Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Oude Bakfiets gebruiken als mobiel internet hotspot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Philip71
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 28-01 16:07
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje en ben opzoek naar leuke oplossingen. Ik wil graag een mobiele hotspot maken van mijn bakfiets. Maw. de bakfiets een eigen ssid geven en iets op de bakfiets laten inloggen bij het bevriende wifi-netwerken of open netwerken.

Leuk detail, mijn bakfiets is ouderwetse antieke en ongeveer 65 a 70 jaar oud en is inmiddels uitgerust twee LiFePO4 24v 30ah accu's, BLDC electromotor en twee 195 Wattpiek zonnepanelen als een soort afdak. Ik gebruik hem om mijn bijen te verzorgen, die staan her en der in de stad. En mensen spreken mij graag aan. Ik zou daarom graag altijd de beschikking hebben over wifi en internet. Later/ooit wil ik een multimedia scherm en goed geluid op mijn bakfiets maken.

Zelf zit ik te kijken naar wifi mogelijkheden. Ik wil graag dat mijn bakfiets-router steeds inlogt bij bevriende wifi-routers die ik zo onderweg tegenkom. Zeg maar waar mijn bijenkasten staan. Om daar ter plekke in te kunnen loggen op mijn bakfiets en internetverbinding te hebben. (daar waar ik een bevriende wifi router heb) Voor bijvoorbeeld een social media update of om met een passant even op internet te kunnen.

Nu lees ik dat een dure wifi pineapple van hak5 dat kan, maar is het bijvoorbeeld ook mogelijk met een Alfa wifi. Heb ik dan een pc erbij nodig? Of een raspberry pi, smartphone of tablet.

Feitelijk wil ik nu gewoon mijn eigen internet access-point bij mij hebben op de bakfiets en internetprovider zijn via 'bevriende' wifi routers of natuurlijk gratis wifi hotspots die ik kan benutten zo onderweg. Ik zit ook te denken aan een een draaibare yaki wifi antenne om veel meer reikwijdte te krijgen. Maar hoe knoop ik alles aan elkaar...

Reeds beschikbaar micro-laptop atom, la fonera 1.0 wifi, wifi stick TP link TL-WN722N, bijna onbeperkt elektriciteit/stroom 12 volt of ander voltage. Volgens mij kan ik ook hier een heel eind misschien mee komen. Iemand goede ideeën?

Alle reacties

• drie van acht
  • Registratie: december 2015
  • Niet online
Je hebt iets nodig dat scant naar bevriende APs en daarmee verbinding maakt. Dat betekent iets van een CPU en een mechanisme om die verbinding te maken. Maar je zou dit qua rekenkracht op, zeg, een willekeurig routertje met ingebouwde AP (voor jouw SSID) en een tweede radio, hetzij ingebouwd hetzij als usb stick, voor de uplink. Mischien iets met een high-gain antenne voor de uplink ook.

Dat zou je mischien al met een beetje scripting op een routertje met OpenWRT erop kunnen doen.

Als je niet je eigen SSID hoeft uit te zenden maar een bedrade connectie is al genoeg dan heb je aan een enkele radio (routertje in wifi-client mode) genoeg.

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 23:52
Heb je een foto van de bakfiets 8)

⛔Trackers of betalen...⛔

• Philip71
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 28-01 16:07
HKLM_ schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 19:36:
Heb je een foto van de bakfiets 8)

https://postimg.cc/2L1ND9rT
:)

[Voor 92% gewijzigd door Philip71 op 04-10-2018 20:26]

• shure-fan
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 03:17
Jaren geleden wou ik hetzelfde, maar heb er eigenlijk niet meer naar omgekeken...

Komt er op neer dat je een draadloze router nodig hebt die een linux script kan draaien met de naam “auto ap”

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Sorry maar is dit niet een beetje oop zoek gaan naar een oplossing voor een probleem wat geen probleem meer is. Je laptop is zelf prima in staat om steeds weer op zoek te gaan naar een bekend wifi netwerk, dus probleem 1 opgelost. Nu wil je deze weer verder delen als hotspot, dat kan wel, maar bedenk ook dat je zelf ook je eigen stoorzender bent. Dus of je op bakfiets tot een redelijk werkbaar optimum komt betwijfel ik.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Mila1994
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 23:15
Je zou iets als Connectify Hotspot kunnen draaien op de laptop, dan is die een hotspot. Enig nadeel dan is dat de laptop wakker moet blijven.

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 23:52
Waarvoor heb je precies wifi nodig tijdens dit project? Om hoeveel data gaat het? als het niet veel is zou je het met een 4G databundel kunnen oplossen.

⛔Trackers of betalen...⛔

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 01:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op plekken waar open WiFi beschikbaar is, heeft zoals gezegd een WiFi hotspot geen toegevoegde waarde, sterker nog, het zal de verbinding van clients vertragen en brengt flinke security vraagtekens met zich mee (waarom zou ik al m'n verkeer via een kastje van jou laten lopen als ik ook rechtstreeks met originele AP kan communiceren?). Het is geen toeval dat je bij zoeken hiernaar uitkomt bij verschillende "WiFi security investigation tools" uitkomt oftewel het soort spul dat die Russen in Den Haag in hun kofferbak hadden - enige zinnige reden om zo als man-in-the-middle te willen draaien is als je iets wilt doen met het verkeer wat dan over je kastje heen gaat :o

Komt bij: als je het prettig vindt om overal WiFi te hebben bij je werkzaamheden klinkt het verdacht alsof die dekking er nu niet altijd is - wat ik me prima kan voorstellen bij bijenkasten die doorgaans niet pal tegen bewoonde huizen aan staan. Is het niet een beter idee om te werken met een 4G-verbinding en op basis daarvan een WiFi-netwerk op te zetten? Je kunt kant-en-klaar (maar mogelijk tikje duur) een MiFi-achtige ding kopen, of je kunt zelf gaan hobbyen voor meer customization en betere integratie met je bakfiets (voeding via dynamo en mogelijk zonnepanelen bovenop enzo).

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True