Toon posts:

Ik wil toch ook wel zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Zo even een eigen topic geopend, omdat ik al eens vragen had gesteld in het grote PV topic maar daar gaan de ontwikkelingen zo snel dat ik het niet bij kan houden. Wel al goeie tips gehad.

Het plan is dat ik zelf de panelen ga plaatsen en aansluiten. Ik ben niet onhandig en mijn vader is erg handig. Dus dat mag op zich geen problemen opleveren. Maar we zijn nog niet heel bekend met zonnepanelen. Het principe snap ik wel en is ook wel duidelijk maar als ik echt zover ben om onderdelen te bestellen loop ik toch tegen mijn onzekerheid aan.

De huidige situatie:
Huis op het zuiden met pas vanaf 5 a 6 uur schaduw van het huis van de buurman.
Verbruik per jaar is rond de 3000 kWh maar dit kan in de toekomst nog wel meer worden door opgroeiende kinderen en energie slurpende hobby's (lasapparaat en keramiekoven).

Ik heb het dak met de maten even getekend en ook de panelen er alvast in getekend (zoals ik denk dat het handig is).
Zelf zit ik dus te denken aan 16 panelen van rond de 300Wp (ik hoef geen high-end systeem). En ook financieel moet ik het kunnen verkopen thuis :P
Een 1-fase of 3-fase omvormer maakt me eigenlijk niet uit, ik moet de kabel toch nog naar zolder trekken, en ik heb ook 3-fase voor in mijn garage dus dat is om het even.

Dak

Mijn stappenplan: (ja lekker gekopieerd uit een ander topic)

1. Legplan maken.
2. spullen bestellen.
3. Dakhaken monteren
4. Rails bevestigen
5. Panelen bevestigen. Eerst nadenken over de te maken string.
6. MC4 stekkers bevestigen aan de losse solarkabel (4mm2) voor aansluiting aan de 2 panelen die de string sluitend maken
7. Solarkabel door het dakbeschot naar binnen steken en gat dichtmaken
8. MC4 stekkers bevestigen aan de solarkabel voor aansluiting in de omvormer
9. Omvormer ophangen +/- 1 meter afstand van de plek waar de kabels door het dakbeschot naar binnen gaan op zolder.
10. Elektra richting meterkast aansluiten op de omvormer en in de meterkast
11. Omvormer inschakelen
13. Monitoring?

Het enige wat ik niet helemaal snap/weet
a. zit er erg veel verschil in de kwaliteit van de zonnepanelen? ik heb momenteel deze op het oog.
b. wat is het verschil in omvormers. Ik dacht zelf aan deze of deze maar ik weet niet welke het meest effectief is met deze hoeveelheid panelen.
c. Moet ik de panelen verbinden tot 1 string of kan ik er ook 2 van maken? Als ik het goed heb komt 1 string van 8 stuks op 306V uit en dat moet genoeg zijn om de omvormer te starten toch? En er kunnen twee stringen aan gekoppeld worden.

Graag hoor ik tips en of ik nog dingen over het hoofd zie(waarschijnlijk wel)
Alvast bedankt voor het mee denken.

Alle reacties

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:47

CurlyMo

www.pilight.org

Harmvdw schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 22:06:
a. zit er erg veel verschil in de kwaliteit van de zonnepanelen? ik heb momenteel deze op het oog.
Ja die is er wel, maar of je dat in de praktijk het geld waar is? Dan zijn standaard dingen zoals levensduur en prestatie degradatie, maar ook de invloed van temperatuur op de opbrengst.
b. wat is het verschil in omvormers. Ik dacht zelf aan deze of deze maar ik weet niet welke het meest effectief is met deze hoeveelheid panelen.
Voornaamste is schaduwmanagement en een stukje opstartspanning. Efficiëntie verschil is weer niet groot genoeg om het verschil in kosten te verantwoorden. Denk verder ook aan dingen zoals uitleesbaarheid zonder internetverbinding.
c. Moet ik de panelen verbinden tot 1 string of kan ik er ook 2 van maken? Als ik het goed heb komt 1 string van 8 stuks op 306V uit en dat moet genoeg zijn om de omvormer te starten toch? En er kunnen twee stringen aan gekoppeld worden.
Dat hangt van je omvormer en legplan af. Werk eerst dat uit voordat je hierover na gaat denken.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Harmvdw
  • Nu online
CurlyMo schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 22:11:
[...]

Ja die is er wel, maar of je dat in de praktijk het geld waar is? Dan zijn standaard dingen zoals levensduur en prestatie degradatie, maar ook de invloed van temperatuur op de opbrengst.
Oké, dat dacht ik al, en over 10 jaar zie ik wel wat er op de markt is als ik ze zou willen vervangen.
Voornaamste is schaduwmanagement en een stukje opstartspanning. Efficiëntie verschil is weer niet groot genoeg om het verschil in kosten te verantwoorden. Denk verder ook aan dingen zoals uitleesbaarheid zonder internetverbinding.
De schaduw zet pas eind van de dag in en verder heb ik de hele dag zon, dus dat is denk ik verwaarloosbaar, qua schaduwmanagement bedoel ik dan, misschien 2 stringen waarvan er dan eerst een in de schaduw komt zodat de andere nog wat langer profijt heeft van de zon. Uitleesbaarheid is nog wel een ding ja.
[...]

Dat hangt van je omvormer en legplan af. Werk eerst dat uit voordat je hierover na gaat denken.
Oke dan ga ik daar nog even verder over denken.
Bedankt voor je reactie,

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:17

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Je begint ook met het makkelijkste :+

Landscape en vertikale rails.... die ramen zitten er nog niet in? Ik zou kijken voor portrait een legplan en wat doen met de pijpjes.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Harmvdw
  • Nu online
Rol-Co schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 22:19:
Je begint ook met het makkelijkste :+

Landscape en vertikale rails.... die ramen zitten er nog niet in? Ik zou kijken voor portrait een legplan en wat doen met de pijpjes.
Ja de ramen zitten er al wel in, dus daar zit ik aan vast, en dan komt portrait niet gunstig uit. De pijpjes(rode rechthoeken) rechts boven blijven op hun plek de oranje rechthoeken zijn ventilatie pannen en daar kunnen de panelen overheen.

• Rol-Co

Rol-Co

Portrait komt niet top uit of je moet 3m20 boven het linker raam hebben.

In je schema zoals nu kan je bovenin ook 4 landscape tegen elkaar kwijt van 1m65 daaronder 3 stuks en 3 stuks, dan ga je netjes langs het linker raam aan de linkerkant en rechterkant en geen gleuf er tussen.
Heb je nog 1 paneel meer.

• Harmvdw
  • Nu online
Rol-Co schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 22:52:
Portrait komt niet top uit of je moet 3m20 boven het linker raam hebben.

In je schema zoals nu kan je bovenin ook 4 landscape tegen elkaar kwijt van 1m65 daaronder 3 stuks en 3 stuks, dan ga je netjes langs het linker raam aan de linkerkant en rechterkant en geen gleuf er tussen.
Heb je nog 1 paneel meer.
Ik heb mijn legplan iets aan gepast naar de maximale hoeveelheid panelen, echter wordt dat wel een beetje "druk" en dan heb ik wel erg veel overproductie. Ik denk dat 16 panelen het rustigst oog. Wel goed punt om ze strak langs beide kanten van het raam te leggen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Heb je al die pijpjes nodig? Kan je combineren?

Wise enough to play the fool

• Harmvdw
  • Nu online
Het is maar 1 pijpje het andere pijpje hebben we weg gehaald, het jammere is alleen dat het laagste pijpje er nog zit. En deze moet ook blijven zitten. Ik heb wel gekeken of hij niet naar de voorkant kan maar dan zit ik weer met dat ik op zolder alles moet aanpassen en alles is afgetimmerd op zolder dus dat wordt erg veel werk.

• Harmvdw
  • Nu online
Zo ik ben weer iets verder met mijn plan.

Momenteel is dit mijn legplan.

Ik heb om 17:30 al/pas last van wat schaduw. Alleen valt het anders dan dat ik dacht op mijn dak. Ik heb mijn idee om mijn stringen aan te leggen even veranderd.

