Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Multicore werkbeest + gaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• joepP
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral werken, soms gamen. Ik gebruik deze machine fulltime als developer, waarbij ik ook regelmatig machine-learning modellen (op de CPU) doorreken. Multicore performance is dus erg belangrijk, maar single core ook, er is genoeg workload die niet te paralleliseren valt.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget heb ik genoeg.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitoren, toetsenbord, muis, speakers.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Een beest van een multicore processor, die ook singlecore zijn ding doet. Vandaar de initiele keuze voor de 7960X. De meerprijs voor de 7980XE vind ik absurd.
- Qua videokaart moet ie gewoon de komende jaren alles aankunnen, maar wel stil zijn als ik niet aan het gamen ben. Budget heb ik genoeg, vandaar de 1080 Ti.
- 32GB geheugen is, ik heb wel voor 2 reepjes van 16GB gekozen zodat ik nog een keer kan uitbreiden.
- Opslag: 512GB voor systeem + programma's, 2TB voor data. Ik wil absoluut niet I/O-bound zijn tijdens het werk, en aangezien er nogal wat files geladen moeten worden wil ik deze keer eens voor M.2 gaan.
- Moederbord is maar weinig keuze: ik heb de mATX behuizing al gekocht (want mooi en stil), en dit was het enige goed leverbare moederbord met 2xM.2 en deze formfactor.
- Qua koeling weet ik het niet, volgens mij is dit wel een aardige eerste keuze, maar suggesties zijn welkom.
- Casefan is als derde, er zijn er twee meegeleverd bij de kast, maar ik wil 2x inblazen aan de voorkant, en 1x uitblazen aan de achterkant.
- Voeding: inzake eventuele overklok en dikke videokaart lijkt 850W me prima. Deze voeding is ook stil, en dat is een absolute eis.
- Geen RGB!

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel en NVidia.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stilte!

Ga je overklokken?
Vast een beetje, uiteraard, maar ik hoef de grenzen absoluut niet op te zoeken.

Wat verwacht je van ons?[i]
Feedback! Past alles, heb ik iets over het hoofd gezien, zijn er betere opties voor bepaalde componenten? Ik sta open voor suggesties.

Eerste opzet
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i9-7960X Boxed€ 1.299,-€ 1.299,-
1ASRock X299M Extreme4€ 205,71€ 205,71
1Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11G€ 749,-€ 749,-
1Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Zwart€ 119,-€ 119,-
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
1Phanteks PH-F140MP Zwart, 140mm€ 16,-€ 16,-
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15€ 289,99€ 289,99
1Corsair HX850 V2€ 112,95€ 112,95
1Samsung 970 Evo 2TB€ 541,50€ 541,50
1Samsung 970 Evo 500GB€ 135,-€ 135,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.518,14

Alle reacties

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 07:46
Aangezien je niet aangeeft waarom je Intel wilt heb ik de vrijheid maar genomen om een AMD systeem te presenteren.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen Threadripper 2950X€ 899,-€ 899,-
1ASRock X399M Taichi€ 338,50€ 338,50
1Gigabyte GeForce RTX 2080 Windforce OC€ 829,90€ 829,90
1Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Zwart€ 119,-€ 119,-
1Noctua NH-U14S TR4-SP3€ 76,-€ 76,-
1Phanteks PH-F140MP Zwart, 140mm€ 16,-€ 16,-
1G.Skill Sniper X F4-3600C19D-32GSXWB€ 298,-€ 298,-
1Corsair RM750x (2018)€ 80,95€ 80,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.333,85

Processor is singlethreaded nagenoeg even snel, mutlithreaded sneller.
Enige TR4 mATX bordje, prima ding.
2080 is toch wat nieuwere tech dan de 1080ti. Misschien dat die RT cores nog eens van pas komen.
Behuizing had je al gekozen.
Noctua koeler lijkt me wat beter dan de Mugen, speciaal voor TR4.
Fan heb ik niet echt naar gekeken, gewoon gekopieerd.
Sneller geheugen.
Goedkopere maar 'even goede' voeding (650W is ook meer dan zat, maar niet veel goedkoper).
SSD's ook maar zo gelaten, al vraag ik me wel af waarom in deze samenstelling (2TB + 500GB). Moeten beiden wel zo snel zijn, data kan gewoon op een 'standaard' SSD?

• Acid Vendetta
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 10:48
Waar je rekening mee kunt houden:

*If M2_1 is occupied by a SATA-type M.2 device, SATA3_0 will be disabled.
If M2_2 is occupied by a SATA-type M.2 device, SATA3_1 will be disabled.

De voeding lijkt vrij lang waardoor je misschien niet uitkomt met de behuizing. Kabels die rare, onnodige bochten moeten maken of dat de bays in de weg zitten.

