Zo even een eigen topic geopend, omdat ik al eens vragen had gesteld in het grote PV topic maar daar gaan de ontwikkelingen zo snel dat ik het niet bij kan houden. Wel al goeie tips gehad.
Het plan is dat ik zelf de panelen ga plaatsen en aansluiten. Ik ben niet onhandig en mijn vader is erg handig. Dus dat mag op zich geen problemen opleveren. Maar we zijn nog niet heel bekend met zonnepanelen. Het principe snap ik wel en is ook wel duidelijk maar als ik echt zover ben om onderdelen te bestellen loop ik toch tegen mijn onzekerheid aan.
De huidige situatie:
Huis op het zuiden met pas vanaf 5 a 6 uur schaduw van het huis van de buurman.
Verbruik per jaar is rond de 3000 kWh maar dit kan in de toekomst nog wel meer worden door opgroeiende kinderen en energie slurpende hobby's (lasapparaat en keramiekoven).
Ik heb het dak met de maten even getekend en ook de panelen er alvast in getekend (zoals ik denk dat het handig is).
Zelf zit ik dus te denken aan 16 panelen van rond de 300Wp (ik hoef geen high-end systeem). En ook financieel moet ik het kunnen verkopen thuis
Een 1-fase of 3-fase omvormer maakt me eigenlijk niet uit, ik moet de kabel toch nog naar zolder trekken, en ik heb ook 3-fase voor in mijn garage dus dat is om het even.
Dak
Mijn stappenplan: (ja lekker gekopieerd uit een ander topic)
1. Legplan maken.
2. spullen bestellen.
3. Dakhaken monteren
4. Rails bevestigen
5. Panelen bevestigen. Eerst nadenken over de te maken string.
6. MC4 stekkers bevestigen aan de losse solarkabel (4mm2) voor aansluiting aan de 2 panelen die de string sluitend maken
7. Solarkabel door het dakbeschot naar binnen steken en gat dichtmaken
8. MC4 stekkers bevestigen aan de solarkabel voor aansluiting in de omvormer
9. Omvormer ophangen +/- 1 meter afstand van de plek waar de kabels door het dakbeschot naar binnen gaan op zolder.
10. Elektra richting meterkast aansluiten op de omvormer en in de meterkast
11. Omvormer inschakelen
13. Monitoring?
Het enige wat ik niet helemaal snap/weet
a. zit er erg veel verschil in de kwaliteit van de zonnepanelen? ik heb momenteel deze op het oog.
b. wat is het verschil in omvormers. Ik dacht zelf aan deze of deze maar ik weet niet welke het meest effectief is met deze hoeveelheid panelen.
c. Moet ik de panelen verbinden tot 1 string of kan ik er ook 2 van maken? Als ik het goed heb komt 1 string van 8 stuks op 306V uit en dat moet genoeg zijn om de omvormer te starten toch? En er kunnen twee stringen aan gekoppeld worden.
Graag hoor ik tips en of ik nog dingen over het hoofd zie(waarschijnlijk wel)
Alvast bedankt voor het mee denken.
Het plan is dat ik zelf de panelen ga plaatsen en aansluiten. Ik ben niet onhandig en mijn vader is erg handig. Dus dat mag op zich geen problemen opleveren. Maar we zijn nog niet heel bekend met zonnepanelen. Het principe snap ik wel en is ook wel duidelijk maar als ik echt zover ben om onderdelen te bestellen loop ik toch tegen mijn onzekerheid aan.
De huidige situatie:
Huis op het zuiden met pas vanaf 5 a 6 uur schaduw van het huis van de buurman.
Verbruik per jaar is rond de 3000 kWh maar dit kan in de toekomst nog wel meer worden door opgroeiende kinderen en energie slurpende hobby's (lasapparaat en keramiekoven).
Ik heb het dak met de maten even getekend en ook de panelen er alvast in getekend (zoals ik denk dat het handig is).
Zelf zit ik dus te denken aan 16 panelen van rond de 300Wp (ik hoef geen high-end systeem). En ook financieel moet ik het kunnen verkopen thuis

Een 1-fase of 3-fase omvormer maakt me eigenlijk niet uit, ik moet de kabel toch nog naar zolder trekken, en ik heb ook 3-fase voor in mijn garage dus dat is om het even.
Dak
Mijn stappenplan: (ja lekker gekopieerd uit een ander topic)
1. Legplan maken.
2. spullen bestellen.
3. Dakhaken monteren
4. Rails bevestigen
5. Panelen bevestigen. Eerst nadenken over de te maken string.
6. MC4 stekkers bevestigen aan de losse solarkabel (4mm2) voor aansluiting aan de 2 panelen die de string sluitend maken
7. Solarkabel door het dakbeschot naar binnen steken en gat dichtmaken
8. MC4 stekkers bevestigen aan de solarkabel voor aansluiting in de omvormer
9. Omvormer ophangen +/- 1 meter afstand van de plek waar de kabels door het dakbeschot naar binnen gaan op zolder.
10. Elektra richting meterkast aansluiten op de omvormer en in de meterkast
11. Omvormer inschakelen
13. Monitoring?
Het enige wat ik niet helemaal snap/weet
a. zit er erg veel verschil in de kwaliteit van de zonnepanelen? ik heb momenteel deze op het oog.
b. wat is het verschil in omvormers. Ik dacht zelf aan deze of deze maar ik weet niet welke het meest effectief is met deze hoeveelheid panelen.
c. Moet ik de panelen verbinden tot 1 string of kan ik er ook 2 van maken? Als ik het goed heb komt 1 string van 8 stuks op 306V uit en dat moet genoeg zijn om de omvormer te starten toch? En er kunnen twee stringen aan gekoppeld worden.
Graag hoor ik tips en of ik nog dingen over het hoofd zie(waarschijnlijk wel)
Alvast bedankt voor het mee denken.