Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donster
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-07 17:54
Het is alweer lang geleden dat ik een PC in elkaar heb gezet:-)

Ik wil een nieuwe pc gaan samenstellen op basis van de Ryzen 2700x en als moederbord de MSI B450M Mortar Titanium.

Zelf zit ik te kijken om dit geheugen erbij te doen: (Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3000C15W)
https://tweakers.net/pricewatch/1183775/corsair-vengeance-rgb-pro-cmw16gx4m2c3000c15w.html

Ik heb vernomen dat geheugen een redelijke invloed heeft op de performance van de Ryzen processoren.
Gaat dit geheugen goed samen met de 2700x of is het beter om ander / "sneller" geheugen te nemen?

Beste antwoord (via Donster op 04-10-2018 19:44)

Anoniem: 444127

De oude Samsung B (er is ook een nieuwe die minder goed schijnt te zijn) werkt het beste maar dan betaal je fors extra, dat geld kan je beter aan een betere grafische of CPU besteden? Zoals Speedy aangeeft.
Kies latjes met 3200 MT/s die een redelijk goede die van Hynix gebruiken en die goed bliijken te werken met het moederbord (dat mag je zelf opzoeken) maar die niet veel duurder zijn dan de latjes met een minder goede Hynix die. 3000 MT/s raad ik af tenzij het prijsverschil met de 3200 MT/s groot is (wat volgens mij niet het geval is). Corsair Vengeance is hit or miss, het werkt zeker niet goed op alle moederborden!

Verder, ik raad je aan om te overwegen om een half jaar te wachten met het 'bouwen' van de PC aangezien je dan een veel betere CPU gaat kunnen kopen. Zen2 komt waarschijnlijk tussen maart en juni uit en gaat een aanzienlijk betere performance bieden. De 2700X is een prima CPU maar het verschil tussen Zen2 en Ryzen2 gaat groot zijn. Groot genoeg dat je erop wil wachten als je niet dringend een nieuwe computer nodig hebt. Er is altijd iets beter maar het verschil tussen Zen2 en Zen3 gaat waarschijnlijk kleiner zijn dan het verschil tussen Ryzen2 en Zen2 en een half jaar is snel voorbij.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 04-10-2018 19:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-07 13:45

Speedy-J

AMD Enthusiast

Sneller als 3000MT/s kan je nemen maar het werkt al optimaal tussen de 3000 en 3600MT/s ,dus ik zou gewoon voor dat corsair setje gaan en wat geld uitsparen voor iets anders.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donster
Bedankt voor je reactie.
Is het alleen de snelheid waar ik op moet letten overigens?

Ik zie overal dingen staan over Samsung B-Die , timings etc. Zie door de bomen het bos niet meer :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

werkend op MSI Tomahawk : pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15

[ Voor 35% gewijzigd door Hackus op 04-10-2018 19:16 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donster
Ik heb een keuze gemaakt en ga voor de bovenstaande Ripjaws.

Bedankt voor jullie reacties! Duimpjes omhoog.

[ Voor 51% gewijzigd door Donster op 04-10-2018 20:08 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

De oude Samsung B (er is ook een nieuwe die minder goed schijnt te zijn) werkt het beste maar dan betaal je fors extra, dat geld kan je beter aan een betere grafische of CPU besteden? Zoals Speedy aangeeft.
Kies latjes met 3200 MT/s die een redelijk goede die van Hynix gebruiken en die goed bliijken te werken met het moederbord (dat mag je zelf opzoeken) maar die niet veel duurder zijn dan de latjes met een minder goede Hynix die. 3000 MT/s raad ik af tenzij het prijsverschil met de 3200 MT/s groot is (wat volgens mij niet het geval is). Corsair Vengeance is hit or miss, het werkt zeker niet goed op alle moederborden!

Verder, ik raad je aan om te overwegen om een half jaar te wachten met het 'bouwen' van de PC aangezien je dan een veel betere CPU gaat kunnen kopen. Zen2 komt waarschijnlijk tussen maart en juni uit en gaat een aanzienlijk betere performance bieden. De 2700X is een prima CPU maar het verschil tussen Zen2 en Ryzen2 gaat groot zijn. Groot genoeg dat je erop wil wachten als je niet dringend een nieuwe computer nodig hebt. Er is altijd iets beter maar het verschil tussen Zen2 en Zen3 gaat waarschijnlijk kleiner zijn dan het verschil tussen Ryzen2 en Zen2 en een half jaar is snel voorbij.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 04-10-2018 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donster
@Anoniem: 444127 Bedankt voor je reactie.

Ik heb op dit moment helaas wel echt een pc nodig.
Als ik tegen die tijd echt een snellere processor nodig heb zou ik tegen die tijd altijd een upgrade kunnen doen dan. ZEN2 word compatibel met AM4 toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-06 10:54

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Yup, Zen2 is compatible met AM4, alleen tegen die tijd BIOS updaten.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donster
Okay helemaal toppie !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Donster schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 19:39:
@Anoniem: 444127 Bedankt voor je reactie.

Ik heb op dit moment helaas wel echt een pc nodig.
Als ik tegen die tijd echt een snellere processor nodig heb zou ik tegen die tijd altijd een upgrade kunnen doen dan. ZEN2 word compatibel met AM4 toch?
Zen2 en Zen3 sowieso. De kans is bestaat dat latere generaties ook compatibel zijn (dat was zo voor Ryzen en AM3) maar daar is niets over medegedeeld. Het hangt af van de technische mogelijkheden en beperkingen, tot nu toe heeft AMD niet de gewoonte om het niet mogelijk te maken tenzij er een hele goede reden voor is. Oudere AMD-CPU's kan je op AM4 plaatsen (niet dat je dat moet willen).
Als je een upgrade overweegt dan zou je ook nu de 1600 (€149) of 2600 (€169) kunnen kiezen en bij Zen2 of Zen3 upgraden. Zoveel performance verlies je niet t.o.v. de 2700X (wel iets!). De 2600 is iets beter maar de 1600 heeft een betere koeler.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 05-10-2018 14:14 . Reden: Fout verwijderd ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Anoniem: 444127 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 22:44:
[...]
Ryzen kon je ook op een AM3-moederbord plaatsen en oudere CPU's kan je op AM4 plaatsen (niet dat je dat moet willen).
Dit kan gewoon niet. AM3-CPU's kunnen geen DDR4 aansturen, AM4-CPU's geen DDR3.
Vroeger waren er wel AM3-CPU's die compatibel waren met AM2+: die konden zowel met DDR2 als met DDR3 overweg. Van die generatie heb ik zelf nog een Phenom II die ik op AM2+ gebruikte, maar ook handig bleek om AM3+ moederborden een BIOS-update te geven voor Piledriver CPU's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Donster schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 19:27:
Ik heb een keuze gemaakt en ga voor de bovenstaande Ripjaws.

Bedankt voor jullie reacties! Duimpjes omhoog.
Kijk voordat je geheugen gaat kopen _altijd_ op de QVL lijst van de fabrikant, voor dit specifieke moederbord kan je deze hier vinden:
https://www.msi.com/Mothe...R-TITANIUM#support-mem-14

Het geheugen dat op deze lijst staat werkt gegarandeerd omdat de fabrikant dit getest heeft, andere reepjes kunnen ook werken maar daar heb je geen garantie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donster
@Brilsmurfffje Kijk! die heb ik helemaal over het hoofd gezien. THX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dcm360 schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:34:
[...]

Dit kan gewoon niet. AM3-CPU's kunnen geen DDR4 aansturen, AM4-CPU's geen DDR3.
Vroeger waren er wel AM3-CPU's die compatibel waren met AM2+: die konden zowel met DDR2 als met DDR3 overweg. Van die generatie heb ik zelf nog een Phenom II die ik op AM2+ gebruikte, maar ook handig bleek om AM3+ moederborden een BIOS-update te geven voor Piledriver CPU's.
Dat klopt, daar vergiste ik me in. Andersom kan wel, Bulldozer op een AM4-moederbord. AMD gebruikte die als 'bootkits'. :)
Brilsmurfffje schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:38:
[...]

Kijk voordat je geheugen gaat kopen _altijd_ op de QVL lijst van de fabrikant, voor dit specifieke moederbord kan je deze hier vinden:
https://www.msi.com/Mothe...R-TITANIUM#support-mem-14

Het geheugen dat op deze lijst staat werkt gegarandeerd omdat de fabrikant dit getest heeft, andere reepjes kunnen ook werken maar daar heb je geen garantie op.
Dat klopt maar houd er rekening mee dat je ook bij hetzelfde model een redelijk grote variatie in performance hebt, voor een deel is het een loterij. De QVL helpt maar het is geen perfecte oplossing.

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 05-10-2018 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Anoniem: 444127 schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 14:14:
[...]

Dat klopt, daar vergiste ik me in. Andersom kan wel, Bulldozer op een AM4-moederbord. AMD gebruikte die als 'bootkits'. :)
Bulldozer kan niet op een AM4-moederbord, want die is nooit op socket AM4 uitgekomen en is nooit gecombineerd geweest met een DDR4-geheugencontroller. Van de 'oude' architectuur van AMD is Excavator de enige die wel op AM4 uitgebracht is, maar die is dan weer nooit uitgebracht op AM3. Het aantal pinnen van AM3 en AM4 loopt overigens flink uiteen, in tegenstelling tot bij AM2 en AM3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Anoniem: 444127 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 19:29:

TS kan goed de R7 2700X kopen en Ryzen 3000 overslaan. Ik weet niet welk systeem hij nu heeft, maar geld uitgeven voor R 1600 voor half jaartje vind ik zonde. Je kunt altijd wachten tot iets beters/nieuwer.
zie niet in waarom de R7 2700X de 1e jaren vervangen moet worden. Dan nog liever 2 tientjes erbij en de R5 2600 kopen. is meer waard bij verkoop

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donster
Ik ga ook voor de Ryzen 2700x.

Het is voor mij ook niet nodig om meteen na een half jaar een upgrade te doen,
het is echter wel prettig om een upgrade mogelijkheid te hebben , mocht ik behoefte hebben aan een snellere processor.

Over het geheel genomen lijkt de 2700X mij een hele mooie allround processor en ik ga er ongetwijfeld nog een hele tijd plezier aan beleven :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Donster. Ik zou dan toch eerder voor de 2600 gaan en daar een goede aftermarket koeler op stoppen, of de 2600X maar die prijs vind ik te hoog. Dat geld kan je naar mijn mening beter besteden aan ofwel een betere grafische kaart ofwel het eerder upgraden van je CPU ofwel meer/betere SSD('s). Je betaalt bijna het dubbele bij de 2700X terwijl je 1/3de meer CPU krijgt en een beter stock-koeler (maar niet veel beter dan een €30-35 kostende koeler van CM).
Hackus schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 16:04:
[...]
TS kan goed de R7 2700X kopen en Ryzen 3000 overslaan. Ik weet niet welk systeem hij nu heeft, maar geld uitgeven voor R 1600 voor half jaartje vind ik zonde. Je kunt altijd wachten tot iets beters/nieuwer.
Het ligt eraan. Als je de 1600 daarna zou verkopen dan valt dat nogal mee. Als AMD er weer extra kernen op plakt dan kan je voor ongeveer €200 8 kernen kopen terwijl je nu nog €320-330 betaalt. Moeilijk te zeggen. Ik geef de optie, wat de betere keuze is voor hem, dat is aan hem. De beste optie is om eventjes te wachten (een half jaar is zo voorbij) als hij nu al een PC heeft, als hij er nu geen heeft, tja, dan moet je misschien maar dat verlies nemen. Zoals ik eerder aangaf, je kan altijd wachten totdat er iets beter komt maar het verschil tussen Ryzen2 en Zen2 is aanzienlijk groter dan het verschil tussen de meeste generaties. Dit is voor AMD het equivalent van de 2000-serie bij Intel: de tweede/derde iteratie op een nieuwe architectuur waarbij je alle schoonheidsfoutjes eruit haalt en het ontwerp perfectioneert en tegelijkertijd een sprong naar een node die 35-40% efficiënter is. Naar het schijnt presteert die engineering sample al ongeveer 10-15% beter met dezelfde klokfrequentie, die klokfrequentie gaat gemakkelijk met 10-20% omhoog (ik verwacht dat het dichter bij 20% gaat liggen en erover heen zou me niet verbazen) en dan krijg je nog ofwel meer kernen ofwel alle 8/6 kernen (3700/3600) op 1 CCX, afhankelijk van ofdat AMD 6 kernen of 8 kernen op 1 CCX gaat stoppen waar we nog het raden naar hebben, we weten wel dat het er geen 4 gaan zijn. Zelfs met hetzelfde aantal kernen verwacht ik minstens 25% meer performance.
zie niet in waarom de R7 2700X de 1e jaren vervangen moet worden. Dan nog liever 2 tientjes erbij en de R5 2600 kopen. is meer waard bij verkoop
Ik noemde de 1600 en 2600, niet enkel de 1600!!
Waarom de 1600? Omdat er een betere koeler bij zit en het minder kost. De 2600 presteert inderdaad iets beter. Of dat de verkoopwaarde meer scheelt dan de aankoopwaarde, geen idee. Zoveel beter is Ryzen2 niet dan Ryzen1, het scheelt uit mijn hoofd ongeveer 7-8% voor gaming (voor sommige andere taken is het verschil groter), iets meer voor sommige andere taken (latencies).
De 2700X is een prima CPU maar het heeft 1 probleem: de klokfrequentie is nog erg laag en het vermogen ligt hoog zo gauw je boven de 3,8-4,0 GHz. gaat. Zou ik de 2700X kiezen in plaats van de 8700k en de 2600 in plaats van de 8400? Ja, zonder enige twijfel. Maar nu is wachten het verstandigste tenzij je echt niet kan wachten omdat je niets meer hebt. Als je slechts je systeem wil upgraden, geduld loont en haastige spoed is zelden goed.
dcm360 schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 15:34:
[...]

