Een brief ontvangen dat ze mijn oude meter gaan vervangen voor een slimme of digitale meter. Ik zag toevallig dat mijn meter een-op-een de lijst staat van verlopen 2016 afkeur 2018. Hele simpele vraag: mag ik de oude analoge meter behouden? Volgens een medewerker van Liander wel. Maar krijg ik vanzelf een andere brief dat ie afgekeurd is en dan moet ik mogelijk wel de 70 euro vervanging zelf betalen. (Gaat nu per wijk). Klopt dat laatste? Of kan ik de oude analoge meter in theorie nog 20 jaar behouden?
Vraag
Alle reacties
Moet worden vervangen. Geen idee betreft de kosten
Wel het was meer dat als je nu niet meewerkt met de buurtvervanging je zelf voor de kosten a72 euro opdraaid. Bij Liander gaf de klantenservice aan dat je hem nog 100 jaar kan houden. Maar jullie zeggen dus dat dat niet zo is. Jammer 

Als Liander aangeeft dat je de oude nog kan houden, wat doet de mening op tweakers er dan toe? Lijkt me dat Liander zelf dat het beste weet en er het laatste woord in heeft.
Blijft mezelf er altijd over verbazen, waarom zou je het niet willen ?
Waarschijnlijk is die discussie al vaker geweest, maar ik snap niet waarom je niet naar een vernieuwde situatie zou willen.
#nieuwschierig
Waarschijnlijk is die discussie al vaker geweest, maar ik snap niet waarom je niet naar een vernieuwde situatie zou willen.
#nieuwschierig

@meermarco Als jij niet zelf later het besluit neemt de meter te laten vervangen dan hoef je later niet voor kosten op te draaien. Dat is alleen zo als je nu weigert en bijvoorbeeld over twee maanden ineens toch zo'n "slimme" meter wilt.
@Mektheb Dat lijkt me voor de hand liggen: Met de nieuwe meter kun je straks niet meer salderen, een ferraris doet dat automatisch.
@Mektheb Dat lijkt me voor de hand liggen: Met de nieuwe meter kun je straks niet meer salderen, een ferraris doet dat automatisch.
Ik ontken het bestaan van IE.
Waarschijnlijker is dat het erom gaat bij wie het initiatief ligt. Als dat bij Liander ligt dan zijn de kosten voor hen. Als dat bij de consument ligt - waarvoor ik geen enkele zinnige reden kan bedenken - dan zijn de kosten voor hem. Dat is ook in lijn met wat de Enexis klantenservice meldde bij de slimme meter uitrol hier.meermarco schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 15:19:
Wel het was meer dat als je nu niet meewerkt met de buurtvervanging je zelf voor de kosten a72 euro opdraaid.
Als de meter echter al op de afkeurlijst staat dan heeft weigeren geen zin. Dat is gewoon meer werk over jezelf afroepen zonder resultaat. Er zal een nieuwe goedgekeurde meter moeten komen.
[Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 05-10-2018 15:33]
Ja dat vraag ik me ook wel af, is het omdat ze met de nieuwe meter de blindstroom kunnen meten? Of doen ze dat ook al? Laten gloeilampen nu een hele goede power factor hebben, terwijl sommige LED-lampen juist een hele slechte power factor hebben.Mektheb schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 15:24:
#nieuwschierig
My favorite programming language is solder.
Je hoeft inderdaad niet op te draaien voor de kosten van de meter maar wellicht wel voor de monteur die dat moet komen vervangen en de voorrijkosten, dat is wel ongeveer 72 euro.cyberstalker schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 15:29:
@meermarco Als jij niet zelf later het besluit neemt de meter te laten vervangen dan hoef je later niet voor kosten op te draaien. Dat is alleen zo als je nu weigert en bijvoorbeeld over twee maanden ineens toch zo'n "slimme" meter wilt.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Daar is voor vele duizenden zonnepaneelhouders een hele simpele reden voor: Als je met een oude meter meer opwekt dan verbruikt draait je teller gewoon terug. M.a.w. een KWH teruggeleverd levert net zo veel op als dat hij eventueel kost.Mektheb schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 15:24:
#nieuwschierig
Bij een slimme meter zijn dit 2 gescheiden metingen, en krijg je bij vele energieboeren al een stuk minder voor je opgeleverde KWH dan dat je betaald voor een verkregen KWH.
