keuze upgrade pad GPU/PSu of CPU/MB/RAM/PSU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stappieterug
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:18
Ik heb een systeem uit 2011, wat voor mij de afgelopen jaren prima heeft gefunctioneerd, en waar ik weinig klachten aan heb gehad (crashes, etc).

de afgelopen tijd merk ik echter dat mijn PSU aan vervanging toe is. het geluid is namelijk minstens 3x toegenomen en ik hoor het zelfs buiten de kamer als de deur dicht is.

om budgetaire redenen is het een beter idee om het upgraden in stappen te doen, en vraag aan jullie is nu wat het verstandigste is en waar ik het meeste uit haal.

Gebruik is algemene office/email, etc en uiteraard gamen.
games die ik speel zijn divers, maar het afgelopen jaar is het voornamelijk TW:WH2, World of Warships en de incidentele Blizzard game (SCII/D3).
Niet de meest veel eisende games, al kan vooral bij TW:WH2 niet alle settings naar hoog (en zeker niet ultra).

Huidig systeem is een:
i7-2600k (@3.77ghz)
ASUS P8P67
16gb ram (DDR3/1333mhz)
MSI R6900 Frozr
Seasonic PSU (kan niet uitvogelen hoeveel W zonder hem uit de kast te trekken).
Hoofdbeeldscherm is een Acer P2225
in een dichte kast (RGB is dus zinloos)

Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?
Zoals genoemd, een PSU.
vervolg stap is de keuze om de GPU te upgraden richting een RX580 (zag dat alternate een mooie deal heeft)
of
de HD6900 nog even te laten zitten en
CPU/MB/RAM te upgraden

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
ruimte is nu 400e~ish waardoor ik neig naar een GPU upgrade.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.
geen voorkeur

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Zie hierboven.

voor de keuzes:
PSU, ik heb wat andere topics door zitten bladeren en blijkbaar is de 2018 corsair een goeie keuze.

Vraag is of ik 550w nodig heb of dat ik ook aan 450w voldoende heb, vervolgens is er een betere prijs/kwaliteit optie?
Rekening houdend dat ik verwacht beide upgrades in de komende maanden (<9) te doen (dus is 450W nu wel genoeg, maar kan ik beter save spelen en alvast voor de 550w gaan dan is dat een duidelijk voordeel).

PSU/GPU variant
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte Radeon RX 580 GAMING 8GB€ 255,-€ 255,-
1Corsair RM550x (2018)€ 71,-€ 71,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 326,-

PSU/CPU variant:
tja waar te beginnen.
Intel is momenteel te duur, dus kijk ik naar AMD.
Vraag is of ik met 400e uit kan.
AMD R5 2600 is waarschijnlijk too much voor mijn game gedrag, maar een R5 2400G/R5 2200G met aparte HD6900 is misschien wat overdreven.
Is het zinnig om naar een R5 1xxx serie te kijken? graag hier wat hulp bij.

een veel genoemde combinatie in andere topics lijkt:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 164,90€ 164,90
1MSI B450-A PRO€ 90,-€ 90,-
1G.Skill Aegis F4-2400C17D-8GIS€ 69,55€ 69,55
1Corsair RM550x (2018)€ 71,-€ 71,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 395,45

Keuze hier voor 2x 4gb, anders past het niet in het budget. Helaas terug naar 8gb. Denk dat ik daar aan zal moeten wennen komend van 16gb.
Graag aan-/opmerkingen.

Overall, denk ik dat ik nu neig naar de GPU upgrade, maar een optie is ook om te kijken of ik een 2de hands GPU, en te wachten tot eind dit jaar voor de volgende stap. Misschien dat Intel weer wat in prijs daalt.

"I would like to cancel my subscription to your problems"

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbowlessgoat
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-08-2024
paar puntjes die misschien helpen:
het systeem dat je beoogt kan makkelijk met een 450W PSU af. Daarnaast is de RM550x wel een ok voeding, al zou ik persoonlijk een 10 euro extra uitgeven en de Bitfenix Whisper 450W halen. Stiller en volleeig modulair. Die voeding kun je jaren mee vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Van die cpu/mobo upgrade ga je kwa gaming weinig merken met die oude videokaart.

Ik zou een GTX1060 6GB kopen (die zijn nu vriendelijk geprijsd) en de PSU (weet je wel zeker dat de herrie van die fan afkomt en niet een andere?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
elbowlessgoat schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 02:20:
paar puntjes die misschien helpen:
het systeem dat je beoogt kan makkelijk met een 450W PSU af. Daarnaast is de RM550x wel een ok voeding, al zou ik persoonlijk een 10 euro extra uitgeven en de Bitfenix Whisper 450W halen. Stiller en volleeig modulair. Die voeding kun je jaren mee vooruit.
Dus de RM550x is wel "Ok"? de meest aangerade voeding op T.net van 2018?
Sowieso lijkt de 550x me een prima keus, voor eventuele latere upgrades,

en je CPU/MBR/MEM keuze is slecht, nooit 2400Mhz icm een Ryzen kopen, gewoon iets van Ripjaws 3200, of dit nou 8 of 16gb is, 2400Mhz maak je je hele systeem kreupel mee.

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stappieterug
@elbowlessgoat dank voor de suggestie. Ik heb nu ook niet modulair, maar stiller is een absoluut pluspunt.
Vraag blijft of 450w voldoende is in de toekomst (3-4 jaar).

@Anoniem: 472287 dmv eliminatie vastgesteld dat de herrie van de PSV komt + check met oor ernaast.
Mijn gedachte achter CPU upgrade was dat ik voornamelijk spellen speel die leunen op de CPU. Maar goeie opmerking.
Ik zal ook even kijken naar de GTX 1060 varianten.
zion schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 08:43:
[...]
Dus de RM550x is wel "Ok"? de meest aangerade voeding op T.net van 2018?
Sowieso lijkt de 550x me een prima keus, voor eventuele latere upgrades,

en je CPU/MBR/MEM keuze is slecht, nooit 2400Mhz icm een Ryzen kopen, gewoon iets van Ripjaws 3200, of dit nou 8 of 16gb is, 2400Mhz maak je je hele systeem kreupel mee.
De rm550x kan wel vaak aangeraden zijn, maar hoeft in mijn situatie niet als beste uit te pakken.
Anyway, ik wist van de 3000mhz+ ram vereiste voor Ryzen, ik had vannacht verschillende latjes in mijn wenslijst staan. Blijkbaar heb ik de verkeerde verwijderd (het was wat laat zullen we maar zeggen).
Zal vanavond even opnieuw checken wat in die prijsrange op 2x4gb te vinden is.

Is er verder iets mis met de CPU/mb combo voor mijn geoogde gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:23
Stappieterug schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 09:47:
@elbowlessgoat dank voor de suggestie. Ik heb nu ook niet modulair, maar stiller is een absoluut pluspunt.
De Bitfenix Whisper is niet stiller dan de RM550x 2018 en de Corsair is ook volledig modulair. De Corsair heeft een prijs waar je eigenlijk niet omheen kunt.
Vraag blijft of 450w voldoende is in de toekomst (3-4 jaar).
In principe wel mits je naar de snelste kaarten als RX Vega en GTX 1080 Ti/RTX 2080 Ti of hun opvolgers gaat upgraden. Dan is een 550w met 2 aparte PEG kabels aan te raden. De RM550x heeft dat niet.
@Anoniem: 472287 dmv eliminatie vastgesteld dat de herrie van de PSV komt + check met oor ernaast.
Is heel goed mogelijk met een oude Seasonic. Nieuw waren die al niet stil.
Mijn gedachte achter CPU upgrade was dat ik voornamelijk spellen speel die leunen op de CPU. Maar goeie opmerking.
Ik zal ook even kijken naar de GTX 1060 varianten.
Overall presteert een RX 580 beter.
Anyway, ik wist van de 3000mhz+ ram vereiste voor Ryzen, ik had vannacht verschillende latjes in mijn wenslijst staan. Blijkbaar heb ik de verkeerde verwijderd (het was wat laat zullen we maar zeggen).
Zal vanavond even opnieuw checken wat in die prijsrange op 2x4gb te vinden is.
Is er verder iets mis met de CPU/mb combo voor mijn geoogde gebruik?
Zet er eerst een ander videokaart en andere voeding in. Daar ga je de meeste prestatiewinst uit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stappieterug
Helder Uszka.
Momenteel speel ik geen games of op resoluties waar ik een GTX1080TI of hoger nodig heb. Echter zoals je zegt, die prijs van de rm550x.... daar kan je niet echt omheen qua prijs/kwaliteit.
Oke, duidelijk, ik ga die bestellen.

Voor nu wordt het een GPU upgrade, en zoals gezegd RX580 8g ziet er nu goed uit via de deal van Alternate. Volgens de benchmarks is die sneller (de 8gb versie) dan de 6gb GTX1060, en een 6gb gtx1060 voor 255e is toch nog lastig te vinden.
hoog uit een windforce voor 2-3 tientjes meer, die op hogere snelheid/turboklok loopt.
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G€ 279,-€ 279,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 279,-

Ik zag dat die alternate nog loopt tot 3 november, dus geen haast en kijk ik het nog even 2 weken aan wat de prijzen doen.

dank voor de hulp tot nu toe.

Pagina: 1