Advies/meningen over aankoop monitor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1121235

Topicstarter
Goedenavond,

Ik wil graag een nieuwe monitor kopen. Ik heb al flink rondgekeken wat ik wil en wat het beste zou zijn, maar ik kom er niet echt uit welke ik nou moet kopen. Er zijn er een aantal die ik op het oog heb, namelijk de https://tweakers.net/prod...g-swift-pg27vq-zwart.html of de https://tweakers.net/pric...651/hp-omen-27-zwart.html. De https://tweakers.net/pric...518h-zwart/specificaties/ maakt ook een kans.

Ik speel op dit moment voornamelijk Call of duty: Black ops 3 en Battlefield 1. Binnenkort wil ik ook Call of duty: Black ops 4 en Battlefield V gaan spelen.

Ik heb net ook al wat topics van mensen bekeken in deze sectie van het forum die ook aankoop advies vragen over een monitor, maar ik dacht beter een eigen topic te openen en zelf te vragen om advies/meningen over mijn eigen kwestie.

Er zijn een aantal +/- punten die de keuze voor mij bemoeilijken:

Asus ROG Swift PG27VQ:

+ 1ms
+ g sync
+ curved scherm (vind ik mooi en zou ik ook graag willen, maar is niet perse nodig)
+ 165Hz

- veel reviews over dode pixels. zijn wel wat oudere reviews meestal, maar vraag me af of asus dat probleem inmiddels opgelost heeft.
- kleuren schijnen ook tegen te vallen
- duur (niet heel erg, maar er zijn goedkopere opties natuurlijk)

HP Omen 27:

+ 1ms
+ g sync
+ 165Hz
+ goedkoper dan de Asus ROG Swift PG27VQ Zwart

- de menuknoppen zitten achterop het beeldscherm, wat ik een aparte locatie vind

Voor de rest heb ik niet echt minpunten kunnen halen uit de reviews, maar ik weet er verder te weinig van om goed over te kunnen oordelen.

Dell Alienware AW2518H:

+ 1ms
+ g sync
+ 240Hz
+ goedkoper dan bovenstaande schermen

- lagere resolutie dan bovenstaande schermen
- lagere dpi dan bovenstaande schermen
- 24,5 inch (zou het liefst 27 inch hebben, bovenstaande schermen zijn wel 27 inch)

Dus alle schermen hebben hun + maar ook hun - punten. Daarbij zijn het allemaal TN panelen. Dat schijnt ook een puntje te zijn bij veel mensen heb ik gelezen in reviews. Ook hier heb ik te weinig verstand van om over te oordelen tegenover VA of IPS panelen. Ik weet wel dat de reactietijden bij deze panelen hoger liggen.
Ik wil in ieder geval een monitor met g sync en 144Hz (of eventueel hoger). Het liefste een 27 inch scherm, maar als de Dell Alienware AW2518H bijvoorbeeld volgens jullie ervaringen toch echt beter is, dan zal ik het wel overwegen om voor dit scherm te gaan ondanks dat het een 24,5 inch scherm is.

Ik vind het dus erg moeilijk om te beslissen welk scherm ik nou moet kopen. Het helpt ook niet mee dat ik er te weinig verstand van heb. Dus ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen een goede keuze te maken.

Mochten jullie nog andere beeldschermen hebben die wel wat zouden kunnen zijn, hoor ik het ook graag.

Om het af te maken zal ik ook neerzetten wat voor systeem ik heb:

CPU: i7 6700k
RAM: 16 GB Kingston Hyper X Fury DDR4
GPU: MSI Geforce GTX 1080 TI Gaming X Trio
Voeding: Cougar Power 700

Bij voorbaat dank voor de reacties!

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1121235 op 07-10-2018 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-07 20:00
Hoe staat het met de overklok van die 6700k? Cougar Power voeding zegt me niet direct iets, maar ik kan me voorstellen dat je max. overklok hierdoor gelimiteerd is. Of misschien heb je wel helemaal niet geoverklokt.

De reden dat ik het vraag is omdat dat voor 240 Hz wel echt nodig is eigenlijk, anders ga je het met de genoemde games qua cpu niet redden.

Verder heb ik reeds enige malen hele epistels geschreven over de nutteloosheid van responstijd. Dit is inmiddels ook in de recente BBG's overgenomen. Het is een heel minimaal puntje vergeleken met de zwakkere kleuren en kijkhoeken van TN schermen. Natuurlijk is de prijs van VA/IPS wel een stukje hoger; dat is een belangrijkere factor. Responstijden blijft wat mij betreft marketingonzin.

Reviews over dode pixels moet je niet serieus nemen. Dit is een probleem bij elk type scherm. Mensen zijn meer geneigd om een review te schrijven als ze een dode pixel hebben of andere problemen. Het merendeel is gewoon goed, maar dat hoor je niet. Het ene paneel of fabrikant zal het ongetwijfeld beter doen dan de ander, maar dat is niet kwantitatief te onderbouwen.

Ik zou persoonlijk voor een VA of IPS kijken; het verschil vind ik nog steeds groot qua kleuren. Het kost iets meer, maar je doet normaal gesproken lang met een monitor. En de meerprijs voor wat je er voor terugkrijgt is wat mij betreft gewoon goed in orde. Het is een open deur, maar uiteindelijk kijk je naar je monitor, en niet naar je systeem. Het is niet het onderdeel om op af te dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
lactaxative schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 19:42:
Hoe staat het met de overklok van die 6700k? Cougar Power voeding zegt me niet direct iets, maar ik kan me voorstellen dat je max. overklok hierdoor gelimiteerd is. Of misschien heb je wel helemaal niet geoverklokt.

De reden dat ik het vraag is omdat dat voor 240 Hz wel echt nodig is eigenlijk, anders ga je het met de genoemde games qua cpu niet redden.

Verder heb ik reeds enige malen hele epistels geschreven over de nutteloosheid van responstijd. Dit is inmiddels ook in de recente BBG's overgenomen. Het is een heel minimaal puntje vergeleken met de zwakkere kleuren en kijkhoeken van TN schermen. Natuurlijk is de prijs van VA/IPS wel een stukje hoger; dat is een belangrijkere factor. Responstijden blijft wat mij betreft marketingonzin.

Reviews over dode pixels moet je niet serieus nemen. Dit is een probleem bij elk type scherm. Mensen zijn meer geneigd om een review te schrijven als ze een dode pixel hebben of andere problemen. Het merendeel is gewoon goed, maar dat hoor je niet. Het ene paneel of fabrikant zal het ongetwijfeld beter doen dan de ander, maar dat is niet kwantitatief te onderbouwen.

Ik zou persoonlijk voor een VA of IPS kijken; het verschil vind ik nog steeds groot qua kleuren. Het kost iets meer, maar je doet normaal gesproken lang met een monitor. En de meerprijs voor wat je er voor terugkrijgt is wat mij betreft gewoon goed in orde. Het is een open deur, maar uiteindelijk kijk je naar je monitor, en niet naar je systeem. Het is niet het onderdeel om op af te dingen.
Dank voor je duidelijke reactie.
Tot nog toe heb ik eigenlijk nog niet overclockt, omdat ik denk dat het niet heel erg nodig is. Als dat voor die 240Hz wel nodig is valt die denk ik wel af. Maar omdat je zegt dat die reactietijden niet echt veel uitmaken en zelf zou gaan voor een VA/IPS paneel is dat misschien nog wel een grotere reden om die reactietijden te negeren. Op zich heb ik er zelf ook over na zitten denken of het nou echt veel verschil maakt 1ms tegenover 4ms bijvoorbeeld. Het zal vast iets schelen, maar wat is 4ms nou op een seconde inderdaad.
Maar in vergelijking met een TN paneel zijn de kleuren dus vele malen beter bij een VA/IPS paneel?

-edit-

Zit nou even te kijken, maar dan zal het geen curved worden in ieder geval. 2500 euro vind ik toch echt wat teveel voor een monitor. :P Er zijn wel goedkopere, maar dat zijn weer 35 inch enzo, maar dat is weer te groot.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1121235 op 07-10-2018 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
Anoniem: 1121235 schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 19:54:
[...]

Dank voor je duidelijke reactie.
Tot nog toe heb ik eigenlijk nog niet overclockt, omdat ik denk dat het niet heel erg nodig is. Als dat voor die 240Hz wel nodig is valt die denk ik wel af. Maar omdat je zegt dat die reactietijden niet echt veel uitmaken en zelf zou gaan voor een VA/IPS paneel is dat misschien nog wel een grotere reden om die reactietijden te negeren.
Responstijden en refresh rates zijn wel een ander verhaal. Responstijden zijn onzin, door refresh rates voelt het spel wel vloeiender. Dat neemt niet weg dat 240 Hz meer iets is voor CS:GO; in BF V zit 240 fps er tenslotte niet echt in.
Op zich heb ik er zelf ook over na zitten denken of het nou echt veel verschil maakt 1ms tegenover 4ms bijvoorbeeld. Het zal vast iets schelen, maar wat is 4ms nou op een seconde inderdaad.
Ik vind het vooral leuk als iemand aangeeft dat ze per se een 1 ms monitor willen, maar vervolgens een draadloze USB muis gebruiken en via WIFI gamen. Het is een gevalletje ordes grootte inschatten. Responstijden zijn inmiddels dermate laag dat je meer hebt aan een toetsenbord met een hogere polling rate. Die is bij standaard toetsenborden vaak 100 Hz, ofwel gemiddeld 5 ms delay. Maar ja, daar hoor je nooit iemand over. (ik dacht dat er inmiddels iets aan gedaan is overigens maar bij gen6 Intel nog niet)
Maar in vergelijking met een TN paneel zijn de kleuren dus vele malen beter bij een VA/IPS paneel?
Ja.
-edit-

Zit nou even te kijken, maar dan zal het geen curved worden in ieder geval. 2500 euro vind ik toch echt wat teveel voor een monitor. :P Er zijn wel goedkopere, maar dat zijn weer 35 inch enzo, maar dat is weer te groot.
Zijn de MSI Optix VA schermen niet curved? Zijn wel iets minder dan het concurrerende IPS paneel, maar ik geloof ook iets goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
Dubbel.

[ Voor 98% gewijzigd door lactaxative op 07-10-2018 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
lactaxative schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 22:57:
[...]

Responstijden en refresh rates zijn wel een ander verhaal. Responstijden zijn onzin, door refresh rates voelt het spel wel vloeiender. Dat neemt niet weg dat 240 Hz meer iets is voor CS:GO; in BF V zit 240 fps er tenslotte niet echt in.

[...]

Ik vind het vooral leuk als iemand aangeeft dat ze per se een 1 ms monitor willen, maar vervolgens een draadloze USB muis gebruiken en via WIFI gamen. Het is een gevalletje ordes grootte inschatten. Responstijden zijn inmiddels dermate laag dat je meer hebt aan een toetsenbord met een hogere polling rate. Die is bij standaard toetsenborden vaak 100 Hz, ofwel gemiddeld 5 ms delay. Maar ja, daar hoor je nooit iemand over. (ik dacht dat er inmiddels iets aan gedaan is overigens maar bij gen6 Intel nog niet)

[...]

Ja.

[...]

Zijn de MSI Optix VA schermen niet curved? Zijn wel iets minder dan het concurrerende IPS paneel, maar ik geloof ook iets goedkoper.
Nee inderdaad, daarom laat ik die responstijden maar een beetje varen, ik wil wel graag een scherm met wat hogere refresh rates dan dat ik nu heb. Nu heb ik namelijk een oud scherm, een HP w2228h die wel eens aan vervanging toe is. Die IPS schermen zijn meestal 100 tot 120 Hz zoals ik gezien heb bij het rondkijken. Dat is toch al een vooruitgang.

Ik heb wel een draadloze muis (Razer Mamba), maar gebruik hem niet draadloos en ik game ook via een internetkabel. Dus dat is het probleem niet. Ook heb ik een toetsenbord wat wel aan die eisen voldoet denk ik. (Razer BlackWidow Ultimate 2016)

Heb wel zitten kijken naar die MSI Optix schermen, maar die hebben geen g sync geloof ik toch? Curved is niet perse een vereiste, maar het is wel mooi. VA is zeker een optie, maar daarentegen IPS ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-uniQ
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11-03 12:05
Anoniem: 1121235 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 10:00:
[...]

Nee inderdaad, daarom laat ik die responstijden maar een beetje varen, ik wil wel graag een scherm met wat hogere refresh rates dan dat ik nu heb. Nu heb ik namelijk een oud scherm, een HP w2228h die wel eens aan vervanging toe is. Die IPS schermen zijn meestal 100 tot 120 Hz zoals ik gezien heb bij het rondkijken. Dat is toch al een vooruitgang.

Ik heb wel een draadloze muis (Razer Mamba), maar gebruik hem niet draadloos en ik game ook via een internetkabel. Dus dat is het probleem niet. Ook heb ik een toetsenbord wat wel aan die eisen voldoet denk ik. (Razer BlackWidow Ultimate 2016)

Heb wel zitten kijken naar die MSI Optix schermen, maar die hebben geen g sync geloof ik toch? Curved is niet perse een vereiste, maar het is wel mooi. VA is zeker een optie, maar daarentegen IPS ook.
Als je zeer competitief bent in de spellen die je speelt, dan zou ik gaan voor een 1080p 240hz scherm.
Wil je mooi beeld en gewoon goed mee kunnen doen, dan is een ips scherm met 4ms ook wel prima.

Zelf heb ik de ASUS PG258Q
pricewatch: Asus ROG Swift PG258Q Grijs

Fantastische game ervaring.

Maar wil je hogere resolutie en toch 165hz en gsync dan is dit ook wel een goede optie.
pricewatch: Asus ROG Swift PG279Q Zwart

Enige probleem met IPS panelen kan zijn dat sommige last hebben van IPS Glow, dit verschilt per scherm, dus je moet een beetje geluk hebben. En anders heb je nog je garantie waar je gebruik van kan maken.
Pagina: 1