Aanschaf nieuwe monitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N.Uckerman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-04-2024
Hallo iedereen,

Ik heb op dit moment deze set-up:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 0,-€ 0,-
1Sapphire R9 290X 4GB GDDR5€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 95,65€ 95,65
1Cooler Master Silencio 452€ 66,85€ 66,85
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 29,90€ 29,90
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 0,-€ 0,-
1Crucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 192,40

Inmiddels al een aantal jaartjes oud, maar ik speel alleen maar csgo en daar is de hardware gelukkig nog goed genoeg voor.

Ik heb op dit moment deze monitor:
#ProductPrijsSubtotaal
1Philips 278G4DHSD Zwart€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Prachtig scherm, maar helaas, 60 hertz. Ik wil dus overstappen naar een 144 hertz, namelijk deze:
#ProductPrijsSubtotaal
1BenQ Zowie XL2411P (met Color Vibrance) Zwart€ 250,52€ 250,52
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 250,52

Mijn vraag aan jullie is, zou het mogelijk zijn met mijn hardware om twee monitoren te gebruiken? Eentje voor een beetje te surfen en de ander (de nieuwe) voor csgo.

Zo nee, wat moet ik dan aanpassen?

Budget maakt opzich niet veel uit, als ik kosten kan besparen dan graag natuurlijk.

Ik wil jullie al vantevoren bedanken voor de moeite die sommigen nemen om mij verder te helpen! Ik zal het topic goed in de gaten houden :) :)

[ Voor 12% gewijzigd door N.Uckerman op 04-10-2018 23:12 ]

Beste antwoord (via N.Uckerman op 07-10-2018 18:39)

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-07 22:18
M-Bullseye schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 05:11:
Adaptive Sync Technologie zoals g-sync of freesync heeft geen nut op hoge fps.
Hoe hoger de refresh-rate hoe minder nut omdat er sneller alweer een volgende refresh aankomt, maar het is absoluut niet zo dat het geen nut heeft op 144Hz. Bij een dipje onder 144Hz verdubbeld je weergave tijd niet in een keer van 6,9ms naar 13,9ms, maar blijft het onder de 10ms zolang je boven de 100Hz zit. Het maakt spelen op frame-rates tussen de 72 en 144Hz gewoon veel vloeiender.

Bij 240Hz wordt het een kwestie van diminishing returns, maar zelfs dan heeft het nut.
N.Uckerman schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 01:15:
Bij video uit staat bij specificaties bij mijn videokaart het volgende:
DisplayPort, 2x DVI-D, HDMI
Je kan dus een beeldscherm via DisplayPort, 2 beeldschermen via DVI-D én een beeldscherm via HDMI aansturen. De meeste nieuwe beeldschermen bieden meerdere opties, maar DisplayPort geeft vaak het beste resultaat omdat die het meeste bandbreedte biedt en goed werkt met FreeSync.

Een iets hogere resolutie kan ook een voordeel zijn omdat je tegenstanders van verder weg herkent. Daarbij is de monitor die ik aanraad ook zeker gemaakt voor gaming met een lage inputlag en hoge responstijd.

Er is niet veel mis met de BenQ-monitor, het grootste gebrek is FreeSync. Zonder dat ververst je scherm gewoon domweg 144x per seconde, zonder te kijken of de videokaart wel een nieuw beeld klaar heeft staan. Als dat niet het geval is geeft hij het vorige beeld nog een keer weer, wat een kleine stutter veroorzaakt. Met FreeSync wordt dat dus gesynchroniseerd, en wacht het beeldscherm tot het nieuwe frame klaar is en geeft hem dan meteen weer, waardoor je dus minimale stutters en inputlag hebt.

Ik zou dus óf voor een 1080p 240Hz scherm met FreeSync gaan:óf voor een 1440p 144Hz scherm met FreeSync:Ik denk zelf dat je het verschil tussen 1440p en 1080p meer merkt dan het verschil tussen 144Hz en 240Hz, zeker als je toch al FreeSync hebt (wat alle panelen gebruiken). Ik zou dus zelf voor een van die laatste drie gaan, maar met een 1080p 240Hz monitor ga je ook een uitstekende ervaring krijgen. Zorg in ieder geval dat je een monitor met FreeSync pakt mocht je niet voor een van die 5 gaan.

Let verder niet te veel op merken, alle panelen worden toch door dezelfde fabrikanten gemaakt (LG Display, Samsung, AU Optronics en Japan Display), maar kijk vooral naar reviews.

[ Voor 11% gewijzigd door Balance op 05-10-2018 09:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:54
Ik zou sowieso even kijken naar een monitor die free-sync ondersteund, dat geeft ook al een aanzienlijk betere game ervaring.
Die BenQ monitor heeft geen free-sync dus valt wat mij betreft af.

Ik zou eens kijken naar monitoren in de pricewatch met deze filters afgesteld: categorie: Monitoren

Er is veel keuze, zo zou je ook nog kunnen kiezen voor 240hz monitor wat een nog vloeiendere game ervaring kan bieden.
2560x1440 ( 1440p ) @ 144hz is wat mij betreft ook nog een optie, meer pixels zal een scherper beeld geven en ik wel aan te raden mocht je voor een 27'' of groter scherm gaan.
Qua LCD paneel is het IPS > VA > TN
VA en TN schermen zijn meestal goedkoper dan IPS, IPS heeft betere kijkhoeken en de beeldkwaliteit is meestal beter, alhoewel er ook best VA/TN schermen zijn die mee kunnen doen met goedkopere en oudere IPS schermen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Je hebt de hardware al. Hoeveel fps heb je nu in CS:GO?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
@N.Uckerman Zeker, kijk eens hoeveel display-uitgangen er achter op je videokaart zitten (en desnoods gaan we verder op het moederbord ;)).

Je R9 290X is nog best wel krachtig, en CSGO niet heel veeleisend, dus ik ga eens wat leuks voorstellen:

Iiyama G-Master GB2760QSU-B1
  • 2560x1440 pixels: ruim 80% meer pixels dan je nu hebt. Meer details tijdens het gamen, maar ook gewoon meer werkruimte als je andere dingen doet.
  • 144 Hz: de hogere verversingssnelheid maakt games heel veel vloeiender.
  • FreeSync: Deze techniek synchroniseert de videokaart met de monitor, zodat precies als een nieuw beeld klaar is deze wordt weergeven. Neemt stutters weg en maakt het beeld vloeiender.
Kost iets meer, maar is wel een genot om op te gamen. Je huidige monitor kan je er gewoon naast blijven gebruiken als tweede scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N.Uckerman
Balance schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 23:35:
@N.Uckerman Zeker, kijk eens hoeveel display-uitgangen er achter op je videokaart zitten (en desnoods gaan we verder op het moederbord ;)).

Je R9 290X is nog best wel krachtig, en CSGO niet heel veeleisend, dus ik ga eens wat leuks voorstellen:

Iiyama G-Master GB2760QSU-B1
  • 2560x1440 pixels: ruim 80% meer pixels dan je nu hebt. Meer details tijdens het gamen, maar ook gewoon meer werkruimte als je andere dingen doet.
  • 144 Hz: de hogere verversingssnelheid maakt games heel veel vloeiender.
  • FreeSync: Deze techniek synchroniseert de videokaart met de monitor, zodat precies als een nieuw beeld klaar is deze wordt weergeven. Neemt stutters weg en maakt het beeld vloeiender.
Kost iets meer, maar is wel een genot om op te gamen. Je huidige monitor kan je er gewoon naast blijven gebruiken als tweede scherm.

Kan ik dan een tweede display?

Bedankt voor je voorstel, maar wat is precies mis met mijn voorstel van een nieuwe monitor? De monitor die ik wil is weliswaar geen 27 inch, maar deze werd wel jarenlang bij csgo e-sport events gebruikt en heeft zijn staat van dienst dus wel al bewezen. Alle csgo pro's gebruiken nu ook de nieuwe versie van deze (240 hertz). Blijkbaar is 27 inch toch wat minder goed als het gaat om e-sport fps.

Ik wil deze monitor puur en alleen gebruiken voor csgo en daar leek deze mij ideaal voor. Uiteraard biedt jouw voorstel een vele malen hogere resultie en is deze meer future-proof, maar bij csgo zijn graphics alles behalve belangrijk. Dan ga ik dus liever voor een monitor waarvan dus bekend is dat deze het perfect doet voor csgo.

Bedankt voor je reactie!
g0tanks schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 23:32:
Je hebt de hardware al. Hoeveel fps heb je nu in CS:GO?
Vaak heb ik 250+ fps. Soms zakt die naar 180-200. Meestal staat die gewoon op 300(max). Ik neem aan dat mijn fps gaat afnemen als ik een tweede monitor ga gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-Bullseye
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-06 21:54

Je kunt rustig kiezen voor een 144-240hz monitor 1080p of 1440p.

en dan gebruik je nvidia fast-sync of amd enhanced-sync in driver control panel zodat je geen screen tearing krijgt.

Ik zelf heb een Asus PG279Q deze ondersteund onder andere ULMB ( ULTRA LOW MOTION BLUR ) wat wel leuk is voor CS:GO. (CRT achtig)

Maar omdat jij een 290 gebruikt zul je even moeten kijken naar monitoren die dat op AMD ook ondersteunen die zijn er vast wel maar weet ik zo niet uit mijn hoofd.

Hoop dat dit helpt.

Als je er dan nog niet uitkomt beter even kijken op tftcentral.co.uk 8)

[ Voor 6% gewijzigd door M-Bullseye op 05-10-2018 05:23 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Balance
M-Bullseye schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 05:11:
Hoe hoger de refresh-rate hoe minder nut omdat er sneller alweer een volgende refresh aankomt, maar het is absoluut niet zo dat het geen nut heeft op 144Hz. Bij een dipje onder 144Hz verdubbeld je weergave tijd niet in een keer van 6,9ms naar 13,9ms, maar blijft het onder de 10ms zolang je boven de 100Hz zit. Het maakt spelen op frame-rates tussen de 72 en 144Hz gewoon veel vloeiender.

Bij 240Hz wordt het een kwestie van diminishing returns, maar zelfs dan heeft het nut.
N.Uckerman schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 01:15:
Je kan dus een beeldscherm via DisplayPort, 2 beeldschermen via DVI-D én een beeldscherm via HDMI aansturen. De meeste nieuwe beeldschermen bieden meerdere opties, maar DisplayPort geeft vaak het beste resultaat omdat die het meeste bandbreedte biedt en goed werkt met FreeSync.

Een iets hogere resolutie kan ook een voordeel zijn omdat je tegenstanders van verder weg herkent. Daarbij is de monitor die ik aanraad ook zeker gemaakt voor gaming met een lage inputlag en hoge responstijd.

Er is niet veel mis met de BenQ-monitor, het grootste gebrek is FreeSync. Zonder dat ververst je scherm gewoon domweg 144x per seconde, zonder te kijken of de videokaart wel een nieuw beeld klaar heeft staan. Als dat niet het geval is geeft hij het vorige beeld nog een keer weer, wat een kleine stutter veroorzaakt. Met FreeSync wordt dat dus gesynchroniseerd, en wacht het beeldscherm tot het nieuwe frame klaar is en geeft hem dan meteen weer, waardoor je dus minimale stutters en inputlag hebt.

Ik zou dus óf voor een 1080p 240Hz scherm met FreeSync gaan:óf voor een 1440p 144Hz scherm met FreeSync:Ik denk zelf dat je het verschil tussen 1440p en 1080p meer merkt dan het verschil tussen 144Hz en 240Hz, zeker als je toch al FreeSync hebt (wat alle panelen gebruiken). Ik zou dus zelf voor een van die laatste drie gaan, maar met een 1080p 240Hz monitor ga je ook een uitstekende ervaring krijgen. Zorg in ieder geval dat je een monitor met FreeSync pakt mocht je niet voor een van die 5 gaan.

Let verder niet te veel op merken, alle panelen worden toch door dezelfde fabrikanten gemaakt (LG Display, Samsung, AU Optronics en Japan Display), maar kijk vooral naar reviews.

[ Voor 11% gewijzigd door Balance op 05-10-2018 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-06 16:39
Ik zou gewoon de monitor kopen die nu in je lijstje staat of zelfs nog een goedkoper 144hz scherm zoeken.

Met CS:GO zal je met deze setup nooit onder de 144 fps komen en dus zit je buiten de freesync range.

Dus tenzij je een mooi goedkoop freesync scherm kan vinden zou ik lekker een van de goedkoopste aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N.Uckerman
Randleman schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:30:
Ik zou gewoon de monitor kopen die nu in je lijstje staat of zelfs nog een goedkoper 144hz scherm zoeken.

Met CS:GO zal je met deze setup nooit onder de 144 fps komen en dus zit je buiten de freesync range.

Dus tenzij je een mooi goedkoop freesync scherm kan vinden zou ik lekker een van de goedkoopste aanschaffen.
Dus freesync is alleen nuttig als je fps onder je hertz van de monitor komt? Dan zal ik inderdaad geen freensync nodig gaan hebben. Ik zal nooit onder de 144 fps komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-06 16:39
N.Uckerman schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 23:22:
[...]

Dus freesync is alleen nuttig als je fps onder je hertz van de monitor komt? Dan zal ik inderdaad geen freensync nodig gaan hebben. Ik zal nooit onder de 144 fps komen.
Inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N.Uckerman
Balance schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 09:43:
[...]

[...]

Bedankt voor de vele moeite die je hebt gedaan! Ik ga inderdaad voor de 240 hertz monitor van Alienware die jij hebt voorgesteld. Voor de 1440p schermen ben ik bang dat ik te weinig rekenkracht in huis heb, aangezien de fps wel heeel hoog moet blijven bij csgo. 1080p is voor csgo MEER dan voldoende, aangezien de fps daar heilig is.

Bedankt voor je moeite, ik stel het heel erg op prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
@N.Uckerman Goede keus, graag gedaan :).

Mocht je er tijd voor hebben laat dan vooral ook een review achter als je hem eenmaal een tijdje hebt.
Pagina: 1