Bulldozer kan niet op een AM4-moederbord, want die is nooit op socket AM4 uitgekomen en is nooit gecombineerd geweest met een DDR4-geheugencontroller. Van de 'oude' architectuur van AMD is Excavator de enige die wel op AM4 uitgebracht is, maar die is dan weer nooit uitgebracht op AM3. Het aantal pinnen van AM3 en AM4 loopt overigens flink uiteen, in tegenstelling tot bij AM2 en AM3.
Wat was dan die oude CPU die AMD als bootkit gebruikte? Dat er minder pinnen op zitten hoeft niet per se een probleem te zijn, dat hangt van het ontwerp af.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 05-10-2018 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Anoniem: 444127 schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 21:15:
[...]

Wat was dan die oude CPU die AMD als bootkit gebruikte? Dat er minder pinnen op zitten hoeft niet per se een probleem te zijn, dat hangt van het ontwerp af.
Zover ik weet is er geen oude CPU gebruikt, maar is er een nieuwe serie APU's (en een paar CPU's) uitgebracht op basis van de oude architectuur (en dus niet letterlijk oude CPU's). Er moest hoe dan ook een nieuwe geheugencontroller in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dcm360 schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 21:22:
[...]

Zover ik weet is er geen oude CPU gebruikt, maar is er een nieuwe serie APU's (en een paar CPU's) uitgebracht op basis van de oude architectuur (en dus niet letterlijk oude CPU's). Er moest hoe dan ook een nieuwe geheugencontroller in.
Ik heb het even opgezocht, het was een Bristol Ridge APU uit 2016 die AMD hiervoor gebruikte.
Wikipedia: List of AMD accelerated processing unit microprocessors
https://arstechnica.com/g...rmware-flashing-catch-22/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Ja, dat is dus de geheel nieuwe serie die uitgebracht is op AM4 ;) Sterker nog, ook de serie ervoor (Carrizo1) zat al op AM4, en ook die is al gebaseerd op Excavator. Dat ze eerder dit jaar werden weggegeven als leen-CPU is ook maar omdat die dingen niet meer te verkopen zijn (als je ook een Ryzen APU kan kopen).
Maar we dwalen wel aardig af van de vraag hier, mocht je er graag over verder praten stel ik voor om het voort te zetten in het AM4-topic.
1: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_accelerated_processing_unit_microprocessors#"Carrizo"_(2016) (link werkt niet zo goed hier)

[ Voor 19% gewijzigd door dcm360 op 05-10-2018 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Anoniem: 444127 R5 1600 komt gewoon met wraith spire koeler. ook die kun je beter vervangen door Gelid Tranquillo Rev. 4 B, net als de prism van de 2700X. maar goed TS lijkt al te hebben besloten, dus is verdere discussie niet meer nodig (stealth bij 2600 is ook beter om te vervangen) of je moet gamen met 1060 of minder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Hackus schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 22:02:
@Anoniem: 444127 R5 1600 komt gewoon met wraith spire koeler. ook die kun je beter vervangen door Gelid Tranquillo Rev. 4 B, net als de prism van de 2700X.
Dat is voor discussie vatbaar, daarmee haal je normaal gesproken 3,8 GHz. Iets lager dan de 4,0 GHz. die je misschien ook kan halen met een betere koeler maar het vermogen stijgt dan ook flink. Ik zou zelf eerder de 2600 kiezen en dan bij Zen3/Zen4 of zo eens upgraden, of dat geld in een grafische kaart stoppen als hij graag gamet, maar welke van de twee hij ook kiest, ik wens hem veel plezier met zijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum: Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move PMG -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1