Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:16

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Mijn Linksys E4200, die ik al heul lang gebruik begint 'gek' te doen. Definiëer gek:

Bij volledige willekeur valt soms het Wifi signaal weg. Eerst dacht ik dat er een stoorzender was, omdat mijn eigen laptop beide netwerken 'kent': de 2.4 en 5ghz signalen (beiden met verschillende SSID's en wachtwoorden overigens) probeert hij soms te switchen van de één naar de andere terwijl ik er pal naast zit.

De E4200 is een hardware versie 1 die de laatst beschikbare firmware vanuit Linksys heeft (uit 2014 :X).
Hij gebruikt een bridged Ziggo modem voor connectie naar buiten, en heeft nog enkele domme switches na zich om het internet verder het huis in te leiden. Die vaste verbindingen hebben nergens last van, de router zelf blijft dus gewoon functioneren en de vaste PC heeft dus ook nergens last van.

Dus ik ben met de Wifi analyzer gaan kijken hoe het met de signaaldekking is gesteld. Niet best: Ondanks dat hij op 'auto channel selection' staat blijft het 2.4 signaal lekker op kanaal 1 hangen terwijl daar best wel contentie is. Kanaal 13 zou het beste zijn, dus omgezet.

Vervolgens het 5ghz kanaal bekeken, waar ik de meeste issues dacht te hebben (het 5ghz kanaal staat boven het 2.4ghz kanaal in mijn 'preferred list' dus ik werd steeds van 5 naar 2..4 geschopt) maar daar blijk ik (nog steeds, na al die jaren :P) de enige 'aanbieder' te zijn. Geen contentie.

Dus ik verder googlen... en potverdorie, terwijl ik aan het lezen ben zie ik op mijn telefoon naast mij (de analyzer app stond nog open) het 5ghz signaal ineens compleet uit de lucht vallen en enkele seconden later weer terugkomen. En ja hoor, mijn laptop geeft simultaan aan dat hij nu probeert te verbinden met het 2.4 signaal, en moet daarbij nog best wel lang wachten op zijn IP adres (ook iets dat me opvalt, dit duurt tegenwoordig best lang).

Dus jah, is hij nou stuk of wat!? Het lijkt erop dat de Wifi module de geest aan het geven is, al vind ik dat nog best vreemd voor een stationair apparaat zonder bewegende delen. Hij word wel best warm bij tijd en wijle, eens zelfs zo erg dat het houten tafeltje waar hij op staat (met voldoende vrije lucht er overal omheen, hij staat niet ingebouwd tussen allerlei spullen oid) een dikke vette gespleten bovenkant heeft van de hitte die er af kwam.

Nog andere zaken die ik kan testen? Of word het gewoon een nieuwe kopen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:35

g0tanks

Moderator CSA
Je zou nog kunnen proberen er een alternatieve firmware op te zetten? https://advancedtomato.com/

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
g0tanks schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 22:19:
Je zou nog kunnen proberen er een alternatieve firmware op te zetten? https://advancedtomato.com/
Kan ik doen, maar welke conclusie zou ik daaruit mogelijkerwijs kunnen trekken? Als de software de issue was had hij van 2014 tot nu toch eerder issues moeten vertonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-07 15:13
Ik zou gewoon een nieuwe kopen. Het feit dat een apparaat geen bewegende delen heeft wil natuurlijk niet zeggen dat er niets aan kapot kan gaan. Zo'n apparaat slijt ook gewoon mettertijd. Die E4200 is zoals je zegt al aardig oud en als ie echt zo warm wordt als je zegt vormt het misschien wel een groter risico dan alleen je wifi dat wegvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:49
Dat ding is al jaren uit de handel.
De laatst bekende laagste prijs was € 130,50 op donderdag 7 augustus 2014.

Hij is verouderd. De condensatoren* erin hebben de levensduur erop zitten, en de ondersteuning vanuit Linksys is ondertussen afgelopen, zoals je al hebt geconstateerd.

Kortom, koop een nieuwe router.

*van de voeding intern

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 05-10-2018 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-07 21:39
Controleer de voeding eens :) Desnoods ff een andere 12V 2A oid uitproberen.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
zie ik op mijn telefoon naast mij (de analyzer app stond nog open) het 5ghz signaal ineens compleet uit de lucht vallen en enkele seconden later weer terugkomen.
Dat kan normaal gedrag zijn. Op een aantal kanalen (ik meen 52-144) is 'radar detectie' verplicht. Vliegtuig radars werken ook in die banden. Als de AP een radarpuls detecteert, gaat hij even uit de lucht, om het radarsignaal niet te storen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Mijzelf schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 08:09:
[...]

Dat kan normaal gedrag zijn. Op een aantal kanalen (ik meen 52-144) is 'radar detectie' verplicht. Vliegtuig radars werken ook in die banden. Als de AP een radarpuls detecteert, gaat hij even uit de lucht, om het radarsignaal niet te storen.
Ik gebruik kanaal 36, en op het moment dat het signaal wegvalt blijft het lang genoeg weg om alle verbindingen te droppen, de verbonden devices gaan dus ook echt op zoek naar een ander wifi netwerk.

@all Blijkbaar is het ding dan aan het eind van zijn natuurlijk leven :? dat word weer dik dokken voor een nieuwe ;(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Je kan nog een andere adapter proberen, met dezelfde spanning en stroomsterkte. Meet wel eerst even de polariteit door.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:15
HTT-Thalan schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 22:16:
Mijn Linksys E4200, die ik al heul lang gebruik begint 'gek' te doen. Definiëer gek:

Bij volledige willekeur valt soms het Wifi signaal weg.
Nieuwe kopen, internet staat er vol mee. Probleemgeval die e4200s, eigenlijk de hele serie van Linksys routers met hetzelfde design.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Misschien ook nog een wpa2 beveiligings issue. Nieuwe kopen dus.

[ Voor 5% gewijzigd door PcDealer op 06-10-2018 18:51 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:03

mark-k

AKA markkNL

PcDealer schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 18:06:
Misschien ook nog een wpa2 beveiligings issue. Nieuwe kopen dus.
De E4200 heeft een berg aan beveiligingsissues, ook de reden dat ik de mijne weggedaan heb.
Pagina: 1