Heb je gekeken wat een 7960X (OC) + 1080Ti met load doet? Als dat ver onder de 850W zit (vermoed ik wel) kun je overwegen om voor een voeding met lager wattage te gaan.

• Wekko306
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 10:07
Ik zou die case toch heroverwegen. De airflow is vrij matig, en met een CPU en GPU die beide flink wat stroom verbruiken (= hitte genereren) lijkt me dat niet ideaal. Bovendien is hij ook niet bepaald klein voor een matx model, niet/nauwelijks kleiner dan sommige atx cases waarbij de airflow een stuk beter is.
De nieuwe Evolv X is dan wel een stukje groter, maar lijkt me ook wel passender voor een PC als deze als je hem fysiek kwijt kunt.

• joepP
  • Niet online
Allereerst, iedereen bedankt voor de feedback!
mitsumark schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 15:40:
Aangezien je niet aangeeft waarom je Intel wilt heb ik de vrijheid maar genomen om een AMD systeem te presenteren.

...

Processor is singlethreaded nagenoeg even snel, mutlithreaded sneller.
Enige TR4 mATX bordje, prima ding.
2080 is toch wat nieuwere tech dan de 1080ti. Misschien dat die RT cores nog eens van pas komen.
Behuizing had je al gekozen.
Noctua koeler lijkt me wat beter dan de Mugen, speciaal voor TR4.
Fan heb ik niet echt naar gekeken, gewoon gekopieerd.
Sneller geheugen.
Goedkopere maar 'even goede' voeding (650W is ook meer dan zat, maar niet veel goedkoper).
SSD's ook maar zo gelaten, al vraag ik me wel af waarom in deze samenstelling (2TB + 500GB). Moeten beiden wel zo snel zijn, data kan gewoon op een 'standaard' SSD?
Puntsgewijs:
- AMD-vs-Intel. Mijn reden om voor Intel te kiezen is dat Tensorflow sneller loopt met AVX2/MKL, en daar is geen ondersteuning voor op AMD processoren.

- 2080 lijkt me prima, maar ik heb 2x27"x2560x1440. Als ik ga gamen zet ik mijn tweede monitor uit, en als ik die met DisplayPort verbindt, dan verhuizen alle vensters omdat Windows denkt dat de monitor weg is. Dit is verschrikkelijk irritant. De 2080 lijkt geen DVI te hebben, en HDMI lukt volgens mij niet op fatsoenlijke refreshrate op die resolutie... Ik ben ook wat huiverig om een gloednieuwe kaart van de eerste lichting te kopen, helemaal omdat de nieuwe features voorlopig niet veel gaan doen volgens mij. Maar ik ga er nog even over slapen;)

- Noctua koeler lijkt me beter, maar die is zo spuuglelijk (de kast heeft glas…) dat ik die niet wil kopen. Andere opties sta ik wel voor open.

- Sneller geheugen lijkt me prima, ik zal eens kijken of er ook iets is wat beter leverbaar is bij een goede shop. Is het zo dat dat vooral zinvol is omdat je een AMD processor gekozen hebt? Of is dat tegenwoordig niet meer zo?

- De M.2 is juist belangrijk voor de dataschijf: daar moeten vele kleine files ingelezen worden in mijn workload, precies waar deze schijven in uitblinken. De systeemschijf is minder van belang wat mij betreft, maar als ik toch bezig ben... ;)

- Dank voor de voeding, ga ik meenemen, ik dacht al dat 850W overkill was.
Davetc schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 15:41:
Waar je rekening mee kunt houden:

*If M2_1 is occupied by a SATA-type M.2 device, SATA3_0 will be disabled.
If M2_2 is occupied by a SATA-type M.2 device, SATA3_1 will be disabled.
Het bord heeft toch 8 SATA3 connectoren, dat betekent dat ik er twee niet van kan gebruiken? Zo ja, dat maakt me niet uit, ik ga wellicht één SATA3 aansluiting gebruiken voor een trage dataschijf, maar zeker geen 8.
De voeding lijkt vrij lang waardoor je misschien niet uitkomt met de behuizing. Kabels die rare, onnodige bochten moeten maken of dat de bays in de weg zitten. Heb je gekeken wat een 7960X (OC) + 1080Ti met load doet? Als dat ver onder de 850W zit (vermoed ik wel) kun je overwegen om voor een voeding met lager wattage te gaan.
De kast heeft een los compartiment onderin voor alleen de voeding, dus dat komt wel goed. Ik zal inderdaad een voeding met een lager wattage bekijken, die 850 lijkt overkill.
Wekko306 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 15:44:
Ik zou die case toch heroverwegen. De airflow is vrij matig, en met een CPU en GPU die beide flink wat stroom verbruiken (= hitte genereren) lijkt me dat niet ideaal. Bovendien is hij ook niet bepaald klein voor een matx model, niet/nauwelijks kleiner dan sommige atx cases waarbij de airflow een stuk beter is.
De nieuwe Evolv X is dan wel een stukje groter, maar lijkt me ook wel passender voor een PC als deze als je hem fysiek kwijt kunt.
Ik heb de kast al staan, gekocht omdat ik 'em ontzettend mooi vindt, dus ik ga 'em gewoon gebruiken :P Maar mocht ie teveel herrie gaan maken, of tot te hoge temperaturen leiden, dan koop ik wel wat nieuws, maar ik denk dat het wel goed komt.

