Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Versterker/receiver/luidsprekers: welke opties zijn er?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• iAR
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een receiver/versterker; een eenvoudige, voor gewoon stereo geluid.

Vorig jaar heb ik al afscheid genomen van mijn 5.1 setup. En met de komst van 2 HomePods heb ik mijn grote Pioneer receiver met speakers eruit gegooid. Voor mij waren 2 HomePods meer dan voldoende.
Alleen zit er een grote teleurstelling in: default audio out voor de Apple TV zijn ze niet. Ik moet regelmatig de output terug zetten op deze speakers én als ik via Airplay wat wil afspelen naar mijn Apple TV dan gaat het geluid over de TV... nu ben ik geen audiofiel maar dat is echt niet om aan te horen.

Ik zit er over te denken mijn luidsprekers terug te zetten maar ik wil eigenlijk mijn grote receiver niet terugplaatsen. Feitelijk zouden 2 actieve speakers gekoppeld aan de tv ook goed zijn, bijvoorbeeld via de koptelefoon uitgang (bestaat die nog?).

In de pricewatch kwam ik wel twee kleinere tegen maar vind dat nog best fors geld. Meer dan een Apple TV (en een Wii) gekoppeld aan de TV heb ik niet.

pricewatch: Onkyo TX-L20D Wit
pricewatch: Pioneer SX-S30DAB Zilver

Zie ik iets over het hoofd, zijn er andere mogelijkheden of ...?

Alle reacties

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 20:48
Je zou ook voor actieve speakers kunnen gaan, die hebben een versterker ingebouwd. Ik weet dali enkele in het assortiment heeft (oa. Zensor 1 AX en Zensor 5 AX), mogelijk zijn er meer hifi fabrikanten met actieve speakers.

Alternatief is een kleine versterker ala de smsl sa-36a pro, hoewel je daar niet al te veel van hoeft te verwachten qua hard laagbereik.

Het grote voordeel van een receiver is dat het meteen een hub is, waar je alles op aansluit. Dat zal met een actieve speaker of die mini versterker niet zo zijn.

[Voor 18% gewijzigd door LA-384 op 04-10-2018 18:27]

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• iAR
  • Niet online
LA-384 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 18:25:
Je zou ook voor actieve speakers kunnen gaan, die hebben een versterker ingebouwd. Ik weet dali enkele in het assortiment heeft (oa. Zensor 1 AX en Zensor 5 AX), mogelijk zijn er meer hifi fabrikanten met actieve speakers.

Alternatief is een kleine versterker ala de smsl sa-36a pro, hoewel je daar niet al te veel van hoeft te verwachten qua hard laagbereik.

Het grote voordeel van een receiver is dat het meteen een hub is, waar je alles op aansluit. Dat zal met een actieve speaker of die mini versterker niet zo zijn.
Aan actieve speakers zat ik ook al te denken, maar Dali is zowel boven budget als buiten mijn gehoord: zo high end hoeft het niet ;)

Een versterker heeft meestal geen hdmi-in toch? De Apple TV heeft alleen hdmi out.

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 20:39
Waarom niet je AV-receiver terugzetten en daarvan alleen de stereospeakers gebruiken? In combinatie met je AppleTV en homepods heb je dan toch alles wat je wilt?

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 20:48
iAmRenzo schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 18:59:
[...]

Aan actieve speakers zat ik ook al te denken, maar Dali is zowel boven budget als buiten mijn gehoord: zo high end hoeft het niet ;)

Een versterker heeft meestal geen hdmi-in toch? De Apple TV heeft alleen hdmi out.
Ik zie het zelf zo; een receiver is een versterker die ook beeld verwerkt/doorstuurt.

Het lijkt er eigenlijk op dat de apple TV de zwakke schakel is, bij veel (zoniet alle) apparaten die meerdere uitgangen hebben, kun je instellen over welke uitgangen beeld en geluid gestuurd moet worden. Ik weet niet wat een Apple tv doet, maar is er geen alternatief?

Kun je misschien de situatie schetsen zoals je het wil hebben? Welke apparaten wil je waarop aansluiten en waar worden ze voor gebruikt? Dan wordt het mij misschien wat duidelijker wat het knelpunt is.

Voorbeeld van mijn situatie:
Een Intel NUC voor series en films vanaf de Nas en de ziggo TV box voor kabel tv sturen beiden beeld en geluid via hdmi naar de receiver, die stuurt het beeld weer door naar de tv en het geluid naar de speakers. Wil ik iets van de smart TV kijken, dan gaat het geluid via dezelfde hdmi kabel (Audio Return Channel) naar de receiver.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• iAR
  • Niet online
@Jorgen dat is inderdaad een optie maar ik zou liever een 'compactere' oplossing willen.

@LA-384 de gewenste opstelling, die is heel simpel. Ik gebruik mijn Apple TV voor alles: films, live tv, muziek, etc. Dus er moet een kleine receiver (of versterker met hdmi in) komen die tussen de Apple TV en TV in zit of er moeten actieve speakers via de koptelefoonuitgang van de TV komen.

• D-e-n
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 20:54
Ik heb er om ruimte in de kast te besparen ook wel eens naar gezocht maar volgens mij zijn receivers doorgaans niet klein. Ze zijn allemaal even breed in elk geval.

En stereo versterkers hebben weer zelden of nooit HDMI dacht ik.

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 13:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

HDMI audio extractor gebruiken. Die tapt het geluid af uit de HDMI. Sluit je aan op willekeurig welke versterker (zou in jouw geval voor een klein stereoversterkertje gaan). Gebruik je lekker je oude speakers.
Alternatief is die audioextractor icm actieve speakers idd.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 06-06 23:14
LA-384 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 20:29:
[...]

Ik zie het zelf zo; een receiver is een versterker die ook beeld verwerkt/doorstuurt.

Het lijkt er eigenlijk op dat de apple TV de zwakke schakel is, bij veel (zoniet alle) apparaten die meerdere uitgangen hebben, kun je instellen over welke uitgangen beeld en geluid gestuurd moet worden. Ik weet niet wat een Apple tv doet, maar is er geen alternatief?

Kun je misschien de situatie schetsen zoals je het wil hebben? Welke apparaten wil je waarop aansluiten en waar worden ze voor gebruikt? Dan wordt het mij misschien wat duidelijker wat het knelpunt is.

Voorbeeld van mijn situatie:
Een Intel NUC voor series en films vanaf de Nas en de ziggo TV box voor kabel tv sturen beiden beeld en geluid via hdmi naar de receiver, die stuurt het beeld weer door naar de tv en het geluid naar de speakers. Wil ik iets van de smart TV kijken, dan gaat het geluid via dezelfde hdmi kabel (Audio Return Channel) naar de receiver.
Een versterker heeft aan boord geen eigen inputs, een receiver wel, traditioneel is een receiver een tuner + versterker. Later kwam daar surround bij, inclusief video signalen, wat later goddank in HDMI werd uitgevoerd.

De laatste jaren zit er dan nog een hoop netwerk (bekabeld of via wifi + BT) mogelijkheden op.

• Pazienza
  • Registratie: februari 2012
  • Nu online
D-e-n schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 11:31:
Ik heb er om ruimte in de kast te besparen ook wel eens naar gezocht maar volgens mij zijn receivers doorgaans niet klein. Ze zijn allemaal even breed in elk geval.

En stereo versterkers hebben weer zelden of nooit HDMI dacht ik.
Marantz nr1508 is relatief klein. Heb hem zelf ook gekocht vanwege het compacte formaat. (ging anders niet passen)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True