Vraag

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 20:07
Ik zoek een?
Ik overweeg mijn Logitech Z-2300 2.1 speakerset na jaren dienst te vervangen.
Ik herinner me nog van reviews destijds dat iedereen best lovend was over deze PC speakerset, en ik kan dat beamen.
Maar ondertussen heb ik toch iets meer technische achtergrond op vlak van audio, en betwijfel ik of deze set muziek echt wel goed weergeeft. Bass zal niet direct een probleem zijn (al kan het altijd wel lager), maar de satellieten doen me technish gezien twijfelen. Meer dan een midrange speaker met een bass-port zijn die niet. Eigenlijk hebben die niet eens een tweeter...

Wat is je budget?
Speakers kosten geld, dat besef ik. Maar meer dan een paar honderd euro heb ik er nu ook niet direct voor over. Dus de audiofiele toer moet het niet uitgaan.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
webcontent, video en wat digitale muziek (ook FLAC).
Het volume gaat doorgaans niet spectaculair hoog, dus die 200W RMS zoals m'n Z-2300 is al zeker overkill.

Vereisten:
Laag moet nog voldoende weergegeven kunnen worden, maar ook niet té boomy. Neutraal is goed.
De satellieten mogen niet al te groot zijn. Het mag iets groter dan die van de Z-2300, maar zeker geen joekels van bookshelfs op de bureau. Met 2 monitoren op de bureau heb ik daar eigenlijk niet direct de plaats meer voor. Liever wat kleinere speakers die dan het laag overlaten aan een sub.
Graag kan ik nog makkelijk bij de volumeknop, een draaiknop vooraan. Bij sommige setjes zit die aan de zijkant of achterop.
Liefst geen te flashy kleur, gezien nu al m'n IT spul in de kamer een combi zwart/grijs is.
Niet echt vereist, maar een headphone jack (3,5mm/6,3mm) is een plus.

Wat heb je zelf al gevonden?
Edifier lijkt tegenwoordig goeie speakersets te hebben. Toch van wat ik als aanbevelingen of reviews vind.
Bij HWI hebben ze het nogal voor de Edifier R1280T studiomonitoren, maar die lijken me wat te beperkt qua bassweergave. Misschien zijn de S530D of S730D dan beter geschikt. Of de S350DB of S880DB?

Welke vragen heb je hier nog over?
Maar wat als ik het wat meer custom zou aanpakken. vb de digitale out naar DAC (Audioengine D1?) en losse speakers. Of actieve speakers met interne DAC als de Steljes Audio NS3, en er nog een 8" sub bij kiezen.
Het zal ongetwijfeld de prijs dik gaan opdrijven, maar zolang het nog binnen de perken blijft, sta ik ervoor best wel voor open.

Alle reacties

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:33
Ik heb nooit met een externe DAC gewerkt, maar baseer me op de adviezen die hier al jaar en dag gegeven worden. Een externe DAC voegt niets tot nauwelijks toe aan het geheel. De theorie is dat de elektronica in een pc het signaal van de interne geluidskaart (die ook een Digital to Analog Converter heeft) zou verstoren. De praktijk is dat dat praktisch nooit voor komt. Steek dat geld liever in speakers.

Dat gezegd hebbende is er nog steeds een beetje een kloof tussen wat ik noem pc-speakers en actieve speakers. Met pc-speakers bedoel ik de 2.1 setjes van max €200,- waarbij minuscule satellietjes gecombineerd worden met een actieve midrange/woofer (geadverteerd als subwoofer). Met actieve speakers bedoel ik de 2.0 sets vanaf zeg €300,- welke bestaan uit middelgrote tot vrij grote speakers, vaak met bass-poort.

Met edifier is die kloof wat kleiner geworden, maar volgens mij nog steeds aanwezig. Het probleem is dat een goede laagweergave niet zo eenvoudig is te bewerkstelligen. Een relatief klein formaat, maar toch goede prestaties, betekent dat de bouwkwaliteit en interne design uitmuntend moet zijn, dat loopt in de papieren. Goedkoper wordt het wanneer het formaat groter mag zijn, maar de prijs zal altijd zwaar wegen bij goede prestaties.

Met "losse speakers" bedoel je waarschijnlijk passieve speakers (de tegenhanger van actieve speakers). Deze hebben een losse versterker nodig (bij actieve zit die ingebouwd). Een DAC is geen versterker, maar slechts een chipje wat digitale 1tjes en 0en omzet in plus en min stroompjes.

Misschien is de markt veranderd, maar een paar jaar terug was er maar weinig kwaliteit te vinden in de pc-speaker markt. Toen mocht je echt wel wat dieper in de buidel tasten. Zelf ben ik voor de Ruark Audio MR1 gegaan (toen €400,-).

Alternatief is een kleine digitale versterker zoals de smsl sa-36a pro en daarbij een setje passieve speakers naar keuze, evt tweedehands.

[Voor 10% gewijzigd door LA-384 op 05-10-2018 08:03]

• freeco
Je vertelt weinig dat ik al niet wist, LA-384 :)
Een DAC is inderdaad geen versterker, klopt. Daar ging ik misschien effe wat de mist in met m'n redenering. Ik zag die als tussenstapje voor het geval de speakers geen volumeknop vooraan hadden en headphone out.
Passieve speakers, zoals de doorsnee bookshelfs, ga ik wellicht niet voor gaan. Dan heb ik nog een losse stereo amp voor nodig, die ik dan ook weer moeilijk kwijtraak op m'n bureau.

Die set van Ruark was ik ook al tegengekomen op WhatHifi. Het kleur sprak me niet zo aan (I know, 't is maar cosmetics, maar ok).

Edit:
ik ben ook nog enigszins gecharmeerd door de Audioengine HD3. Voldoet aan de meeste van mijn requirements, al zijn we met €340 aan de dure kant. Rekening houdend dat ik er toch nog een sub zou willen aan toevoegen. Dan zal het toch al snel tegen de €700 aanlopen. En dat zit toch al wel ruim boven wat ik er had willen aan spenderen.

Edit 2:
heb net de Audioengine A5+ besteld op Amazon.
Die zijn wat groter dan me eigenlijk lief is, maar ik denk dat het nog wel moet lukken op de bureau.
Qua looks zijn ze misschien wat gedateerd, en ze missen ook een headphone jack en bluetooth. Maar ik verwacht dat de geluidskwaliteit er wel is, en dat primeert.
Waarschijnlijk ga ik er nog een losse sub aan toevoegen, maar eerst even zonder proberen.

[Voor 45% gewijzigd door freeco op 10-10-2018 21:24. Reden: Audioengine]

• Bertpavillion
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20-08-2020
Heb je al eens gekeken naar CANTON speakers. Uitstekende kwaliteit. Geen simpele 1 draads verbinding als Logitech satelliet maar een spoel naar formaat en scheidingsfilters ingebouwd. Het is maar een idee. Ik zelf heb mijn LogitechZ2300 geupgrade met JVC satellieten. rms 20 WATT bij 4 ohm.
Een hele verbetering. Heb nog een bose 123 set op de kop getikt met uitstekend geluid. Ik kan hier wel even mee door. nu ij nog.

• freeco
gisteravond de Audioengine A5+ stereoset bested, Bert. Zie edit 2 ;)

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

freeco schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:19:
gisteravond de Audioengine A5+ stereoset bested, Bert. Zie edit 2 ;)
Ga je geen spijt van hebben! Staan hier ook, er zit een audio uit op, dus je kan een koptelefoon aansluiten. De twee inputs schakelen automatisch dus je kan aan 1 van de inputs een bluetooth ontvanger aansluiten.
Bas zit meer dan vdoende in de speakers, beetje omhoog richten voor de beste kwaliteit

• Isaja
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 31-05 11:49
Leuk topic @freeco, ga ik ff kapen als je dat goed vind ;-)

Allereerst, hoe bevallen de A5+ ?

Mijn pa heeft me dezelfde vraag gesteld onlangs; heeft nu een setje JBL plastic pc-boxjes achter de pc, dus alles is een upgrade..

Heb hem al een mooie chinese dac (Kguss, topding voor 20$) + Philips fidelio M2 aangepraat, en daar is ie (terecht) heel blij mee. Luistert vooral filmmuziek/klasiek/jazz, dus goede 2.0 set is ruim voldoende (komen links en rechts vd schermen te staan)

Lees veel reviews hier, maar zitten veel gedateerde sets bij, en natuurlijk is ieder genre anders. Nu denk ik aan twee opties;

1. Kguss Dac + SMSL versterkertje a 50$ + losse monitoren - welke zijn een beetje goed voor dit genre/ deze luisterafstand? 2ehands is ook een optie

2. Versterkte monitoren zoals de Audio-engines. Zijn helaas nog wel flink aan de prijs, dus is er iets 'more on a budget' dat toch positief kan verrassen?

Laten we zeggen max 150a 200 euro. Ben benieuwd waar jullie voor zouden gaan!

Ps over de DAC @LA-384 : niet helemaal eens. Hoeft niet spannend te zijn ( zie de Kguss, review van Aartjan) maar de DAC-chipjes in veel moederborden zijn gewoon ondermaats. Stuur de 1tjes en 0tjes via usb naar zo'n externe dac en luister dan eens naar het verschil - 9vd10 keer veel warmer, voller en dieper, minder blikkerig. Ali is your friend ;-)

• freeco
Over de A5's kan ik zelf nog niks zeggen. Ze zijn nog niet geleverd. Amazon laat wat op zich wachten...
Maar er zijn reviews genoeg die ze sterk aanbevelen.

Een DAC komt er op termijn misschien ook nog wel, maar voorlopig gaat het nog wel zonder.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee