Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snazzy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-02 14:24
Nadat ik in mijn in januari 2011 gekochte laptop al enkele keren onderdelen heb vervangen om hem een nieuw leven te geven, loopt hij nog steeds prima _/-\o_. Vooral de SSD en geheugenuitbreiding hebben hem snel zat gemaakt en weer een nieuw leven gegeven. Ook de luide ventilator heb ik enkele keren stiller kunnen maken door de koelpasta te vervangen.

Nu echter lijkt nieuwe koelpasta nauwelijks nog effect te hebben, zelfs bij lage toeren is hij storend luid, en daarom vraag ik me af of ik de ventilator niet beter kan vervangen. Ik heb dat nooit eerder gedaan en vond het lastig er informatie over te vinden.

Kan ik van vervanging een geluidsreductie verwachten? Gaat het bij laptopventilatoren om standaardmaten, of is dat juist heel erg merkgebonden of specifiek voor hoe de laptop in elkaar zit? Waar moet ik naar kijken om een goede vervanging te vinden? Moet ik zoeken naar fan+heatsink, of eerder alleen de ventilator? Dat zijn allemaal dingen die ik me afvraag, maar waar ik geen antwoord op vind.

Dus:

Ik zoek een?
Koeling / ventilator voor mijn Sony VPC-laptop.

Wat is je budget?
50 euro zou ik voor een echt stille wel overhebben.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Whatever works.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Sony VPCEB3X5E, Windows 10

Aan iedereen die me iets meer in de juiste richting kan wijzen, bij voorbaat hartelijk dank!

Beste antwoord (via Snazzy op 06-10-2018 17:34)

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-05 11:21

HKS-Skyline

Vroooom ?

Koelers hebben lagers, sommige lagers zijn kogellagers en die zijn vrij duurzaam. De meeste ventilatoren bevatten teflon lagers, dit slijt sneller en na verloop van tijd maakt dit meer lawaai.
Ventilatoren in laptops zijn absoluut geen standaard maat, je moet dus heel goed opletten welke je moet hebben.
Op basis van het typenummer dat je op hebt gegeven gok ik dat je de onderstaande ventilator nodig hebt, maar check dit zeker goed voordat je hem besteld.

https://www.replacedirect...bid=101014&prrel=17913853

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-05 11:21

HKS-Skyline

Vroooom ?

Koelers hebben lagers, sommige lagers zijn kogellagers en die zijn vrij duurzaam. De meeste ventilatoren bevatten teflon lagers, dit slijt sneller en na verloop van tijd maakt dit meer lawaai.
Ventilatoren in laptops zijn absoluut geen standaard maat, je moet dus heel goed opletten welke je moet hebben.
Op basis van het typenummer dat je op hebt gegeven gok ik dat je de onderstaande ventilator nodig hebt, maar check dit zeker goed voordat je hem besteld.

https://www.replacedirect...bid=101014&prrel=17913853

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Snazzy Kijk op Aliexpress, daar heb je ook goede en org. Pas Foxconn gekocht voor €9,-

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snazzy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-02 14:24
Hartelijk dank @HKS-Skyline en @Hackus. Ik ga het eerst eens met een ali-ventilatortje proberen en als dat niets waard blijkt, die van replacedirect.