Iemand nog advies of tips? Anders ga ik eerweeks bestellen en monteren.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Harmvdw schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 08:38:
Het is maar 1 pijpje het andere pijpje hebben we weg gehaald, het jammere is alleen dat het laagste pijpje er nog zit. En deze moet ook blijven zitten. Ik heb wel gekeken of hij niet naar de voorkant kan maar dan zit ik weer met dat ik op zolder alles moet aanpassen en alles is afgetimmerd op zolder dus dat wordt erg veel werk.
Dat is inderdaad werk, maar daar krijg je wel wat voor terug: meer opbrengst en een strakker dak. Hier ook eerst het dak geoptimaliseerd voordat de PV erop kwam. Maar die afweging moet je voor jezelf maken natuurlijk :)

• Harmvdw
  • Nu online
teacher schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 11:01:
[...]

Dat is inderdaad werk, maar daar krijg je wel wat voor terug: meer opbrengst en een strakker dak. Hier ook eerst het dak geoptimaliseerd voordat de PV erop kwam. Maar die afweging moet je voor jezelf maken natuurlijk :)
Je hebt gelijk dat het wat meer werk is, en in principe kan het ook wel. Echter kom ik dan op 18 panelen uit. En als ik het even grof bereken met 16 panelen: 16X300WpX0.85(van internet af)= 4080kWh en dat terwijl mijn huidige gebruik nog geen 3000kWh is. Ik heb dus al een 30% te veel, mocht het blijken dat ik in de loop van de tijd toch nog extra panelen nodig heb kan ik er altijd nog 2 bij leggen. Ik ga wel een omvormer kiezen die het aan kan. Maar met 18 panelen zit ik op 50% meer dan dat ik nu gebruik. Dit lijkt me op het moment wat enthousiast.

Maar ik zal van de week eens een boodschappenljistje maken.

Bedankt voor de tips tot nu toe.

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:20

BlueTooth76

Let the sun shine!

Harmvdw schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 16:00:
[...]

Je hebt gelijk dat het wat meer werk is, en in principe kan het ook wel. Echter kom ik dan op 18 panelen uit. En als ik het even grof bereken met 16 panelen: 16X300WpX0.85(van internet af)= 4080kWh en dat terwijl mijn huidige gebruik nog geen 3000kWh is. Ik heb dus al een 30% te veel, mocht het blijken dat ik in de loop van de tijd toch nog extra panelen nodig heb kan ik er altijd nog 2 bij leggen. Ik ga wel een omvormer kiezen die het aan kan. Maar met 18 panelen zit ik op 50% meer dan dat ik nu gebruik. Dit lijkt me op het moment wat enthousiast.

Maar ik zal van de week eens een boodschappenljistje maken.

Bedankt voor de tips tot nu toe.
Waarom zou je niet meer willen opwekken dan dat je verbruikt?

Over 2 tot 3 jaar kan je (als Wiebes z'n zin krijgt) niet meer salderen.

Op dit moment is het nog praktisch om op te wekken wat je verbruikt omdat je dat 1 op 1 tegen elkaar kan wegstrepen.

Als salderen wordt afgeschaft neem je stroom af tegen het dan geldende tarief (~0,22) en krijg je een "terugleversubsidie" voor iedere teruggeleverde kWh.

Ik zou dus liever 2x meer leggen dan wat ik gebruik.

Daarnaast is het rendement op een spaarrekening nagenoeg 0,25% en betaal je mss ook nog VRH. Zonnepanelen leveren altijd nog zo'n 6 tot 12% per jaar op en tellen (uiteraard) niet voor je vermogen... dus als je het geld niet mist zou ik zeggen: leg vol dat dak!

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik zou als ik jou was ook mn dak volleggen. Nu kan het, gewoon doen. En nu verbruik je 3000kwh per jaar, maar is dat over 5 of 10 jaar ook nog zo?

Enneh... ik zou tekenen voor 0,25% rente. Het is 0,03 op dit moment.....

• Harmvdw
  • Nu online
teacher schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 20:17:
Ik zou als ik jou was ook mn dak volleggen. Nu kan het, gewoon doen. En nu verbruik je 3000kwh per jaar, maar is dat over 5 of 10 jaar ook nog zo?

BlueTooth76 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 17:19:
[...]

Waarom zou je niet meer willen opwekken dan dat je verbruikt?

Over 2 tot 3 jaar kan je (als Wiebes z'n zin krijgt) niet meer salderen.

Op dit moment is het nog praktisch om op te wekken wat je verbruikt omdat je dat 1 op 1 tegen elkaar kan wegstrepen.

Als salderen wordt afgeschaft neem je stroom af tegen het dan geldende tarief (~0,22) en krijg je een "terugleversubsidie" voor iedere teruggeleverde kWh.

Ik zou dus liever 2x meer leggen dan wat ik gebruik.

Daarnaast is het rendement op een spaarrekening nagenoeg 0,25% en betaal je mss ook nog VRH. Zonnepanelen leveren altijd nog zo'n 6 tot 12% per jaar op en tellen (uiteraard) niet voor je vermogen... dus als je het geld niet mist zou ik zeggen: leg vol dat dak!
Zo heb ik er inderdaad qua saldering maatregelen nog niet over na gedacht. Ik ga nog even overleggen van de week met mijn vriendin. Ik hou jullie op de hoogte.
Bedankt voor de tips :)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:28
Harmvdw schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 22:30:
[...]

[...]

Zo heb ik er inderdaad qua saldering maatregelen nog niet over na gedacht. Ik ga nog even overleggen van de week met mijn vriendin. Ik hou jullie op de hoogte.
Bedankt voor de tips :)
als je echt goed gaat kijken, dan zul je zien dat +/-270Wp poly (word niet altijd mooi gevonden) het goedkoopst is.
maar een bevestiging klem houd net zo duur een 270Wp als een 320Wp vast.
dus een duurder paneel hoeft niet veel duurder te zijn op het totale project.
(rond de 300Wp zit het optimum soms wegens mooier soms wegens kosten.)

hang je 2x9x300Wp op, dan hoef je helemaal geen 3fase 5,5kW omvormer te gebruiken.
je kunt dit ook aan een 2,5kW (met 2x mpp) hangen, en dan nog scoor je meer als 3000kWh. >:)
ja je topt dan flink af maar dat is niet altijd erg.
(1x18x300Wp op een 3fase omvormer mag ook, is vaak wel duurder.)

persoonlijk:
ik raad een +/-3,6kW 1 fase omvormer aan, die kan nog op een 16A groep op 1 fase.
1 fase is geen probleem op een 3fase aansluiting.
kosten technische ongeveer je sweet spot.
en je gaat nog steeds ruim over de 4000kWh per jaar.
scoor een elektra kachel voor een paar 10tjes om af te fakkelen, en later scoor je een warmtepomp.
met een warmtepomp gaan je kWh's 3 tot 4 x zo effectief mee.
dan gooi je op een andere fase nog een keer het schuurtje vol.
en dan heb je helemaal geen energie rekening meer.
(sterker nog als je 0kWh en 0m3 gebruikt, dan is je energie rekening zelfs in de min. >:) )

je zult er geen spijt van krijgen als je een beetje groots denkt.
de kosten gaan helaas wel voor de baten. ;)

ik zelf heb nu 6430Wp op een 4kVA omvormer. (op 16A groep).
heb nu al 5000kWh, maar nog 2 maanden te gaan van dit jaar. ;)
(warmtepomp doet de gas rekening laten verdwijnen anders krijg ik de stroom niet op.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:35

Wuursj

want worst is al bezet

teacher in "Ik wil toch ook wel zonnepanelen"
Dan teken even, keus genoeg:

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Harmvdw
  • Nu online
Dat heb ik al gedaan idd maar dat levert nagenoeg niks op.
migjes schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 10:54:
[...]

als je echt goed gaat kijken, dan zul je zien dat +/-270Wp poly (word niet altijd mooi gevonden) het goedkoopst is.
maar een bevestiging klem houd net zo duur een 270Wp als een 320Wp vast.
dus een duurder paneel hoeft niet veel duurder te zijn op het totale project.
(rond de 300Wp zit het optimum soms wegens mooier soms wegens kosten.)

hang je 2x9x300Wp op, dan hoef je helemaal geen 3fase 5,5kW omvormer te gebruiken.
je kunt dit ook aan een 2,5kW (met 2x mpp) hangen, en dan nog scoor je meer als 3000kWh. >:)
ja je topt dan flink af maar dat is niet altijd erg.
(1x18x300Wp op een 3fase omvormer mag ook, is vaak wel duurder.)

persoonlijk:
ik raad een +/-3,6kW 1 fase omvormer aan, die kan nog op een 16A groep op 1 fase.
1 fase is geen probleem op een 3fase aansluiting.
kosten technische ongeveer je sweet spot.
en je gaat nog steeds ruim over de 4000kWh per jaar.
scoor een elektra kachel voor een paar 10tjes om af te fakkelen, en later scoor je een warmtepomp.
met een warmtepomp gaan je kWh's 3 tot 4 x zo effectief mee.
dan gooi je op een andere fase nog een keer het schuurtje vol.
en dan heb je helemaal geen energie rekening meer.
(sterker nog als je 0kWh en 0m3 gebruikt, dan is je energie rekening zelfs in de min. >:) )

je zult er geen spijt van krijgen als je een beetje groots denkt.
de kosten gaan helaas wel voor de baten. ;)

ik zelf heb nu 6430Wp op een 4kVA omvormer. (op 16A groep).
heb nu al 5000kWh, maar nog 2 maanden te gaan van dit jaar. ;)
(warmtepomp doet de gas rekening laten verdwijnen anders krijg ik de stroom niet op.)
Oke, even overleg gehad. Ik dacht eerst dat mijn vriendin zwarte panelen wilde, maar het maakt haar niks uit.
Nu heb ik even zitten denken. En jullie hebben me weten te overtuigen, nu moet ik mijn vriendin nog even overtuigen van de 18 i.p.v. 16 panelen.
Als ik nu dit lijstje aan hou kom ik op een jaar productie van ruim 4000kWh en dat is voor de toekomst nog wel even genoeg.
Dan kan het op 1 groep (toch?)
Maak ik twee stringen van 9 panelen.
Een snelle berekening geeft, 18*275*.85=4207kWh en dat kan wel even uit.
Of zie ik nog weer dingen over het hoofd?

En zodra ik mijn schuurtje opnieuw gebouwd heb (jaar of 5) dan kan die ook nog vol en desnoods mijn bijkeuken ook nog.

• migjes
Harmvdw schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 21:42:
Oke, even overleg gehad. Ik dacht eerst dat mijn vriendin zwarte panelen wilde, maar het maakt haar niks uit.
Nu heb ik even zitten denken. En jullie hebben me weten te overtuigen, nu moet ik mijn vriendin nog even overtuigen van de 18 i.p.v. 16 panelen.
Als ik nu dit lijstje aan hou kom ik op een jaar productie van ruim 4000kWh en dat is voor de toekomst nog wel even genoeg.
Dan kan het op 1 groep (toch?)
Maak ik twee stringen van 9 panelen.
Een snelle berekening geeft, 18*275*.85=4207kWh en dat kan wel even uit.
Of zie ik nog weer dingen over het hoofd?

En zodra ik mijn schuurtje opnieuw gebouwd heb (jaar of 5) dan kan die ook nog vol en desnoods mijn bijkeuken ook nog.
oke nu in eens poly.
pas er wel mee op, dat ziet er erg goedkoop uit.
maar een bevestegings klem houd net zo goed een 320Wp vast als een 270Wp, maar prijs verdeelt wel beter over 320Wp als over 270Wp.
dus duurdere panelen, maakt niet eens zoveel duurdere totaal set.
(belangrijkste is kijken naar het aantal € per Wp wat het totaal kost.
duurdere panelen laat de €/Wp vaak wel iets stijgen, maar daar door heb je wel een betere set voor maar een paar centen extra.)

nu wil je in eens een 5kW 1 fase op een 3fase aansluiting hangen.
dat is wel veel en lukt niet zonder selectiviteit te breken. ;)
(van mij mag je gerust de selectiviteit breken, maar weet wel dat je het doet en wat je doet.
goed kijken dus of het wel kan en of er niet extra dingen moeten worden aangepast.)

2x9x300Wp dit geeft maar 5400Wp, en dit kun je ook aan een 4kVA omvormer hangen.
(4kVA = +/-17-18A en dit kan weer wel op een 16A groep. :*)
en breekt de selectiviteit niet. ;) )
je mag gerust 30% meer Wp op een omvormer hebben, je topt dan wel iets af, maar dat is eigenlijk niks.

(ik heb 5660Wp op een 3kW omvormer gehad, toen ik hem verving voor een 4kW had ik +/-200kWh meer per jaar, of te wel dat is niks op de 4000kWh die ik deed.
nu heb ik 6440Wp op een 4kW omvormer (nog steeds 16A groep) en dat topt wel iets af.
maar dat aftoppen komt grotendeels door dat ik nu ook panasonic panelen heb, die reageren wat pittiger. >:) )

mischien wil je de 5kW omvormer ook gebruiken voor het schuurtje/garage.
maar dan moet je wel oppassen, dit kan niet zomaar. ;)
je maakt dus nu keuzes en ik weet niet of dat technisch al onderbouwd is?

edit:
vergeet die 0,85, ik haal al 0,75 (en na de nieuwe uitbreiding + optimalisaties kom ik al boven de 0,8, maar nog geen vol jaar, dus nog niet duidelijk wat het precies gaat worden)
en dit doe ik met een nog veel slechter dak als jij. ;)

[Voor 4% gewijzigd door migjes op 18-10-2018 09:59]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Harmvdw
  • Nu online
migjes schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 09:21:
[...]

oke nu in eens poly.
pas er wel mee op, dat ziet er erg goedkoop uit.
Klopt, het maakt mij en mijn vriendin niet uit en we blijven hier nog wel 10 jaar of langer wonen, en dan verwacht ik wel dat de zonnepanelen weer aan vernieuwing toe zijn ivm veroudering e.d.
maar een bevestegings klem houd net zo goed een 320Wp vast als een 270Wp, maar prijs verdeelt wel beter over 320Wp als over 270Wp.
dus duurdere panelen, maakt niet eens zoveel duurdere totaal set.
(belangrijkste is kijken naar het aantal € per Wp wat het totaal kost.
duurdere panelen laat de €/Wp vaak wel iets stijgen, maar daar door heb je wel een betere set voor maar een paar centen extra.)
Klopt maar als ik kijk naar de €/Wp dan is deze in het geval met de poly ongeveer 63 cent en met de all black 300 Wp 78 cent. Ik heb de btw teruggave nog niet meegerekend. En Met de "goedkope" set is de terugverdientijd wel erg gunstig.
nu wil je in eens een 5kW 1 fase op een 3fase aansluiting hangen.
dat is wel veel en lukt niet zonder selectiviteit te breken. ;)
(van mij mag je gerust de selectiviteit breken, maar weet wel dat je het doet en wat je doet.
goed kijken dus of het wel kan en of er niet extra dingen moeten worden aangepast.)
Nou ben ik blij dat je dat zeg, want ik had de technische specs gelezen en dacht dit kan toch eigenlijk niet. Maar dat klopt dus. En nee ik wil de selectiviteit niet verbreken.
Dus moet ik een toch een 3-fase omvormer. (shit daar gaat mijn berekening van hierboven)
2x9x300Wp dit geeft maar 5400Wp, en dit kun je ook aan een 4kVA omvormer hangen.
(4kVA = +/-17-18A en dit kan weer wel op een 16A groep. :*)
en breekt de selectiviteit niet. ;) )
je mag gerust 30% meer Wp op een omvormer hebben, je topt dan wel iets af, maar dat is eigenlijk niks.

(ik heb 5660Wp op een 3kW omvormer gehand, toen ik hem verving voor een 4kW had ik +/-200kWh meer per jaar, of te wel dat is niks.
nu heb ik 6440Wp op een 4kW omvormer (nog steeds 16A groep) en dat topt wel iets af.
maar dat aftoppen komt groten deels door dat ik nu ook panasonic panelen heb, die reageren wat pittiger. >:) )
Aftoppen vindt ik zonde als het niet nodig is.
mischien wil je de 5kW omvormer ook gebruiken voor het schuurtje/garage.
maar dan moet je wel oppassen, dit kan niet zomaar. ;)
je maakt dus nu keuzes en ik weet niet of dat technisch al onderbouwd is?
Nee als er ooit iets op het schuurtje komt dan komt dit op een los systeem.
Ik maak inderdaad semi-technische onderbouwde keuzes. :P
Daarom ben ik super blij met je tips.
Ik ga nog even puzzelen wat gunstig is.

• migjes
Harmvdw schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:35:
Klopt, het maakt mij en mijn vriendin niet uit en we blijven hier nog wel 10 jaar of langer wonen, en dan verwacht ik wel dat de zonnepanelen weer aan vernieuwing toe zijn ivm veroudering e.d.
na 20 jaar doen ze het nog zoals je ze gekocht hebt.
(degradatie is alleen op de garantie, niet op wat een paneel levert.)
de kans dat de vliegtuig/auto/fiets op je dak neer stort is groter als dat ze minder opleveren. ;)
(allerlei uitzonderingen daar gelaten doet een goed paneel 20+ jaren mee gaan.
laat het dan een goed paneel zijn zodat je er 20 jaar lol van hebt en niet 20 jaar elke keer net te weinig kWh.)
Klopt maar als ik kijk naar de €/Wp dan is deze in het geval met de poly ongeveer 63 cent en met de all black 300 Wp 78 cent. Ik heb de btw teruggave nog niet meegerekend. En Met de "goedkope" set is de terugverdientijd wel erg gunstig.
laten we wel wezen, verschil is dan 15 cent.
als je alles goed doet dan krijg jij gewoon 1kWh per Wp per jaar er uit.
dus we hebben het over 3/4 jaar extra TVT, vloek en een zucht voor bij. ;)

(je neemt wel een extreem voorbeeld, neem gewoon een wit/zilver paneel.
die doen het beter als all-black (worden minder warm) en dan hebben we het over minder dan een 1/3 jaar verschil ;) )
Nou ben ik blij dat je dat zeg, want ik had de technische specs gelezen en dacht dit kan toch eigenlijk niet. Maar dat klopt dus. En nee ik wil de selectiviteit niet verbreken.
Dus moet ik een toch een 3-fase omvormer. (shit daar gaat mijn berekening van hierboven)
van mij mag je gerust de selectiviteit breken.
(het is leveren en niet afnemen, dus het kan wel, maar check dan wel of alles wel kan.
komen gewoon meer regels bij kijken. ;) )
Aftoppen vindt ik zonde als het niet nodig is.
aftoppen is zeker zonden.
maar te veel geld uit geven aan dingen die toch zo weinig opleveren dat is nog meer zonden.
vooral mensen die nog nooit een PV hebben gehad, die denken vaak zo.
maar in werkelijkheid levert PV maar op zo weinig uren per jaar zijn top vermogen.
dat het niet altijd zomaar interessant is om die top ook echt af te vangen.
(ik zie je liever 2x9x300Wp=5400Wp mono op een 4kW omvormer hangen.
als 2x9x270Wp=4950Wp poly op een 5kW omvormer.
verschil zal minimaal zijn (denk zelfs dat mono wint))

kijk ook eens in de specificaties van het paneel.
daar staat een STC waarde (WP) en een NOCT waarde. ;)
Nee als er ooit iets op het schuurtje komt dan komt dit op een los systeem.
Ik maak inderdaad semi-technische onderbouwde keuzes. :P
Daarom ben ik super blij met je tips.
Ik ga nog even puzzelen wat gunstig is.
oke.

• Harmvdw
  • Nu online
migjes schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 17:35:
[...]

na 20 jaar doen ze het nog zoals je ze gekocht hebt.
(degradatie is alleen op de garantie, niet op wat een paneel levert.)
de kans dat de vliegtuig/auto/fiets op je dak neer stort is groter als dat ze minder opleveren. ;)
(allerlei uitzonderingen daar gelaten doet een goed paneel 20+ jaren mee gaan.
laat het dan een goed paneel zijn zodat je er 20 jaar lol van hebt en niet 20 jaar elke keer net te weinig kWh.)

[...]
Dat is ook wel weer zo,
laten we wel wezen, verschil is dan 15 cent.
als je alles goed doet dan krijg jij gewoon 1kWh per Wp per jaar er uit.
dus we hebben het over 3/4 jaar extra TVT, vloek en een zucht voor bij. ;)

(je neemt wel een extreem voorbeeld, neem gewoon een wit/zilver paneel.
die doen het beter als all-black (worden minder warm) en dan hebben we het over minder dan een 1/3 jaar verschil ;) )

[...]
Oke daar heb je ook gelijk in de tijd vliegt en een jaar extra maakt ook niet uit.
van mij mag je gerust de selectiviteit breken.
(het is leveren en niet afnemen, dus het kan wel, maar check dan wel of alles wel kan.
komen gewoon meer regels bij kijken. ;) )

[...]
Nee ik doe het wel makkelijk en netjes, ga gewoon voor de 3-fase
aftoppen is zeker zonden.
maar te veel geld uit geven aan dingen die toch zo weinig opleveren dat is nog meer zonden.
vooral mensen die nog nooit een PV hebben gehad, die denken vaak zo.
maar in werkelijkheid levert PV maar op zo weinig uren per jaar zijn top vermogen.
dat het niet altijd zomaar interessant is om die top ook echt af te vangen.
(ik zie je liever 2x9x300Wp=5400Wp mono op een 4kW omvormer hangen.
als 2x9x270Wp=4950Wp poly op een 5kW omvormer.
verschil zal minimaal zijn (denk zelfs dat mono wint))

kijk ook eens in de specificaties van het paneel.
daar staat een STC waarde (WP) en een NOCT waarde. ;)
Oke het STC en NOCT verschil snap ik wel maar snap nog niet hoe ik dit moet gebruiken bij het selecteren van mijn panelen.

