Toon posts:

Ubuntu distro overzetten op nieuwe SSD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-03 21:11
Beste tweakers,

Mijn vraag
Ik wil mijn ubuntu distro overzetten op een nieuwe SSD

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ubuntu 16.04 LTS
HP Laptop Elitebook 850, 4GB RAM
HDD 500 GB waarvan 67 GB in gebruik, waarvan 47,5 GB een deja-dub back up is
Upgraden naar de nieuwste LTS is mogelijk
Nieuwe, lege Kingston 480 GB SUV400S37
USB stekkers en een case om de HDD of SSD in te steken en aan de laptop te hangen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al veel gelezen op Google en Askubuntu, voor mijn specifieke situatie kan ik echter niks vinden.

Wat ik wil bereiken is de HDD vervangen voor een SSD met daarop mijn volledige installatie.

Alle reacties

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:17
Je wilt de HDD clonen naar de SSD. Zoek daarop en je komt genoeg tegen.

Addicted to silent computing

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:36

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je naar 18.04 toe wilt, kan je net zo goed die nieuw installeren en je /home overnemen. Ben je niet alleen sneller klaar, er is ook voor het systeem gezien minder overblijfselen. Plus dat je gelijk eventuele optimalisaties in fstab hebt voor een ssd.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-03 16:51
Daar is een mooi tooltje voor genaamd: AOMEI Backupper standard.
Even een bootable media mee maken en je kunt klonen. Echter moet je nog ergens een vinkje aanzetten als je van hhd naar ssd gaat. Weet zo niet hoe het heet is paar maanden geleden dat ik het gebruikt heb om windows van hdd naar ssd te zetten.

Gevonden:

Align Partition to optimize for SSD

[Voor 7% gewijzigd door Ronker op 05-10-2018 13:57]

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-03 21:11
Hero of Time schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 13:33:
Als je naar 18.04 toe wilt, kan je net zo goed die nieuw installeren en je /home overnemen. Ben je niet alleen sneller klaar, er is ook voor het systeem gezien minder overblijfselen. Plus dat je gelijk eventuele optimalisaties in fstab hebt voor een ssd.
Dus kort de stappen.
USB stick met LiveCD prepareren, HDD uit laptop halen, SSD in laptop zetten, Nieuwe distro installeren, HDD in external cradle plaatsen, van HDD de /home folder kopieren naar de nieuwe /home folder op de SSD.

Ga ik dan alles weer hebben? Steam, persoonlijke files, instellingen, software ed?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:29

Cyphax

Moderator LNX
flip75 schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 14:03:
[...]

Dus kort de stappen.
USB stick met LiveCD prepareren, HDD uit laptop halen, SSD in laptop zetten, Nieuwe distro installeren, HDD in external cradle plaatsen, van HDD de /home folder kopieren naar de nieuwe /home folder op de SSD.

Ga ik dan alles weer hebben? Steam, persoonlijke files, instellingen, software ed?
Je gaat dan alles wat in /home staat weer hebben. Dat zijn sowieso je instellingen en persoonlijke files, maar de software moet je dan, net als het OS, even opnieuw installeren.

Saved by the buoyancy of citrus

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:36

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat m'n collega hierboven dus zegt. Systeemconfiguratie niet, alleen je gebruikersinstellingen (wallpaper, panels, snelkoppelingen, thema, etc.) maar dus niet eventuele netwerkconfiguratie of programma's zelf.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Ryanirin
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Je kunt ook je hele installatie migreren, dan hoef je niets opnieuw te installeren, behalve de bootloader. Verder moet je wel zelf voor zorgen dat je fstab klopt voor de nieuwe schijf. Dit luistert nogal nauw, dus wees daar voorzichtig mee en zorg dat je een goede backup hebt.
Er zijn meerdere handleidingen te vinden over hoe je dit moet doen (google eens op migrate ubuntu to ssd, bijvoorbeeld), een voorbeeld is: link. Succes!

• fdenys
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06-2021
Ik doe het als volgt.(even uit m'n hoofd)

Installeer op je huidige set: Timeshift.
Dit maakt een snapshot van je systeem met alle instellingen, maar normaliter niet van je homedir.
Dus maak daar een goede kopie van voor de zekerheid met bv rsync.
Als je de snapshot hebt gemaakt wissel je de schijven.

Installeer nu LINUX vanaf de live disk. Check of de nieuwe Linux installatie goed boot en werkt.
Omdat de disks/partities opnieuw zijn aangemaakt en geformat is de UUID van de partities natuurlijk gewijzigd.
In de zojuist geinstalleerde Linux:
Bepaal de nieuwe UUID’s : geef in Terminal in
lsblk -f
Open vervolgens in de TIMESHIFT backup die je wilt gaan gebruiken om de restore te doen de “/etc/fstab” en wijzig de UUID’s die “lsblk -f” aangeeft (dmv cut en paste), dit om type - fouten van de UUID’s uit te sluiten. Wel even secuur werken en checken
Je home even terugzetten op je nw schijf bv met rsync

PS als er iets fout gaat kan je zo in een paar minuten je oorspronkelijke Timeshift snapshot terugzetten op je oude schijf. Je kan Timeshift ook evt. ophalen en starten vanaf je live usbstick

Daarna Timeshift installeren in de nieuwe Linux en Timeshift opstarten, settings instellen (met name de partities goed instellen die overeen moeten komen met de indeling van de nieuwe Linux).
Alles goed checken en doe dan de restore.
Daarna goed testen.
Alle instellingen en software van je oude installatie zijn nu overgenomen.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:09
Je partitie(s) resizen zodat het past in de 480GB.
Vervolgens je systeem booten met GRML of een ander Live Linux distro.
En dan kopiër je primaire disk naar je SSD disk:
dd if=/dev/sda of=/dev/sdb bs=1M status=progress

sda is je HDD, sdb je SSD.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee