1x in de hele tekst, in Forza begint het verhaal al tussen een keuze van een PS en een Xbox, begin je imho al meteen met verkeerde intro (immers, PC gamers), zelfs zo sterk in de titel 'maar in herhaling'.

Het gaat mij niet om het principe 'hunnie doen het ook', maar dat het in de review toch op diverse punten beetje te dik ligt op complete randzaken (keuze console, herhaling), zelfs in de conclusie wordt het zelfs 3x achter elkaar aangehaald over Forza 'moeheid', met nog een sneer naar de line-up.

Een cijfer, open ter discussie of je zoiets moet geven, geef je ter vergelijking of algemene waardering. Maar als ik een 8 wegzet tegen het gros van andere reviews.. wat is een 8 dan precies? Nouja, matig en aardig speelbaar. En dat enkel omdat het schuur aan een game die 2 jaar geleden z'n voorganger had in een compleet andere omgeving?
Dat is gewoon niet waar. Het komt terug in de +/- van FIFA 18 en daarbuiten krijgen zowel de gameplay als het scouten in de career mode afzonderlijk van elkaar dezelfde kritiek rond herhaling (gebrek aan verandering/verbetering = herhaling). Misschien is 18 niet het beste voorbeeld, maar er zijn zéker FIFA's geweest die flink hebben ingeleverd in de beoordeling op basis van teveel herhaling.

Jij vindt dat het er te dik bovenop ligt. Ik heb al geprobeerd uit te leggen waarom ik het belangrijk vind dat de positie van de game binnen een line-up, als belangrijkste exclusieve titel en dus voornaamste drager van een console, wordt geschetst. Jij vindt dat ik dat niet zou moeten doen - dat mag je vinden, en heb je nu afdoende duidelijk gemaakt. Je vindt ook dat het op een PC getest had moeten worden. Dat snap ik, maar wij hebben een andere keuze gemaakt. De tijd dat Tweakers een all-out pc-gaming-community was, is voorbij. Zeker onder frequente forumgebruikers is PC nog sterk vertegenwoordigd, maar onder de totale bezoekersgroep is de som (PS4+Xbox) groter dan (PC-gamer). Dan nog zullen we waar het kan vaak zat voor PC als te prefereren platform kiezen, maar soms komt dat om diverse (meestal praktische) problemen niet uit. Dan sluit een consoleversie goed genoeg aan bij Tweakers.

Cijfers... tsja. Het is een oordeel per keer, niet in vergelijking. Ik met het met je eens dat dat systeem verre van ideaal is. Uiteindelijk krijgt een FIFA nu bijna eenzelfde cijfer als Zelda, scheelt immers maar een half punt, terwijl die games voor mij persoonlijk behoorlijk ver uit elkaar liggen. Idem voor The Witcher 3 - ook maar hetzelfde cijfer als Zelda en een bunch of others games, terwij TW3 voor mij mn favo game van de laatste 5 jaar is. Probleem geef je zelf ook al aan: een 8 wordt gezien als 'wel aardig'. Daar gaat het natuurlijk mis. Een 8 is een prima cijfer, alleen, somehow, niet in de wereld van gamereviews. Dat maakt dat alle games uiteindelijk op een heel beperkt stukje van het cijferspectrum terecht komen, wat het alleen maar meer onwerkbaar maakt. Point being: het cijfersysteem is flawed, en biedt niet overdreven veel ruimte voor differentiatie en het aanbrengen van verschillen. Ik schaf het het liefst vandaag nog af, maar als gezegd: dat is niet aan mij, en zelfs niet aan ons als Tweakers-redactie, die discussie moet dan met andere afdelingen gevoerd worden ook. Dat hebben wij gewoon niet in de hand.

edit @ ALL: ondanks dat we over diverse zaken anders denken, waardeer ik jullie feedback altijd - hier en in de reacties onder reviews. Omwille van benodigde tijd voor andere reviews en andere actuele projecten (Tweakers Gaming Live anyone?) ga ik de discussie rond Forza Horizon 4 en dit topic hier wel bij laten. Zoals gezegd: ik ga op basis van de suggestie van @MAX3400 even met Paul kijken hoe we de knowledge base op GoT bij reviews van games die al uit zijn beter kunnen benutten en, mocht er een mogelijkheid komen, neem ik de input van @SinergyX mee in de discussie rond de beoordelingen op Tweakers.

[Voor 5% gewijzigd door Tweakjur op 10-10-2018 08:52]

• MAX3400

MAX3400

Dank @Tweakjur voor de antwoorden en inzichten zover. Voor mij is het duidelijk(er) hoe een review, in dit geval FH4, tot stand is gekomen en op de Frontpage geplaatst is. d:)b

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True