Toon posts:

24V pir sensor, vreemd gedrag met neuter/schakeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kclemens
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 28-07-2019
IK heb enkele 24V pir sensors gekocht om in en rond mijn huis te gebruiken. De 24V versie heb ik gekocht omdat ik Loxone gebruik en deze op 24V werkt.

Type pir sensor: LN-CON-PIR-A8-V3.0

De aansluiting is als volgt: De blauwe draad is de +24V. De gele draad is de neuter.
De middelste 2 verbindingen zijn aan elkaar gekoppeld intern, dus beide +24V.

De meest linkse aansluiting is het open/gesloten contact van de sensor. Zo ver lijkt me zelf ook alles duidelijk qua aansluiting.

Nu dien ik als input 24V te geven aan de ingang op Loxone.

Probleem:
Het schakelcontact blijft spanningsloos. Er dient dus een gesloten circuit geproduceerd te worden met de 24V lijn. Vreemde van de zaak is: Als ik de neuter (gele draad) verwijder en vervolgens aansluit (met voltmeter tussen) op het schakelcontact, dan meet ik 24V en is het schakelcontact dus gesloten.

Edit: De weerstand tussen neuter en schakel is 450 Ohm, onbedraad.

[Voor 3% gewijzigd door Kclemens op 04-10-2018 17:30]

Alle reacties

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 11:17

SA007

Moderator Tweaking
Zo te zien schakelt het 'out' contact tussen 'floating' en 'ground'.

Ik weet niet wat een Loxone precies voor signaal verwacht, maar als hij 24V signalen verwacht zou het nog wel eens prima kunnen werken door een 10k ohm weerstand tussen VCC en OUT te plaatsen.

Wel zal het signaal geïnverteerd zijn, maar dat zal voor een domotica systeem geen probleem zijn.

Klok is stuk :(

• Kclemens
Bedankt voor je reactie.

Intussentijd heb ik hetgeen je voorstelde met de 10k ohm weerstand geprobeerd. Helaas blijkt dit niet te werken. Krijg er een punthoofd van :(

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:59
De uitgang is inderdaad een NPN zoals ze dat in de sensor wereld zeggen, de uitgangspen wordt naar massa getrokken bij detectie.

Sluit maar eens een lampje of een LED aan tussen VCC en OUT. Probeer dan eens te meten wat de out pin doet, die moet in rust dan iets van +24V zijn en actief 0V.

Repareren doe je zo.

• Kclemens
Op dit moment geen geschikt lampje of LED in huis om te testen, dus dan maar de voltmeter tussen VCC en OUT geplaatst. Deze meet bij detectie 24V wat ook logisch is, want de sensor zou "normaal" dienen om een 24V lamp/ledstrip te schakelen. Na 1 minuut van de spanning weg.

Heb NPN opgezocht en denk dat ik het principe wel begrijp.

Vanaf het moment dat ik een 10K Ohm weerstand tussen VCC & out plaats:
- wordt er geen spanning tussen out & neuter indien de status actief is.
- wordt er 23,7 - 23,8V gemeten indien de status niet actief is.

Lijkt dus dat dit systeem moet werken met de 10K ohm weerstand tussen VCC&out en vervolgens out gekoppeld aan Loxone digitale input.

• Sine
jep, beetje afhankelijk van hoeveel stroom zo'n loxone input trekt, je kunt die 10 vrij probleemloos verlagen tot een 2k2 als het met 10k niet werkt.

Repareren doe je zo.

• Kclemens
Sine, bedankt voor je input. Helaas blijkt het niet te werken.

Indien ik de VCC en inputkabel van loxone zonder PIR met elkaar verbind gaat de lamp die geconfigureerd staat in de Loxone branden. Indien ik de bedrading uitvoer zoals aangegeven met de 10K weerstand tussen VCC & out en de kabel van loxone in out, dan werkt het systeem niet.

Vervolgens jou tip ivm met het verlagen van de 10K ohm weerstand toegepast. Heb deze vervangen door 2 weerstanden van 1K Ohm in serie, dus 2 Ohm en toen werkte het systeem.

Bedankt voor de heldere uitleg!

• zjust_ikke
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-01-2021
Hellow,

effe een korte vraag als jullie dit nog volgen, heb je toevallig geen foto hoe je dit hebt gedaan want ben volledig een leek als het over dit gaat. Ik zit in de zelfde situatie op het vlak van deze pir sensoren en aan de hand van de tekst zie ik niet direct in waar je de weerstand hebt geplaatst?

mvg
thomas

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:37
@zjust_ikke De weerstand moet geplaatst worden tussen OUT en VCC.

• zjust_ikke
bedankt voor je spoedig antwoord
Nu heb ik dit kunnen uitvoeren zoals aangegeven maar heb ik het volgende probleem, de verlichting blijft branden en bij beweging schakelt de bewegingssensor de verlichting uit voor de ingestelde tijd. Heb dan iets verkeerd gedaan of moet ik in loxone nog een instelling veranderen?

Mvg thomas

• Sine
Dan werkt de ingang geïnverteerd, kun je dat niet ergens (softwarematig) omdraaien?

Repareren doe je zo.

• zjust_ikke
merci voor de tip, heb het kunnen oplossen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee