Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Herinstallatie iMac via Recovery geeft corruptiefoutmelding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Goodboi
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 09-11-2018
Hallo allemaal, ik heb dringend jullie hulp nodig...

Omdat ik een popup 'virus' had in mijn webbrowsers als Chrome en Safari wilde ik mijn ios herinstalleren.

Ik doe dit geregeld (heb de imac nieuw sinds vorig jaar juni en heb het reeds 2x eerder gedaan) zodat alles een beetje schoon blijft. Ik heb mijn content op een externe LaCie staan.

Nu heb ik de imac opgestart middels command+r en kwam ik in het installatie menu.
Allereerst heb ik via schijfhulpprogramma mijn drive gewist en vervolgens heb ik geklikt op herinstallatie osx op deze drive. Alles ging goed zoals ik gewend ben tot de laatste seconden, ik kreeg toen een foutmelding te zien.
Bij opnieuw opstarten zag ik een kruis in het midden van het scherm.

Hierop opnieuw opgestart met command+r, waarop ik weer in het installatie menu kwam. Bij controle bij schijfhulpprogramma zag ik tot mijn verbazing niet enkel mijn drive meer, maar dit:

INTERN:
-AppleAPFSMedia
-APPLE SSD SM025..

SCHIJFKOPIEEN:
-Apple UDIF-compr...
-OS X Base Sy...
-Apple UDIF-compr...
-OS X Base Sy...
-Apple UDIF-compr...
-Apple UDIF-compr...
-Apple disk image...

Ik zie nu dus veel meer dan alleen mijn drive en de apple base system drive.. en daarbij kan ik het merendeel niet wissen via het schijfhulpprogramma. Voor de duidelijkheid.. ik heb niets geparticipeerd of iets dergelijks.

Ik begrijp er niks van maar er gaat iets goed fout, want wanneer ik vervolgens terug ga en osx opnieuw wil installeren gaat alles wederom goed tot de laatste seconden, waarbij ik een corrupted melding krijg.

Iemand een idee?

De imac valt nog onder garantie, maar zou graag willen weten of dit niet zelf op te lossen is..

ps. betreft een imac 21,5' 8GB RAM 256GB SSD mid 2017

[Voor 5% gewijzigd door Goodboi op 04-10-2018 00:15]

Alle reacties

• deathgrunt
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online
Een iMac draait toch geen iOS?

Hooguit OS X of desnoods Win10 via Basecamp...

Los daarvan lijkt een "popup virus" in een webkit-browser eerder een script of extensie dan een virus?

En je content op één externe disk zetten, is geen back-up of zelfs een poging daartoe.

Tenslotte; 3x in een jaar tijd je OS resetten om het schoon te houden, geeft wellicht aan dat het probleem niet het OS is - maar iets anders?

Allemaal off-topic, maar toch...

• Goodboi
IOS is een typfout die ik niet meer kon herstellen, het was laat gisteravond :).. moest os zijn. Ik draai uiteraard macOS sierra op mijn mac.

@deathgrunt, inderdaad allemaal offtopic. Maar als je het echt wilt weten.. het is een vervelend popup gebeuren dat ik krijg doordat ik bij het downloaden van sounds voor sound editting soms een verkeerde youtube converter gebruik die reclame popups activeert, ik heb hier zoveel over gegoogled, het is harmless maar niet weg te halen.. niet erg interessant overigens verder.

Over de definities van backups etc heb je vast helemaal gelijk, maar het doet er nu gewoon niet toe.

Het probleem ligt verder nergens anders dan bij wat ik net beschreven heb. Ik hou gewoon van een schone imac sinds mn workflow toch van externe hdd’s is.

Ik hoop dat we het bij mijn beschreven probleem kunnen houden want ik wil het graag opgelost hebben en hoop dat iemand hier ervaring in heeft.

[Voor 47% gewijzigd door Goodboi op 04-10-2018 06:17]

• MelvinW
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 06:41
Als het met Disk Utility niet lukt om je schijf te formatteren, dan zou je het met Terminal kunnen proberen in Recovery Mode. Dit commando zou moeten werken:
diskutil eraseDisk JHFS+ Mac /dev/disk0

MacBook Pro 16" + Pro Display XDR - iPhone 12 Pro Max - Apple Watch Series 6 Hermès

• Goodboi
Thanks voor de tip. En dat kan geen kwaad verder? Nu naar t werk maar zal vanmiddag eens kijken of dit iets oplevert. Heb eerlijk gezegd geen idee of ik hem nog kan opstarten in recovery mode.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Goodboi schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 06:03:
…het is een vervelend popup gebeuren dat ik krijg doordat ik bij het downloaden van sounds voor sound editting soms een verkeerde youtube converter gebruik die reclame popups activeert, ik heb hier zoveel over gegoogled, het is harmless maar niet weg te halen.. niet erg interessant overigens verder.
Het is wel interessant verder. macOS en z'n voorganger Mac OS X zijn best open, je kunt er heel veel dingen zelf in oplossen. Als je dus een pop-up iets hebt waar je niet 1-2-3 van af komt dan ga je zoeken. Je kunt allerlei kleine instellingen weghalen (.Plist bestanden) die het een en ander voor je oplossen. Je kunt zelf de internetplugins apart verwijderen, je kunt software inclusief alle geïnstalleerde bestanden verwijderen zonder ook maar 1 bestandje over te houden... Oftewel 3 keer in anderhalf jaar is écht geen werken.

MacOS wordt niet trager omdat er meer software geïnstalleerd staat, dat is iets wat mensen menen waar te nemen omdat het onder Windows zo was, misschien nog wel maar dat weet ik niet.

Mijn 10 jaar oude MacBook heeft een paar keer 2 of 3 keer een nieuw OS gekregen van mij, 1 daarvan was ook nog bij het installeren van een nieuwe harde schijf.

Ik zou me dus eens verdiepen in de werking van het OS zodat je dit soort onzinnig werk kunt voorkomen.

• Goodboi
Zeker interessant om eens over verder te praten, maar liever een andere keer ;-)

Zou nu vooral graag willen weten wat er mis gaat met de reset.

• Daedalus
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Titel veranderd van "Probleem met herinstallatie ios op imac" naar "Herinstallatie iMac via Recovery geeft corruptiefoutmelding". Als je een topictitel opgeeft is het handig om een beknopte beschrijving van het probleem te geven. Het is al voor ons duidelijk dat het een probleem is, dus 'Probleem' voegt weinig toe :)

Als de Recovery partitie op je iMac op de een of andere manier is beschadigd zou je Internet Recovery kunnen proberen via Option-⌘-R.

Het commando van @MelvinW is niet geheel zonder risico. Doorgaans is disk0 je interne SSD, maar voor de zekerheid zou ik de LaCie ontkoppelen en controleren met diskutil list welke diskX je SSD is. Daarnaast zou je direct de SSD in APFS i.p.v. het oudere HFS+ kunnen formatteren met diskutil erasedisk APFS "Macintosh HD" GPT disk0 (ervan uitgaande dat je SSD disk0 is).

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• MelvinW
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 06:41
Daedalus schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 09:07:
~[mbr]Titel veranderd van "Probleem met herinstallatie ios op imac" naar "Herinstallatie iMac via Recovery geeft corruptiefoutmelding". Als je een topictitel opgeeft is het handig om een beknopte beschrijving van het probleem te geven. Het is al voor ons duidelijk dat het een probleem is, dus 'Probleem' voegt weinig toe :) ~[/]

Als de Recovery partitie op je iMac op de een of andere manier is beschadigd zou je Internet Recovery kunnen proberen via Option-⌘-R.

Het commando van @MelvinW is niet geheel zonder risico. Doorgaans is disk0 je interne SSD, maar voor de zekerheid zou ik de LaCie ontkoppelen en controleren met diskutil list welke diskX je SSD is. Daarnaast zou je direct de SSD in APFS i.p.v. het oudere HFS+ kunnen formatteren met diskutil erasedisk APFS "Macintosh HD" GPT disk0 (ervan uitgaande dat je SSD disk0 is).
Formatteren naar APFS is niet per se nodig. macOS zet dat bij de installatie automatisch om naar APFS als er een SSD gedetecteerd wordt.

MacBook Pro 16" + Pro Display XDR - iPhone 12 Pro Max - Apple Watch Series 6 Hermès

• Goodboi
Yahh! /solved :)

Na een dagje rusten kon mijn imac het kunstje wel op de normale manier.
Gelijk ff de nieuwste MacOS gedownload.

Allen bedankt voor de tips.

Ik zal eens goed bekijken wat ik nou aan van die popupspam kan doen die je van sommige websites zoals youtube naar mp3 converters kan krijgen want het was de tweede keer al en ik zag na een avond googlen geen andere optie dan een harde reset naar fabrieksinstellingen..

[Voor 4% gewijzigd door Goodboi op 04-10-2018 19:54]

• tweazer
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 21-06 00:28
popupspam kan doen die je van sommige websites zoals youtube naar mp3 converters kan krijgen want het was de tweede keer al

Ik zou aanraden om meerdere accounts of het guest account te gebruiken als je gaat klooien. Bij de guest account uitloggen na een sessie maakt dat alle data wordt weggegooid, incl download troep (mits je maar geen beheer account hebt ingevuld bij popups).

• Wootism
  • Registratie: september 2004
  • Nu online

Wootism

aaibaar

Blijf het bizar vinden dat er mensen zijn die hun Mac meerdere keren per jaar opnieuw installeren...
Maar wellicht een noodzaak als je niet zo goed weet waar je op moet klikken en allemaal rotzooi binnenhaalt van vage websites...

[Voor 5% gewijzigd door Wootism op 07-10-2018 10:36]

• debom
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 23-06 11:38
Wootism schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 10:36:
Blijf het bizar vinden dat er mensen zijn die hun Mac meerdere keren per jaar opnieuw installeren...
Maar wellicht een noodzaak als je niet zo goed weet waar je op moet klikken en allemaal rotzooi binnenhaalt van vage websites...
offtopic
Precies.
Sinds het verkrijgen van mijn macbook pas 1 keer gedaan, omdat ik een schoon APFS filesystem wilde en niet een geconverteerd HFS+ system. Uiteindelijk 5 upgrades achtereen gedaan en voor Mojave nu een schone install.

Die andere schijfkopieen die je ziet zijn standard. Die zie ik ook. Deze zijn nodig om de recovery te kunnen starten.

Misschien een tip om ook een USB installer te maken.
https://9to5mac.com/2018/...-usb-install-drive-video/

[Voor 4% gewijzigd door debom op 08-10-2018 13:30]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True