Donster. Ik zou dan toch eerder voor de 2600 gaan en daar een goede aftermarket koeler op stoppen, of de 2600X maar die prijs vind ik te hoog. Dat geld kan je naar mijn mening beter besteden aan ofwel een betere grafische kaart ofwel het eerder upgraden van je CPU ofwel meer/betere SSD('s). Je betaalt bijna het dubbele bij de 2700X terwijl je 1/3de meer CPU krijgt en een beter stock-koeler (maar niet veel beter dan een €30-35 kostende koeler van CM).
Hackus schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 16:04:
[...]
TS kan goed de R7 2700X kopen en Ryzen 3000 overslaan. Ik weet niet welk systeem hij nu heeft, maar geld uitgeven voor R 1600 voor half jaartje vind ik zonde. Je kunt altijd wachten tot iets beters/nieuwer.
Het ligt eraan. Als je de 1600 daarna zou verkopen dan valt dat nogal mee. Als AMD er weer extra kernen op plakt dan kan je voor ongeveer €200 8 kernen kopen terwijl je nu nog €320-330 betaalt. Moeilijk te zeggen. Ik geef de optie, wat de betere keuze is voor hem, dat is aan hem. De beste optie is om eventjes te wachten (een half jaar is zo voorbij) als hij nu al een PC heeft, als hij er nu geen heeft, tja, dan moet je misschien maar dat verlies nemen. Zoals ik eerder aangaf, je kan altijd wachten totdat er iets beter komt maar het verschil tussen Ryzen2 en Zen2 is aanzienlijk groter dan het verschil tussen de meeste generaties. Dit is voor AMD het equivalent van de 2000-serie bij Intel: de tweede/derde iteratie op een nieuwe architectuur waarbij je alle schoonheidsfoutjes eruit haalt en het ontwerp perfectioneert en tegelijkertijd een sprong naar een node die 35-40% efficiënter is. Naar het schijnt presteert die engineering sample al ongeveer 10-15% beter met dezelfde klokfrequentie, die klokfrequentie gaat gemakkelijk met 10-20% omhoog (ik verwacht dat het dichter bij 20% gaat liggen en erover heen zou me niet verbazen) en dan krijg je nog ofwel meer kernen ofwel alle 8/6 kernen (3700/3600) op 1 CCX, afhankelijk van ofdat AMD 6 kernen of 8 kernen op 1 CCX gaat stoppen waar we nog het raden naar hebben, we weten wel dat het er geen 4 gaan zijn. Zelfs met hetzelfde aantal kernen verwacht ik minstens 25% meer performance.
zie niet in waarom de R7 2700X de 1e jaren vervangen moet worden. Dan nog liever 2 tientjes erbij en de R5 2600 kopen. is meer waard bij verkoop
Ik noemde de 1600 en 2600, niet enkel de 1600!!
Waarom de 1600? Omdat er een betere koeler bij zit en het minder kost. De 2600 presteert inderdaad iets beter. Of dat de verkoopwaarde meer scheelt dan de aankoopwaarde, geen idee. Zoveel beter is Ryzen2 niet dan Ryzen1, het scheelt uit mijn hoofd ongeveer 7-8% voor gaming (voor sommige andere taken is het verschil groter), iets meer voor sommige andere taken (latencies).
De 2700X is een prima CPU maar het heeft 1 probleem: de klokfrequentie is nog erg laag en het vermogen ligt hoog zo gauw je boven de 3,8-4,0 GHz. gaat. Zou ik de 2700X kiezen in plaats van de 8700k en de 2600 in plaats van de 8400? Ja, zonder enige twijfel. Maar nu is wachten het verstandigste tenzij je echt niet kan wachten omdat je niets meer hebt. Als je slechts je systeem wil upgraden, geduld loont en haastige spoed is zelden goed.
dcm360 schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 15:34:
[...]
Bulldozer kan niet op een AM4-moederbord, want die is nooit op socket AM4 uitgekomen en is nooit gecombineerd geweest met een DDR4-geheugencontroller. Van de 'oude' architectuur van AMD is Excavator de enige die wel op AM4 uitgebracht is, maar die is dan weer nooit uitgebracht op AM3. Het aantal pinnen van AM3 en AM4 loopt overigens flink uiteen, in tegenstelling tot bij AM2 en AM3.
Wat was dan die oude CPU die AMD als bootkit gebruikte? Dat er minder pinnen op zitten hoeft niet per se een probleem te zijn, dat hangt van het ontwerp af.
[
Voor 20% gewijzigd door
Anoniem: 444127 op 05-10-2018 21:20
]