Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

LG oled TV met HD audio naar reciever

Pagina: 1
Acties:

• Nopheros
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 14:52
Ik zit met het volgende issue,

We hebben op dit moment een 5.1 surround set van Samsung, all in one. Daarnaast wil ik in de komende weken een LG 55c8 OLED tv kopen.

Na veel zoek werk begrijp ik eigenlijk dat het gewoon niet mogelijk is om van een huidige 4k tv HD-audio te sturen naar een receiver als je bijv. netflix kijkt op de tv(in dit geval WebOS)? De reden zou zijn is dat elke vorm van aansluiting voor geluid van de TV naar de receiver dit gewoon weg niet ondersteund?

Je gebruikt of een TOS link kabel of een HDMI arc aansluiting en beide ondersteunen geen HD audio?

Mis ik wat? Het moet toch gewoon mogelijk zijn om HD-audio te luisteren als beide apparaten dit ondersteunen?

[Voor 9% gewijzigd door Nopheros op 07-10-2018 21:32]

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 18:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gaat het jou specifiek over die samsung set, of ovr aansluitingen in het algemeen?
Je TV zal vermoedelijk HDMI 1.4 of hoger hebben, en die ondersteunt wel degelijk HD audio (Dolby True HD, DTS HD Master). Echter, een bron als Netflix stuurt dat soort signalen (nog) niet mee, dus daar schiet je niks mee op.
Daarnaast moet je receiver het ook ondersteunen, en de meeste alles in een setjes doen dat niet - of je hoort het verschil niet. Ter indicatie: ik heb een goede installatie staan (Denon / Klipsch) en ik hoor het verschil niet of nauwelijks. Laat staan dat je dat met een stel van die melkpakjes hoort.

Met Toslink / coaxiaal (SPDIF) kom je trouwens idd niet hoger dan DTS. Daar is de bandbreedte van de kabel te laag voor.

Wanneer lukt het dan wel? Als je een bron hebt die HD audio kan weergeven (blurayspeler, streamer) en die (al dan niet via een compatible TV) is aangesloten op een receiver die het ook ondersteunt.

Maar een TV die zelf HD audio kan genereren is volledig afhankelijk van het signaal wat ie binnenkrijgt (netflix, tv signaal, etc).

Ik hoop dat het zo wat verduidelijkt? Roep anders even welke Samsung set je hebt, kunnen we nog wat gerichter advies geven. Want voor nu zeg ik sowieso dat HD audio voor jou geen meerwaarde gaat hebben :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Nopheros
Voor de volledigheid: HT-J7500 Home Cinema

Ik heb deze surround set 2 jaar geleden gekocht en gekeken of deze 4k aan kon. Dat kon deze dus wel. Echter kom ik er nu achter dat HDR niet ondersteund wordt (wat gister avond onderdeel was van m'n zoektocht).

Het lijkt er dus op dat ik een ander surround set moet gaan kopen.

Echter wat ik niet blijf snappen is als ik besluit netflix te kijken (wat op de tv zit), en ja ik weet dat netflix bijv. geen Dolby True HD ondersteund maar stel ze beginnen daar mee, dat ik dan geen HD audio heb.

Ik begrijp dat HDMI 1.4 wel dit soort audio formaten ondersteund, maar als je netflix kijkt op je tv en je wilt audio naar je receiver sturen dan gebruik je toch automatisch HDMI arc? En HDMI arc ondersteund dat weer niet...?

• Sick Nick
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 10:09

Sick Nick

Drop the top!

Om TrueHD/DTS MA over HDMI ARC te sturen vanaf een TV heb je eARC nodig, dat zit in HDMI 2.1 dus in de toekomst zit dat in zowat elke TV. Wil je het nu zal je de Sony AF9 (oled) of ZF9 (led) moeten kopen, die hebben al eARC ingebouwd ondanks dat het HDMI 2.0b is.
Netflix gebruikt het (nog?) niet maar alles wat je vanaf USB of je eigen netwerk afspeelt met HD audio kan dan prima via de TV naar je receiver.

• Nopheros
@The Eagle @Sick Nick

Beiden bedankt voor de moeite. Ik koop een tv en geluid systeem voor 10 jaar, mijn huidige sony bravia en oude 5.1 systeem waren ook zo oud. Om deze reden wil ik het gewoon goed hebben ook al word HD geluid door Netflix misschien nu nog niet ondersteund.

Ik begrijp dat de enige goede oplossing is om een andere reciever te halen die wel HDR ondersteund en om vervolgens mijn apparaten op de receiver aan te sluiten zodat ik wel HD audio kan draaien en 4k HDR.

Dan wil ik nu m'n eigen topic kapen voor 2 andere vragen, geen idee of het vereist is om een nieuw topic hiervoor aan te maken?

- Ik lees hier op tweakers in verschillende oude/nieuw threads dat mensen aangeven geen bepaald audio formaat te krijgen op hun receiver. Op mijn huidige systeem is het volgens mij onmogelijk om zeker te weten wat voor soort audio je gebruikt, dit wordt nergens aangegeven. Als je een losse receiver haalt, bijv. Yamaha RX-V485, kun je dan bijv. in het display zien wat voor soort audio gebruikt? Hoe komen andere tweakers hier achter?

- Ik zit te kijken naar een Yamaha RX-V485, voornamelijk omdat het mogelijk is om de achter speakers draadloos te verbinden. Als ik het goed lees moet dit dan met 2 Yamaha MusicCast 20 van 230 euro per stuk.

Het lijkt me logisch dat ik dan dus nog 2 front speakers, een center speaker en een subwoofer nodig heb? Echter krijg ik het gevoel dat de kosten dan richting de 2000 euro gaat aangezien de receiver en de 2 achterspeakers samen al bijna 1000 euro zijn.

Hebben jullie nog een aanrader voor de front/center/subwoofer zodat de kosten niet al te hoog oplopen en kwa geluid past bij wat ik nu wil kopen?

Of is het altijd het beste om 4x dezelfde speakers te kopen, dus 1000 euro uitgeven aan alleen 4 speakers in dit geval? Wat het geheel eigelijk veel te duur maakt ..

• The Eagle

The Eagle

Even voor de goede orde: HDR heeft niks met audio te maken maar betreft een videotechniek. Misschien zit dara je verwarring?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Nopheros
The Eagle schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 14:31:
Even voor de goede orde: HDR heeft niks met audio te maken maar betreft een videotechniek. Misschien zit dara je verwarring?
Helaas zit daar de verwarring niet.

In principe wil ik al m'n externe apparaten aansluiten op m'n surround set, echter blijkt dit niet, goed, te kunnen want de receiver ondersteund alleen 4k, geen HDR. Dus dan mis ik beeld kwaliteit.

Mijn oplossing zou zijn, ik sluit alles aan op de TV, 4k OLED 55c8. Echter kan dit ook niet, goed, want dan mis ik HD audio....

Ben dus op zoek naar een oplossing om 4k, HDR en HD audio te kunnen gebruiken.

Één van de oplossingen zou zijn om een media speler met 2x HDMI out te gebruiken, maar deze lijken niet te bestaan....

Vandaar dat ik uiteindelijk dus uitkom op het vervangen van m'n 2 jaar oude surround set die 500 euro heeft gekost.

Aangezien ik nog nooit een losse receiver heb gekocht met los daarbij boxen komen daar ook weer vragen naar boven.

[Voor 26% gewijzigd door Nopheros op 07-10-2018 15:08]

• The Eagle

The Eagle

Voor de volledigheid: je hebt dus deze set https://www.samsung.com/n...rtainement-system-j7500w/
Die 500 euro mag veel lijken maar voor een beetje home cinema is het niks. Nofi :)

En zoals gezegd, op een set van 500 euro ga jij nooit het verschil horen tussen normale en HD audio. Die vijf blikken melkpakjes en een kartonnen subwoofer kunnen best iets weergeven en de receiver mag het dan ondersteunen, maar boor de rest is het voor amelijk marketing en het laden van firmware omdat het kan.

Maar als je een 4K mediaspeler op je nieuwe TV aansluit en van daar uit naar je receiver, dan ben je er toch? 4K en HRD doet je TV, en HD audio moet je receiver kunnen decoderen.
Maar als je bron een TV signaal of Netflix is ben je van hen afhankelijk. Daar gaat geen enkel apparaat aan helpen. Speel je een BR af ofdie samsung dan mis je idd HDR. Maar dat bestond nog bijna niet toen je je set kocht dus daar kan die samsung niks aan doen ;)

• ACM
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

HDMI's ARC werkt op zich prima op de LG die je voor ogen hebt, ik had een soortgelijk probleem;
Mijn HTPC kan geen 4k video decoden (althans, niet snel genoeg) en heeft bovendien maximaal 30fps output zonder hdr. Mijn receiver kan vervolgens ook niet meer dan dat aan via hdmi.

Mijn tv kan echter prima 4k video inclusief hdr decoderen en het audio-signaal via ARC doorgeven naar de receiver. Dat zal inderdaad geen uncompressed 7.1-kanaals geluid zijn (wat ie wel kan bij 1080p-streams ermee vanaf de htpc), maar desondanks klinkt het geluid prima. Gelukkig worden de oudere encodings vrijwel altijd meegegeven en/of zijn de nieuwe backwards compatible. Dus ik heb tot nog toe niets ontdekt dat geen geluid speelde; af en toe claimt de tv dat er geen geschikt audioformaat beschikbaar is, maar even later begint het geluid alsnog gewoon te spelen :P

Ik heb maar geaccepteerd dat dat voorlopig het beste is dat ik kan verwachten. Zolang hdmi 2.1 nog niet op receivers geleverd wordt ga ik een vervanging uberhaupt niet overwegen en de pc-support van hdmi is ook niet je-van-het (laat staan icm hdr onder linux).

Sterker nog, je kan voor een paar tientjes een android-based player kopen waarmee 4k-video out-of-the-box werkt (maar dan natuurlijk niet via m'n receiver) en mocht ie iets niet meer ondersteunen, dan kan je 'm vast vervangen voor weer een paar tientjes...

[Voor 7% gewijzigd door ACM op 07-10-2018 20:25]

Saai uitzicht in je tuin? Hang er een foto voor!

• Nopheros
The Eagle schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 17:19:
Voor de volledigheid: je hebt dus deze set https://www.samsung.com/n...rtainement-system-j7500w/
Die 500 euro mag veel lijken maar voor een beetje home cinema is het niks. Nofi :)

En zoals gezegd, op een set van 500 euro ga jij nooit het verschil horen tussen normale en HD audio. Die vijf blikken melkpakjes en een kartonnen subwoofer kunnen best iets weergeven en de receiver mag het dan ondersteunen, maar boor de rest is het voor amelijk marketing en het laden van firmware omdat het kan.

Maar als je een 4K mediaspeler op je nieuwe TV aansluit en van daar uit naar je receiver, dan ben je er toch? 4K en HRD doet je TV, en HD audio moet je receiver kunnen decoderen.
Maar als je bron een TV signaal of Netflix is ben je van hen afhankelijk. Daar gaat geen enkel apparaat aan helpen. Speel je een BR af ofdie samsung dan mis je idd HDR. Maar dat bestond nog bijna niet toen je je set kocht dus daar kan die samsung niks aan doen ;)
Dat is inderdaad de set die ik heb op het moment. Ik kan inderdaad de media speler op de tv aansluiten echter word het geluid dan via ARC terug naar de receiver gestuurd, wat betekend dat er geen HD audio over heen kan.
ACM schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 20:24:
Ik heb maar geaccepteerd dat dat voorlopig het beste is dat ik kan verwachten. Zolang hdmi 2.1 nog niet op receivers geleverd wordt ga ik een vervanging uberhaupt niet overwegen en de pc-support van hdmi is ook niet je-van-het (laat staan icm hdr onder linux).

Sterker nog, je kan voor een paar tientjes een android-based player kopen waarmee 4k-video out-of-the-box werkt (maar dan natuurlijk niet via m'n receiver) en mocht ie iets niet meer ondersteunen, dan kan je 'm vast vervangen voor weer een paar tientjes...
Ik denk dat ik het zelfde doe, belangrijkste vind ik het beeld kwaliteit dus ik zal de apparaten voor nu op de tv aansluiten, misschien in de toekomst een receiver halen.

Bedankt voor het meedenken.

• The Eagle

The Eagle

Ik zou verwachten dat als je een mediaspeler dir je audio uitstuurt op je tv aansluit, je tv dat wel door zal geven naar je receiver via HDMI. Dat moet gewoon kunnen. Of het is een gemis in de tv zelf, in welk geval je misschien naar een tv moet kijken die dat wel kan.

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 21:59

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Nopheros schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 14:18:
Ik begrijp dat de enige goede oplossing is om een andere reciever te halen die wel HDR ondersteund en om vervolgens mijn apparaten op de receiver aan te sluiten zodat ik wel HD audio kan draaien en 4k HDR.
Alleen heb je dan geen HD Audio met interne bronnen als CI+, YouTube en Netflix. Nu ondersteunen die naar mijn weten ook geen HD Audio dus dat zou ook geen issue moeten zijn. Het antwoord is reeds vermeld: wachten tot HDMI eARC gemeengoed is en beide apparaten het ondersteunen.
Ik lees hier op tweakers in verschillende oude/nieuw threads dat mensen aangeven geen bepaald audio formaat te krijgen op hun receiver. Op mijn huidige systeem is het volgens mij onmogelijk om zeker te weten wat voor soort audio je gebruikt, dit wordt nergens aangegeven. Als je een losse receiver haalt, bijv. Yamaha RX-V485, kun je dan bijv. in het display zien wat voor soort audio gebruikt? Hoe komen andere tweakers hier achter?
Hoe het met Yamaha zit durf ik niet te zeggen, maar het gros van de receivers die ik heb (gehad) laten in de display zien welke bron er geselecteerd is en welke track er af wordt gespeeld. Moet ik wel zeggen dat ik altijd receivers heb gehad met twee-regelig display, mogelijk maakt dat nog uit ten opzichte van de lagere modellen. Maar een beetje receiver heeft een INFO-knop waarmee je zo een OSD of GUI op beeld tovert die laat zien wat er aan signaal (zowel audio als video) binnenkomt (en soms ook weer uitgaat, i.v.m. upscaling).
Echter krijg ik het gevoel dat de kosten dan richting de 2000 euro gaat aangezien de receiver en de 2 achterspeakers samen al bijna 1000 euro zijn.
Dat zijn alles behalve ongewone bedragen in deze wereld. Als je met draadloze speakers wilt werken dan kom je ook nog in een bepaalde markt die nog niet zo verzadigd is en de keuze wat minder.

Het is (veel) meer geld maar je krijgt ook veel meer waar voor je geld dan met een all-in-one Samsung of ander merk. Voordeel is ook dat je los kan upgraden. Over een x jaar doe je alleen de receiver weg en de speakers houd je.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Nopheros
Tijd om te gaan sparen begrijp ik 8)

Voor netflix zal ik uiteindelijk toch een externe media speler gebruiken. Meer mogelijkheden dan WebOS en je kunt er toch niet vanuit gaat dat de software over 5 jaar nog ge-update wordt. Met een nieuwe receiver moet het dan werken.

[Voor 255% gewijzigd door Nopheros op 08-10-2018 00:55]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True