• Marcellll
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 14-06 16:02
Waarom zou je (ik zie tensorflow) op je CPU willen laten lopen?
Een GPU kan dit vele malen sneller.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• joepP
  • Niet online
Marcellll schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 09:21:
Waarom zou je (ik zie tensorflow) op je CPU willen laten lopen?
Een GPU kan dit vele malen sneller.
Niet voor onze workload. GPU is alleen vlotter als je een model met veel variabelen hebt, iets wat je veel ziet bij image-recognition bijvoorbeeld. Als je model klein is, en je veel snelle iteraties moet doen, is de CPU sneller.

[Voor 3% gewijzigd door joepP op 07-10-2018 14:06]

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@mitsumark Ik denk dat je je vergist met TR 2990WX.
@joepP Ik zou SATA-600 SSD overwegen voor opslag pricewatch: Samsung 860 EVO 2TB

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
@joepP wat je bijv bij premiere pro ziet is dat de 14 core intel max snelheid geeft en de 16 en 18 core daar niet echt overheen gaan. Speelt er bij jou ook zo iets of is echt hoe meer cores hoe beter? (beetje zoals bij raytracen)

Die Phanteks evolv behuizingen zijn heel erg mooi ik vind het wel zonde dat ze ze niet zonder raam verkopen maarja..

specs

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 07:46
Hackus schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 15:04:
@mitsumark Ik denk dat je je vergist met TR 2990WX.
Nee, waarom denk je dat?
De 2990WX heeft bepaalde issues waardoor ik die niet snel zou aanraden tenzij voor een nog specifieker doel.

Maar als de AMD's minder goed worden ondersteund door de software houdt het enigszins op.

[Voor 19% gewijzigd door mitsumark op 07-10-2018 15:28]

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

mitsumark schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 15:17:
[...]

Nee, waarom denk je dat?
De 2990WX heeft bepaalde issues waardoor ik die niet snel zou aanraden tenzij voor een nog specifieker doel.

Maar als de AMD's minder goed worden ondersteund door de software houdt het enigszins op.
Hmm sorry, niet alles goed gelezen op de iPad.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• joepP
  • Niet online
maratropa schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 15:14:
@joepP wat je bijv bij premiere pro ziet is dat de 14 core intel max snelheid geeft en de 16 en 18 core daar niet echt overheen gaan. Speelt er bij jou ook zo iets of is echt hoe meer cores hoe beter? (beetje zoals bij raytracen)

Die Phanteks evolv behuizingen zijn heel erg mooi ik vind het wel zonde dat ze ze niet zonder raam verkopen maarja..
Een dual-socket Xeon (met 20 echte cores, en 20 hyperthreaded) krijgt ie ook op100%, dus dat gaat prima. Ik heb ook nog even gekeken naar de 2990WX, maar dat is eigenlijk een dual-processor op één die, met alle bijbehorende latency, dat ga ik zeker niet doen.

Ik heb ook besloten nog even te wachten met de videokaart, ik kan ook eerst de 1070 uit mijn huidige systeem overzetten. Het is een beetje raar om nu een 1080 Ti te kopen, en ik kan nog best even vooruit. Dan upgrade ik wel als de 2080 Ti fatsoenlijk leverbaar wordt, of als er een opvolger is.

SSD's heb ik naar gekeken, maar ik denk (hoop) dat ik toch wel enige baat heb bij die M.2s. En ik vind het ook wel leuk om een keer iets anders te proberen.

Koeler heb ik ook naar gekeken, maar duurder wordt niet veel beter, zeker niet als het stil moet blijven, tenzij je een 2+kg monster wilt ophangen aan je moederbord.

Tot slot heb ik nog een klassieke 8TB schijf toegevoegd voor bulk en dagelijkse backups.

Dit wordt 'em dan, iedereen bedankt voor het meekijken, de boel wordt woensdag bezorgd! :9

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i9-7960X Boxed€ 1.299,-€ 1.299,-
1ASRock X299M Extreme4€ 205,71€ 205,71
1Toshiba X300 (bulk), 10TB€ 300,50€ 300,50
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15€ 289,99€ 289,99
1Corsair RM750x (2018)€ 80,95€ 80,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.918,64

[Voor 6% gewijzigd door joepP op 07-10-2018 21:36]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True