Toon posts:

[testcase] Japan 2018

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:43

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Deze zomer was ik 17 dagen in japan, precies tussen de typhoons door, en dus alle dagen mooi weer gehad.
Toeristische plekken had ik overgeslagen, en ben gewoon mijn eigen weg gegaan. De selectie heeft niet echt een bepaald thema. Japan is immers erg divers.
Gesplitst. andere nummers staan in in andere post in dit topic
#1 Ochtend in Takahara

#2 Bamboe

#5 soni highland

#6 bos in de wolken

#11 ike

#12 rotsen

#13 bos in de wolken 2

eigen feedback: Een selectie maken was niet makkelijk, best veel toffe foto's gemaakt, dus welke moet ik nou laten zien? en hoeveel mag ik laten zien? heb het aantal teruggebracht tot 15.

De beste foto's vind ik zelf #6 en nummer #13, bos en mist/wolken blijft een gave combinatie. nummer 2 is wat generiek, ook al hebben we in Nederland geen bamboebos.

Aandachtpuntje is denk ik de rechte horizon .ik ben gewoon geen perfectionist op had gebied, en dat zie je terug bij #10 en #16

[Voor 25% gewijzigd door mrc4nl op 06-10-2018 13:02]

ora et labora

• The_Big_Easy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-06 08:51
Mooie reeks, gave composities! Vooral 2 en 13 (mijn favorieten) maar ook 15 en 17 mogen er zijn.

Er zit alleen weinig structuur in de serie, het is van alles wat. Wellicht had je er 2 of 3 test cases van kunnen maken om het wat consistenter te houden? B.v. één voor natuur, één voor avond/nacht fotografie en één voor architectuur? Had je ook meer ruimte gehad om wat andere fotos te showen :)

Dat de horizon niet recht zou zijn bij 16 zie ik zo niet en bij 10 is het denk ik voor een deel ook vertekening omdat je je camera niet evenwijdig aan de garage had. Kon je achteraf in je nabewerking niet wat roteren? Ik denk dat dat wel wat uitmaakt...

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-06 13:40
Mooie plaatjes!

Ben het met je eens, die 2 in het bos zijn ook mijn favorieten. Wat een lekker sfeertje en wat een prachtige bomen!

#2 kijkt een beetje vreemd weg, door die grijze randjes aan de bladeren. Komt dat door tegenlicht of is dat door het verwijderen van chromatische aberraties ofzo?

#5 is een fijne kleurencombinatie, maar ik vind het jammer dat het zo'n smal panorama is, en dat de heuvels er rechts helemaal afvallen. Ik weet iig niet zo goed waar ik moet kijken.

Ik mis ook een beetje een thema in je foto's, er zit niet echt een lijn in. Ik zou het dan iig proberen een beetje te clusteren ofzo :).

Verder mis ik wel een beetje een Japan gevoel. Dat is natuurlijk niet altijd mogelijk over te brengen, vooral met landschapsfoto's, maar als ik kijk naar je foto's, zie ik er eigenlijk bijna geen waarvan ik direct aan Japan moet denken. Eentje, omdat daar Japans schrift staat ;). De architectuur etc is allemaal erg 'generiek', als je me had verteld dat je de foto's in Boston had genomen had ik je bij wijze van ook gelooft. Een paar kiekjes van de Japanse winkelstraten oid had al een heel ander gevoel gegeven denk ik. Op je Flickr pagina zie ik in ieder geval plaatjes waar ik veel meer een Japans gevoel van krijg. Ik mis een beetje typische Japanse huizen etc. Ik ga er van uit dat jij als manga / anime fanaat ook wel naar wat kleurrijke buurten bent geweest? :) Maar los van dat zitten er genoeg mooie foto's bij!

Wat betreft de rechte horizon, dat kan je toch grotendeels prima oplossen in nabewerking? Ik weet niet of je lightroom nog hebt, daar is de guided upright tool handig voor!

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Gaaf! #1 is echt mijn favoriet. Geweldige lijnen! Ideale desktop achtergrond :)

Default blanke hetero

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-05 15:45
Aandachtpuntje is denk ik de rechte horizon .ik ben gewoon geen perfectionist op had gebied, en dat zie je terug bij #10 en #16
Maakt niet uit gaande weg veranderd dat wel. T was mij inderdaad ook gelijk opgevallen. Nu zal ik niet zeggen dat mijn foto's allemaal recht staan maar probeer daar tegenwoordig wel aan te denken.

Vind het buiten dat wel echt super gave foto's!

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-06 16:45
Ha! Wat een leuke reeks met een aantal heel fijne platen, maar ook een aantal die ik wat minder vind.

Ik denk dat hij zonder de volgende foto's een stuk sterker was:
- 2: Het groen knalt er wel heel erg uit, verder een weinig spannende compositie, veel CA en een compleet uitgebeten lucht (ik snap dat de belichting problematisch was).
- 3: Niet scherp en qua inhoud doet hij me ook niet heel veel. Misschien wat te druk, te krap en te weinig lijnen?
- 5: Te krap en de richel loopt onder het beeld uit.
- 9: Weinig interessant onderwerp, onrustig water.
- 11: Ik mis de grootsheid van het landschap, en als detailopname werkt deze compositie ook niet voor mij. Verder zit er een beetje een paarse zweem over de foto.
- 12: Niet zo boeiend, paarse zweem
- 16: Druk, krap

Dit klinkt allemaal heel dramatisch, maar dat is het niet. Verder is er natuurlijk ook genoeg goeds te melden:

Foto 1 vind ik echt een heerlijke plaat met de horizontale en diagonale lijnen erin! Weinig aan op te merken.
- 4: Leuk, maar is wel echt een op zichzelf staande foto.
- 6: Lekker! Niks meer aan doen.
- 10: Zie bovenstaand!
- 13: Stuk minder sterk dan 6, er zit een stuk minder diepte in.
- 14: Fijn, alleen de brugpijlers zijn een beetje uitgebeten (begrijp dat belichting lastig is).
- 15: Ik zou de onderste paar millimeter eraf croppen
- 17: Wanneer de (denkbeeldige) lijn tussen de punt van de foto en het uitsteeksel overeen zou komen met het midden van grijze vlak rechtsboven zou de foto een stukje prettiger kijken.

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:59
Mooie serie, zeker weten, maar ik mis het Japan-gevoel.

Favoriet: #1

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
The_Big_Easy schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 09:50:
Mooie reeks, gave composities! Vooral 2 en 13 (mijn favorieten) maar ook 15 en 17 mogen er zijn.

Er zit alleen weinig structuur in de serie, het is van alles wat. Wellicht had je er 2 of 3 test cases van kunnen maken om het wat consistenter te houden? B.v. één voor natuur, één voor avond/nacht fotografie en één voor architectuur? Had je ook meer ruimte gehad om wat andere fotos te showen :)
Dat is wel een goed idee, dat geeft meer eenheid, en ruimte om een paar extra shots te laten zien.
Dat de horizon niet recht zou zijn bij 16 zie ik zo niet en bij 10 is het denk ik voor een deel ook vertekening omdat je je camera niet evenwijdig aan de garage had. Kon je achteraf in je nabewerking niet wat roteren? Ik denk dat dat wel wat uitmaakt...
Ik heb met de nabewerking hier en daar wel wat kunnen rechttrekken, horizon gaat nog wel. maar ik krijg vooral tilt krijg ik niet perfect. Deels omdat het gewoon niet helemaal recht is gescheten deels omdat ik het moeilijk vind dat type perspectief te corrigeren in post processing.
Sjekster schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 11:03:
#2 kijkt een beetje vreemd weg, door die grijze randjes aan de bladeren. Komt dat door tegenlicht of is dat door het verwijderen van chromatische aberraties ofzo?
Ik heb zelf niet met CA lopen knoeien, maar ik denk dat dat in camera is geweest. Panasonic doet aan ca correctie met eigen lenzen.(dus ook in raw
#5 is een fijne kleurencombinatie, maar ik vind het jammer dat het zo'n smal panorama is, en dat de heuvels er rechts helemaal afvallen. Ik weet iig niet zo goed waar ik moet kijken.
ik had daar niet veel tijd helaas, maar op de voorgrond was veel pampas (hoge pluimen) dus veel meer mooie voorgrond had ik er ook niet op kunnen krijgen
Ik mis ook een beetje een thema in je foto's, er zit niet echt een lijn in. Ik zou het dan iig proberen een beetje te clusteren ofzo :).
ik ga de serie splitsen
Verder mis ik wel een beetje een Japan gevoel. Dat is natuurlijk niet altijd mogelijk over te brengen, vooral met landschapsfoto's, maar als ik kijk naar je foto's, zie ik er eigenlijk bijna geen waarvan ik direct aan Japan moet denken. Eentje, omdat daar Japans schrift staat ;). De architectuur etc is allemaal erg 'generiek', als je me had verteld dat je de foto's in Boston had genomen had ik je bij wijze van ook gelooft.
Een paar kiekjes van de Japanse winkelstraten oid had al een heel ander gevoel gegeven denk ik. Op je Flickr pagina zie ik in ieder geval plaatjes waar ik veel meer een Japans gevoel van krijg. Ik mis een beetje typische Japanse huizen etc.
Ik heb wel van dat soort foto's gemaakt, maar vond ze alleen niet zo het posten waard. en closeups van architectuur zijn nou eenmaal geniek
Ik ga er van uit dat jij als manga / anime fanaat ook wel naar wat kleurrijke buurten bent geweest? :) Maar los van dat zitten er genoeg mooie foto's bij!
Ben 2 keer naar akihabara geweest, het manga/anime certrum. heb daar nog paar leuke plaatjes geschoten van de drukte/neon.
Wat betreft de rechte horizon, dat kan je toch grotendeels prima oplossen in nabewerking? Ik weet niet of je lightroom nog hebt, daar is de guided upright tool handig voor!
Zie mijn reactie op the big easy, t is vooral perspectief waar is het lastig mee heb.

Ik moet alleen nog even bedenkden hoe ik dit gaat uitsplitsen....

ora et labora

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Ik wilde de boel intact laten dus k heb hier de nacht/archtectuur foto's:

#3 Nara

#4 Vuurwerk in suwa

#9 kobe

#14 rainbow bridge

#15 balkons

#16 aan het water

#17 brug

#10 garage

ora et labora

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01:29
Reactie in twee delen, beginnen met je eerste foto's.

#2, Idee is leuk, maar naar mijn mening iets teveel aan de schuifjes gezeten bij de nabewerking. Daar moet je niet teveel van aantrekken, want dat heb ik vrij snel. Dat gevoel heb ik ook bij #6 en #13, maar daar lijkt het beter te werken doordat het een dromerige sfeer krijgt.

#11 & #12, toffe foto's! Bij #12 erg mooi diepte gekregen in de stenen, mede door de witte kringen.

Deel 2 vind ik een mooiere serie omdat ik erg houdt van lijnspel en symmetrie,

#4, #9, #10, #15 en #17 zijn echt top!

#3 vind ik niet heel spannende compositie.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee