Fibaro Switch & Dimmer 2 met Philips Hue

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:14
Mijn vraag
Momenteel ben ik in de laatste fase van onze complete verbouwing van een jaren 30 woning. Alle electra is opnieuw aangelegd maar nu komen de beslissingen voor schakelmateriaal en Dominica. Aangezien ik geen volledige domitica installatie wilden zoals KNX, kies ik voor Fibaro modules ism een raspberry pi. Nu wil ik in de woonkamer ook Hue lampen gebruiken, en daar komt mijn vraag. Met Hue spots en lampen, kan ik dan het beste de Dimmer 2 gebruiken met dubbele pulsdruk schakelaar, maar deze niet rechtstreeks via de lamp te schakelen, maar via de Pi naar de Hue Bridge?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Fibaro Dimmer & Switch

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik weet dat er meedere opties zijn, waarvan waarschijnlijk de beste: altijd stroom op de Hue, en via bridge en de Pi schakelen. Alleen hoe dat dan zit in samenwerking met pulsdrukker etc, daar kom ik niet uit! Dus advies hierover zou fijn zijn, voordat ik de verkeerd fibaro & jung schakelaars bestel!
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:15
Je zou kunnen kijken naar een Philips Dimmer, of als je het met de de huidige schakelaars wil een hue tap met eltako materiaal en jung knoppen. Dan blijft alles binnen je Hue systeem. Stuk betrouwbaarder.

Ik snap sowieso de Fibaro dimmer niet helemaal. Wil je die alleen gebruiken voor de knoppen? Het lijkt met toch niet dat je een hardware dimmer tussen een hue lamp gaat zetten? Dan kun je toch net zo goed een zwave wandzender kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:58

CyBeRSPiN

sinds 2001

Heb het hier ook op twee plekken, Fibaro dimmer, Jung schakelmateriaal en (via OpenHAB) bediening van Hue. Werkt supestabiel, alleen de eerste 5 minuten na stroomuitval niet (ivm booten van de domotica pc).
Het leuke is dat je ook dubbel- en trippelklik kunt gebruiken en dan verschillende scenes kunt triggeren (en ook acties die niks met lampen te maken hebben).
Dimmen door ingedrukt te houden, wat eigenlijk het mooiste is, is me overigens niet gelukt. Om dat soepel te laten lopen heb je rechtstreekse communicatie met de lamp nodig, dan heb je zoiets als @arjandijk162 voorstelt (maar dan kun je weer niks koppelen met andere domotica).

[ Voor 40% gewijzigd door CyBeRSPiN op 08-10-2018 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Dan snijd je meteen het kritieke punt aan @CyBeRSPiN . Er moet te veel goed met elkaar samenwerken wat het niet failsafe maakt.

Zwave wil nog wel een niet connecten als de node of de controller even uit de lucht is geweest. 5 minuten geen lichten kunnen bedienen na een reboot/stroomuitval is irritatant en vraagt eigenlijk om een backupsysteem. Hue lampen en Hue Dimmers/remotes/taps hebben hier wat dat betreft altijd goed gewerkt. Als je heel graag dingen wil doen met andere devices moet je een vertraging van een paar seconden accepteren of naar Apple Homekit kijken. Dan kan met Hue met Hue blijven werken en kun je toch externe apparaten schakelen.

De vertraging op de homeautomation systemen die ik heb getest te groot om dim up/dim down te kunnen gebruiken.

Momenteel heb ik hier een Xiaomi cube met Homey en daar zit 1,5 sec vertraging op als ik daarmee dim door te draaien. Dat is te veel voor "live feedback". Het betekend dus nu: draaien, wachten, checken of je tevreden bent, bijdraaien, wachten, etc. Wat je wil is: draaien tot het gewenst lichtniveau is bereikt. Daarvoor mag er mee een paar tienden van seconde tussenzitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Als het goed is komen einde jaar ook schakelaars uit onder het "friends of hue" programma. Naar mijn inziens de mooiste oplossing maar nog niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:58

CyBeRSPiN

sinds 2001

Maar even reeel, in NL hebben we echt nauwelijks stroomuitval. Daarnaast is bij ons gebleken dat de lampen 99% van de tijd op een vaste dimstand staan, dus dat omhoog en omlaag dimmen is niet zo boeiend als je een paar presets hebt die je triggert met knop of zonsondergang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Ieder z'n eigen keuzes, maar een home automation systeem op basis van een Pi is niet de basis om jarenlang betrouwbaar te werken. Zeker omdat je regelmatig aanpassingen doet aan een Ha systeem. Dan zal er wel eens een reboot of crash voorkomen. Wellicht werkt het bij jou anders dan de afgelopen 4 jaar bij mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:46
Ik gebruik hier allemaal Fibaro spul op basis van Z-wave. Ik heb ook een RPi om het via Domoticz te kunnen bedienen en dan ook via homebridge met HomeKit. Maar al mijn lampen zijn ook gewoon te bedienen/dimmen met de pulsdrukkers die op de Fibaro Dimmers aangesloten zijn. Voor mij is dat een prettige manier van werken. Wel automatisering kunnen programmeren en scenes maken met je telefoon, maar ook gewoon fysieke knoppen als backup en om te "overrullen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:14
Bedankt voor alle reacties! Er zitten inderdaad wel erg veel systemen tussen deze oplossing, en ik overweeg nu ook om (in ieder geval tijdelijk) voor de Zigbee remote te gaan van Jung, en deze te integreren in de woonkamer. De andere schakelaren blijven voor nu dan gewoon bestaan.

Daarnaast zag ik dat Busch Jaeger ook inbouw dimmers/schakelaars heeft met het Zigbee protocol. Zijn deze compatible met Jung bedienelementen voor zover iemand weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Andere optie is Zwave lampen i.p.v. Hue. Al ben ik blij met mn Hue lampen.
Pagina: 1