Arduino Leds haperen/flikkeren na aansluiting op voeding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:47
Goedendag Tweakers,

Ik loop vast op de volgende situatie:
Ik heb een houtenplank met daarin 93 ledjes. Ik gaf deze ledjes stroom via de arduino 5V. Echter kwam ik er achter dat wanneer er wit licht gebruikt werd het toch doffer wit was dan bedoelt.

Omdat dit mij stoorde maar ook omdat ik een extra strip wou gaan besturen heb ik besloten om een externe voeding te halen en dit is de Mean Well RS-150-5. Dit is een 5V voeding met 26Amp.

De reden dat ik voor deze ging is omdat ik minimaal 11 amp nodig had, en de prijs verschil tussen de 16 en 26 amp 5 euro was.

Ik heb inmiddels alles netjes aangesloten zoals het hoort. De ledjes via de voeding en een extra Ground naar de arduino toe.

Echter gaat hierdoor de ledjes enorm flikkeren. Dit terwijl de voeding gewoon 5V is.

Ik heb het volgende getest:
Arduino via usb stroom en ledjes op eigen stroom

Arduino via voeding en ledjes ook

Ledjes stroom via arduino:

Wat kan het probleem zijn? Ik heb het aantal volt. De ledjes zijn aan het eind weer aan de voeding gekoppeld. En de arduino is ook via de ground aan de voeding.

Het betreft deze ledjes:
https://www.amazon.de/gp/...age_o06_s01?ie=UTF8&psc=1

En deze voeding:
https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=480000

[ Voor 6% gewijzigd door Jboy1991 op 06-10-2018 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:39
Jboy1991 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 19:09:
Ik heb inmiddels alles netjes aangesloten zoals het hoort.
Heb je hier een tekening van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
jeroen3 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 19:11:
[...]

Heb je hier een tekening van?
Nee geen tekening wel fotos als dat nodig is
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/m0gyde/43318919_2170185433055838_3126477995234033664_n.jpg[/url]

Zwarte draad is de -
rode draad is de +
groene draad is de data.

Ik heb het getest met een 470 resistor. Maar ook zonder resistor. Beide gaf het zelfde resultaat zoals op de videos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1990
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-07 19:07
Een paar dingen.
De kabel zijn veel te dunne om 10A door heen te laten lopen.
Weet je zeker dat de grounding correct is aangesloten? slecht contact maken de data/command transfer naar de leds onbetrouwbaar.
Kan het zijn dat je arduino een brown-out heeft?
Probeer eens alle leds te laten branden op constant 1% als je de extern voeding gebruiken.(En daarna langzaam het vermogen opschroeven)

Maak even een duidelijk schema van hoe alles is aangesloten. (met bijvoorbeeld https://easyeda.com/)

Marc

[ Voor 15% gewijzigd door marc1990 op 06-10-2018 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Ik weet niet door welke draden je graag 11 Ampère wilt laten lopen. Maar wat ik op deze foto zie lijkt niet toereikend. Ik gok dat je daar moet zoeken naar je probleem.
Gebruik minstens 1mm2 voor de grote stoom.

Wat er namelijk gebeurt is dat dat draad een weerstand heeft, hoe dunner hoe hoger, en dat betekend naar mate de stroom stijgt dat er spanning over deze weerstand komt. Ofwel, bij de verbruiker is er geen 5V meer, maar, 4.2V (o.i.d) en dan beginnen de LED's te haperen.
Rekentool, hoewel deze geen mm2 ondereund

Op het LED paneel kun extra voedingsdraden leggen naar halverwege of een kwart van de string. Want ook dat ziet er erg dunnetjes uit.

Wees er ook van bewust dat dun draad ook gloeidraad kan worden bij kortsluiting bij dergelijke zware voedingen. Je kunt zekeringen gebruiken om dit te voorkomen.

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 06-10-2018 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Ik heb geprobeerd om een schema te maken met fritzing. Maar Ik krijg het niet voor elkaar om led-strips toe te voegen en geen voeding.

Ik probeer het daarom zo goed als mogelijk uit te leggen.

Ik heb de voeding 5V 26Amp aangesloten op de 5050 ledjes. (93 stuks totaal 6 amp).
(Er komt in de toekomst als dit werkend is nog een EXTRA ledstrip bij vandaar de hoge amp).
Er gaat een zwarte draad naar de Arduino (grnd) en naar de led (grnd).
Er gaat een groene draad naar de led (data)
En er gaat een rode draad naar de led (+).

De arduino zelf krijgt stroom + aanvullende data van de pc via serial.write

Qua dikte van de draden twijfelde ik zelf al over. Volgens de verkoper kon het geen kwaad omdat er 6 amp door heen gaat (dus niet 10 naar 1 richting).

Het rare vind ik is dat wanneer de ledjes hun stroom krijgen via de arduino er vrij weinig aan de hand is (tenzij ik alles op wit zet). Maar wanneer de ledjes de voeding volt krijgt wat ze horen te krijgen (incl amp) gaan ze haperen.

Via een voltage meter blijft de ledjes schommelen tussen de 4.9 en 5.2 V

[ Voor 17% gewijzigd door Jboy1991 op 06-10-2018 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:29

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Met een voltmeter meet je de pieken ook niet, een scoop laat dat wel zien.

Waar je mee moet beginnen is bij het doorlussen van LED naar LED om de paar LED's een 100uF elko op de voedingsdraden zetten.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
memphis schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 20:20:
Met een voltmeter meet je de pieken ook niet, een scoop laat dat wel zien.

Waar je mee moet beginnen is bij het doorlussen van LED naar LED om de paar LED's een 100uF elko op de voedingsdraden zetten.
Dat is waar, maar ik vond de Volt verlies wat ik meten kon op zich mee vallen.

Zou ik wat meer info over je reactie kunnen krijgen mbt 100uF elko? Ik ging er namelijk vanuit dat dit werkt zoals een ledstrip die dit namelijk er ook niet tussen heeft.

Inmiddels maar een test gedaan met alleen een ledstrip:
Resultaat is dat het werkt.

Dus hieruit moet ik wel concluderen dat ik waarschijnlijk iets fout heb gedaan met het aansluiten van al die ledjes. Heb alle draden langsgelopen en alles is wel netjes aangesloten.

[ Voor 23% gewijzigd door Jboy1991 op 06-10-2018 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Het is een basisbeginsel bij ontwerpen van elektronica en printplaten. Door de weerstand in koperbanen en bedrading krijg je altijd kleine spanningsdipjes op de voedingslijn. Een vrij standaard begrip is dat je ieder IC een eigen condensator geeft om de kleine dipjes op te vangen, zo zijn er bv ook IC voetjes met ingebouwde condensator.

Ander vrij standaard strelregel is om verdeeld over de schakeling een aantal elko's te plaatsen die gezamelijk nog meer stabiliteit in de voeding geeft.

Neemt niet weg dat wat ik even snel zag met eindeloos doorlussen op die dunne draden een probleem is, ik zou de LED's in div, groepen maken en iedere groep goed aansluiten op een gezamelijk aansluitpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@memphis Ik had er helemaal niet bij stil gestaan dat dit adresseerbare LED's zijn.

Bij elk IC moet altijd een 100 nF (100 nanofarad, "104") condensator. (voorbeeld)
In dit geval is elke LED een IC, omdat deze adresseerbaar zijn.

Bij elk IC een elko van 100 uF (microfarad) is niet nodig. Deze zou je per groepje kunnen doen. Maar het hoeft niet, programmeerbare LED strip heeft dat ook niet.

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 06-10-2018 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Elko's hoeven ook niet bij iedere LED maar een paar hier en daar verdeeld in de slang aan LED's zal zeker meer stabiliteit geven.

Dat een strip dat ook niet heeft is waar maar een strip heeft dan ook niet van die lange dunne draden tussen iedere LED. Ik ga er vanuit dat zo'n adresseerbare LED wel iets van een condensator op de voeding in zich heeft maar hier heeft hij heel wat "meters" draad alleen maar in serie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
memphis schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 21:31:
Elko's hoeven ook niet bij iedere LED maar een paar hier en daar verdeeld in de slang aan LED's zal zeker meer stabiliteit geven.

Dat een strip dat ook niet heeft is waar maar een strip heeft dan ook niet van die lange dunne draden tussen iedere LED. Ik ga er vanuit dat zo'n adresseerbare LED wel iets van een condensator op de voeding in zich heeft maar hier heeft hij heel wat "meters" draad alleen maar in serie
Qua meters draad heb je inderdaad een punt. Gok op 5M in totaal. Ik ging er vanuit dat dat geen kwaad kon. Maar dan blijf ik er alsnog bij dat ik het apart vind dat wanneer ik de stroom via de arduino laat doen. Dat het dan wel werkt.

Ik kwam ook dit tegen, misschien handig om uit te proberen:
Afbeeldingslocatie: https://cdn-learn.adafruit.com/assets/assets/000/030/892/medium800/leds_Wiring-Diagram.png?1456961114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als de code in de arduino staat kan die ansigh los van de PC..

heb je dan nog het probleem?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
SMSfreakie schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 22:22:
als de code in de arduino staat kan die ansigh los van de PC..

heb je dan nog het probleem?
Ik hou de arduino aan de pc omdat ik juist software schrijf die de leds aanstuurt via serial. Zodat ik via mijn pc beheer heb over de leds. De arduino fungeert dus alleen als doorgeef luik.

Om uit te sluiten dat mijn pc een oorzaak kan zijn heb ik inderdaad de arduino los gekoppeld van de pc en gevoed dmv de externe voeding. Dit gaf het zelfde resultaat helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Dan kan je eventuele vage loops uitsluiten denk ik..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Wat voor koperdraden word het beste aangeraden? Ik heb hier zelf nog luidsprekerkabels liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:19
Je kunt ook proberen de led strip aan beide zijden te voorzien van stroom. Dan weet je zeker dat de led’s voldoende stroom hebben. Qua draad zou je huishoudsnoer kunnen gebruiken.

[ Voor 45% gewijzigd door Sepio op 07-10-2018 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Sepio schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 10:36:
Je kunt ook proberen de led strip aan beide zijden te voorzien van stroom. Dan weet je zeker dat de led’s voldoende stroom hebben. Qua draad zou je huishoudsnoer kunnen gebruiken.
Aan de uiteinde heb ik inderdaad weer een draad lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Laatst online: 17:19
Heb je de condensator (capacitor) uit de tekening al geprobeerd. Dit vangt de spanningsdipjes op.
Ben je een Ambilight aan het maken? Zo niet dan is dat een leuk idee. Ik heb zelf (een oude versie) van de Lightberry met eigen strips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Sepio schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 10:48:
Heb je de condensator (capacitor) uit de tekening al geprobeerd. Dit vangt de spanningsdipjes op.
Ben je een Ambilight aan het maken? Zo niet dan is dat een leuk idee. Ik heb zelf (een oude versie) van de Lightberry met eigen strips.
'Nee ik maak geen amiblight haha. is gewoon een knutsel projectje met als doel extra sfeerlicht bij mn bureau.

Ik heb die capacitor nog niet geprobeerd. Elektronica winkel is vandaag gesloten helaas.

Inmiddels heb ik het volgende gedaan:
een speakdraad van 0.75MM aangesloten op de EERSTE en LAATSTE led. Helaas helpt dit ook niet. Het lijkt er wel op dat het flickeren erger is geworden nadat ik de laatste led heb aangesloten op de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:02
Je hebt geen enkele vorm van filtering
gooi een 'RC circuit' ervoor en klaar.

Haalt de pieken&dalen wat uit de voeding.
Zorg ervoor dat de LED's mooi gelijkmatig licht afgeven tevens zonder geflikker

Tevens handing om een bleeder weerstand tussen de C en grond te zetten. Zodat de cap ontlaad zodra apparaat uitstaat. Altijd vervelend om een tik te krijgen van een elko :+

[ Voor 74% gewijzigd door osmosis op 07-10-2018 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

https://cdn-shop.adafruit...SK6812+LED+datasheet+.pdf

Zelfs de specsheet zegt over iedere LED een condensator (laatste pagina)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
memphis schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 11:14:
https://cdn-shop.adafruit...SK6812+LED+datasheet+.pdf

Zelfs de specsheet zegt over iedere LED een condensator (laatste pagina)
Maar die condensator zitten al op het printplaatje dacht ik. Zie
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/612i9EhkUFL._SL1000_.jpg

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61XSt0HztXL._SL1000_.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Jboy1991 op 07-10-2018 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

OK, had even niet door dat het printjes waren.
Geeft dus aan dat een stabiele spanning belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:52
Als je 1 lange strip hebt zou ik het eerder zo doen (+5V optioneel, dan heb je geen USB power meer nodig)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0NhNueTXsyw1irDtGRQnu02S/full.png

Neem je voedingsdraden vooral niet te dun !! En ook niet langer dan echt nodig is.
Als je lange strings gaat maken zorg dan dat je dikke voedings draden langs je printjes legt waar je elk printje van aftakt, of strings van 10 LED's oid.

Als je alles doet met die dunnies die je op de foto laat zien krijg je gegarandeerd problemen.

[ Voor 19% gewijzigd door Sine op 07-10-2018 12:01 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Sine schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 11:58:
Als je 1 lange strip hebt zou ik het eerder zo doen (+5V optioneel, dan heb je geen USB power meer nodig)

[Afbeelding]

Neem je voedingsdraden vooral niet te dun !! En ook niet langer dan echt nodig is.
Als je lange strings gaat maken zorg dan dat je dikke voedings draden langs je printjes legt waar je elk printje van aftakt, of strings van 10 LED's oid.

Als je alles doet met die dunnies die je op de foto laat zien krijg je gegarandeerd problemen.
Het zijn inderdaad dunne draden. Maar probleem is dat de leds vrij klein zijn. Waardoor je met moeite drie dikke draden naast elkaar kan leggen.

Al moet ik toegeven dat deze draden wel 0.75 zijn. Misschien moet ik speakdraden van 0.50 gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/th6sqsuen.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-07 08:58

TNW

Jboy1991 schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 12:26:
[...]

Het zijn inderdaad dunne draden. Maar probleem is dat de leds vrij klein zijn. Waardoor je met moeite drie dikke draden naast elkaar kan leggen.
Leg gewoon een "bus" aan van twee draden voor de aarde en 5V. Ik zie dat de ledjes in hout zitten, met van die kleine messing spijkertjes of punaises kan je stevige soldeerpunten maken. Vanaf die punten kun je met dunnere draad naar de leds toe, afhankelijk van hoeveel stroom ze maximaal kunnen trekken.

De adresseerlijn voor de leds draagt veel minder vermogen dus hoeft niet zo dik te zijn. Controleer wel alle tussenliggende soldeerpunten, want 1 slechte soldeerverbinding heeft effect voor alle leds welke erachter liggen.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ik zou hem iig nog eens halverwege extra invoeden..
en dat is natuurlijk niet zo moeilijk toepasbaar.. gewoon de voedingslijnen doorknippen.. extra draad er aan en hop naar de voeding

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:52
Precies, en het heeft wel gewerkt, dus op een paar plaatsen met wat dikker draad van prik voorzien kan al voldoende zijn.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Sine schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 13:20:
Precies, en het heeft wel gewerkt, dus op een paar plaatsen met wat dikker draad van prik voorzien kan al voldoende zijn.
Het werd inderdaad minder door de dikkere draad aan begin. Echter wanneer ik de laatste led rechtstreeks ging voeden. Toen ging het mis en ging alles weer knipperen etc.

Net alsof het toch te veel stroom krijgt ofzo. Ik heb er zelf verder geen verstand van. Dus vind het zelf nogal moeilijk een oplossing te verzinnen. Ik ga straks nog eens proberen om in het midden ook nieuw stroom te pluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Jboy1991 schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 15:29:

Net alsof het toch te veel stroom krijgt ofzo. Ik heb er zelf verder geen verstand van. Dus vind het zelf nogal moeilijk een oplossing te verzinnen. Ik ga straks nog eens proberen om in het midden ook nieuw stroom te pluggen.
Niet om je te ontmoedigen maar dingen bouwem met elektronica vereist meer kennis dan een zooi componenten aan elkaar knopen, maar inweze zeg je dat al....
En wees maar gerust, je bent niet de enige. Van je fouten en de input van anderen moet je leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
memphis schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 16:11:
[...]

Niet om je te ontmoedigen maar dingen bouwem met elektronica vereist meer kennis dan een zooi componenten aan elkaar knopen, maar inweze zeg je dat al....
En wees maar gerust, je bent niet de enige. Van je fouten en de input van anderen moet je leren.
Ik ging er inderdaad vanuit dat het even aan elkaar solderen was en de rest programmeren. Leek mij niks moeilijks aan.

Maar problemen vinden zonder de juist egereedschap is ook lastig. Ga namelijk voor zon projectje niet een Oscilloscoop aanschaffen.

Maar morgen even naar de electronica zaak voor een condensator kijken of dat het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Laatst online: 02-07 08:50
Even een heel gek idee. In principe worden deze leds toch aangestuurd via SPI? dat betekent dat je de arduino kan ontkoppelen op het moment dat de leds aan kleur aannemen, of beter, ontkoppel de PC. Zorg dan wel ff dat je met de externe voeding de arduino in z'n 5 volt voedt. Als het dan nog steeds raar doet, dan ligt het aan de koppeling naar je PC. Als je arduino los koppelt ( dus geen nieuwe set kleuren via SPI) en dan knippert hij nog steeds is er daadwerkelijk een elektrisch probleem.

En alle andere gevallen is het een software dingetje OF er loopt een voeding op je arduino te kutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
LittleKiller schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 18:05:
Even een heel gek idee. In principe worden deze leds toch aangestuurd via SPI? dat betekent dat je de arduino kan ontkoppelen op het moment dat de leds aan kleur aannemen, of beter, ontkoppel de PC. Zorg dan wel ff dat je met de externe voeding de arduino in z'n 5 volt voedt. Als het dan nog steeds raar doet, dan ligt het aan de koppeling naar je PC. Als je arduino los koppelt ( dus geen nieuwe set kleuren via SPI) en dan knippert hij nog steeds is er daadwerkelijk een elektrisch probleem.

En alle andere gevallen is het een software dingetje OF er loopt een voeding op je arduino te kutten.
Bedankt voor het idee. Alleen dacht ik ditzelfde ook. Zoals in begin post staat incl filmpje. Gebeurt dus precies het zelfde wanneer ik de USB los heb en de arduino via de voeding van stroom voorziet

Het gebeurd niet wanneer de leds via de arduino stroom krijgt en dus de voeding eruit wordt gehaald.

update:
Ik heb nog wat merkwaardigs ontdekt. Ik was de voeding aan het solderen en had mijn soldeer apparaat aanstaan. Toen ik de ledjes wou testen zag ik tot mijn verbazing dat het ledje van de soldeerapparaat meet flikkerde.

Toen heb ik de voeding aangesloten op andere groepen maar op elke groep doet hij dit.

Kan dit misschien ergens mee te maken hebben?

Dit gebeurd alleen wanneer de Voeding van de ledjes in het stopcontact zit. Ik heb dit voor de zekerheid getest om straling van mijn pc etc uit te sluiten

[ Voor 23% gewijzigd door Jboy1991 op 07-10-2018 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Inmiddels een elco 1000 μF tussen gehangen en ook dit lost niks op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:15
Edit: had niet gezien dat een addresseerbare ledstrip wel werkt en het dus geen software probleem is.