En daarnaast zijn er nog wat meer paranoia ingestelde personen die hem daarom niet willen.
Note, ik heb zelf een slimme meter en geen zonnepanelen.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Salderen is nog niet afgeschaft, dus ook bij een SM krijg je net zoveel voor je geleverde kWh als voor je gebruikte. Bij een aantal leverancier krijg je ook nog een leuke vergoeding voor je overschot.MsG schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 16:08:
[...]
Daar is voor vele duizenden zonnepaneelhouders een hele simpele reden voor: Als je met een oude meter meer opwekt dan verbruikt draait je teller gewoon terug. M.a.w. een KWH teruggeleverd levert net zo veel op als dat hij eventueel kost.
Bij een slimme meter zijn dit 2 gescheiden metingen, en krijg je bij vele energieboeren al een stuk minder voor je opgeleverde KWH dan dat je betaald voor een verkregen KWH.
En daarnaast zijn er nog wat meer paranoia ingestelde personen die hem daarom niet willen.
Note, ik heb zelf een slimme meter en geen zonnepanelen.
Het willen behouden van de ferraris heeft niets met paranoia te maken. Meer met gezond verstand.
4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Onzin. Als er vanuit de netbeheerder op vervanging wordt aangestuurd hoeft de klant dat niet te betalen.No Hands schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 15:47:
[...]
Je hoeft inderdaad niet op te draaien voor de kosten van de meter maar wellicht wel voor de monteur die dat moet komen vervangen en de voorrijkosten, dat is wel ongeveer 72 euro.
Ik ontken het bestaan van IE.
Sorry maar hoe bedoel je dit ?, want het verhaal voor de teruglevering en dat soort zaken kan ik volgen.drielp schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 16:26:
[...]
Salderen is nog niet afgeschaft, dus ook bij een SM krijg je net zoveel voor je geleverde kWh als voor je gebruikte. Bij een aantal leverancier krijg je ook nog een leuke vergoeding voor je overschot.
Het willen behouden van de ferraris heeft niets met paranoia te maken. Meer met gezond verstand.
Maar waarom dat gezond verstand is niet

Met een ferraris saldeer je automatisch, levering en afname worden niet apart geregistreerd. Erg handig met PV op je dak.Mektheb schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 16:28:
[...]
Sorry maar hoe bedoel je dit ?, want het verhaal voor de teruglevering en dat soort zaken kan ik volgen.
Maar waarom dat gezond verstand is niet
En bij een defect blijven je standen nog leesbaar. Bij een SM ben je overgeleverd aan de energieleverancier of netbeheerder.
4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Ik kan mij voorstellen dat een netbeheerder een aansluiting kan weigeren of beëindigen als er geen goedgekeurde meter aanwezig (meer) is.
Hierdoor heb je volgens mij geen keuze om de oude meter te behouden, maar als een netbeheerder hier geen moeite mee heeft, niet controleert of handhaaft zou deze zomaar een tijd kunnen blijven.
Nadeel is wel dat als de netbeheerder dit later wel doet of er storingen zijn, dat deze alsnog vervangen moeten worden (hamvraag zal dan de kosten zijn)
Hierdoor heb je volgens mij geen keuze om de oude meter te behouden, maar als een netbeheerder hier geen moeite mee heeft, niet controleert of handhaaft zou deze zomaar een tijd kunnen blijven.
