cat 6 of cat6a zelfde prijs?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12-07 09:22
hallo,

Ik moet in ons huis nieuwe kabels leggen i.v.m aansluiting tv en internet van t-mobile.
er liggen nu cat5e kabels in elke kamer waar ook een tv staat.
Ik had in gedachten deze te gaan gebruiken voor de tv kastjes.

Nu wil ik cat6a of cat 6 gaan gebruiken voor internet.
Nu heb ik deze kabels gevonden:
https://www.allekabels.nl...8791/sftp-cat6-kabel.html

https://www.allekabels.nl...810/sftp-cat6a-kabel.html

ze zijn even duur maar 1 is cat6a en cat6.
Ligt dit dan in het kwaliteitsverschil of klopt dit gewoon?

en zitten er nog nadelen aan cat6? t.o.v cat5e?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deamosreapos
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:45
Mag ik vragen waarvoor je Cat6 wilt leggen terwijl er al cat5e ligt? Dit lijkt me een onnodige upgrade op dit moment. Er zal misschien ooit een moment komen dat je meer dan de theoretische 5000mbit gaat gebruiken, maar welke apparatuur van je ondersteund dit?

Sowieso is de max snelheid van cat5e nu 1000mbit. Dus ik zou beter in iets anders investeren ;)

Plus ik lees nu wat je doel is, maar voor tv heb je zelfs maar een 10/100 lijn nodig. (Al raadt KPN Cat5e aan) meer snelheid ga je niet nodig hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door deamosreapos op 07-10-2018 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

sgouman schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 10:32:
hallo,

Ik moet in ons huis nieuwe kabels leggen i.v.m aansluiting tv en internet van t-mobile.
er liggen nu cat5e kabels in elke kamer waar ook een tv staat.
Ik had in gedachten deze te gaan gebruiken voor de tv kastjes.

Nu wil ik cat6a of cat 6 gaan gebruiken voor internet.
Nu heb ik deze kabels gevonden:
https://www.allekabels.nl...8791/sftp-cat6-kabel.html

https://www.allekabels.nl...810/sftp-cat6a-kabel.html

ze zijn even duur maar 1 is cat6a en cat6.
Ligt dit dan in het kwaliteitsverschil of klopt dit gewoon?

en zitten er nog nadelen aan cat6? t.o.v cat5e?
Waarschijnlijk verkopen ze gewoon zoveel CAT6a dat het even goedkoop als CAT6 kan zijn. Verder lijkt er niks mis te zijn met die kabels. Ik zou gewoon CAT6a kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
deamosreapos schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 10:40:
Mag ik vragen waarvoor je Cat6 wilt leggen terwijl er al cat5e ligt? Dit lijkt me een onnodige upgrade op dit moment. Er zal misschien ooit een moment komen dat je meer dan de theoretische 5000mbit gaat gebruiken, maar welke apparatuur van je ondersteund dit?

Sowieso is de max snelheid van cat5e nu 1000mbit. Dus ik zou beter in iets anders investeren ;)

Plus ik lees nu wat je doel is, maar voor tv heb je zelfs maar een 10/100 lijn nodig. (Al raadt KPN Cat5e aan) meer snelheid ga je niet nodig hebben.
Hoi,

Er ligt nu cat5e om de tv's van internet te voorzien(de tv's zelf gaan via dvb-c) maar aangezien we nu naar t-mobile overgaan en zij tv en internet over een aparte kabel laten lopen moeten we naar elke kamer waar een tv staat 2 kabels trekken.
Ook hebben sommige kamers waar nu cat5e naartoe loopt pc's staan die verbonden zijn.
We nemen bij t-mobile nu 750 mbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Vraag me af of je in standaard buizen wel 2x Cat6 of 6a krijgt. Die zijn stugger. 2x Cat5e moet wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Arunia schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 10:57:
Vraag me af of je in standaard buizen wel 2x Cat6 of 6a krijgt. Die zijn stugger. 2x Cat5e moet wel lukken.
goed punt. misschien wel 1x cat5e en 1x cat6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-07 22:49
In dit geval de Cat 6a kiezen. Deze heeft zelfs dikkere koperaders dan de Cat6. Alhoewel het nog steeds wel erg dunne draadjes zijn. Prijstechnisch zou je verwachten dat de Cat6a duurder zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Is Tv kijken niet heel erg 2016, maar goed zou vooral kijken naar hoe ga je die 2 kabels door een buis krijgen, kabel erbij trekken is niet altijd zo simpel en goed te doen. Zou bijna neigen om waar nodig managed switches neer te zetten en met Vlan's gaan werken. Anders gezegd vindt het iets om bij de eerste keuze van provider mee te nemen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:49
Cat 6 is altijd dunner dan Cat 6a en als dat niet zo is dan zijn de aders dunner dan volgens de specs mag.
Ligt ook voor de hand, die afscherming kost ruimte en heeft in thuissituaties alleen maar nadelen, omdat je dan heel zorgvuldig met de aarding om moet gaan door de kans op aardlussen.

Die kabels waar je een link voor laat zien zijn patchkabels met aangespoten stekkers en soepele kern.
Als je iets in buizen wilt trekken moet je losse kabel hebben en stugge kern anders kun je ze niet trekken en afmonteren op een wandcontactdoos zoals het hoort.
En RJ45 connectors aanknijpen moet je gewoon niet aan beginnen.

In standaard 5/8 buis krijg je met meer dan twee bochten nauwelijks twee Cat 6 kabels heen terwijl 2 Cat 5e wel lukt dus Cat 6A kun je helemaal vergeten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Ben(V) schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 14:11:
Cat 6 is altijd dunner dan Cat 6a en als dat niet zo is dan zijn de aders dunner dan volgens de specs mag.
Ligt ook voor de hand, die afscherming kost ruimte en heeft in thuissituaties alleen maar nadelen, omdat je dan heel zorgvuldig met de aarding om moet gaan door de kans op aardlussen.

Die kabels waar je een link voor laat zien zijn patchkabels met aangespoten stekkers en soepele kern.
Als je iets in buizen wilt trekken moet je losse kabel hebben en stugge kern anders kun je ze niet trekken en afmonteren op een wandcontactdoos zoals het hoort.
En RJ45 connectors aanknijpen moet je gewoon niet aan beginnen.

In standaard 5/8 buis krijg je met meer dan twee bochten nauwelijks twee Cat 6 kabels heen terwijl 2 Cat 5e wel lukt dus Cat 6A kun je helemaal vergeten.
Oke dan is het toch handig om cat5e te nemen.
Haal ik dan wel gewoon de 750 mbps? dit zou toch gewoon moeten aangezien cat5e tot 1000 mbps zou moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:49
cat 5e haalt gewoon 1Gbps over afstanden kleiner dan 55m

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Ben(V) schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 15:43:
top dan ga ik gewoon voor cat5e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ben(V) schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 15:43:
Dat is CAT6 als je er 10Gb/s over wilt doen, met 1Gb/s doen zowel CAT5e als CAT6 (en hoger) 100 meter.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Bedankt voor de tips.
Ik ga gewoon voor cat5e.
Hopelij krijg ik zonder trekveer een cat5e kabel erbij waar al een cat5e kabel zit. zonder de cat kabel die er al ligt eruit te hale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:12
Nou dat lukt meestal niet helaas, kabel trekken als er al een kabel ligt is heel irritant. Beste is alles eruit en dan alles in één keer opnieuw trekken. Maar je kunt het allicht proberen :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:14
Of je knoopt 2 nieuwe kabels aan de oude, en trek de oude er uit en worden 2 nieuwe getrokken.

Eventueel wat babypoeder gebruiken als het wag stug gaat😋

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Pagina: 1