Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zero RPM fans

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 310408

Topicstarter
Ik zoek 12 cm fans die helemaal naar 0 rpm gaan, heb gezocht maar kan niets vinden. Kan iemand me op weg helpen?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Alles gaat naar 0 rpm als je het draadje doorknipt of er geen voltage op zet.

Op wat voor header moeten de fans? Hoe verwacht je dat ze op 0 komen te staan? Kan je niet beter een fancontroller aanschaffen en/of zelf een draaiweerstandje ertussen zetten?

En qua interesse: wat voor nut heeft een fan op 0 rpm anders dan warmte blokkeren/vasthouden?

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• freaky35
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 11-05 13:52
je kan er simpelweg een fancontroller voor gebruikenof via het moederbord aan laten sturen: dan kan je elke fan van 0 tot de max aan sturen

Topicstarter
MAX3400 schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 18:13:
En qua interesse: wat voor nut heeft een fan op 0 rpm anders dan warmte blokkeren/vasthouden?
Niets doen als er geen warmte is om af te voeren? Mijn waterkoeling doet het prima zonder fans tot ongeveer 35% CPU load.

Topicstarter
freaky35 schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 18:13:
je kan er simpelweg een fancontroller voor gebruikenof via het moederbord aan laten sturen: dan kan je elke fan van 0 tot de max aan sturen
Dat krijg ik niet voor elkaar op mijn Aorus bord, hij test de fans, ziet dat die niet naar 0 kunnen (via de kalibratie) en dan is auto-fan stop niet mogelijk. Of zie ik iets over het hoofd?

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

falconhunter schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 18:58:
[...]

Niets doen als er geen warmte is om af te voeren? Mijn waterkoeling doet het prima zonder fans tot ongeveer 35% CPU load.
Vind ik dit een vreemde uitspraak? Want gezien je startpost en metingen, heeft niemand dus geen idee hoeveel warmte je moet afvoeren? En hoeveel cfm heb je nodig dan als je bij 100% load je CPU op xx graden wil houden?

En als je Aorus geen header heeft (wat ik eerder al vroeg), waarom is dus een fancontroller of een eigen bouwseltje geen optie? Desnoods ga je iets helemaal leuk zelf bouwen met een bi-metaaltje ofzo.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Topicstarter
Het spijt me dat je het niet snapte, wellicht was ik niet duidelijk.

Als mijn systeem op idle draait heb ik GEEN fans nodig, bij max load zal werkelijk elke fan werken omdat mijn koeling veel zwaarder is dan dat ik nodig heb.

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 09:22

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Als je test software de fans niet naar 0 kan krijgen kan dat natuurlijk ook aan je moederboard liggen.

Heb je al eens tooltjes als speedfan geprobeerd?

Appeltaart is lekker!

• Evert134
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 16-06 20:58
Casefans kun je on bios gewoon instellen dat ze bij bepaalde temperatuur aanslaan als dat is wat je bedoeld?

Maar dan gaat het op temperatuur niet op load o.i.d

Steam: Deathscythe

• Razkin
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 02:24
@falconhunter
Ik heb een X470 Gaming 7 en de enige fan die geheel stil komt is er een zonder PMW, De PWM fans blijven draaien ondanks dat de ingestelde duty cycle eigenlijk te laag is om ze rond te krijgen.

iRacing Profiel

• freaky35
falconhunter schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 09:15:
Het spijt me dat je het niet snapte, wellicht was ik niet duidelijk.

Als mijn systeem op idle draait heb ik GEEN fans nodig, bij max load zal werkelijk elke fan werken omdat mijn koeling veel zwaarder is dan dat ik nodig heb.
Hoe heb je de fans aangesloten nu?
Welk merk,type fans gebruik je?
Zijn deze PWM?

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 10:48

vso

raap voor zijn recht

je zoekt een fan controller met eigen temperatuur meting, die kan wellicht doen wat jij wilt.

Anders kan je ook nog wat in elkaar solderen met tempschakel boardjes .. (chinese websites)
en een relay ..maar hoe ver wil je gaan ?

Als je namelijjk voor "stil" gaat kan je wellicht beter zeer stillle fan's nemen, wil je echt pas bij een bepaalde temp aan/uit dan moet je een goeie fancontroller zoeken.

Gevonden gramatica fouten, mag je houden

• freaky35
En als je stille fans wilt,kijk dan eens naar Be quiet Silent wings 3 van ,zelfs voluit, zijn de 1000rpm versies nog amper te horen

Topicstarter
Razkin schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 12:00:
@falconhunter
Ik heb een X470 Gaming 7 en de enige fan die geheel stil komt is er een zonder PMW, De PWM fans blijven draaien ondanks dat de ingestelde duty cycle eigenlijk te laag is om ze rond te krijgen.
Ahhh dat verklaard het. Dank!

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 16-06 21:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik denk dat je een fan nooit helemaal stil wilt laten staan, dan gaat juist de warmte zich ophopen, ondanks dat er niet veel warnte ontwikkeling plaats vindt. Je kunt beter een goed stille fan gebruiken die op een lage rpm draait en die opschaalt als dat nodig is. Sowieso heeft een fan meer te lijden als deze steeds stopt en weer moet opspinnen, daarnaast levert dit ook grotere spanningspieken op. Het belangrijkste is dat je de airflow niet geheel stil wilt leggen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True