Toon posts:

AOC 2460V en PF: (te) Groot verschil in output

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 02-03 12:32
Beste Tweakers,

Sinds enkele dagen ben ik de eigenaar van een G2460PF scherm.
Dit was voor mij een logische koop. Ik had al een tijd een G2460V scherm van AOC en was daar zeer tevreden over. Nu ik steeds meer FPS-games speel en ik al een tijdje uitkeek naar tweede scherm, was het grote broertje met 144Hz het gevolg.

Probleem is echter dat er na installatie op beide schermen ferme verschillen blijken te zitten.
De kleuren zijn erg flauw op de G2460PF en het scherm is aanzienlijk helderder (zelfs té helder) in vergelijking met de G2460V. Het verschil is best enorm.

Ik heb intussen volgende zaken geprobeerd om dit probleem op te lossen:

- Instellingen aanpassen op monitor zelf, gaande van helderheid tot contrast, gamma-instellingen, RGB-waarden...
- Aanpassen van zelfde instellingen in software van mijn videokaart (AMD radeon)
- Uittesten van nieuwe kleurenprofielen voor beide monitoren die ik online kon vinden
- Calibratie in Windows van beide schermen

Dit heeft echter geen zoden aan de dijk gebracht. Hoewel de schermen er uitwendig hetzelfde uitzien, blijft de output sterk verschillen waardoor ik zelfs overweeg het product te retourneren.

Heeft er hier iemand ervaring met dit soort situaties of deze schermen dit mij vooruit kan helpen? Ik zou dit alvast sterk appreciëren.

Bedankt!
Dreifarben

Aorus Elite X570 - Ryzen 7 5700X - 32 GB DDR4 @ 3200 MHz - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC

Alle reacties

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik heb dus precies die twee schermen naast elkaar staan en heb uren met dit probleem geworsteld. :P
Beide waren bij mij zeer slecht gekalibreerd uit de fabriek. Voor de G2460PF was het veel erger was dan de G2460V. De G2460PF brandde mijn ogen er gewoon uit. Voor de G2460PF heb ik via deze review een gekalibreerd profiel gevonden, geïmplementeerd en nog wat aangepast omdat AU Optronics panelen eigenlijk nooit niet identiek zijn, paneel voor paneel. Zie: https://pcmonitors.info/reviews/aoc-g2460pf/ Dit hielp enorm en de GP2460PF is nu redelijk goed gekalibreerd. Beter krijg ik het niet zonder een kalibratietool te kopen.

Voor de G2460V heb ik een dergelijk gekalibreerd profiel niet kunnen vinden, helaas want je merkt het wel. Uiteindelijk heb ik de G2460V in de buurt proberen te krijgen van de G2460PF. Qua instellingen heb ik:

G2460PF:
Contrast = 25
Brightness = 60
Gamma = Gamma3
Overdrive = Light
Game mode = off
Schadow Control = 50

Red = 50
Green = 50
Blue = 50

G2460V:
Contrast = 48
Brightness = 25
Gamma = Gamma3
Overdrive = medium
Game mode = off
Schadow Control = 50

Red = 86
Green = 89
Blue = 98

Ik geef de voorkeur aan wat minder felle kleurenweergave zodat mijn ogen er in de avond niet uitbranden. Gebruik de PC ook veel voor tekstverwerking waardoor ik het wel fijn vind. Het is zeker niet perfect en ik zie het verschil tussen de schermen wel, maar het is voor mij niet meer storend. Laat maar weten hoe het is als je dit overneemt. :)

Waarschijnlijk waardeloos, maar het is een startpunt. :P

[Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 04-10-2018 19:28]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Tricolores
DaniëlWW2 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 19:14:
Ik heb dus precies die twee schermen naast elkaar staan en heb uren met dit probleem geworsteld. :P
Beide waren bij mij zeer slecht gekalibreerd uit de fabriek. Voor de G2460PF was het veel erger was dan de G2460V. De G2460PF brandde mijn ogen er gewoon uit. Voor de G2460PF heb ik via deze review een gekalibreerd profiel gevonden, geïmplementeerd en nog wat aangepast omdat AU Optronics panelen eigenlijk nooit niet identiek zijn, paneel voor paneel. Zie: https://pcmonitors.info/reviews/aoc-g2460pf/ Dit hielp enorm en de GP2460PF is nu redelijk goed gekalibreerd. Beter krijg ik het niet zonder een kalibratietool te kopen.

Voor de G2460V heb ik een dergelijk gekalibreerd profiel niet kunnen vinden, helaas want je merkt het wel. Uiteindelijk heb ik de G2460V in de buurt proberen te krijgen van de G2460PF. Qua instellingen heb ik:

G2460PF:
Contrast = 25
Brightness = 60
Gamma = Gamma3
Overdrive = Light
Game mode = off
Schadow Control = 50

Red = 50
Green = 50
Blue = 50

G2460V:
Contrast = 48
Brightness = 25
Gamma = Gamma3
Overdrive = medium
Game mode = off
Schadow Control = 50

Red = 86
Green = 89
Blue = 98

Ik geef de voorkeur aan wat minder felle kleurenweergave zodat mijn ogen er in de avond niet uitbranden. Gebruik de PC ook veel voor tekstverwerking waardoor ik het wel fijn vind. Het is zeker niet perfect en ik zie het verschil tussen de schermen wel, maar het is voor mij niet meer storend. Laat maar weten hoe het is als je dit overneemt. :)

Waarschijnlijk waardeloos, maar het is een startpunt. :P
Bedankt, maar dat lijkt toch weinig op te lossen.
De G2460V is met deze instellingen véél helderder dan het andere scherm, het verschil is gigantisch. Heb jij dit niet, dan?

Je hebt trouwens gelijk, het G2460PF is verschrikkelijk gekalibreerd uit de fabriek. Het brandt er inderdaad je ogen uit zonder aanpassingen.

Aorus Elite X570 - Ryzen 7 5700X - 32 GB DDR4 @ 3200 MHz - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dreifarben schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 19:34:
[...]

Bedankt, maar dat lijkt toch weinig op te lossen.
De G2460V is met deze instellingen véél helderder dan het andere scherm, het verschil is gigantisch. Heb jij dit niet, dan?

Je hebt trouwens gelijk, het G2460PF is verschrikkelijk gekalibreerd uit de fabriek. Het brandt er inderdaad je ogen uit zonder aanpassingen.
Heb je dat profiel al toegepast? Dat lijkt me de eerste stap. Vervolgens zal je de G2460V zelf moeten instellen met de instellingen. Dat gaat langzaam, maar het kan. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Tricolores
Ja, dat profiel heb ik al toegepast :) Had dat ook zelf al gevonden in mijn zoektocht naar een oplossing. Heb het echter niet op een aanvaardbaar niveau gekregen.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dreifarben schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 19:39:
Ja, dat profiel heb ik al toegepast :) Had dat ook zelf al gevonden in mijn zoektocht naar een oplossing. Heb het echter niet op een aanvaardbaar niveau gekregen.
Dan moet je zelf aan de slag met contrast en brightness. Meer kan ik er ook niet van maken tenzij je een color calibration apparaat wil kopen. Moet je denken aan:
pricewatch: Datacolor Spyder4Express
pricewatch: Datacolor Spyder 5 Express

Geen idee of er nog meer zijn, kan ze niet makkelijk vinden. :)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee