UTP-kabel trekken met zwarte schakeldraad, hoe vast te maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleRodger
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20-03-2023
Ik woon sinds december in een nieuwbouwwoning en ik heb een loze leiding met een zwarte controledraad waar ik een utp-kabel doorheen wil trekken. Ik heb geen trekveer en wil hem dus met de zwarte draad er doorheen trekken. Alleen nu heb ik geen idee hoe ik mijn utp-kabel aan de controledraad moet "knopen" en kan hier ook weinig over vinden.

Heeft iemand een voorbeeld of een beschrijving?

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via JelleRodger op 09-10-2018 16:49)

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-04 11:29
Maak in de controledraad een lusje, draai het uiteinde om de draad heen.
Mantel van je utp-kabel tot ongeveer 4cm afstrippen, de losse strands kan je knopen aan het lusje.
Ductape er overheen, goed aan drukken (met de hand) om het pakketje zo klein mogelijk te maken.
Met z'n tweeen de kabel er door heen trekken, een trekken en de andere de kabel voeden.

Gaat heel makkelijk.
Afhankelijk van de kabel die je gebruikt kan je 1 of 2 kabels er tegelijk doorheen doen.
Gewoon doen, het is niet moeilijk zolang je geen geweld gebruikt. Dan heb je kans om de buis of controlledraad kapot te trekken.

Succes.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:34

D4NG3R

kiwi

:)

Een eenvoudige knoop afgeplakt met (duct)tape zou moeten volstaan, probeer de kabel er trouwens met 2 mensen doorheen te krijgen. Een persoon voed de kabel en de andere trekt rustig, vooral de persoon die voed moet het werk doen.

Edit: Ik moest even zoeken, maar de laatste keer dat ik een kabel heb moeten trekken gebruikte ik de zogeheten 'pipe hitch' een centimeter of 10 van het einde af afgedekt met tape. Het uiteinde van de UTP plakte ik vast aan het draad om em om bochtjes heen te krijgen.

[ Voor 45% gewijzigd door D4NG3R op 05-10-2018 04:11 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChristopheS
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-03 10:54
Trek er ook een 2de bij voor in de toekomst als je iets extra wilt aanleggen.
Een wacht kabel dus (:

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-04 11:29
Maak in de controledraad een lusje, draai het uiteinde om de draad heen.
Mantel van je utp-kabel tot ongeveer 4cm afstrippen, de losse strands kan je knopen aan het lusje.
Ductape er overheen, goed aan drukken (met de hand) om het pakketje zo klein mogelijk te maken.
Met z'n tweeen de kabel er door heen trekken, een trekken en de andere de kabel voeden.

Gaat heel makkelijk.
Afhankelijk van de kabel die je gebruikt kan je 1 of 2 kabels er tegelijk doorheen doen.
Gewoon doen, het is niet moeilijk zolang je geen geweld gebruikt. Dan heb je kans om de buis of controlledraad kapot te trekken.

Succes.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik zou niets knopen, ik zou sterke plakband gebruiken en daarmee de kabel trekken, zo weet je zeker dat je niets beschadigd in de UTP kabel en de aansluiting er bijvoorbeeld niet af trekt.

Tenzij je het RJ45 stekkertje zelf er op gaat zetten, dan maakt het an sich niet veel uit denk ik. Ga je kant en klaar gebruiken (en zit de RJ45 er dus al op), dan raad ik aan om met sterke plakband te doen.

[ Voor 35% gewijzigd door CH4OS op 05-10-2018 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-04 17:10

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

CH4OS schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:11:
Ik zou niets knopen, ik zou sterke plakband gebruiken en daarmee de kabel trekken, zo weet je zeker dat je niets beschadigd in de UTP kabel en de aansluiting er bijvoorbeeld niet af trekt.

Tenzij je het RJ45 stekkertje zelf er op gaat zetten, dan maakt het an sich niet veel uit denk ik. Ga je kant en klaar gebruiken (en zit de RJ45 er dus al op), dan raad ik aan om met sterke plakband te doen.
De aansluiting eraf trekt :?. Heb jij uberhaupt wel eens een kabel getrokken? Die trek je zonder connector.

Anyway: ik zou een trekveer kopen. Komt altijd nog wel eens van pas, en zo duur zijn die dingen ook weer niet. Dan een cm of 5 van je UTP-kabel strippen en door het gaatje halen. Terugslaan en om de UTP-kabel heendraaien. Daarna tape er overheen, gladde tape en niet te vaak eromheen winden.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:19

heuveltje

KoelkastFilosoof

CH4OS schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:11:

Je kunt geen rj45 stekker door een normale gele pijp heentrekken, dus die moet je er zelf aanzetten !
En gebruik AUB geen plakband, dat is bijna gegarandeeerd dat die halverwege losschiet, en dan heb je niks meer !!!

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-04 16:57
Ook zeker geen afwasmiddel of iets dergelijks gebruiken om de kabel er makkelijker door te trekken. Kan er namelijk voor zorgen dat de kabel aangetast word. Kunt dan beter iets van https://netwerkproducten....van-kabels-p-4359056.html gebruiken

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Afhankelijk van de lengte van de te trekken kabel is het niet gebruiken van een trekveer een recept voor gegarandeerde ellende.

Doe niet zo moeilijk, en haal voor twee tientjes een trekveer bij de bouwmarkt.

Anders kun je, nadat de kabels zijn vastgelopen en vervolgens zijn losgetrokken met een bolletje touw en een stofzuiger proberen een nieuwe controledraad te gaan trekken om weer bij stap één te beginnen.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

- als je 2 kabels kan trekken = doen (geen extra touw of later erbij trekken) wat dat is vragen om ellende en 2 kabels kan vaak wel (3 is teveel) er kan ook geen ander extra kabel bij. (storing c.q interferentie)
- 2 man .. Zeker !
- 10cm utp met het huidige draad verbinden met duct/gaffer tape JA !
- glijmiddel of dat nu talkpoeder/of speciale glijmiddel is .. JA !

Trekveer ? nah ligt op de afstand .. ik had een bolletje touw, stofzuiger en een watje in het ergste geval zuig/blaas je een touwtje met een watje als "parachute" door de buis heen mocht het draad afbreken/knappen en trek je het opnieuw .. scheelt je een trekveer die je wellicht nooit meer gebruikt.

maar aangezien je het niet dagelijks doet en je een hoop elende wilt besparen .. neem gewoon de beste voorzorgs maatregelen je hebt uiteindelijk het meeste plezier

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-04 18:04
Ronker schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:19:
Ook zeker geen afwasmiddel of iets dergelijks gebruiken om de kabel er makkelijker door te trekken. Kan er namelijk voor zorgen dat de kabel aangetast word. Kunt dan beter iets van https://netwerkproducten....van-kabels-p-4359056.html gebruiken
talkpoeder of zuurvrije smeermiddel kan je gewoon gebruiken. Electriciens gebruiken dat ook vaak om een bundel door een buis heen te trekken.

Daarnaast als je meer druk moet zetten dan 1 a 2kg om de kabel er door heen te trekken dan stukje terug trekken en weer door voeren..

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:11

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@JelleRodger ik heb even je titel aangepast, zodat het wat duidelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ik maak altijd een klein haakje aan de kabel die er al in zit, daar vlecht ik de aders van de UTP kabel omheen. Dan knijp ik het oogje dicht met een combinatietang. Meestal is dat voldoende. Trek ik 2 UTP kabels tegelijkertijd, dan doen ik een stukje tape om het geheel om te voorkomen dat een mantel van de UTP kabel ergens achter blijft steken.

Controleer wel eerst even of je de trekdraad (wat overigens gewoon schakeldraad is, 1.5mm2 VD draad) soepel beweegt. Als je al merkt dat het niet lekker beweegt, is het eerst trekken van een trekveer zeker aan te raden.

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-04 14:23

psy

Zo'n zwarte kabel is geen trekdraad. Ja, alleen om een trekveer aan vast te maken :)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Vooral rustig trekken en alleen de afstand trekken die door degene die de invoer (duwen) doet trekken. Als het wat klem lijkt te zitten bij een bocht gewoon rustig een stukje terug en zeker glijmiddel gebruiken.
Trek er zoals anderen zeggen alvast 2 tegelijk, liefst toch met een trekveer. Stukje afstrippen van de utp, binnendraden aan de lus van de trekveer binden en het geheel strak afdekken met ducttape zodat er geen randjes meer aan zitten waarop ie kan blijven steken, de overgang van trekveer naar utp moet zo vloeiend mogelijk zijn :)

Insert vies grapje hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-04 14:21
Hier ook eerst de trekveer er doorgetrokken met de controledraad. De trekveer heeft een handig oog waar je de aders doorheen kan vlechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleRodger
Dank allemaal voor de reacties, het wordt mij nu gelukkig iets duidelijker.
Even voor jullie duidelijkheid: Het gaat om een huur-appartement van ongeveer 70m2.

In verband met de lengte van de kabel: Liggen de loze leidingen vaak hemelsbreed door een appartement of volgen ze de muren?
Ik denk inderdaad dat ik er dan 2 doorheen trek. Gaat namelijk van meterkast naar tv-hoek. Kijk tv via utp en heb daar ook een playstation staan, dus dat is inderdaad handig.

Ik heb nog een Cat5-kabel liggen van 20 meter. Is dat qua snelheid/kwaliteit voldoende om te leggen of zal ik toch een hogere categorie kiezen?
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 15:37

Bezulba

Formerly known as Eendje

JelleRodger schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 11:21:
Even voor jullie duidelijkheid: Het gaat om een huur-appartement van ongeveer 70m2.

In verband met de lengte van de kabel: Liggen de loze leidingen vaak hemelsbreed door een appartement of volgen ze de muren?
Ik denk inderdaad dat ik er dan 2 doorheen trek. Gaat namelijk van meterkast naar tv-hoek. Kijk tv via utp en heb daar ook een playstation staan, dus dat is inderdaad handig.

Ik heb nog een Cat5-kabel liggen van 20 meter. Is dat qua snelheid/kwaliteit voldoende om te leggen of zal ik toch een hogere categorie kiezen?
Thanks!
Haal betere kabels. Dit is gewoon een irritant klusje en als je dan hogere snelheid hebt liggen kan je altijd je netwerk upgraden zonder dat je het hele geintje weer opnieuw moet doen.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurf_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-04 09:10
Ronker schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:19:
Potje ouderwetse vaseline werkt ook prima en is goedkoper. Niet superdik insmeren, dat heeft geen zin. Indien de pijp veel bochten maakt zal de vaseline in de bochten blijven hangen en daar zijn smeer achterlaten. Vaseline is neutrall en tast de kabel niet aan.

Het is echter een hulpmiddel wat afhankelijk van het type gebruikte buis zal helpen. Is het een gladde pvc buis dan gaat het altijd makkelijker, een geribbelde flexibele pvc buis is in bochten soms een probleem omdat de overgang van je trekdraad naar je kabel daar makkelijker kan blijven steken, Belangrijk dan, niet doortrekken, rustig terughalen en opnieuw proberen. Geduld is een schone zaak.

Indien je 2 kabels tegelijk wil trekken, tape deze dan op regelmatige afstand aan elkaar. Voorkomt dat ze om elkaar heen draaien in de buis tijdens het trekken of dat er meer spanning op een van de kabels komt.

Loze leidingen gaan meestal direct naar het eindpunt, het kan echter ook zo zijn dat deze een schakeldoos passeert. Kijk of je bij de aansluitpunten van je lamp in het plafond een zwarte kabel ziet lopen die niet gebruikt wordt. Je kunt de CAT kabel ook eerst tot dit punt doortrekken en vanaf daar verder geleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Laatst online: 24-04 15:34
JelleRodger schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 11:21:

Thanks!
Als je geluk hebt gaat ie dan in je meterkast omhoog, dan in een rechte lijn over het plafond, en dan waar de doos zit recht naar beneden over de muur. (of hetzelfde maar dan via de vloer.) Dan heb je maar 2 bochten en gaat het waarschijnlijk vrij makkelijk. cat 5e(die e is belangrijk) gaat zeker de komende 5-10 jaar nog goed genoeg zijn. Dus afhankelijk van hoe lang je in je appartement verwacht te wonen hoef je niet per se iets nieuws te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:35

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Zoals @daxy aangeeft is prima.

Gebruik absoluut géén (duct)tape zoals anderen voorstellen, als dat los gaat in je buis kan dat de doorvoer voorgoed verstoppen. Als de trekdraad toch los schiet dan kan je nog opnieuw beginnen met een trekveer.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Laatst online: 22:41
De controle draad ca 20 cm strippen en daar dan een lus in draaien. De lus zelf plat maken zodat hij makkelijker door de buis gaat.

Utp cm of 30 de buitenmantel strippen en de utp per 2 paar in tegen voorgestelde richting door de lus halen (2paar links om 2paar rechtsom) en dat in elkaar vlechten. Kom alleen nog maar los met een nijptang ;). (Bij 2 kabels 4 linksom en 4 rechtsom)

Tape zou ik niet gebruiken das een keer bij mij losgekomen in de buis en heeft mij meerdere uren werk gekost om weer de buis vrij te krijgen. En is als je het goed vlecht helemaal niet nodig.

Als het stroef gaat dan zoiezo 3m glijmiddel gebruiken voor buizen! Absoluut geen dreft ed want dat wordt net cement!.

[ Voor 3% gewijzigd door Jan-man op 05-10-2018 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-04 15:33
schilderstape en talkpoeder.

Als je alleen de zwarte schakeldraad gebruikt. (bij niet te lange leidingen zonder al te veel bochten te doen.)
alleen een klein U-tje maken aan het eind.
UTP kabel er langs leggen (ca 10 cm) en rondom dun (niet meer dan 3 omwikkelinging over elkaar maar wel hele lengte... het moet wel soepel blijven... dan stukje niks en de tweede kabel op dezelfde manier aan de eerste knopen.

Talk poeder in de buis frommelen, even de stofzuiger aan de andere kant om de talkpoeder er even doorheen te verdelen.

Het met een handje talkpoeder het plakwerk inwrijven en gaan. Je kunt nog een dotje poeder meegeven maar het zal zo wel aardig lukken.

Talkpoeder is met de plaksel van de gemiddelde schilderstape ook een goed "ontplakkingsmiddel"
Andere smeermiddelen heten smeermiddelen omdat het een smerige bende wordt.

De lijm van schilderstape is ook van andere aard dan gewoon plakband en duct tape... maar meer dan genoeg om je kabels te trekken. En het papier heeft zelf al een beter glijdend karakter dan andere tapes.

Leidingen volgen meestal muren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05-2023
ik heb laatst een utp kabel van 35 meter getrokken met behulp van een stuk metseldraad.

* Eerst een wollen draad door de leiding gezogen met de stofzuiger (lekker licht en heeft veel luchtweerstand maar weinig wrijving),

* daar de metseldraad aan geknoopt, die er weer door heen getrokken

* de metseldraad met behulp van een paalsteek om de utp-kabel geknoopt en voor de zekerheid een beetje duckt tape er om

er zijn zo veel mogelijkheden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-04 17:31

Bob

Wat voor tape gebruiken jullie wel dat dat losschiet? Ik werk met werven waar er redelijk zware kabels op grote afstanden (100m+) worden getrokken, dat is gewoon met tape hoor dat dat wordt vastgemaakt aan de trekdraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:42

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Het goede antwoord is helaas nog niet gegeven.

Officieel mag je niet aan de aders van een UTP-kabel trekken, maar moet je een speciaal hiervoor bedoelde "trekkous" gebruiken om aan de mantel te trekken.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:19

Felyrion

goodgoan!

aawe mwan schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 15:05:

Officieel mag je niet aan de aders van een UTP-kabel trekken, maar moet je een speciaal hiervoor bedoelde "trekkous" gebruiken om aan de mantel te trekken.
Dit wou ik net zeggen. Als je het goed wil doen zou je eigenlijk een trekkous moeten kopen of lenen.
Dit soort dingen:
https://www.allekabels.nl...164/1392970/trekkous.html

Maar als de bestaande draad niet al te veel weerstand lijkt te hebben zou ik het voor één kabel er wel op gokken.
Bob schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 14:46:
Wat voor tape gebruiken jullie wel dat dat losschiet? Ik werk met werven waar er redelijk zware kabels op grote afstanden (100m+) worden getrokken, dat is gewoon met tape hoor dat dat wordt vastgemaakt aan de trekdraad.
Nou... ik heb wel eens kabels staan trekken waar we met twee man volle kracht aan een kabel hingen. Dat ze iets te enthousiast zijn geweest met de bochten in een traject. Doe je achteraf niks meer aan. Dan is een beetje tape niet iets waar ik op zou vertrouwen.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:08
Bob schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 14:46:
Inderdaad, ik zou gewone dozen dichtplak tape gebruiken en de kabels aan elkaar vastplakken, zelfs zonder de kabels aan elkaar te knopen. Gewoon naast elkaar neerleggen en vastplakken. En dan niet 5cm vastplakken, maar een halve meter ofzo. No way dat dat los komt.

Edit: alleen zal een schakeldraad niet een halve meter uitsteken 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Jimster op 05-10-2018 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Laatst online: 22:41

Officieel mag wel meer niet en mag je ook die zwarte draad alleen gebruiken om de trekveer erin te trekken.

Afgelopen 5 jaar heb ik gemiddeld zo'n 1 tot 2 km utp per maand getrokken waarvan 90% met zwarte draad. Maar heb nog nooit (en naar mijn mening tedure) trekkous gebruikt.

Zelf elektriciens heb ik nog nooit zo'n ding zien gebruiken.

Als je gewoon netjes het vastmaakt en 1 iemand geleid en de andere trekt netjes dan ben je echt geen trekkous nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-man op 05-10-2018 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:59

JdM

Humbled

Dat een trekkous bestaat, wil niet zeggen dat het verplicht is, heb je een bron waar het verplicht wordt gesteld? Heb ooit lang gelden een jaar of drie gewerkt in aanleg van netwerkbekabeling, ik heb weet ik het hoeveel km cat5 getrokken en alles volgens de normen afgeleverd. Die norm is te controleren met de juiste meetapparatuur en aangezien we de netwerken gecertificeerd opleverden was dat allemaal prima in orde (y)
Tapen gaat dus gewoon prima en doet helemaal niets af aan de kwaliteit van de getrokken bekabeling, zover dat binnen de normen valt. Je doet er goed aan om de aders om de kabel heen te slaan en een stukje terug dubbel te vouwen. Dan vast-tapen en bij afmonteren de eerste 30cm eraf knippen, dan kun je geen fout maken.

Overigens zou ik eerst een trekveer achter de zwarte schakeldraad aan trekken en dan met de trekveer het werk doen, is stukken betrouwbaarder.

[ Voor 6% gewijzigd door JdM op 06-10-2018 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleRodger
Lieve mensen, bedankt voor de hulp want de kabels liggen inmiddels! Twee utp-kabels geknoopt en getaped aan de controledraad.

Nu wil ik ze aansluiten op mijn wandcontactdoos en zie ik de volgende kleurkeuze:
A: B/BW, O/OW, BW/B, G/GW of
B: B/BW, G/GW, BW/B, O/OW.

Echter meen ik bij mijn afgeknipte connector een variant te zien die het meeste op B lijkt (alleen zijn B en BW omgedraaid):
B/BW, G/GW, B/BW, O/OW.

De halfwitte kabeltjes kan ik moeilijk de kleur van zien, dus dat zou anders kunnen zijn.

In welke volgorde moet ik nu mijn kleuren monteren in de wcd?

Nogmaals bedankt.

Zie hier de connector en wcd:
https://ibb.co/irYAEU
https://ibb.co/djSFg9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:35
Niet over nadenken, niet met de connector vergelijken, maar gewoon volgens de B-standaard op de WCD aansluiten. Die pinvolgorde (1...8) hoeft helemaal niets met de connector-volgorde te maken te hebben - immers weet jij niet hoe de verbinding van die 8 pinnen/klemmen naar de connector precies loopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:14
JelleRodger schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:21:
Lieve mensen, bedankt voor de hulp want de kabels liggen inmiddels! Twee utp-kabels geknoopt en getaped aan de controledraad.

Nu wil ik ze aansluiten op mijn wandcontactdoos en zie ik de volgende kleurkeuze:
A: B/BW, O/OW, BW/B, G/GW of
B: B/BW, G/GW, BW/B, O/OW.

Echter meen ik bij mijn afgeknipte connector een variant te zien die het meeste op B lijkt (alleen zijn B en BW omgedraaid):
B/BW, G/GW, B/BW, O/OW.

De halfwitte kabeltjes kan ik moeilijk de kleur van zien, dus dat zou anders kunnen zijn.

In welke volgorde moet ik nu mijn kleuren monteren in de wcd?

Nogmaals bedankt.

Zie hier de connector en wcd:
https://ibb.co/irYAEU
https://ibb.co/djSFg9
Heb je nu kant en klare utp patchkabel gebruikt en daar één stekker vanaf geknipt?

Zo ja, dan ga je de connectie in de wcd niet goed kunnen maken. Die dozen zijn gemaakt voor solid kabel en niet voor stranded kabel zoals patchkabel.
Hier gaat in dit geval een gevalletje opnieuw beginnen van toepassing worden en dan wel met de juiste kabels 8)7

Kleine tip voor kabel: kijk eens naar deze Belden Cat6
Moet je evt nog wel even een (opbouw) wcd bijbestellen of evt rj45 connectoren geschikt voor solid kabel.

[ Voor 10% gewijzigd door Annuk op 10-10-2018 10:50 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:14
@JelleRodger hoe staat het ermee? Heb je het al aangesloten en werkend?

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleRodger
vanaalten schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:55:
Niet over nadenken, niet met de connector vergelijken, maar gewoon volgens de B-standaard op de WCD aansluiten. Die pinvolgorde (1...8) hoeft helemaal niets met de connector-volgorde te maken te hebben - immers weet jij niet hoe de verbinding van die 8 pinnen/klemmen naar de connector precies loopt.
Inderdaad op deze manier gedaan. Heb de B-standaard van de WCD aangehouden. Beide kabels werken inmiddels perfect!
Pagina: 1