Nadeel is wel dat als de netbeheerder dit later wel doet of er storingen zijn, dat deze alsnog vervangen moeten worden (hamvraag zal dan de kosten zijn)
“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross
Tja. Het was een klantenservice medewerker. Wel de naam gevraagd.spone schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 15:21:
Als Liander aangeeft dat je de oude nog kan houden, wat doet de mening op tweakers er dan toe? Lijkt me dat Liander zelf dat het beste weet en er het laatste woord in heeft.
Tweeledig. Mogelijk hogere metingen ivm led-verlichting. En dus salderen. Vooral dat laatste.Mektheb schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 15:24:
#nieuwschierig
IN NL: heb je het recht een digitale meter te weigeren.
Je mag de opude meter gewoon houden maar ze zullen alles proberen om dat te voorkomen.
omdat sjoemelsoftware makkelijker te instaleren (als update) is op electronische meters is het voor de consument altijd nadelig , een meganische meter draait en je kan zien wat er gebeurd en heeft een speciaal eik zegel waar ook liander niet bij kan met digitaal is dat een groot probleem en is sjoemerlsoftware zo geinstaleerd.
zelfde probleem bestaat met stem computers.
Ook salderen van energie is een probleem bij meganische meters gaat dat vanzelf bij digitale meters is dat apparte softare.
Net als bij met stem computers zijn digitale meters NIET veilig , ze kunnen altijd worden gemanipuleert en dat is dan NIET direkt zichbaar!
bij een analoge meter kan je het proces volgen zeker als je verstand van het process hebt , maar bij digitale meters is dat niet zo,
Je mag de opude meter gewoon houden maar ze zullen alles proberen om dat te voorkomen.
omdat sjoemelsoftware makkelijker te instaleren (als update) is op electronische meters is het voor de consument altijd nadelig , een meganische meter draait en je kan zien wat er gebeurd en heeft een speciaal eik zegel waar ook liander niet bij kan met digitaal is dat een groot probleem en is sjoemerlsoftware zo geinstaleerd.
Ook salderen van energie is een probleem bij meganische meters gaat dat vanzelf bij digitale meters is dat apparte softare.
Net als bij met stem computers zijn digitale meters NIET veilig , ze kunnen altijd worden gemanipuleert en dat is dan NIET direkt zichbaar!
bij een analoge meter kan je het proces volgen zeker als je verstand van het process hebt , maar bij digitale meters is dat niet zo,
[Voor 9% gewijzigd door bluegoaindian op 02-11-2018 16:04]
Dat recht hebben ze niet , de wet schrijt een geeikte meter voor , analoge meters hebben een eik zegel , daar kan de beheerder zelf ook niet bij!Breezers schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 17:05:
Ik kan mij voorstellen dat een netbeheerder een aansluiting kan weigeren of beëindigen als er geen goedgekeurde meter aanwezig (meer) is.
bij digitale meter is dat eik zegel er NIET , het is dus mogelijk om later via een update sjoemel software op je meter te instaleren.
met analoge meters is er een fysieke bescherming , bij digitale meters niet.
verder is er de isuue met salderen , en led lampen.
Digitaal is NIET altijd beter , omdat een deel van het meten de zichbaarheid van een process betreft!
[Voor 7% gewijzigd door bluegoaindian op 02-11-2018 16:11]
En hoe weet jij dat jouw mechanische metertje sinds installatie niet stiekem 5% harder loopt dan je werkelijke verbruik? Weet jij precies hoe zo'n meter intern werkt? De aanname dat ze je bewust gaan flessen is wel heel erg alu-hoedje niveau. Wat vertrouw je dan wel? Manipulatie is niet beperkt tot digitale systemen en wat je ziet is zeker niet altijd te vertrouwen (denk aan Mindf*ck/goochelaars).bluegoaindian schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 15:57:
IN NL: heb je het recht een digitale meter te weigeren.
Net als bij met stem computers zijn digitale meters NIET veilig , ze kunnen altijd worden gemanipuleert en dat is dat NIET direkt zichbaar!
Verder helemaal prima als je zo'n slimme meter om de een of andere reden wil weigeren hoor.
★ Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen ★
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.