Toon posts:

Mini receiver op 4 luidsprekers

Pagina: 1
Acties:

• sturreur
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-04-2019
Heb hier 4 luidsprekers die ik aan wil sluiten op een mini receiver/versterker

Luidsprekers
2x Mission 751, 6ohm
2x Phonix zelfbouw luidsprekers: http://oi67.tinypic.com/rhpp5i.jpg

Eisen receiver/versterker:
Kleur: Zwart
Max breedte: 38CM
Moet CD loopwerk hebben.
4 luidsprekers tegelijk kunnen aansturen

Kom uit op de
Marantz: pricewatch: Marantz M-CR611 Melody Media
Denon: pricewatch: Denon Ceol N9 Zwart

De Denon heeft echter maar 2 luidspreker uitgangen, dan moet ik 2 draden op 1 connector aansluiten, heb dit in het verleden vaak gedaan maar schijnt niet goed te zijn voor de versterkers van tegenwoordig(deed vroeger wel is 4 luidsprekers op 1 connector, nooit mis gegaan)

De Marantz heeft wel 4 luidspreker uitgangen (A+B) Mijn dealer zegt dat die kanalen niet tegelijk kunnen afspelen, dit lijkt mij sterk?

Graag jullie zienswijze hierover of een alternatief voor deze situatie.

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:31
In de handleiding (pagina 85) staat:

"U kunt dit toestel instellen voor het uitvoeren van audio van luidspreker A, luidspreker B of beide."

Lijkt me dat je dealer het bij het verkeerde eind heeft ;)

Mijn platencollectie

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

sturreur schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 16:58:

De Denon heeft echter maar 2 luidspreker uitgangen, dan moet ik 2 draden op 1 connector aansluiten, heb dit in het verleden vaak gedaan maar schijnt niet goed te zijn voor de versterkers van tegenwoordig(deed vroeger wel is 4 luidsprekers op 1 connector, nooit mis gegaan)
Dat is voor geen enkele versterker goed, je halveert hiermee de impedantie op de luidspreker uitgang met een factor 2 en vergroot de stroomsterkte met een een factor 2. Hier is je eindtrap niet op berekend
De Marantz heeft wel 4 luidspreker uitgangen (A+B) Mijn dealer zegt dat die kanalen niet tegelijk kunnen afspelen, dit lijkt mij sterk?

Graag jullie zienswijze hierover of een alternatief voor deze situatie.
Kijk even in de handleiding van de Marantz

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Linius
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-05 15:16
De CR611 kan prima twee setjes speakers tegelijk aansturen. Het is echter geen krachtpatser dus verwacht er geen wonderen van.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik denk dat de dealer bedoelt dat het geen goed idee is.

De luidsprekersets hebben impedanties van 4 en 6 ohm. Parallel geeft dat 2,4 ohm, uitgang A en B staan namelijk parallel. De meeste versterkers willen, afhankelijk van welke het is, minimaal 4, 6 of 8 ohm zien. Op laag en middel volume gaat het prima, maar op hoog volume belast je de versterker te zwaar. In het beste geval springt hij uit, in het slechtste gaat hij kapot.

[Voor 60% gewijzigd door TBTL op 06-10-2018 19:18]

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-06 21:50

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Je kunt de luidsprekers toch in serie aansluiten? Dan gaat de impedantie omhoog, en niet omlaag. Gevolg is dat je maximum volume omlaag gaat, maar of dat een probleem is?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vanwaar de eis voor een cdspeler? Kan dat ook een gewone versterker zijn met een losse cd speler, desnoods een discman oid?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
thunder7 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 19:35:
Je kunt de luidsprekers toch in serie aansluiten? Dan gaat de impedantie omhoog, en niet omlaag. Gevolg is dat je maximum volume omlaag gaat, maar of dat een probleem is?
Het kán, maar omdat het impedantieverloop van een luidspreker niet vlak is werkt dat als een soort willekeurige equalizer voor de andere luidspreker. Het klinkt dus wat minder goed.

• sturreur
The Eagle schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 19:53:
Vanwaar de eis voor een cdspeler? Kan dat ook een gewone versterker zijn met een losse cd speler, desnoods een discman oid?
Is voor mijn ouders, die draaien nog veel met cd's.
Vinden het strakker dat het 1 component is. Maar mocht je een zeer goed alternatief weten met 2 comp. staan we daarvoor open.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 13:10
Dat aspect wordt idd altijd vergeten.

Verder zal het waarschijnlijk wel goed gaan met speakers parallel zo lang je het niet op z'n hardst zet. Zo heb ik zelf mijn receiver een tijd misbruikt als eindversterker van mijn 4 subs, waarvan twee stuks 2ohm en twee stuks 3ohm. Niet echt een hele easy load. Geen centje pijn :)

Maar 100% zekerheid heb je uiteraard niet

[Voor 6% gewijzigd door Jag op 07-10-2018 11:25]

• sturreur
TBTL schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 19:14:
Ik denk dat de dealer bedoelt dat het geen goed idee is.

De luidsprekersets hebben impedanties van 4 en 6 ohm. Parallel geeft dat 2,4 ohm, uitgang A en B staan namelijk parallel. De meeste versterkers willen, afhankelijk van welke het is, minimaal 4, 6 of 8 ohm zien. Op laag en middel volume gaat het prima, maar op hoog volume belast je de versterker te zwaar. In het beste geval springt hij uit, in het slechtste gaat hij kapot.
Ik zie dat anders. Achterop de Marantz staat dat er luidsprekers mogen worden aangesloten vanaf 4 ohm tot 16 ohm. Beide sets luidsprekers vallen hieronder.

Tot nu toe blijf ik bij de Marantz, gezien die echt 4 fysieke uitgangen heeft. Altijd nog beter dan 2 luidsprekers op 1 kanaal friemelen...

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Nee die staan parallel @sturreur , 't zijn maar echt 2 uitgangen. Ik zie dat toch echt anders, omdat ik in mijn vrije tijd versterkers repareer.

[Voor 37% gewijzigd door Lip op 07-10-2018 11:42]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
vroeger op 1 van mn Akai versterkers stond t op de achterkant..
iig er zat duidelijk verschil tussen A of B en A + B gebruiken...

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 13:10
sturreur schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 11:30:
[...]

Ik zie dat anders. Achterop de Marantz staat dat er luidsprekers mogen worden aangesloten vanaf 4 ohm tot 16 ohm. Beide sets luidsprekers vallen hieronder.

Tot nu toe blijf ik bij de Marantz, gezien die echt 4 fysieke uitgangen heeft. Altijd nog beter dan 2 luidsprekers op 1 kanaal friemelen...
ik zie dat anders :P ?

Die twee sets aansluitingen zijn fysiek één; ze zijn met elkaar verbonden. Elektrisch gelijk aan twee kabels in 1 aansluiting. Het is alleen praktischer en apart aan en uit te zetten door het relais wat ertussen zit.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat.

Plus binnenwerks zullen die apparaten niet heel erg veel verschillen vermoed ik, aangezien ze van de zelfde producent en vermoedelijk zelfs van de zelfde fabriek af komen. Alleen de firmware wijkt wat af qua logo's enzo.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee