Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Systeemopzet van warmtepomp, zonneboiler en buffervaten

Pagina: 1
Acties:

• Christian M.
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 15-06 12:27
Omdat dit zowel thuis hoort in het topic over lucht-water warmtepomp als zonneboilers, er nog wat extra vragen zijn en misschien als inspiratie voor iemand anders heb ik besloten om een nieuw topic te openen.

Ik ben bezig mijn systeem nu definitief op te gaan stellen. De componenten althans, definitieve plaatsing komt als alles af is. Ik ben bij het punt uitgekomen dat ik warmtewisselaars en een circulatiepomp nodig heb.

Ik wil met een 2 tal warmtewisselaars alles gescheiden van elkaar houden. De zonneboiler (80 + 60 nog te herplaatsen heatpipes) en monobloc warmtepomp (Panasonic 6 KW) krijgen glycol. De zonneboiler draait over de spiralen in de buffervaten en de warmtepomp krijgt een extra warmtewisselaar om de vloeistoffen gescheiden te houden. Omdat de hoofdleidingen naar de vloerverwarmingsverdelers in 40 mm druk pvc uitgevoerd zijn kan ik niet garanderen dat alles diffuusdicht is en er dus geen zuurstof in het cv water kan komen. Voor de vloerverwarming maakt dit niet zoveel uit want de verdelers zijn toch van rvs. Echter wil ik niet dat de buffervaten blijven roesten en zo onnodige vervuiling en dichtslibben van vloerverwarminsbuizen veroorzaken. Daarom zullen de buffervaten middels een warmtewisselaar gescheiden zijn van het verwarmingssysteem.
Ik weet dat het rendement negatief uitpakt door alle extra warmtewisselaars maar ik zie geen andere optie.

Ik zit te twijfelen over welke warmtewisselaar ik nu waar plaats. Ik wil een zo hoog mogelijk rendement behouden (groot oppervlak en weinig waterweerstand), 1 inch buitendraad als aansluiting en het moet wel nog betaalbaar blijven. Het zijn geen gruwelijk grote vermogens wat omgezet moet worden maar omdat het lage temperatuur verwarming is moet er wel wat debiet doorheen gejaagd worden om de warmte wel verplaatst te krijgen.
Zelf zit ik te twijfelen tussen bijvoorbeeld deze 2 warmtewisselaars:
https://www.multistrobe.n...isselaar-30-rijen-330-kw/
https://www.multistrobe.n...isselaar-30-rijen-175-kw/
De grote 330 Kw zou ik dan willen gebruiken voor de verwarming. Ik hoop dat deze weinig weerstand heeft zodat er genoeg flow is maar toch voldoende oppervlak heeft om de warmte over te dragen.
De kleine 175 Kw zou ik in willen zetten voor de warmtepomp om glycol en cv water gescheiden te houden. Ook hier maximale warmteoverdracht om het rendement hoog te houden.
Is dit verstandig? Of toch voor de duurdere optie gaan en voor beiden warmtewisselaars het grote exemplaar kiezen. Hartje winter moet ik maximale warmteoverdracht hebben. Elke graad die ik laat liggen door een te kleine warmtewisselaar is er eentje die verloren is. Bij een watertemperatuur van 30-35 graden tikt dat hard aan want dan moet de watertemperatuur omhoog en keldert het rendement van de warmtepomp.

Verder vraag ik me af of het beter is om 1 flinke cv pomp te gebruiken voor alle 3 de vloerverwarmingsverdelers (er zit een 2,2 km aan slang in wand en vloer) of te kiezen voor 3 kleintjes. Er zitten elektrische zoneventielen op de zones dus het debiet wat gevraagd wordt kan variëren. Een grote circulatiepomp heeft de voorkeur mits deze ver genoeg kan terugmoduleren als alles dicht staat behalve de badkamer maar ook het maximale debiet kan leveren wat nodig is als alle zones open staan.

Wat ik wil bereiken door alle systemen aan elkaar te koppelen is dat in het voor- en najaar de zonneboiler de vloerverwarming van bijvoorbeeld een badkamer al kan ondersteunen. Door het koppelen en middels elektrische 3-weg klep regelen van de flow kan ik ervoor kiezen om eerst het kleine vat te verwarmen en daarna pas het grote vat. Dit geld ook voor de elektrische kleppen in de aanvoer vanaf de warmtepomp. Stel dat het kleine vat op 50 graden staat dan draait alleen het grote vat mee in het cv gedeelte om te voorkomen dat ik hoogwaardige warmte geschikt voor tapwater verlies in de vloer. De warmtepomp zorgt voor een basiswarmte van bijvoorbeeld 30 graden in de hygiene boilers zodat de elektrische doorstroomverwarmer maar hoeft bij te verwarmen zodat er nog wat debiet overblijft om een bad te kunnen vullen.

Zie ook de afbeelding.

opzet systeem

Heeft iemand nog tips of ideeën over de opzet van het systeem?

• Christian M.
Schopje, iemand nog op- of aanmerkingen?

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Ik heb dit gebouwd:
https://drive.google.com/...DSGJzM2s/view?usp=sharing
(ecodan+DJG RVS vat 450 ltr+wijas doorstromer)

Lang verhaal kort: ik had het nu misschien iets anders aangepakt.
Simpeler...en veel goedkoper. L/W warmtepomp monobloc + L/W warmtepompboiler.
Dan ben je veel goedkoper uit. Zeker met 2x de subsidie.

Neemt niet weg dat ik er minder blij mee ben, maar financieel kan het natuurlijk niet goed uit...
(ook niet de uitgebreide brainstorm die je zou willen horen, maar ik wilde het toch even aanhalen)

[Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-10-2018 08:16]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• Christian M.
Tsja achteraf is altijd makkelijk praten. Ik zou als ik nu moest kopen voor rvs vaten gaan in plaats van gewoon staal. De heatpipes niet zover van het buffervat af geïnstalleerd en misschien een zwaardere warmtepomp of ander type omdat toen ik deze koos de zolder nog niet tot het verwarmde oppervlak hoorde.

Maar ik heb deze spullen reeds in bezit en op zich zijn het goede spullen die weloverwogen aangeschaft waren met de inzichten van toen en ik zal het ermee moeten doen.

Ik denk dat ik maar op safe ga en toch de grotere type warmtewisselaars neem.
En voor de keuze 1 of meerdere cv pomp ben ik nog aan het uitzoeken dus input is nog steeds welkom.

• Christian M.
@AUijtdehaag

Welke cv pomp heb jij eigenlijk in je systeem zitten om de vloerverwarmingsverdelers aan te sturen? Of gebruik je de pomp die in de Ecodan zit?

• pleio65
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 13-06 15:50
Christian M. schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 20:28:
Tsja achteraf is altijd makkelijk praten. Ik zou als ik nu moest kopen voor rvs vaten gaan in plaats van gewoon staal. De heatpipes niet zover van het buffervat af geïnstalleerd en misschien een zwaardere warmtepomp of ander type omdat toen ik deze koos de zolder nog niet tot het verwarmde oppervlak hoorde.

Maar ik heb deze spullen reeds in bezit en op zich zijn het goede spullen die weloverwogen aangeschaft waren met de inzichten van toen en ik zal het ermee moeten doen.

Ik denk dat ik maar op safe ga en toch de grotere type warmtewisselaars neem.
En voor de keuze 1 of meerdere cv pomp ben ik nog aan het uitzoeken dus input is nog steeds welkom.
Warmtewisselaar.
Je hebt je keuze al gemaakt. Kleine aanvulling.
Ik zou ivm de hoge flow van de WP de grote wisselaar voor de warmteoverdracht tussen het glycol van de WP naar het cv-water kiezen.
WP. lage temperatuur - hoge flow
De kleine wisselaar heeft een maximale flow van 12 m3/uur. Ik weet het niet zeker maar de flow een WP is veel meer.
Hou ook rekening dat glycol minder snel warmte opneemt/ afstaat in vergelijking met 100% water.

Gasloos juli 2018. Pana WH-MDC09H3E5. Zonneboiler 2x 1000 liter, 166 vacuümbuizen. 10.150 Wp. CV-houtkachels 18Kw en 4Kw.

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 23:26
Geen idee wat die hele installatie gekost heeft, maar wordt het allemaal niet nodeloos complex?
Ga je in volle zomer geen enorm overschot hebben aan warmte, en toch nog een stevig tekort in de winter als het echt vriest?

Pomp je ook niet veel te warm water door je vloerverwarming?
En ga je in de winter niet veel verlies hebben doordat je een vat van 300 en 800l gaat warm houden? Is het verlies dan niet groter dan de mogelijke winst?

• AUijtdehaag
  • Niet online
dbbl

[Voor 97% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-10-2018 21:51]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• AUijtdehaag
  • Niet online
Oventrop regumat f-180 (f-130)
Staat in mijn linkje hierboven.

Via pumpendiscounter.de

• Christian M.
pleio65 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:19:
[...]
Warmtewisselaar.
Je hebt je keuze al gemaakt. Kleine aanvulling.
Ik zou ivm de hoge flow van de WP de grote wisselaar voor de warmteoverdracht tussen het glycol van de WP naar het cv-water kiezen.
WP. lage temperatuur - hoge flow
De kleine wisselaar heeft een maximale flow van 12 m3/uur. Ik weet het niet zeker maar de flow een WP is veel meer.
Hou ook rekening dat glycol minder snel warmte opneemt/ afstaat in vergelijking met 100% water.
Ik had al begrepen dat glycol flink wat mindere warmteoverdracht had. Hoeveel het scheelt geen idee. Ik ben wel van plan om de 2 grotere warmtewisselaars (22 m3/uur) in te gaan zetten. Ik heb ze nog niet besteld, eerst alles bijeen zoeken en kijken wat ik nodig heb aan hulpstukken, bochten, en andere zaken.
Tommie12 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:33:
Geen idee wat die hele installatie gekost heeft, maar wordt het allemaal niet nodeloos complex?
Ga je in volle zomer geen enorm overschot hebben aan warmte, en toch nog een stevig tekort in de winter als het echt vriest?

Pomp je ook niet veel te warm water door je vloerverwarming?
En ga je in de winter niet veel verlies hebben doordat je een vat van 300 en 800l gaat warm houden? Is het verlies dan niet groter dan de mogelijke winst?
Prijs vind ik niet zo belangrijk (blijf uiteraard wel een Nederlander, kan het geld maar een keer uitgeven) als ik daarmee kwaliteit in huis haal wat goed functioneert en blijft functioneren en wat zoveel mogelijk de grillen van het weer en de overheid (salderen) kan buitensluiten.
Overschot aan warm water zal gedumpt worden in de vijver van 33 m3. Warmteverlies van de vaten wil ik beperken door extra isolatie naderhand. En zoveel warmte verlies je ook alweer niet als het vat maar een 30 - 40 graden is. Door 2 vaten te gebruiken wil ik in elk seizoen maximaal rendement behalen. Tevens krijg ik door de grote inhoud van de vaten extra buffer voor de warmtepomp om pendelen zoveel mogelijk tegen te gaan.
AUijtdehaag schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:51:
Oventrop regumat f-180 (f-130)
Staat in mijn linkje hierboven.

Via pumpendiscounter.de
Ik kon niet achterhalen of je de meegeleverde Alpha2 25-60 of een eigen cv pomp had draaien. En de ecodan stuurt in zijn eentje toch ook de vloerverwarmingsverdelers aan. Wat zit daar voor pomp in?

Bij pumpendiscounter heb ik ook de Caleffi DISCAL op de boodschappenlijst staan en nog een pomp als ik weet welke. Schrikbarend hoeveel prijsverschil er zit tussen een warmteservice en consorten en Duitsland. Zeker bij de messing hulpstukken in duimse maat.

• AUijtdehaag
  • Niet online
In de oventrop F-130 (niet meer leverbaar volgens mij, wel de F-180) zit een alpha 2, die stuurt vanaf het buffervat het water richting de verdelers.
Die alpha2 stuur ik aan middels domoticz en een fibaro tussenstekker.

Mitsubishi Melcloud gaat ook via domoticz.
WP aan = Vloerverwarming alpha 2 aan.

Het plan was de 3-weg klep te gebruiken om te koelen en dan de ecodan pomp op de verdelers.
Dit is er nog niet van gekomen. Ik koel gewoon mijn vat af naar 15 graden om te koelen.
De 11 kW Wijas kan dat ook nog aan, om op te warmen naar acceptabele sww temperatuur om te douchen via de hygienespiraal :o

Vaak is het in duitsland goedkoper, echter wat meer verzendkosten.
Toch loont het wel om daar te kijken.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True