[ Voor 70% gewijzigd door MewBie op 08-10-2018 16:30 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jboy1991
MewBie schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 16:27:
Kun je de code plaatsen die de leds aan stuurt? Misschien dat het probleem daar in zit.
De Arduino Code
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
void loop() {
  char R[6];

if (Serial.readBytes(R, 6) == 6)
  {
     if(R[0] == 0)
     {

leds[R[1]] = CRGB(R[2], R[3], R[4]);
     } else if(R[0] == 1 )
     {

FastLED.show();
         Serial.print(R[1] +  " led show");

} else if(R[0] == 2)
     {
         //fadeled
             LEDS.setBrightness(R[5]);

Serial.print(R[1] + " led dimmen");
      } else if(R[0] == 3)
     {
      leds[R[1]].nscale8(250);
        //Serial.print(R[1] + " nscale led");
     } else if(R[0] == 4)
     {

fadeToBlackBy(leds, NUM_LEDS, R[5]);   
     }
     }

}

De code in C#
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
  public void ChangeLedColour(int number, int R, int G, int B)
        {
            byte[] ChangeLed_byte = new byte[6];
            ChangeLed_byte[0] = (byte)0; // type
            ChangeLed_byte[1] = (byte)number; // led nummer
            ChangeLed_byte[2] = (byte)R; // R
            ChangeLed_byte[3] = (byte)G; // G
            ChangeLed_byte[4] = (byte)B; // B
            ChangeLed_byte[5] = (byte)0; // Overige

Arduino.Write(ChangeLed_byte, 0, 6);

_leds[number].R = R;
            _leds[number].G = G;
            _leds[number].B = B;

}

private void button4_Click(object sender, EventArgs e)
        {
            int begin = 0;
            int eind = total_leds;
            for (int i = 0; i <= total_leds  ; i++)
            {

Random random = new Random();

ChangeLedColour(begin, random.Next(0, 250), random.Next(0, 250), random.Next(0, 250));

ChangeLedColour(eind, random.Next(0, 250), random.Next(0, 250), random.Next(0, 250));

begin++;
                eind--;

// ChangeLedBri(i, 20);
                ShowLeds();
                // Thread.Sleep(20);
                Thread.Sleep(10);

FadeAllDown();

}

}

[ Voor 43% gewijzigd door Jboy1991 op 08-10-2018 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Jboy1991 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 16:30:
[...]

De Arduino Code
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
void loop() {
  char R[6];

if (Serial.readBytes(R, 6) == 6)
  {
     if(R[0] == 0)
     {

leds[R[1]] = CRGB(R[2], R[3], R[4]);
     } else if(R[0] == 1 )
     {

FastLED.show();
         Serial.print(R[1] +  " led show");

} else if(R[0] == 2)
     {
         //fadeled
             LEDS.setBrightness(R[5]);

Serial.print(R[1] + " led dimmen");
      } else if(R[0] == 3)
     {
      leds[R[1]].nscale8(250);
        //Serial.print(R[1] + " nscale led");
     } else if(R[0] == 4)
     {

fadeToBlackBy(leds, NUM_LEDS, R[5]);   
     }
     }

}

De code in C#
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
  public void ChangeLedColour(int number, int R, int G, int B)
        {
            byte[] ChangeLed_byte = new byte[6];
            ChangeLed_byte[0] = (byte)0; // type
            ChangeLed_byte[1] = (byte)number; // led nummer
            ChangeLed_byte[2] = (byte)R; // R
            ChangeLed_byte[3] = (byte)G; // G
            ChangeLed_byte[4] = (byte)B; // B
            ChangeLed_byte[5] = (byte)0; // Overige

Arduino.Write(ChangeLed_byte, 0, 6);

_leds~~~[number].R = R;
            _leds~~~[number].G = G;
            _leds~~~[number].B = B;

}

private void button4_Click(object sender, EventArgs e)
        {
            int begin = 0;
            int eind = total_leds;
            for (int i = 0; i <= total_leds  ; i++)
            {

Random random = new Random();

ChangeLedColour(begin, random.Next(0, 250), random.Next(0, 250), random.Next(0, 250));

ChangeLedColour(eind, random.Next(0, 250), random.Next(0, 250), random.Next(0, 250));

begin++;
                eind--;

// ChangeLedBri(i, 20);
                ShowLeds();
                // Thread.Sleep(20);
                Thread.Sleep(10);

FadeAllDown();

}

}
Ik zat te denken aan een software bugje die je leds uitzet voor die ze weer aanzet, maar als een ledstrip wel werkt zal het geen software bug zijn.

Kabelbreukje of slechte soldering ergens?

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
MewBie schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 16:35:
[...]

Ik zat te denken aan een software bugje die je leds uitzet voor die ze weer aanzet, maar als een ledstrip wel werkt zal het geen software bug zijn.

Kabelbreukje of slechte soldering ergens?
heb alles al bij langs gelopen meerdere keren maar kan het niet vinden. Daarnaast als het een kabelbreukje was dan had het ook niet gewerkt als de leds hun stroom via de arduino kregen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Jboy1991 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 16:37:
[...]

heb alles al bij langs gelopen meerdere keren maar kan het niet vinden. Daarnaast als het een kabelbreukje was dan had het ook niet gewerkt als de leds hun stroom via de arduino kregen
Hangt er vanaf, als het draadje naar je eerste led niet helemaal lekker is kan die het prima doen als je dat draadje op je arduino aansluit maar niet werken op de externe voeding. Puur omdat je hem net iets anders buigt.

Zie je wel vaker bij een kabelbreuk, als je de kabel op een bepaalde manier buigt dan werkt het wel.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
MewBie schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 16:41:
[...]

Hangt er vanaf, als het draadje naar je eerste led niet helemaal lekker is kan die het prima doen als je dat draadje op je arduino aansluit maar niet werken op de externe voeding. Puur omdat je hem net iets anders buigt.

Zie je wel vaker bij een kabelbreuk, als je de kabel op een bepaalde manier buigt dan werkt het wel.
hmm het is gewoon erg vervelend dat het wel werkt op mn ledstrip. Net voor de zekerheid even getest aangesloten op de voeding etc en doet alles perfect

Dus of de ledjes die ik gebruikt hebt zijn enorm gevoelig, of er moet indd een breuk zijn. Maar hoe kan ik zoiets het beste opsporen ? 1 voor 1 de ledjes vanaf het eind los koppelen en kijken of het nog blijft?

en het vervelendste vind ik dat het flikkeren alleen gebeurt bij het veranderen van kleuren. Heb al een 570 weerstand op de data kabel geplaatst maar mocht niet baten.

[ Voor 9% gewijzigd door Jboy1991 op 08-10-2018 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Als je die elko nu ergens in het midden van je slang aan LED's zet?

Die 470 ohm weerstand op de data out is niet zozeer nodig, overbrug die eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Ik zou beginnen met de eerste er uit halen en alles op de 2de aansluiten met nieuwe draden.

Daarna zou ik het in 2en delen en beide helften afzonderlijk testen. Vindt je dan 1 helft die problemen geeft kun je die weer in 2en delen, etc. Tot je het probleem gevonden hebt. Geven beide helften een probleem heb je of meerdere problemen of je probleem zit ergens anders.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Inmiddels is het probleem verholpen zoals het nu lijkt

Het probleem was meerdere ledjes die defect waren. Waardoor ze dus ruis veroorzaakten op de ledjes die daarna kwamen.

Waarom het wel werkte als de ledjes stroom kreeg via de arduino dat weet ik niet. Maar het is dus opgelost

Ieder bedankt voor het meedenkende de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Mogelijk dat de arduino een mooiere spanning levert dan de voeding.....?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
SMSfreakie schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:47:
Mogelijk dat de arduino een mooiere spanning levert dan de voeding.....?
Dat zou kunnenn. Maar de ledjes kregen te weinig Ampère. Dus moest sowieso een externe voeding gebruiken.

Maar goed het is opgelost nu na het vervangen van deze defecte ledjes.
Pagina: 1