Toon posts:

NIeuwe videokaart of hele nieuwe pc?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dweepmaster
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-10-2022
Ik zoek een videokaart die minder geluid maakt en die betere performance geeft
Huidige videokaart geeft onder belasting behoorlijke herrie. Dit wil zeggen dat ik de ventilatoren door mijn headset heen hoor. Deze computer eind 2013 gekocht. Misschien was dit te vroeg voor deze kaart als je kijkt naar belasting/ koeling. Aangezien de kaart toen pas een maand op de markt was. Wellicht dat de nieuwe 290's betere koeling hebben.
Op zich werkt de kaart redelijk naar tevredenheid. Echter zou ik graag wat meer spellen op 4K en "ultra" willen spelen zonder teveel van mijn FPS te missen. Plus het feit van ongelooflijk veel herrie.

IN de verschillende vergelijkingen via google, dan zie je dat de R9 290 nog helemaal niet zo slecht is. Ja goed tov de 1080Ti zie je een behoorlijk gat. Daar betaal je dan ook 400 extra voor.

Mijn vraag, is het slim om de videokaart te upgraden? Of misschien een 2de bijkopen en deze samen koppelen? Is er ook eventueel nog een grotere voeding voor nodig?(als het een 1080Ti word bijvoorbeeld, past dit op dit moederboard?)

Of beter helemaal wachter over een paar jaar en dan alles watergekoeld doen? Dan wellicht minder herrie?

Graag jullie reacties/ ideeen. Alvast erg bedankt voor het meedenken.

Wat is je budget?
Onbeperkt

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik zie verschillende merken als onderdeel van AMD of Nvidea. Dus een GTX, of een MSI. Het heeft te maken met de bouwer, ok duidelijk, maar soms zit daar meer dan 100-150 euro verschil tussen. En dat stukje snap ik niet helemaal.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Monitor:
Samsung LU28D590
pricewatch: Samsung U28D590D Zilver, Zwart

Componenten:
- XFX 750Watt Black Edition 80+ Gold ATX

- Be Quiet Dark Pro 2
pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 2

- AMD FX 8350 4000 AM3+

- 16GM RAM 1866-10 XMP Beast

- ASUS Sabertooth 990FX R2.0 990FX RG SA
pricewatch: Asus Sabertooth 990FX R2.0

- HDD van 2TB, SSD van 250GB en een SSD van 512GB

- Coomas Haf X 942-KKN1
pricewatch: Cooler Master HAF X

-Sapphire 4GB D5 X R9 290
pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:25
https://nl.hardware.info/...fee-lake-de-upgrade-waard gelezen? Mag dan wel 1080p zijn maar het geeft wel aan waar een FX staat tov de cpu's van tegenwoordig.

• Dweepmaster
Dank voor je tip. Erg leuk en duidelijk filmpje. Dus met andere woorden, koop maar nieuwe pc?

Haha.

Of eventueel een nieuwe processor en een nieuwe videokaart? Al vermoed ik dat misschien de nieuwe kaarten niet meer op het moederboard passen.

[Voor 41% gewijzigd door Dweepmaster op 04-10-2018 11:22]

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-06 18:58
Ik heb even geen benchmarks, maar een 1080Ti heeft vaak moeite met 4K 60fps op ultra. Dan lijkt een R9 290 mij kansloos.
Heb je hem al getest op 4K?
In theorie kan je 1080p renderen, en dan perfect schalen naar je 4K monitor, in de praktijk blijkt het soms iets moeilijker te zijn.
Een nieuwe CPU+mobo+RAM combo zou wel handig zijn ja.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-06 21:47
De cpu gaat die 1080ti enorm tegenhouden.
Persoonlijk zou ik gaan voor een nieuw systeem in dit geval.

Voor 4k is eigenlijk alleen een 1080ti of hoger echt goed,alles daaronder is gewoon te licht om goede FPS te halen,op hoge settings.

4k is gewoon veeleisend en vraag gewoon veel van hardware en het vraag ook snelle hardware.

[Voor 5% gewijzigd door freaky35 op 04-10-2018 11:39]

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-04 12:03
Uszka schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 10:33:
https://nl.hardware.info/...fee-lake-de-upgrade-waard gelezen? Mag dan wel 1080p zijn maar het geeft wel aan waar een FX staat tov de cpu's van tegenwoordig.
Dit zijn allemaal 1080p tests, dan krijg je bij een high-end kaart altijd een CPU bottleneck. Dit artikel heeft TS gezien zijn gebruikswens niet heel veel aan.

4K Ultra met een FX 8350 kan wel, maar is geen goede keus. Kijk b.v. naar de 1440p resultaten hier: YouTube: FX-8350 vs. Core i7-2600K, 8-Thread Gaming Utilization in 2018

Gezien je eisen is een extreme upgrade van je videokaart sowieso noodzakelijk, daar was je zelf ook al achter. Voeding lijkt geen beperkende factor, kast is ruim genoeg.

AM3 bied geen serieuze upgrademogenlijkheden, maar upgraden naar een DDR4 platform is erg duur.

Ik zou zoeken naar een LGA1150 mobo met bijbehorende i7. XMP ondersteuning voor je ram zou daarbij prettig zijn. Zo'n combo stelt je in staat het uiterste uit een high-end videokaart te halen, zonder de kosten van een volledige systeemupgrade. Waarschijnlijk kom je zelfs nog weg met een degelijke i5, maar als je 600 euro aan een videkaart gaat uitgeven wil je geen framedrops zien als een game meer dan 4 threads gebruikt.

Wat betreft geluid moet je realistisch zijn, dat komt niet alleen van je videokaart af. Ook CPU, PSU en casefans hebben hard moeten werken, alles zit waarschijnlijk vol met stof en zal na 5 jaar ook aardig wat slijtage hebben.

[Voor 38% gewijzigd door Cio op 13-10-2018 22:58]

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• Dweepmaster
OK bedankt allen. Stof ben ik altijd wel redelijk netjes mee. 1x in de 6 maand netjes schoonmaken.

dan ga ik op zoek naar een nieuw mobo.

Thanks again

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Dweepmaster Elke cpu met DDR-3 valt af met een GTX1080Ti en 4K performance op ultra
(1080Ti met i9-9700X haalt +- 60fps)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-06 22:33
Hackus schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 21:36:
@Dweepmaster Elke cpu met DDR-3 valt af met een GTX1080Ti en 4K performance op ultra
(1080Ti met i9-9700X haalt +- 60fps)
Dat is niet waar.
Een sandy bridge, ivy bridge of haswell i7 komt nog goed mee. Juist op 4k waar de cpu minder uitmaakt. Op moment van schrijven kun je met een 2600k/3770k/4970k (allen DDR3) met een 1080ti op zo'n beetje alle spellen prima 60fps halen op 4k als je net onder de ultra instellingen gaat zitten van de meeste games.
Voorbeeld, mijn 3770k op 4.5ghz scoort in games zelfs zo'n 10-20% beter dan een stock 2700x als ik benchmarks vergelijk.

@Dweepmaster Dat gezegd hebbende, als je echt op ultra én 4k wil spelen met 60fps of meer in moderne games, zul je hoe dan ook diep in de buidel moeten tasten.

Het goedkoopste nu is je moederbord en cpu vervangen voor een tweedehands 2600k/3770k met een z77 of een 4970k met een z97 moederbord. Je ram kun je dan hergebruiken (is momenteel zo'n beetje het duurste onderdeel).
Qua videokaart; voor high/ultra 60fps op 4k kom je toch minstens uit op een 1080ti/2080 helaas.
Een tweede 290 erbij plaatsen is geen goed idee; crossfire werkt over het algemeen niet te best juist in de games die het het hardste nodig hebben.

Zie dat ik verder hetzelfde aan het zeggen ben als @Cio , dus ik laat het hierbij :)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@GromuhlDjun TS en ik hebben het over 4K Ultra, niet daar onder.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• GromuhlDjun
Hackus schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 21:44:
@GromuhlDjun TS en ik hebben het over Ultra, niet daar onder.
Dat maakt voor de CPU nog steeds niet uit. Op 4k is de GPU in 99.9% van de gevallen de bottleneck.
Over welke game heb je het dan? Ashes of the benchmark? Dat is zo'n beetje de enige game die ik onder 60fps zie zakken door de CPU (zelfs op de 9900k 57fps volgens de PT benchmark)

n.b. ik doelde op je "elke pc met ddr3"-gedeelte.

[Voor 6% gewijzigd door GromuhlDjun op 13-10-2018 21:50]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GromuhlDjun schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 21:49:
[...]

Dat maakt voor de CPU nog steeds niet uit. Op 4k is de GPU in 99.9% van de gevallen de bottleneck.
Over welke game heb je het dan? Ashes of the benchmark? Dat is zo'n beetje de enige game die ik onder 60fps zie zakken door de CPU (zelfs op de 9900k 57fps volgens de PT benchmark)

n.b. ik doelde op je "elke pc met ddr3"-gedeelte.
(DX12) Ultra op FullHD haalt ie nog geen 60fps in veel games. Echter zou ik graag wat meer spellen op 4K en "ultra" willen spelen zonder teveel van mijn FPS te missen. dit is wat de wens van TS is. btw: i7-4790k kost je al €200,-

maar verder heb je wel gelijk, om op 4K Ultra wil spelen moet je diep in de zakken.

FullHD 120-144Hz kun je goed op gamen. 4K ultra wil je eigenlijk wel RTX2080, zo niet Ti hebben.(met bijpassend systeem)

[Voor 13% gewijzigd door Hackus op 13-10-2018 22:09]

• GromuhlDjun
Hackus schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 21:58:
[...]

(DX12) Ultra op FullHD haalt ie nog geen 60fps in veel games.
Wacht even, hebben we het wel over hetzelfde? Volgens mij hebben we langs elkaar heen gepraat.
Ik had het over (bijvoorbeeld) de 2600k/3770k+, en bedoelde dat die geen bottleneck vormt op hoge resoluties als reactie op je opmerking dat elke ddr3 cpu niet snel genoeg is.
De cpu's die ik noem halen in zo'n beetje alle games makkelijk 60fps+ in combinatie met een high end GPU.

Een AM3 cpu van Dweepmaster heeft wel steeds vaker problemen daarmee, dat klopt zeker.

Ik zie trouwens inderdaad dat de socket 1155 en 1150 i7's nog aardig aan de prijs zijn. Waarschijnlijk omdat ze nauwelijks onderdoen voor veel nieuwere (quadcore) CPU's. Het voordeel van juist een DDR3 ondersteunende cpu wat ik aan wilde stippen was dat het RAM niet vervangen hoeft te worden als je zo'n socket neemt. De geheugenprijzen zijn belachelijk op dit moment.

[Voor 42% gewijzigd door GromuhlDjun op 14-10-2018 00:52]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee