Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zuinige 4k HDR HTPC/NAS combo

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jeru
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 11:39
Mijn vraag:
Wat is op dit moment een goede build voor een HTPC/NAS combinatie?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows 10, minstens 2 HDD's liefst ruimte voor meer en 1 SSD voor OS

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Eerder gebruikte ik hiervoor mijn oude 2500K, deze pc heeft het echter begeven.
Nu sta ik op het punt over te stappen naar een 4k HDR tv en wil ik hierbij graag weer iets nieuws in elkaar zetten.
Het liefst wil ik een zuinige build hebben vooral omdat ik hem 24/7 aan ga hebben staan, daarnaast moet er vanuit windows HDR video afgespeeld kunnen worden. Ik ben in de veronderstelling dat HDR en 4k ondersteuning er is in intel cpu's met een 630 ingebouwde gpu.
Om het geheel zuinig te houden leek het mij handig om geen dedicated GPU te gebruiken.
Omdat het een eis is om 4k HDR af te spelen is het volgens mij nodig om (als ik geen dedicated GPU gebruik) een mobo te hebben die HDMI 2.0 heeft op zijn minst. Mocht het zich lonen prijs technisch mag de pc wel alleen Nas zijn met daarnaast een mediaplayer maar ik vermoed niet dat dat rendabel is.

Budget rond €300-€400

Extra info: Ik heb geen interesse in een Shield / NAS combinatie omdat ik graag gewoon een windows omgeving bij mijn TV wil hebben. Netflix hoeft van mij niet direct vanaf de PC, maar mag vanaf de TV zelf gebeuren.

[Voor 5% gewijzigd door Jeru op 08-10-2018 16:07]

Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!

Alle reacties

• hardware-lover
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

HDMI poort moet van het type 2.0a zijn, processor minimaal 7e generatie Kaby Lake core i3, ondergrens Intel HD graphics = 620.

A smile a day (doesn't keep Corona away) ...

• Jeru
hardware-lover schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 00:11:
HDMI poort moet van het type 2.0a zijn, processor minimaal 7e generatie Kaby Lake core i3, ondergrens Intel HD graphics = 620.
Ben inmiddels voorzien ben voor het volgende gegaan en ben op dit moment bezig met installatie:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 147,50€ 147,50
1Asus Prime B450M-A€ 90,45€ 90,45
1Kingston HyperX Fury black HX426C15FBK2/8€ 76,-€ 76,-
1WD Blue SSD M.2 (3D v-nand (TLC)) 250GB€ 55,95€ 55,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 369,90

Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Jeru, AMD als alternatief. Dat is vanzelfsprekend ook een goede oplossing.

• Jeru
hardware-lover schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 14:02:
@Jeru, AMD als alternatief. Dat is vanzelfsprekend ook een goede oplossing.
Hij draait nu mooi koel en verbruikt 30watt in idle, precies wat ik hoopte. Voor 4k en HDR moet ik later nog een keer kijken, daarvoor eerst een nieuwe TV hebben. Bedankt voor het meedenken tenminste!

• loekf2
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21:43
Jeru schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 18:05:
[...]

Hij draait nu mooi koel en verbruikt 30watt in idle, precies wat ik hoopte. Voor 4k en HDR moet ik later nog een keer kijken, daarvoor eerst een nieuwe TV hebben. Bedankt voor het meedenken tenminste!
In die Ryzen zit gewoon fixed function HEVC decode hoor, en op het mobo zit HDMI 2.0b, dus met bv. Kodi 18.0 (beta 3 is de laatste) moet je gewoon 4K HDR kunnen afspelen.

Ik heb gisteren weer eens naar Kodi op mijn Kabylake + 1050i gekeken en zo waar Kodi kan nu 4K HDR afspelen zonder dat ik iets moet rommelen in Windows settings (of Nvidia). Kreeg de indruk dat de color space en HDR prima worden weergegeven. In de vorige beta's en Kodi 17.x is het drama. Niet performance, maar de color space (4K gebruikt REC 2020 en 10-bits itt REC 709 8-bits voor HD).

30W is netjes, ga je niet ver afzitten met 4K decode (alles gebeurd in HW, CPU load is heel laag).

Andere kant, een AppleTV 4K met Infuse of MrMC doet 4-6W (zie: https://tvboxhelp.com/pow...s-of-all-apple-tv-models/ )

iMac 27" 2019 | HTPC (i5, GTX1650) | iPhone 12 Pro 256GB | iPad Pro 11" 256GB | AW Series 6 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Onkyo TX-NR686 | Shield TV | PS5/PS VR | XSX | Nest Audio | Netatmo | Hue | Harmony Elite | FRITZ!Box 7590 (XS4ALL)

• Jeru
loekf2 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 00:22:
[...]

In die Ryzen zit gewoon fixed function HEVC decode hoor, en op het mobo zit HDMI 2.0b, dus met bv. Kodi 18.0 (beta 3 is de laatste) moet je gewoon 4K HDR kunnen afspelen.

Ik heb gisteren weer eens naar Kodi op mijn Kabylake + 1050i gekeken en zo waar Kodi kan nu 4K HDR afspelen zonder dat ik iets moet rommelen in Windows settings (of Nvidia). Kreeg de indruk dat de color space en HDR prima worden weergegeven. In de vorige beta's en Kodi 17.x is het drama. Niet performance, maar de color space (4K gebruikt REC 2020 en 10-bits itt REC 709 8-bits voor HD).

30W is netjes, ga je niet ver afzitten met 4K decode (alles gebeurd in HW, CPU load is heel laag).

Andere kant, een AppleTV 4K met Infuse of MrMC doet 4-6W (zie: https://tvboxhelp.com/pow...s-of-all-apple-tv-models/ )
Klopt, maar dat is het hem een beetje ik was het zat om een mediaplayer te gebruiken om vervolgens makkelijk ff iets op te zoeken op internet of iets te youtuben of downloaden. Uiteindelijk is het mij het extra verbruik waard om gewoon een volwaardige PC te hebben bij de TV.

Ik had dit mobo ook specifiek gekocht vanwege HDMI 2.0b, waren weinig andere opties. Mijn verwachting is dan ook wat jij al zei, dat dit prima moet gaan werken.

• loekf2
Jeru schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 12:24:
[...]

Klopt, maar dat is het hem een beetje ik was het zat om een mediaplayer te gebruiken om vervolgens makkelijk ff iets op te zoeken op internet of iets te youtuben of downloaden. Uiteindelijk is het mij het extra verbruik waard om gewoon een volwaardige PC te hebben bij de TV.

Ik had dit mobo ook specifiek gekocht vanwege HDMI 2.0b, waren weinig andere opties. Mijn verwachting is dan ook wat jij al zei, dat dit prima moet gaan werken.
Ik baal er soms van dat er vorig jaar geen fatsoelijk AMD en Intel mITX mobo met HDMI 2.0 te koop was, daarom moest ik grijpen naar een externe video kaart.

Via doom9.org kwamen we erachter dat de AMD Polaris video decoder wel minder is dan die van Nvidia. AMD heeft hem puur ontworpen voor Blu-ray en streaming afspelen (qua frame rate en max bitrate). Dacht dat ze VP9 niet 100% in HW doen. Nou weet ik niet wat Vega itt Polaris bracht. Kan zijn dat die meer kan.

iMac 27" 2019 | HTPC (i5, GTX1650) | iPhone 12 Pro 256GB | iPad Pro 11" 256GB | AW Series 6 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Onkyo TX-NR686 | Shield TV | PS5/PS VR | XSX | Nest Audio | Netatmo | Hue | Harmony Elite | FRITZ!Box 7590 (XS4ALL)

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@loekf2, Kodi 18 geeft weliswaar nu de juiste kleuren weer indien HEVC HDR media wordt weergegeven, maar daadwerkelijk naar HDR omschakelen gebeurd toch nog steeds niet, wel? Binnen Kodi bedoel ik, zonder gebruik te maken van een externe speler (via Kodi)?

• loekf2
hardware-lover schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 13:27:
@loekf2, Kodi 18 geeft weliswaar nu de juiste kleuren weer indien HEVC HDR media wordt weergegeven, maar daadwerkelijk naar HDR omschakelen gebeurd toch nog steeds niet, wel? Binnen Kodi bedoel ik, zonder gebruik te maken van een externe speler (via Kodi)?
Ja, las ik gister ook ergens. Ze doen tone mapping naar SDR, dus geen echte HDR weergave. Irritante is dat mijn Sony TV alleen iets laat zien als ie DV ziet.

Enige apparaat waar het wel werkt is een AppleTV 4K met MrMC (Kodi branch) of Infuse. Die doen gewoon 4K HDR10. Nvidia Shield zou ook moeten werken, met MrMC. Kodi of SPMC niet (denk ik).

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True