Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Misterbase
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 10-11-2019
Mijn bureau beschikt over twee Dell U2715H monitoren. Nu heb ik twee laptops die ik wil gebruiken op deze twee monitoren; privé een Dell XPS 13 9360 en zakelijk een Dell Latitude E5570.

De XPS13 heeft een USB-C output; ik gebruik een USB-C to DP kabel naar een monitor en daisy link beide monitoren door gebruik van een DP to DP kabel... werkt perfect!

Maar nu de Latitude E5570 met HDMI output...

Met logisch nadenken kwam ik op het idee om een HDMI in to mDP out kabel te gebruiken waardoor het scherm mDP signaal detecteert en middels die daisy link kabel direct het tweede scherm aanstuurt. Ik heb daarvoor twee kabels geprobeerd:
1) Club 3D Adapter Mini-DisplayPort - HDMI
https://www.informatique....ort-hdmi-2-0-adapter.html

2) Mini DisplayPort naar HDMI kabel - DP1.2 4K 30Hz
https://www.onlinekabelsh..._3Fe3rjnSpLkaAsbvEALw_wcB

Helaas.. beide pogingen mislukt, scherm gaat, na het selecteren van de mDP poort natuurlijk, direct in slaapstand. Als ik de laptop middels een HDMI kabel koppel aan een monitor, werkt die monitor wel.

De vraag: hoe krijg ik nu op de meest simpele en goedkope manier die twee schermen op de E5570 werkend aangesloten?

Alle reacties

• White Feather
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15:26
Een Displayport-aansluiting kan ook een HDMI-signaal aansturen (als deze DisplayPort Dual-Mode (DP++) is). Door middel van deze kabels kun je dan een Displayport-aansluiting op je GPU aansluiten op een HDMI-poort op je monitor.

Aangezien HDMI geen Multi-Stream Transport (MST) ondersteunt, kan het HDMI-signaal nooit 2 monitoren aansturen zonder extra logica.

Wikipedia: DisplayPort

Theoretisch gezien zou je met een HDMI 1.4 signaal qua bandbreedte misschien met pixel subsampling (dus geen kleureninfo meer per afonderlijke pixel, dus verneukte kleuren) nèt 2 1440p schermen op 60hz kunnen aansturen.

Maar dan moet je eerst de HDMI-poort een signaal buiten zijn specs laten versturen en daarna logica maken die dat dat signaal (buiten de specs van HDMI 1.4) omzet naar een Displayport signaal, en daarmee ook nog even rekeninghoudt met 2 afzonderlijke schermen.

Ik denk dat een nieuwe laptop kopen waar wel de juiste aansluitingen op zitten goedkoper is.

Je kunt 1 monitor aansluiten op HDMI, de andere via een USB 3.0> HDMI 1.3/1.4 adapter.
Alleen geeft dat vertraging, snelle grafische beelden (games/films) lopen niet soepel.
USB 3.0 (of 3.1 versie 1) heeft namelijk maar 5Gb/s bandbreedte en 1440p heeft 5.63 Gb/s nodig. Er vindt dus compressie plaats. Dit moet allemaal door je cpu berekend worden.plus dat er ook nog conversie moet plaatsvinden in de adapter zelf.

Voor resoluties tot 2048x1152 krijg je iets as dit:
https://www.kabeldirect.n...r-hdmi-adapter-zwart.html (€ 80,-)

Maar omdat je nog hoger moet: https://www.kabeldirect.n...er-usb-3-0-hdmi-4k2k.html (€ 140,-)

[Voor 8% gewijzigd door White Feather op 07-10-2018 11:08]

• Misterbase
Hmmm dat met die kastjes vind ik maar niks. Dan houd het op en houd ik het maar bij één monitor dan... bedankt voor je reactie!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 15:06

millman

6708Mhz @ -185c

Die uitleg van @White Feather is erg compleet en grondig en verdiend op z'n minst een like, maar beter nog, bestempel zijn antwoord als de oplossing!

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Misterbase
Oo kan je ook liken op fora tegenwoordig :s... done!

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True