En dit lijstje heeft dan toch alles? 300Wp, geen poly, niet aftoppen en selectief correct?

Bedankt voor het meedenken.

• Rol-Co

Rol-Co

Of 2x 9 op ieder een eigen omvormer en groep, heb je 3 fase kan je ze op de meest gebruikte fase zetten om maximaal eigen opwek te gebruiken.
2 2500WAC omvormertjes zijn ook niet heel veel duurder als een 3 fase versie en nog wat voordeel dat je ze appart kan loggen, bij uitval gaat er altijd 1 door enz enz.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Een Omniksol-6k-TL2 doet maar 4000 W per ingang
Dan moet je gebruik maken van y-connectoren om alle 18 in 1 string over beide ingangen te zetten
https://static.webshopapp...l-5k-6k-8k-10k-tl2-en.pdf
18 x 32 Vmpp is een beter rendement dan 9x 32 Vmpp

Of je neemt Panasonic hit 325 Wp met 59 Vmpp. >:)
https://tweakers.net/ext/f/vs3pP8P7cY7WMPFaQbtfEIre/full.jpg
Dan kan je wel 2 strings van 9 maken.

Of de Longi 300 Wp met een 6k SMA
https://www.mg-solar-shop...richter-SMA-STP6.0-3AV-40
Dan hou je nog 1 ingang over. (voor noord)

[Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-10-2018 13:20]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Harmvdw
  • Nu online
Rol-Co schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 12:37:
Of 2x 9 op ieder een eigen omvormer en groep, heb je 3 fase kan je ze op de meest gebruikte fase zetten om maximaal eigen opwek te gebruiken.
2 2500WAC omvormertjes zijn ook niet heel veel duurder als een 3 fase versie en nog wat voordeel dat je ze appart kan loggen, bij uitval gaat er altijd 1 door enz enz.
Dat is inderdaad ook nog een idee om te overdenken. Echter dan hangen er weer twee omvormers op zolder.
AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 13:16:
Een Omniksol-6k-TL2 doet maar 4000 W per ingang
Dan moet je gebruik maken van y-connectoren om alle 18 in 1 string over beide ingangen te zetten
https://static.webshopapp...l-5k-6k-8k-10k-tl2-en.pdf
18 x 32 Vmpp is een beter rendement dan 9x 32 Vmpp
Ja maar dat wordt minder efficiënt door schaduw over de onderste helft vanaf 17:30
Of je neemt Panasonic hit 325 Wp met 59 Vmpp. >:)
https://tweakers.net/ext/f/vs3pP8P7cY7WMPFaQbtfEIre/full.jpg
Dan kan je wel 2 strings van 9 maken.
Ja maar dan ga ik ruim over mijn budget geen.
Of de Longi 300 Wp met een 6k SMA
https://www.mg-solar-shop...richter-SMA-STP6.0-3AV-40
Dan hou je nog 1 ingang over. (voor noord)
Dat is idd ook een optie alleen ben ik niet van plan om noord ook vol te leggen komende jaren. En dan is ie wel weer prijzig.

Bedankt voor de tips allen. Als ik weer wat meer bedacht heb meld ik het weer.

• migjes
@Harmvdw
ik kan niet zeggen dat ik het idee van 2x 1 fase omvormer zo slecht vind, dan heb je nog 1 fase over voor het tuin huisje. ;)
maar er zijn zoveel oplossingen, dat je de leukste moet zien te vinden.

je hebt wel een beetje mazzel.
we gaan nu naar de winter maanden, en winter maanden de opbrengst is echt ruk.
zie mijn opbrengsten:
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/kwhkwp.jpg
de hele maanden december + januari kan ik doen in 1 week van juni of juli. >:)
dus je kunt rustig rond kijken en hoeft geen haast te maken. ;)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee