Nergens kan ik vinden hoeveel isolatieverlies er is bij vocht tussen de ruit. Ik heb de ramen met condens deze zomer vervangen door nieuw hr++ glas maar vraag mij nog steeds af hoeveel beter dit is dan de oude situatie.
Vraag
Alle reacties
Daar kom je deze winter wel achter als je na die tijd de gasrekening krijgt...
Heb hier hetzelfde met 3 ruiten gedaan. Sowieso is het zicht naar buiten ook een stuk prettiger😀
Dit laat het ook goed zien:

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Vocht tussen de ruit? Dus binnenin? Garantie claimen en laten vervangen. Of bedoel je condens op de ruit, aan de buitenkant? Dat is juist een teken dat het goed werkt.
Misschien heb ik het niet duidelijk geformuleerd maar er zat hr++ glas 23 jaar oud en lek en nu Hr++ nieuw.
Die besparing die voorgesteld wordt kan niet waar zijn want ik gebruik nu 1400 m3 in een vrijstaand huis
Die besparing die voorgesteld wordt kan niet waar zijn want ik gebruik nu 1400 m3 in een vrijstaand huis
zou het verschil dan zijn tussen dubbel en hr++ 4c dus? want het is ondanks het vocht er tussen nog steeds dubbel glas
dat zal dus zijn aantal ramen x oppervlakte x 4 gaden celcius bij 0 graden. het is natuurlijk zelden 0 graden
maar dit is maar een voorbeeld berekening.
Nee, dat kan je zo niet stellen. Een deel van de isolatie van standaard dubbelglas komt door de stilstaande afgelopen luchtspouw tussen beide glas lagen. Aangezien jouw glas lek is, komt er dus vocht tussen de twee glazen delen in en werkt de luchtspouw dus niet meer. De isolatiewaarde gaat dus veel meer naar enkel glas. Bij HR++ is die luchtspouw vervangen door argon.petetech schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 21:53:
[...]
zou het verschil dan zijn tussen dubbel en hr++ 4c dus? want het is ondanks het vocht er tussen nog steeds dubbel glas
Daarnaast speelt ook de dikte van je nieuwe ruit mee. Hier is vandaag de grootste ruit van de woonkamer vervangen van standaard dubbelglas van 15mm naar HR++ glas van 24mm. Andere ruiten zijn van 15mm naar 20mm gegaan. Nog niet alle ruiten zijn vervangen, dus je voelt nu direct het verschil tussen deze ruit en de oude door gewoon je hand er tegenaan te houden. Ook de geluidisolatie is een stuk hoger.
Ik heb het even hier thuis gemeten uitgaande van een buiten temperatuur van 11.9c en binnen temperatuur van 18.2c:
- glas-in-lood: 15.6c
- dubbel glas: 16.4c
- HR++ 18mm: 17.5c
- HR++ 24mm: 18.2c
[ Voor 32% gewijzigd door CurlyMo op 06-10-2018 10:00 ]
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Pagina: 1