Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnzm
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-04 10:33

dnzm

Knorrig

Topicstarter
Ik zoek een?
Ik zoek vervanging voor mijn HTC10. Die doet het eigenlijk nog prima, maar de softwareondersteuning is vorig jaar al beëindigd, en het is bovendien verlengtijd. Tijd voor iets nieuws dus! :)

Wat is je budget?
Ik maak een combinatie met een KPN-abbo. Vrouwlieft heeft ook KPN, we hebben internet van ze, dus dan krijg je combi-voordelen. Budget is rond de €45/mnd, give or take een paar euro. In praktijk komt dat neer op een toestel van €600-700 volgens mij.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Foto's zijn belangrijk. We hebben een kleine van 4 maanden, dus de camera moet snel te openen zijn, en zowel met meer als met minder licht bruikbare plaatjes schieten. Verder baal ik een beetje van de matige hoeveelheid updates die HTC leverde voor de 10, dus ik zoek een merk waar dat beter voor elkaar is. Bonuspunten als ik na afloop van de officiële ondersteuning (of desnoods daarvoor) een ROMmetje van XDA kan plukken. Ik ben bekend met flashen, maar voor de 10 is bijvoorbeeld nauwelijks ondersteuning.

Verder gebruik is Reddit, Telegram, beetje browsen, Spotify - geen hele heftige dingen volgens mij. Anderhalf spelletje, maar dat zal meer het lichte casual spul zijn. Zoals ik al zei, hardwarematig zou de HTC nog best even meekunnen.

Ik heb een lichte voorkeur voor een minijack, maar besef dat dat een beetje aflopende zaak is. Ik heb geen hele sterke mening over een notch.

Wat heb je zelf al gevonden?
Kijk ik puur naar software-ondersteuning, dan zou ik volgens mij voor de OP6 moeten gaan. Die is niet al te duur, als ik de verhalen moet geloven zijn de foto's op zijn minst vergelijkbaar met die van de HTC, er zit zowaar nog een minijack in. Dat is ook gelijk een reden om de 6T eigenlijk links te laten liggen - ik zie daar simpelweg geen grote upgrade in, en dan is het gebrek aan jack en die nieuwe (en nog niet overtuigend bewezen) onder-het-scherm-FPS een beetje een nadeel.

De Sony ligt eigenlijk net iets boven mijn budget-grens, maar heeft een iets mooier scherm, ondersteunt QI (wat ik mezelf wel zie gebruiken), en met de huidige actie waarmee je er een dikke noise cancelling draadloze koptelefoon bij krijgt, maakt ook nogal wat uit.

Ik ben op de genoemde toestellen uitgekomen middels uitsluiting. De Samsungs hebben naar mijn idee nog steeds teveel software aan boord (hoewel de S9 er prima uitziet en ook niet al te debiel groot is en prima foto's maakt en zo, maar die software is echt een beetje een minpunt voor mij). De diverse Chinese merken zetten bijzonder scherp geprijsde toestellen in de markt, maar ik heb geen zin om me door de software heen te worstelen. Nokia's zijn heerlijk kaal en ik ben hoopvol dat het bootloader-unlock-gebeuren zich gaat uitbreiden naar meer toestellen in hun portfolio, maar ik hoor matige dingen over de camera's. LG levert goede camera's maar is een drama qua updates. Overstappen naar iOS is geen optie, ik ben te gehecht aan het feit dat ik een telefoon kan tweaken en zonder gedoe open source apps kan sideloaden.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik ben benieuwd hoe Sony-gebruikers de camera ervaren - ik hoor afwisselend "geweldig" en "ruisfestijn". Ik ben benieuwd hoe goed de software-uitrol is, qua snelheid, maar ook qua probleempjes in uitgerolde versies, en of / wanneer die opgelost worden. De HTC heeft tot de dag van vandaag nog een paar kleine dingetjes die niet dodelijk zijn maar ook niet gefixed zijn.

Van de OP6 vraag ik me vooral af of de camera goed genoeg is, voor de rest zie ik eigenlijk geen grote issues met dit toestel. Zijn de toevoegingen in OxygenOS werkelijk fijn?

Zijn er bepaalde toestellen die ik toch echt gemist heb en eens zou moeten overwegen?

Blogt (te sporadisch) op doenietzomoeilijk.nl

Beste antwoord (via dnzm op 07-10-2018 23:57)

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:13
High end kaal Android is Google, OnePlus of Nokia.

Je zou ook een Samsung kunnen nemen en flashen met een custom rom.

Maar ik denk dat OnePlus je beste keuze is.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Als je puur naar updates kijkt zou ik ook wegblijven bij Sony. Ook daar stond laatst weer een bericht op T.net dat vrij recente toestellen geen upgrades zouden kijken.

OP kan je altijd voorzien van custom ROMs (Lineage OS, of iets anders) omdat daar genoeg ontwikkelaars voor zijn, iets dat je overigens zelf onderschrijft. :)

Hoe belangrijk is de jack? Er zijn kleine verloopkabels en om eerlijk te zijn gebruiker ik liever Bt omdat je dan niet hoeft te zeuren met kabels.

