Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamundo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ik zoek een?
Advies.

Verhaal:
Ik ben ergens in 2014 de gelukkige eigenaar geworden van een Oneplus One Code via een medestudent, en zo een OPO gekocht.
Ongeveer anderhalf jaar later heeft een onbekend iemand 'm laten vallen uit de kast op mijn werk, en was het hele scherm aan diggelen - tot die tijd nooit één krasje erop gehad.
Naar de fabriek gestuurd, paar weken later een andere (denk ik) OPO gekregen.

Inmiddels gebruik ik de (twee) OPO('s) in totaal bijna 4 jaar. En qua leeftijd is het ook lichtelijk te merken: de batterij gaat nog redelijk een dag mee maar dat is de max ook wel. Het spelen van Clash of Clans waar ik in de kerst mee ben begonnen, gaat de laatste paar ... weken ook wat haperig soms. Telefoon loopt heel soms vast en reboot dan. Verder geen fysieke schade, op twee stipjes na op het scherm (van miniscule steentjes). Dus eigenlijk nog een prima telefoon.

Op zich geen onoverkomelijke problemen. Maar toch jammert er ergens in het achterhoofd de wens om wat nieuws :P

Op het oog heb ik de pricewatch: Xiaomi Redmi Note 5 (4GB ram) Blauw. Evenveel opslag als de OPO, waar ik nog steeds moeite voor moet doen met allerlei meme-groepen om die vol te krijgen, en blauw omdat ik het mooi vind.

De vraag die ik nu heb aan jullie: adviseren jullie om de OPO op enige wijze te verbeteren, of kan ik beter een nieuwe telefoon kopen (en zo ja, welke als je de Redmi Note 5 niet mooi etc vindt)?

Requirements:
- 3.5mm jack
- Android
- Budget rond de E250 (daarboven, vooral E500+ vind ik persoonlijk gewoon een absurd bedrag)
- verder kan 't eigenlijk een basic telefoon zijn. Ik gebruik whatsapp, telegram, wat videootjes kijken etc.

Ik denk na over de woorden van het leven.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarnickS
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03-07 13:34
Pocophone F1?
Die houd het wat langer vol qua performance dan de Redmi Note 5.
In China kun je hem voor €250 kopen, in NL voor €350

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:52
Je kunt een custom Ron proberen, werkt dat niet kun je altijd nog een nieuwe aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:42

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Diamundo zelf heb ik ook nog een OPO en die draait al een tijdje op LineageOS 15.1, gebasseerd op Android 8 en dat werkt echt perfect. Batterijduur is niet heel geweldig, haal het einde van de dag wel, maar voor de rest werkt het gewoon echt heel erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamundo
  • Niet online
Hmm... En dat rooten, houd ik dan de data die er nu opstaat of is het als het ware een factory reset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Diamundo schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 10:18:
Hmm... En dat rooten, houd ik dan de data die er nu opstaat of is het als het ware een factory reset?
Nee, dat wordt een volledige factory reset. Voor het installeren van een custom ROM dien je namelijk de bootloader te unlocken en door die stap wordt het volledige toestel gewist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamundo
  • Niet online
:-( Dat gaat aardig wat tijd in beslag nemen dus...
Ik moet er nog eens over nadenken, iig bedankt voor de info!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Diamundo schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 10:21:
:-( Dat gaat aardig wat tijd in beslag nemen dus...
Ongeveer netzoveel tijd als wanneer je een nieuw toestel koopt. :) Voor het installeren van LineageOS kan je overigens deze stappen volgen: rens-br in "[OnePlus One] Rooten & Custom ROM's".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamundo
  • Niet online
Oh jongens wat een werk, als ik jouw lijst zo eens zie in die thread. En ik heb het al zo druk :'(

Hoe veel werk is het om dat steeds bij te houden? Als ik 't zo lees moet er elke update iets (Franco Kernel) opnieuw geflashed worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-06 14:13
Diamundo schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 10:29:
Oh jongens wat een werk, als ik jouw lijst zo eens zie in die thread. En ik heb het al zo druk :'(

Hoe veel werk is het om dat steeds bij te houden? Als ik 't zo lees moet er elke update iets (Franco Kernel) opnieuw geflashed worden?
Kernels flashen is vaak 5 minuten werk, neemt evenveel tijd in beslag als een kleine Android update.

Verder ben ik al een aardige tijd uit de custom roms, maar vroeger was het nog wel eens zo dat je hele rom opnieuw moest flashen en alles weer moest instellen.

Mijn S7 heb ik nooit geroot, maar het begint nu wel te kriebelen na 2 jaar. Vooral voor de battery life en de snelheid. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:26

MsG

Forumzwerver

Mijn ervaring met jarenlang custom roms is vaak dat hij een stuk nieuwer en sneller voelt (sowieso omdat en frisse installatie altijd sneller is, ook van je huidige rom) maar dat de accu niet opeens magie gaat vertonen, soms is de accu juist slechter bij custom roms, omdat niet alle hardware altijd even goed wordt ondersteund (algemeen gesteld).

Maar ben het wel eens met @rens-br ; bij Android heb je altijd relatief veel instel en backup-werk, ook omdat Google veel app- en gebruikersdata niet integraal backupt zoals bij iOS, dus ik zou het zeker eens een kans geven. Je hebt dan in ieder geval al je data goed gebackupt voor een eventueel volgend toestel, mocht LineageOS toch niet bevallen.

Met een custom recovery maak je ook eenvoudig volledige systeembackups, dus je kan dan ook sneller weer terug naar een werkend systeem.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-06 14:13
MsG schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 16:35:
Mijn ervaring met jarenlang custom roms is vaak dat hij een stuk nieuwer en sneller voelt (sowieso omdat en frisse installatie altijd sneller is, ook van je huidige rom) maar dat de accu niet opeens magie gaat vertonen, soms is de accu juist slechter bij custom roms, omdat niet alle hardware altijd even goed wordt ondersteund (algemeen gesteld).

Maar ben het wel eens met @rens-br ; bij Android heb je altijd relatief veel instel en backup-werk, ook omdat Google veel app- en gebruikersdata niet integraal backupt zoals bij iOS, dus ik zou het zeker eens een kans geven. Je hebt dan in ieder geval al je data goed gebackupt voor een eventueel volgend toestel, mocht LineageOS toch niet bevallen.

Met een custom recovery maak je ook eenvoudig volledige systeembackups, dus je kan dan ook sneller weer terug naar een werkend systeem.
Ik denk dat met een LineageOS inderdaad je batterij wat achteruit gaat. Maar als je gewoon bij de Stock rom met optimalisaties blijft, zal het veelal beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:26

MsG

Forumzwerver

Overigens ben ik ook weleens van een oud toestel met oudere accu's naar een geheel nieuw toestel gegaan, onder andere vanwege accu. Maar waar ik op de langere termijn gewoon achter kwam dat ik blij moet zijn met 20-40% aan het eind van de dag, in plaats van iets nieuws kopen wat niet opeens voor meer batterij aan het eind van de dag zorgt.

Je zegt ook dat je recent met Clash of Clans bent begonnen, kan het dan ook niet zijn dat als je dat veel doet hij gewoon minder lang mee gaat?

Hier op Tweakers lees ik vaak over mensen die echt meerdere dagen op de accu doen. Maar vervolgens hebben ze locatiebepalingen volledig uit, en allerlei google-handigheid volledig uit.

Ik gebruik locatie onder andere voor Google Location History, GPS-coordinaten in foto's, Bluetooth, 4G en Wifi vaak aan. Daarnaast geen ghostery-achtigheid, maar juist vaak alle dingen van Google volledig aan. En haal eigenlijk al jaren een soort stabiel gebruik dat hij aan het eind van de dag ook wel leeg is of in ieder geval wel even flink aan de lader mag.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diamundo
  • Niet online
In de eerste plaats is het gebrek van de huidige telefoon dat 'ie begint te haperen, en niet zozeer de accu die nog redelijk een dag meegaat. Het spelen van CoC helpt inderdaad niet, maar met opladers in overvloed en tijd zat om op te laden is dat geen probleem.

Nu ik weet wat het zo'n beetje is, rooten en custom roms, zit ik met het dilemma: wil ik in de drukte nog dat allemaal gaan proberen of koop ik 'n nieuwe...

Qua backups heb ik dat sowieso wel geregeld: al het belangrijke staat in Dropbox of Google Drive. Maar goed dat je het inderdaad noemt ;)

Pagina: 1