Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Rood-roze waas/aanslag in badkamer, wat is het?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Angeloonie
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 13:29
Sinds een aantal dagen valt mij een soort rood-roze waas/aanslag op in onze badkamer. In de douchecabine zit het gewoon op de vloer richting het putje, en rond de wastafelkraan in de badkamer zit het ook. De WC lijkt er geen last van te hebben en het bad ook niet. De keukenkraan en WC beneden verder ook niet.

Ik dacht eerst toen ik het enkel in de douche zag dat het een of andere shampoo van mijn vrouw was, maar dat was niet zo. Nu ik het rond de kraan ook gespot had is dat uit te sluiten, maar wat is het wel? Iets in het water, of specifiek deze leidingen dat dit kleurtje kan veroorzaken? Schimmel lijkt het niet te zijn want na het schoonmaken is het relatief snel weer terug in de douchecabine.

Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie - PUBG

Alle reacties

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Na even zoeken: Serratia Marcescens, een schimmel wellicht.

https://en.wikipedia.org/wiki/Serratia_marcescens

• Erwin
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 19:25
Zeepresten denk ik eerder, eens goed schoonmaken en pak gelijk die kraan ff mee. Maar gezien de staat van de kraan en wat eronder zit is bovenstaande niet geheel uit te sluiten.

• Driek
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20:04
Volgens mij is dat gewoon kalkafzetting.

Tijd van werken, tijd van rusten

• Angeloonie
The Killer schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 12:37:
Na even zoeken: Serratia Marcescens, een schimmel wellicht.

Wikipedia: Serratia marcescens
Die kwam ik ook tegen, maar dat lijkt het niet echt te zijn, het is geen schimmel, enkel een droog laagje wat er op zit. Ook vrij snel na schoonmaken was het weer terug, en het zit bijv. niet in de voegen, enkel waar het water komt/opdroogt.
Erwin schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 12:39:
Zeepresten denk ik eerder, eens goed schoonmaken en pak gelijk die kraan ff mee. Maar gezien de staat van de kraan en wat eronder zit is bovenstaande niet geheel uit te sluiten.
We hebben geen rode of roze zeep :P
Zal de kraan binnenkort wel eens even goed schrobben, maar net als in de douchecabine verwacht ik dat het daar ook vrij snel terug komt (kraan uitzetten met natte handen en het water zit er precies zo rondom).
Driek schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 12:40:
Volgens mij is dat gewoon kalkafzetting.
Roze kalk? Het kan, en klinkt ook wat logisch omdat het echt vanuit (opgedroogd)water lijkt te komen, maar heb deze kleur nog niet eerder gezien.

• chrisborst
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 18:32
Herkenbaar, af en toe heb ik dat ook in de douche. Maar ik maak nu 1x per week de douche schoon met wat Chloor en nu blijft het weg. Waarschijnlijk zal het met schoonmaakazijn ook wel gaan als je iets milieuvriendelijks wil gebruiken.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Compare Apples with Pears

oa zeepresten en schimmel door elkaar. Niet echt hygiënisch dus schoonmaken met iets van Antikal of zo

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• nuxy224
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 12-12-2018
Dit hadden we volgens mij in Amerika ook. En het was daar ijzer in het water. Opgelost met een waterfilter. Maar hier in Nederland zou er niet zoveel ijzer in het water mogen zitten?

• thunder7
  • Registratie: januari 2003
  • Nu online

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Als het in het water zit, moet je het ook kunnen zien als je een wit bord met water laat verdampen.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• EddoH
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Het lijkt toch echt op schimmel. In mijn vroegere slecht geventileerde huis ook gehad(de hele wand van de badkamer) en toen iemand van de woningbouw naar laten kijken. Het is ook niet een echt lekkere schimmel voor de gezondheid meldden ze toen, dus goed schoonmaken. De ventilatie is er daarna in alle huizen in de wijk aangepast...

• Divak
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 17:25
Dit heb ik ook in de badkamer als ik een tijdje laks ben met schoonmaken, ook op de voegen, en rond het putje van de wasbak. Naar mijn idee heeft het een groot deel te maken met de waterkwaliteit. Mijn vorige woning stond 2 km verderop maar had een andere waterleverancier en daar had ik er nooit last van, juist meer last van kalk. Het gaat om Evides in het Westland. Ventilatie kan misschien ook een rol spelen maar daarbij zit er ook geen groot verschil in de woningen. De enige oplossing die ik heb is gewoon regelmatig schoonmaken, een waterfilter heeft bij mij niet geholpen.

Ik zie het ook positief in, de roze aanslag is een teken dat we thuis een week achterlopen met het schoonmaken van de badkamer en is een goede reminder, in tegenstelling tot andere viezigheid die je misschien niet gelijk ziet :+

Divak wijzigde deze reactie 19-10-2018 12:45 (37%)

• Polycom
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 20:13
Maak eens goed schoon, smeerkees :P

• Angeloonie
@Divak Hier ook Evides in het Westland :+

Ik heb het begin vorige week schoongemaakt (even enkel met wat water en een wcpapiertje) en sindsdien is het weg :P Neem het nu ook mee om de week in onze schoonmaakrun door het huis :)

• Divak
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 17:25
Dan heb ik eindelijk iemand gevonden om mijn theorie te bevestigen :*)

Heb jaren in Dunea-gebied gewoond en daar had ik nooit iets roze in de badkamer, maar wel veel meer kalkaanslag dan nu. Dat roze veeg je inderdaad zó weg. Ik denk dat daar echt wel een verschil in zit per regio.

Divak wijzigde deze reactie 19-10-2018 13:23 (4%)

• nadroJ
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 17:09
Angeloonie schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:15:
Ik heb het begin vorige week schoongemaakt (even enkel met wat water en een wcpapiertje)
Dat is natuurlijk niet echt schoonmaken hè :)
Je hebt anti-schimmel spray bij de Action of van Bison. Inspuiten, laten intrekken en afspoelen. Op hardnekkige plekken al dan niet met een schuurspons boenen en dan is het weer krakend wit.

nadroJ wijzigde deze reactie 19-10-2018 13:27 (16%)

Canon, Apple & Samsung spul

• Angeloonie
nadroJ schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:26:
[...]

Dat is natuurlijk niet echt schoonmaken hè :)
Je hebt anti-schimmel spray bij de Action of van Bison. Inspuiten, laten intrekken en afspoelen. Op hardnekkige plekken al dan niet met een schuurspons boenen en dan is het weer krakend wit.
Ja duh :P Was enkel even snel om te kijken of het nu snel weer terug zou komen. Was dus niet het geval :+

• HenkEisjedies
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 08:40
Van de wikipedia link:
Wikipedia: Serratia marcescens
"Due to its abundant presence in the environment, and its preference for damp conditions, S. marcescens is commonly found growing in bathrooms (especially on tile grout, shower corners, toilet water lines, and basins), where it manifests as a pink, pink-orange, or orange discoloration and slimy film feeding off phosphorus-containing materials or fatty substances such as soap and shampoo residue."

99% zeker is het deze schimmel. Heb het zelf ook wel eens als ik te lang niet schoonmaak. Wat me opvalt in TS zijn relaas is dat het ook rond de kraan in de badkamer zit. Wassen jullie je handen beneden met andere zeep dan in de badkamer?

Maar ik zou me vooral richten op GOED schoonmaken. Dus niet alleen de zichtbare sporen verwijderen, maar de hele badkamer goed desinfecteren met chloor. Beetje in de plantenspuit voor de hoekjes waar je niet bij kunt. Ventileer wel heeeeeeel erg goed als je met chloor aan de slag gaat. Ik zet meestal een ventilator bij de deur zodat ik voldoende frisse lucht krijg tijdens het schoonmaken.

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 16:29
De antischimmelproducten die je in de winkel vindt zijn zeker goed, maar ik maak het zelf.

Plantenspuit voor 20-30% vullen met bleekwater, water er bij, en dat mooi vernevelen op de voegen en in alle hoeken van je douche, wasbak etc.
Doe dat een dag of 2 na elkaar, en klaar is kees.

Doe slechte kleren aan, en veeg niks op met een handdoek, want chloor maakt vlekken.

• OmeJoyo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 15:43
Divak schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:22:
[...]

Dan heb ik eindelijk iemand gevonden om mijn theorie te bevestigen :*)

Heb jaren in Dunea-gebied gewoond en daar had ik nooit iets roze in de badkamer, maar wel veel meer kalkaanslag dan nu. Dat roze veeg je inderdaad zó weg. Ik denk dat daar echt wel een verschil in zit per regio.
Als er meer kalk in het water zit zal je shampoo ook minder effectief zijn, dus heb je ook minder "resten".
Het is dan ook logisch als je nu minder hard water hebt je meer kans hebt op dit soort dingen die dol zijn op dat soort resten. Ook kan de PH waarde en andere stoffen in het water natuurlijk invloed hebben en die verschillen zeker tussen de water aanbieders afhankelijk of er veel grond, duin, oppervlakte -water etc. wordt gebruikt.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• -Yvet-
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 25-01 12:28
De Rood-roze waas/aanslag in badkamer zijn meerdere zaken samen.
Het zijn kalk- zeep- en huidvette samen. Daar gaan bacteriën zich in nestelen en daardoor krijg je die Roze waas.

Als je het niet verwijderd krijgt, moet je idd een Ontkalker (anti-kalk) gebruiken, want doordat het water opdroogt blijft er kalk over, hier blijft alles inzitten ook de bacteriën (en.... o ja ... niet overal zit kalk in het drinkwater!) dus niet iedereen heeft hier last van.

Gloor desinfecteert wel, maar is geen schoonmaak middel.
De roze kleur wordt hierdoor allen gebleekt.

Het geen wat je kunt doen (als alles schoon is gemaakt) is na iedere keer douche of na het gebruiken van de kraan bij de wastafel deze te drogen met een handdoek of droge doek.
Zo voorkom je dat je iedere week moet schuren op de achtergebleven kalk (en/of andere viezigheid)

Ik hoop dat je hier iets aan hebt Angeloonie

-Yvet- wijzigde deze reactie 25-01-2019 12:26 (37%)

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True