Camera is gewoon prima volgens de reviews, niet professioneel stuff, maar dan kan je beter voor een echte camera gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarnickS
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:23
Ik zie geen budget staan maar je kan ook de Pocophone F1 nemen en dan wat geld besparen. Er komen genoeg ROM's voor uit en Xiaomi geeft zelf ongeveer 4 jaar support.
MIUI is trouwens veel beter dan de software van de meeste Chinese merken (Vivo,Oppo).

De camera is prima. Het is precies dezelfde als die van de Mi 8. De Mi 8 heeft een betere camera dan de OnePlus 6 (volgens mij)

Bij Belsimpel kun je hem met een KPN abbo krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Eigenlijk mis ik de Huawei P20 pro in je lijstje vanwege de goede camera.

Mijn zus zweert bij Sony, ze supporten actief custom ROMs. Also er een foto issue is blijkt het altijd software te zijn.

OnePlus is ook gewoon goed. Beste lees je het ervaringen forum van elk model hier op Tweakers om te kijken wat je wel of niet bekoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J Kortje
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-05 17:26
MarnickS schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 14:09:

De camera is prima. Het is precies dezelfde als die van de Mi 8. De Mi 8 heeft een betere camera dan de OnePlus 6 (volgens mij)

Bij Belsimpel kun je hem met een KPN abbo krijgen.
Helaas, het is niet dezelfde camera. De Xiaomi Mi 8 gebruikt een tweede twaalf megapixel telephoto lens. De Pocophone gebruikt een tweede 5 megapixel camera voor diepteinformatie. Zie de review van Tweakers
Ik ben het wel met je eens dat de Xiaomi mi 8 betere camera's heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

Topicstarter
MarnickS schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 14:09:
Ik zie geen budget staan maar je kan ook de Pocophone F1 nemen en dan wat geld besparen. Er komen genoeg ROM's voor uit en Xiaomi geeft zelf ongeveer 4 jaar support.
MIUI is trouwens veel beter dan de software van de meeste Chinese merken (Vivo,Oppo).
Budget kwam uit rond de 600-700-regio, dus daar valt de Poco wel binnen. Maar... EMUI en MIUI zijn niet echt mijn ding, zeg maar. Ik wil juist een beetje kale Android zonder al te veel fratsen.
swhnld schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 14:43:
Eigenlijk mis ik de Huawei P20 pro in je lijstje vanwege de goede camera.
Nou ja, het bovengenoemde verhaal over EMUI/MIUI dus. En als ik me niet vergis is juist Huawei gestopt met het laten unlocken van toestellen, dus dan zou dat merk in zijn geheel afvallen.

Wat je zei over Sony en camera's strookt dus wel met wat ik op andere plekken ook lees. Ik geloof alleen dat ze wat moeilijk doen bij het unlocken (DRM op de camera-software, waardoor na een unlock de kwaliteit blijvend achteruit zou hollen).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• swhnld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

Topicstarter
swhnld schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 04:12:

Dat laatste gaat hem denk ik ook worden, ja.

Een Pixel trekt me om onduidelijke redenen niet aan (mogelijk omdat ik een beetje wil proberen mijn leven iets te de-googlificeren, hoe lastig dat als Android-gebruiker ook is), Nokia is nog iets teveel een vraagteken qua ontwikkeling (het lijkt de goede kant op te gaan, maar voor lijken koop ik niks), en om vanaf dag 1 nou al met custom ROMs aan de slag te moeten om een prettige ervaring te hebben... dat lijkt me inderdaad een beetje besides the point.

Dat hele development-support-verhaal geldt denk ik ook voor de Sony, trouwens, en dat heeft me over de streep getrokken. Ik lees in threads op XDA dat men nu *net* toe denkt te komen aan het werkend krijgen van TWRP voor de XZ2, de camera's worden nagenoeg onbruikbaar bij unlocken, en de hele excercitie klinkt als meer hoofdpijn dan dat ik ervoor over heb. :)

edit: eerder vandaag de OP6 besteld (de knalrode), morgen komt-ie binnen. Spannend!

Iedereen die meegedacht: bedankt voor het meedenken. Ik kan maar één antwoord als beste aanmerken en heb de laatste gepakt, maar jullie hebben allemaal geholpen. Bedankt!

[ Voor 10% gewijzigd door dnzm op 07-10-2018 23:59 . Reden: Beslissing genomen. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cslaughter
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-05 13:14
@dnzm en hoe bevalt de rode OP6 :)? Heb je toevallig een link naar die supportverhalen van Sony op XDA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

Topicstarter
De bezorging was vertraagd, ik krijg 'm vanavond pas. :'(
cslaughter schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 09:30:
Heb je toevallig een link naar die supportverhalen van Sony op XDA?
Bedoel je deze?

Edit Intussen de OP6 binnen, wat een ding. HTC10 voelt nu al klein aan als ik 'm weer oppak. :) Snelheid is super, en over de foto's ben ik tot nu toe tevreden (al moet ik daar nog even grondiger mee spelen, en ook even kijken wat ik met GCam bereik). Paar kiekjes van vanmorgen onderweg.

[ Voor 26% gewijzigd door dnzm op 10-10-2018 11:39 . Reden: Toestel binnen! ]

Pagina: 1