Radiatoren verwijderen, leiding IN betonvloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-05 13:19

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Dag allen!

Mijn vrouw en ik willen de vloer aanpakken. We hebben een huis uit 2007. Alles is in de vloer verwerkt en in de kruipruimte zijn alleen een rioolbuis, en 3 inkomende leidingen (gas elektra en water) te vinden. Dit houdt in dat de leidingen voor de radiatoren IN de vloer verwerkt zitten en dat is ook wel te zien. Er komt een kleine buis met en plastic mantel. Het lijkt identiek op deze situatie (niet mijn foto):

https://tweakers.net/ext/f/O1cVLX8s9jIeanrPmjec3Dkg/full.jpg

Ik ben zelf bang dat het niet anders kan dan wegbikken van beton, afdoppen in de vloer, en dan weer dichtgooien met cement/beton.

Wij willen de radiatoren namelijk verwijderen omdat we vloerverwarming en een PVC vloer willen laten aanleggen. Maar daarvoor willen wij eerst een muurtje verplaatsen én daarbij komen dan weer het verwijderen van radiatoren kijken.

Op internet wordt je niet veel wijzer dan alleen het tijdelijk afdoppen van zichtbare leidingen. Maar dat is hier dus niet aan de orde.

Dank alvast! O+

Professioneel Heftruck Syndroom

Beste antwoord (via NeFoRcE op 09-10-2018 08:34)

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:05
Ik snap de vraag niet helemaal, althans ik zie niet wat het muurtje te maken heeft met de radiatoren? Wij hebben onze radiatoren onlangs vervangen door vloerverwarming. Leidingen zijn gewoon afgesneden op vloer en losgekoppeld van de hoofdleiding (in leidingkolom). Liggen nu dus loze leidingen in vloer.

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 05-10-2018 23:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:53
Afzagen op gelijke hoogte van de vloer en op de verdeler de betreffende leiding loskoppelen? scheelt je breken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:15

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik zou even proberen te achterhalen hoe die liedingen precies lopen in het beton, en hoe diep ze liggen. Je wilt ze niet tegenkomen tijdens het frezen van de sleuven voor je vloerverwarming.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Question Mark schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 08:38:
Ik zou even proberen te achterhalen hoe die liedingen precies lopen in het beton, en hoe diep ze liggen. Je wilt ze niet tegenkomen tijdens het frezen van de sleuven voor je vloerverwarming.
Wat ik begrepen heb is dat het niet veel uitmaakt. De freesmachine trekt 'm wel door de oude leidingen heen. Op dit moment hebben we nog een degelijke laminaatvloer erin liggen van de vorige bewoners. Nu kijken wordt lastig. Maar ik vermoed dat de leidingen (net zoals bij onze vorige woning in Utrecht, (nu Assen)) gewoon willekeurig door de woonkamer liggen en niet strak langs de kant. De situatie lijkt identiek namelijk.
SniperGuy schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 08:36:
Afzagen op gelijke hoogte van de vloer en op de verdeler de betreffende leiding loskoppelen? scheelt je breken :)
Ah, maar hoe kom je daar achter? Of kan het zijn dat die verdeler op zolder zit bij de CV ketel? Ik kan daar wel eventueel nog een foto van maken vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hangt er vanaf of je ze daarna nog wilt gebruiken. Als dat niet het geval is kan je ze gewoon zo kort mogelijk afzagen en aan de andere kant ook afsluiten. Dan is het niets meer dan een lege, loze leiding en dan is het geen probleem als daar gaten in komen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:53
Moeilijk: alle radiatoren dicht, behalve diegene die je af wil gaan koppelen
De radiator die je af wil gaan koppelen maximaal open zetten!
Verwarming flink laten stoken (hoog instellen).
Op de verdeler kijken (nadat de radiator goed heet is) door welke leiding warm water retour komt

Makkelijk ( maar dan moet je CV systeem leeg zijn) blazen door de leiding en kijken welke het is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ah wist ik niet.. Ik wist niet dat een betonfrees ook door metaal heen kan. (Ik weet uit ervaring dat een betonboor en betonwapening geen lekker combi is :P)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-05 11:02

immetjes

HIER is BERN-E

NeFoRcE schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 08:41:
[...]
Ah, maar hoe kom je daar achter? Of kan het zijn dat die verdeler op zolder zit bij de CV ketel? Ik kan daar wel eventueel nog een foto van maken vanavond.
In mijn huis zit de verdeler in de trapkast op de begane grond.
Question Mark schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 08:46:
Ah wist ik niet.. Ik wist niet dat een betonfrees ook door metaal heen kan. (Ik weet uit ervaring dat een betonboor en betonwapening geen lekker combi is :P)
Die leidingen zijn tegenwoordig van kunststof. Lijkt me geen probleem voor zo'n frees.

[ Voor 35% gewijzigd door immetjes op 05-10-2018 08:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Question Mark schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 08:46:
Massief wapeningsstaal is ook van iets andere orde dan een dunwandige buis. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:45
Meestal zijn dit plastic buizen volgens mij, is dat zo'n probleem?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik ging uit van mijn eigen woning, waar veel verwarmingsbuizen gewoon nog van staal zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:26
Question Mark schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:31:
Ik ging uit van mijn eigen woning, waar veel verwarmingsbuizen gewoon nog van staal zijn. :)
Stalen leidingen ingestort in de dekvloer? :?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Ik snap de vraag niet helemaal, althans ik zie niet wat het muurtje te maken heeft met de radiatoren? Wij hebben onze radiatoren onlangs vervangen door vloerverwarming. Leidingen zijn gewoon afgesneden op vloer en losgekoppeld van de hoofdleiding (in leidingkolom). Liggen nu dus loze leidingen in vloer.

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 05-10-2018 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-05 10:43

job

SniperGuy schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 08:46:
Moeilijk: alle radiatoren dicht, behalve diegene die je af wil gaan koppelen
De radiator die je af wil gaan koppelen maximaal open zetten!
Verwarming flink laten stoken (hoog instellen).
Op de verdeler kijken (nadat de radiator goed heet is) door welke leiding warm water retour komt
Kijken? Gewoon voelen (niet aan de verdeler maar aan de slangen). Als alle radiatoren behalve die van de woonkamer dicht zijn zullen alleen de slangen naar de woonkamer heet worden.
Weinig moeilijk aan toch?

Daarna alles uit, aftappen bij laagste punt, slangen van woonkamer afdoppen, en klussen maar (of de rest op druk brengen/vullen, en daarna klussen).

edit: als je iemand inhuurt om vloerverwarming aan te leggen zal die persoon hetzelfde doen.
Je kan dus ook gewoon overlaten aan professionals.

[ Voor 20% gewijzigd door job op 05-10-2018 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:10
Vaak gaat het per ruimte of bouwlaag en zijn er meerdere verdelers. In dat geval kun je de aanvoer en retour losmaken bij de verdeler en daar afdoppen, dan hoef je de leidingen in het beton niet af te doppen oid. Dus dat zal je zelf even uit moeten vinden hoe de boel is aangesloten. Staat het niet ergens op een tekening?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
De verwarming hangt aan een muurtje die we willen verplaatsen (spiegelen eigenlijk). En dat muurtje willen we er eerst uit hebben voor we vloerverwarming laten leggen. Maar daarvoor moet eerst de verwarming weg (en de andere 3 op de benedenverdieping, maar die van het muurtje is het meest belangrijkst eerst).

Maar dat wordt nog wel een dingetje gezien álles in de muren is weggewerkt. Mogelijk dat er in de meterkast wat leidingen lopen, maar dat weet ik niet uit m'n hoofd zo. En dan nog opzoek naar de verdeler.

Ook nog even kijken hoe we al die vele liters (want het zijn nog al wat litertjes denk ik?) uit de verwarming krijgen zonder onze woning eronder te sproeien.

edit:
Op het aftapkraantje kunt u met behulp van een slangklem een slang aansluiten die u bijvoorbeeld naar buiten kunt leiden. zo dus :)

[ Voor 10% gewijzigd door NeFoRcE op 09-10-2018 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
@NeFoRcE
Wat je even moet controleren voordat je begint te slijpen is hoe het verwarmingssysteem is aangelegd. Als de leiding die uit je verwarming komt namelijk nodig is om de volgende verwarming (die wel blijft bestaan) te voeden, dan kun je die dus niet zomaar afsluiten (dan zul je een lus/verbinding moeten maken). Bij ons verviel echter de hele leiding vanaf de hoofdleiding (het systeem op de bovenverdieping is gebleven).

Wat betreft het aftappen, bij ons viel het reuze mee. Kwestie van boven in je huis beginnen, luchtventiel open, aftapkraantje open en water opvangen en weggooien (of zoals je zelf zegt met een slang). Dat doe je op de hele bovenste verdieping en als er nergens meer water uitkomt, dan ga je een verdieping lager (ontlichting open laten staan anders trekt het systeem vacuum en komt er niets meer uit totdat je de leiding eraf haalt. en ik kan je uit ervaring zeggen: dat wil je niet....). Zo ga je door tot je bij de laagst gelegen radiator komt en daar geen water meer uitkomt. Als je dan de verwarming van de muur neemt, komt er nog wel wat water uit de leiding maar dat is beperkt. Kun je gewoon met doekje opdoen.

Vergeet niet ervoor te zorgen dat de leidingen van de verwarming niet worden volgepompt door je cv ketel. Wij hebben gewoon stekker eruit getrokken.

Ik had eerst ook geen idee hoe ik het moest aanpakken. Ik was ermee begonnen en heb het opgegeven omdat ik er niet uit kwam (begreep het systeem niet). Een dag later had ik het door en was het leeg laten lopen van de radiatoren in een uurtje gefixt.
Pagina: 1