Toon posts:

1u severtje - wat is hot en wat not...

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb al ff in de search gekeken maar de laatste topic hierover is van maart...ondertussen zijn er uiteraard al veel dingen anders geworden.

Ik wil binnenkort een servertje plaatsen maar nu heb ik wat advies nodig.

Het liefst moet het een 1u servertje zijn die uiteraard gewoon betrouwbaar is, maar het hoeft niet een top systeem 1ghz 512 ram enzo te zijn. (nog niet iig)

Het bedrijf waar ik nu een zooi domeinnamen en vhosts heb raadde me deze aan:
http://www.ttec.nl/adb/E_T6.pdz_s.plp/sid=03B574C47XX22F5J?Z/N/E/N/X1001PIR15-A

nu zit ik er over te denken om, als ik die neem, iig te downgraden naar 733mhz en de sdram naar 256 te upgraden. Verder die onsite garantie weg te laten. Ik kom dan op een systeempje van 4000 uit, maar vroeg me af of het goedkoper kan zonder dat kwaliteit minder word... (ik heb geen id of die ttec servertjes goed zijn persoonlijk).

Iemand misschien paar goede idee'en, links en tips voor een 1u servertje?

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:59

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De 815E chipset trekt maximaal 512MB geheugen, dat is wel matig.

Verwijderd

hoi,waarom 1u server en niet een 2u server,een 2u server heeft een beter koeling en uitbreid mogelijkheden zoals meerdere hdd's of voedingen.maar dit gaat wel iets meer kosten dan 4000.
succes er mee :)

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-05 06:52
Mischien is een 2u server ook wel duurder om te plaatsen omdat het meer ruimte inneemt.
En zo'n 815 chipset wil je idd niet omdat je dan nooit meer als 512 mb erin kan doen.
Nu denk je mischien ach dat heb ik niet nodig maar als de dag komt heb je een probleem.

Verwijderd

Op vrijdag 20 juli 2001 04:13 schreef legendz het volgende:
hoi,waarom 1u server en niet een 2u server,een 2u server heeft een beter koeling en uitbreid mogelijkheden zoals meerdere hdd's of voedingen.maar dit gaat wel iets meer kosten dan 4000.
succes er mee :)
Hmm.. weet ik niet, een 2U kast kost zo'n fl. 500, de rest die in die ene 1U server zat was eigenlijk ook niet zo spectaculair, volgens mij best wel te doen voor onder de fl. 4000 als je mij vraagt.

Wat het systeem duur maakt is die 1U.. daardoor moeten er allemaal duurdere elementen in.

Je moet gewoon eens navragen bij je colo of het veel uitmaakt of je 1 of 2U wilt, anders zou ik gewoon voor die 2U gaan, die kun je gewoon zelf in elkaar sleutelen voor minder geld.

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05 13:54
mmm, ik dacht dat zo'n RAQ bak (hé dat rijmt :) ) ook rond de 3500 piek kost, kijk eens op http://www.cobalt.com

edit:

tiep vaut

zeroxcool.net - curity.eu

Verwijderd

Topicstarter
ik wil geen raq:) er komt debian op en wil niet vast zitten aan de standaarden van zo'n raq.

1u omdat 2u per jaar toch alweer zo'n 500 gulden zal schelen, maar als bv een 2u kast 1000 piek goedkoper is is het uiteraard wel weer rendabel...maar, heeft iemand wat links van goede systeempjes dan? (2u mag ook dus)

vind het overgens ook wel stoer om zelf een systeempje samen te stellen, als dat ergens kan (wil het liefst wel alles bij 1 bedrijf kopen)...

Verwijderd

Op vrijdag 20 juli 2001 16:49 schreef DeLaNo het volgende:
ik wil geen raq:) er komt debian op en wil niet vast zitten aan de standaarden van zo'n raq.

1u omdat 2u per jaar toch alweer zo'n 500 gulden zal schelen, maar als bv een 2u kast 1000 piek goedkoper is is het uiteraard wel weer rendabel...maar, heeft iemand wat links van goede systeempjes dan? (2u mag ook dus)

vind het overgens ook wel stoer om zelf een systeempje samen te stellen, als dat ergens kan (wil het liefst wel alles bij 1 bedrijf kopen)...
Tjah, cobalt hardware config is opzich wel stabiel...
Cobalt kopen => hd formatten => debian opflikkeren :P :P :P

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:35

Metzie

Nyaano !

Compaq 1u webservertjes kan je redelijk goedkoop krijgen. (met garantie was de onze rond de 4000)
Zijn echt mooie dingen om te zien :9~

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

Verwijderd

wel jammer dat je nie egwoon een kast kan neerzette, dan heb je een systeem voor nog geen 2000 piek dat minstens zo bruut is :)

Verwijderd

Tjah, cobalt hardware config is opzich wel stabiel...
Cobalt kopen => hd formatten => debian opflikkeren
Terwijl je bij cobalt voornamelijk voor de software betaald, dus das zonde ;)

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Op vrijdag 20 juli 2001 20:48 schreef Kertje het volgende:
wel jammer dat je nie egwoon een kast kan neerzette, dan heb je een systeem voor nog geen 2000 piek dat minstens zo bruut is :)
een xU kast heb je ook al voor 600 piek, maar idd op budget servers is dat een flink % van het totale bedrag..

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-04 08:10

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Verwijderd

Topicstarter
Heb ff op campaq.nl gekeken maar is zwaar onduidelijk wat btreft specificaties en prijs...

die sun is idd wel stoer, maar hij is net een beetje te traag 400mhz@128...

op ibm.com stan ook een aantal zeer stoere, alleen die zijn TE stoer...:)

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 13:17

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Op zaterdag 21 juli 2001 15:57 schreef DeLaNo het volgende:

die sun is idd wel stoer, maar hij is net een beetje te traag 400mhz@128...
'k geloof niet dat je SUN 400MHz met Intel / AMD 400MHz kan en mag vergelijken

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05 13:54
cobalt is toch van Sun, of heeft software van Sun?

zeroxcool.net - curity.eu

Verwijderd

Sun en Cobalt hebben volgens mij niets met elkaar te maken :)

Verwijderd

Op zaterdag 21 juli 2001 21:06 schreef BlaTieBla het volgende:

[..]

'k geloof niet dat je SUN 400MHz met Intel / AMD 400MHz kan en mag vergelijken
Intel = 32 bit core. De SUN 400 Mhz heeft een 64 Bit core. Is toch een verschil van 200 procent op processor power zou je denken :)

Verwijderd

Cobalt is overgenomen is door Sun. Dat is de enige overeenkomst. Cobalt draait op 32bit core AMD's en Sun draait op 64bit Sun procs. Softwarematig is er ook geen overeenkomst : Sun draait op Solaris en Cobalt op een zelfgebakken Cobalt Linux 6.0.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 21 juli 2001 23:01 schreef NewAgePerformance het volgende:

[..]

Intel = 32 bit core. De SUN 400 Mhz heeft een 64 Bit core. Is toch een verschil van 200 procent op processor power zou je denken :)
denk je of is zo? anders is het toch wel behoorlijk aantrekkelijk...

• Raymond v/d H
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-01 16:54
Uuuh.. dat rekensommetje gaat niet op. De performance schaalt is niet 2x die van 32bit.. Het is gewoon appels met peren vergelijken. Daarnaast zegt Delano dat 't geen topsysteem hoeft te zijn...

En ik geloof dat je uiteindelijk voor zo'n Netra in Nederland al bijna 4k kwijt bent voor een relatief uuh kale machine..

Maarr....
een xU kast heb je ook al voor 600 piek, maar idd op budget servers is dat een flink % van het totale bedrag..
Hmm.. weet ik niet, een 2U kast kost zo'n fl. 500
Kan iemand mij dan in 1 moeite door even vertellen waar ik 2u kasten kan kopen voor minder dan de ƒ 795,- incl btw die ik er hier in Almere kwijt voor ben?

Oh.. en dan meteen even waar er betaalbare 1u kasten te koop zijn ? :)

Verwijderd

Zo'n Sun Nextra bak is wel stoer ;)

Echter.. je betaald ook een beetje voor de naam he.. Sun!

Je mag een 400 Mhz SUN systeem i.d.d. niet vergelijken met een 400 MHz Intel/AMD systeem.. het zijn totaal verschillende processor architecturen. Solaris werkt trouwens wel ff wat anders dan Debian (houdt daar rekening mee!), zo ver ik weet krijg je Debian ook niet aan het werk op zo'n Nextra bak.

Maareuh, jij denkt een website te gaan hosten die een 400 Mhz AMD in zijn knieen krijgt ? ;)

Zoals je hierboven al zei.. 1U extra scheelt fl. 500 per jaar.. OK.. maar als je het een beetje slim regelt dan heb je voor fl. 3000 een prachtig 2U systeem, helemaal zelf gebouwd. De hardware die je daar in stopt krijg je bij elke gewone computerboer, het enige speciale dat je nodig hebt is die 19" kast, maar ook die hebben ze steeds vaker bij de "computerboer op de hoek", omdat tegenwoordig steeds meer bedrijven hun servers in zo'n handig rack gaan hangen.

Tip: zorg eerst voor de kast, dan weet je wat voor mobo je erin kwijt kunt!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 22 juli 2001 15:50 schreef griebels het volgende:
Zoals je hierboven al zei.. 1U extra scheelt fl. 500 per jaar.. OK.. maar als je het een beetje slim regelt dan heb je voor fl. 3000 een prachtig 2U systeem, helemaal zelf gebouwd. De hardware die je daar in stopt krijg je bij elke gewone computerboer, het enige speciale dat je nodig hebt is die 19" kast, maar ook die hebben ze steeds vaker bij de "computerboer op de hoek", omdat tegenwoordig steeds meer bedrijven hun servers in zo'n handig rack gaan hangen.

Tip: zorg eerst voor de kast, dan weet je wat voor mobo je erin kwijt kunt!
help:)

nee maar ik weet wel een beetje van hardware, maar heb nog nooit een server inelkaar gezet:)

dus ff vraagje:
prachtig 2u systeem voor 3000....hoe waar?:)

Dit had ik in gedachte:
pentium III/733
256 mb
2x 10gb hd

of wil ik nu voor een dubbeltje op de 1e plaats?

Verwijderd

Hmm.. in hoeverre denk je dat server hardware verschilt van "jan met de pet" hardware? Je hoeft natuurlijk niet te gaan voor Taiwaneese "cheaptech" zooi..

Server klinkt altijd zwaar en deftig, maar dat valt echt wel mee.

Een aantal handige tips die ik je kan geven:
- Kies voor betrouwbaar i.p.v. state-of-the-art
- Minstens 2 hardeschijven i.p.v. eentje.. als er iets kapot gaat dan is het in 9 van de 10 gevallen je hardeschijf
- Snelle hardeschijven zijn leuk, maar voor Internet servers meestal zwaar overbodig, ze produceren meestal veel te veel warmte en gaan te snel kappot. Je hebt toch nooit meer dan 100 MBit/s op je netwerkkaart en die zul je bijna nooit dicht trekken. SCSI is leuk, maar volgens mij tegenwoordig zeker niet meer de beste keus gezien de hoge kosten.
- Geheugen... erg belangrijk, vooral als je zware databases gaat draaien; 512 MB geheugen kost tegenwoordig bijna niets meer; zorg er ook voor dat je nog voldoende kunt bijprikken... geheugen is bij mij altijd het eerste op.
- De kast: waarschijnlijk het belangrijkste, kies voor een solide kast met betrouwbare voeding en goede airflow
- Processor: zorg voor een goede koeling, meestal heb je zeker geen 1,4 GHz nodig..
- MoBo: kies ook hier voor betrouwbaar, overclocken is toch niet nodig..
- Netwerk kaart: persoonlijk nog nooit problemen gehad met 3Com, ken mensen die het hier niet mee eens zijn, maar 3Com is mijn favoriete keus
- CD-ROM/Diskdrive: niet echt belangrijk, zorg ervoor dat die dingen het doen ;)

Voor de rest.. zie FAQ en tal van vorige threads ;)

Trouwens, vraag ook eens na hoe backup wordt geregeld, als je zelf een tapestreamer moet inbouwen wordt het nl. erg duur!

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
3000 in btw? of ex btw?

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

Pagina: 1