Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Uitbouw vergunningsvrij bij kleine achtertuin?

Pagina: 1
Acties:

• VVeld
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 28-05 19:57
Ben ook even benieuwd of het alleen een kwestie is van een vergunning aanvragen bij de gemeente of heeft bijv ook de architect (projectbouw) hier iets over te zeggen. In mijn geval heb ik dus een huis op kleine kavel van 95 m2. Met een tuin van 3 mt diep en 6 meter breed. Zou ik daar ook mogen uitbouwen...? Excuus voor de hijack van je topic 😄

• Hsb-3
  • Laatst online: 03-06 23:22
JelleHerpen schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 15:00:
[...]

Het is inderdaad tegenwoordig dat je een x% van jouw grond mag bebouwen. Ook hangt het er vanaf welke bestemming er op het deel grond zit waarop je wilt bouwen. Het kan zo zijn dat bijvoorbeeld overkappingen niet meetellen maar dat kun je vrij eenvoudig opzoeken op ruimtelijkeplannen.nl.

.....

Alleen de gemeente zou nog weleens lastig kunnen doen als de uitbouw in het zicht komt, denk hierbij aan de voorgevel en zijgevel als deze aan de straatkant zit. Als dit het geval is hangen er ook weer regels aan vast of je zomaar aan de zijgevel mag aanbouwen.
Ik heb hierop nog wat aanvullingen.

Je mag sowieso niet zomaar aanbouwen in een zijtuin die aan de straat grenst. En "lastig doen", mwah. Is gewoon vergunningplichtig (landelijk bepaald) , en door heel nl willen ze liever geen bouwsels aan de voorkant, buiten vaak serres.

Het bestemmingsplan regelt inderdaad hoeveel je mag bijbouwen. Overkappingen worden in 9 van de 10 gevallen gewoon meegeteld.

Maar buiten dat zijn er ook landelijke vergunningvrije mogelijkheden.

Van je bebouwingsgebied (in lekentaal: bij tussenwoningen je achtertuin) mag je 50% bebouwen als deze kleiner is dan 100m2. Dan gaat het alleen om de grond achter je oorspronkelijke woning. Als je achtertuin 18m2 is, en er is geen uitbouw of andere bijbehorend bouwwerk (alles met een dak, dus ook overkappingen) dan mag je hiervan 9 m2 nog bebouwen.

Met een gevel van 6m breed is dit dus een uitbouw van 1,5m. Dit is wel behoorlijk kostbaar in verhouding met wat je er mee wint.
En de vraag is, moet je het willen? Ook met het oog op verkoop.
Sowieso, welke ontwikkelaar verzint nu een tuin van 3m diep :S

• VVeld
Hsb-3 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 23:18:
[...]

Ik heb hierop nog wat aanvullingen.

Je mag sowieso niet zomaar aanbouwen in een zijtuin die aan de straat grenst. En "lastig doen", mwah. Is gewoon vergunningplichtig (landelijk bepaald) , en door heel nl willen ze liever geen bouwsels aan de voorkant, buiten vaak serres.

Het bestemmingsplan regelt inderdaad hoeveel je mag bijbouwen. Overkappingen worden in 9 van de 10 gevallen gewoon meegeteld.

Maar buiten dat zijn er ook landelijke vergunningvrije mogelijkheden.

Van je bebouwingsgebied (in lekentaal: bij tussenwoningen je achtertuin) mag je 50% bebouwen als deze kleiner is dan 100m2. Dan gaat het alleen om de grond achter je oorspronkelijke woning. Als je achtertuin 18m2 is, en er is geen uitbouw of andere bijbehorend bouwwerk (alles met een dak, dus ook overkappingen) dan mag je hiervan 9 m2 nog bebouwen.

Met een gevel van 6m breed is dit dus een uitbouw van 1,5m. Dit is wel behoorlijk kostbaar in verhouding met wat je er mee wint.
Eens met je laatste opmerking. Dat krijg je dus als een ontwikkelaar zoveel mogelijk huizen op een stuk grond wil bouwen. In mijn geval “ kleine vrijstaande woningen”. 95m2 grond en 105 m2 woonoppervlakte. En dan ook nog eens een oprijlaan waar 1 auto op past. Ach ja...

• leecher
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 16:17
Hsb-3 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 23:18:
Ligt aan de woning, hier hebben we er 1,2m bij gekregen wat qua ruimte niet nodig was maar doet wel een heleboel voor het aanzicht. Verder lijkt die 'tuin' van 3m diep mij het nieuwe normaal want ik zie dat op wel meer plekken voorbij komen. Hier heeft een blokje starterswoningen ook tuintjes met een diepte van minder dan 3 meter en alleen toegang vanuit de woning. En dan nog is er iemand die er 1,2m heeft uitgebouwd, die heeft een soort van XL bloembak achter het huis en dat is het wel. Kan je net zo goed in een appartement gaan wonen met een balkon :+

• VVeld
leecher schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 09:51:
[...]

Ligt aan de woning, hier hebben we er 1,2m bij gekregen wat qua ruimte niet nodig was maar doet wel een heleboel voor het aanzicht. Verder lijkt die 'tuin' van 3m diep mij het nieuwe normaal want ik zie dat op wel meer plekken voorbij komen. Hier heeft een blokje starterswoningen ook tuintjes met een diepte van minder dan 3 meter en alleen toegang vanuit de woning. En dan nog is er iemand die er 1,2m heeft uitgebouwd, die heeft een soort van XL bloembak achter het huis en dat is het wel. Kan je net zo goed in een appartement gaan wonen met een balkon :+
Bij ons maakt het dakterras over de volledige oppervlakte de kleine tuin weer goed. En helaas geen starterswoning maar boven de 3ton. Maar ben het eens, ‘the new normal’

[Voor 5% gewijzigd door VVeld op 29-09-2018 11:43]

• Hsb-3
leecher schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 09:51:
[...]

Pff verschrikkelijk.. Ik ben heel blij met onze achtertuin van 17 bij 9 meter (tweekapper). Maar volgens mij moet je daarvoor ook weg blijven uit de grote steden..

• leecher
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 16:17
Hsb-3 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 12:12:
[...]

Pff verschrikkelijk.. Ik ben heel blij met onze achtertuin van 17 bij 9 meter (tweekapper). Maar volgens mij moet je daarvoor ook weg blijven uit de grote steden..
Wellicht een leuk detail: de huisjes met bloembak formaat achtertuin die ik noemde staan in de Veluwse outback waar aan ruimte geen gebrek is zeg maar. Desalniettemin een grondprijs van ruim €800 de m2 dus men heeft er een maximaal aantal huizen neergezet. Verder gaat het hier nergens meer over, eenzelfde huis als dat wij hebben is recent voor 32% meer verkocht. Maar goed dat is verder offtopic (alhoewel, die vierkante meters in de uitbouw zijn hun geld waarschijnlijk dubbel waard).

[Voor 6% gewijzigd door leecher op 29-09-2018 17:31]

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Hsb-3 voornaamste situatie is als de tuin de klein. Er is een maximaal percentage wat je mag bebouwen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Hsb-3
Tsurany schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 22:21:
@Hsb-3 voornaamste situatie is als de tuin de klein. Er is een maximaal percentage wat je mag bebouwen.
In dat geval kan je ook geen vergunning krijgen.
In het merendeel van de bestemmingsplannen kan je binnen het bouvlak nog uitbouwen, maar dat is ook vergunningvrij. Buiten het bouwvak geldt vaak een maximaal percentage, maar als je ook daar niet aan voldoet, krijg je simpelweg de vergunning niet. Want strijd met bestemmingsplan.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True