Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Laptop antenne kabels vervangen

Pagina: 1
Acties:

• Faloude
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 13-06 14:08
Ik heb hier een laptop met een verschrikkelijk WiFi ontvangst. Ik heb Windows opnieuw geinstalleerd + WLAN kaart vervangen (dual band AC). Nog steeds hetzelfde probleem, slecht signaal + zeer lage down / up snelheid.

Ik heb een vermoeden dat het aan de antenne kabels kan liggen. Ik wil deze vervangen, maar kan niet precies de antenne kabels voor dit model laptop vinden.

Kan ik gewoon elk willekeurige "laptop wifi antenne" monteren? Ik heb weinig verstand van dit component dus elk aanvullend advies / info hierover is welkom. Wat is het verschil tussen de witte en de zwarte draad? Waarom er twee antennes? Welke connector heb ik nodig?

Laptop: dell inspiron 15
WLAN kaart: Intel Dual Band Wireless-AC 3165 1x1 AC + BT M.2

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 22-06 20:09
Post eens een foto van je wifi-kaart en antenne-aansluitingen (die aan de wifi-kaart zitten), dan kunnen we zien wat de mogelijkheden zijn.

Een 3165 is niet de meest high-end wifi-kaart, Intel Wireless-AC 9260 biedt MIMO en daarmee al een stukje beter bereik.

[Voor 44% gewijzigd door Balance op 03-10-2018 22:01]

• Faloude
Balance schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 22:00:
Een 3165 is niet de meest high-end wifi-kaart, Intel Wireless-AC 9260 biedt MIMO en daarmee al een stukje beter bereik.
Thanks voor de tip. Hij heeft echter zelfs moeite verbinding te maken met een iphone hotspot van nog geen 30cm afstand. Het gaat hier echt om een storing.

• Balance
@Faloude Dat is niet helemaal de bedoeling. Kan je een paar screenshots van WiFi Analyzer (of een soortgelijke tool) posten? En weet je zeker dat niet aan software kan liggen (drivers etc.)?

Ander wordt het namelijk de display-assembly open schroeven en nieuwe antennes plaatsen. Maar dat is een heel naar klusje met flinke kans om iets te slopen.

• Faloude
Balance schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 22:26:
@Faloude Dat is niet helemaal de bedoeling. Kan je een paar screenshots van WiFi Analyzer (of een soortgelijke tool) posten? En weet je zeker dat niet aan software kan liggen (drivers etc.)?

Ander wordt het namelijk de display-assembly open schroeven en nieuwe antennes plaatsen. Maar dat is een heel naar klusje met flinke kans om iets te slopen.
Ik heb de display assembly al losgehaald en een doorgangstest uitgevoerd op de antennes, met een multimeter (geen idee of dat een zinvolle meting was, maar zag er goed uit)

Ik ga zo toch even drivers installeren just in case. Die stap heb ik overgeslagen..

• Balance
@Faloude Check. M.2-slot voor de Wi-Fi-kaart neem ik aan?

• Faloude
Correct!

• Balance
@Faloude (ruimte voor) 1 of 2 wifi-antennes?

• foxgamer2019
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online
Wat is je router? Heb je op de mobiel en/of andere devices wel goed bereik?

In principe bouwt Dell goede laptops, dus verwacht niet zo snel een issue in de bekabeling.

• Faloude
Zojuist via ethernet kabel verbonden, dat werkt wel prima. Probleem ligt dus echt bij WLAN.
Balance schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 22:30:
@Faloude (ruimte voor) 1 of 2 wifi-antennes?
2 antennes.
foxgamer2019 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 22:35:
Wat is je router? Heb je op de mobiel en/of andere devices wel goed bereik?

In principe bouwt Dell goede laptops, dus verwacht niet zo snel een issue in de bekabeling.
Slecht ontvangst bij verschillende netwerken, zelfs universiteitsnetwerk.

De linkerscharnier van de laptop is gebroken. De WLAN antennes lopen langs die scharnier. Het kan dus zijn dat de antenne kabels beschadigd zijn geraakt.

• Balance
@Faloude Antennes kosten gelukkig niks. Ik zou ook gelijk een nieuwe wifi-kaart bestellen, 2x2 MIMO verdubbeld je overdracht snelheid en vergroot je bereik met een factor √2. Intel 8265 of 9260 dus (uit China nog iets goedkoper).

Je kan ook avontuurlijk gaan en een Broadcom BCM943602BAED chip kopen, dat zijn de uitstekende 3x3 MIMO-chips uit de MacBook Pro's. Moet je wel 3 antennes ergens kwijt kunnen.

• rvanpruissen
  • Laatst online: 22-06 17:38

rvanpruissen

rePear.it

2 dingen:
1) Als je kaarten gaat vervangen, moet je even checken of je BIOS/UEFI dit fijn vind. In sommige BIOS'en moeten deze kaarten -in goed nederlansch- worden gewhitelist
2) Als je de el-cheapo oplossing wilt, zou ik een low profile USB WiFi adapter kopen. Misschien niet de meest fancy oplossing, maar werkt prima. Bijvoorbeeld: pricewatch: TP-Link TL-WN725N

• Mr.Bright
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 22-10-2019
Faloude schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 21:01:
Ik heb hier een laptop met een verschrikkelijk WiFi ontvangst. Ik heb Windows opnieuw geinstalleerd + WLAN kaart vervangen (dual band AC). Nog steeds hetzelfde probleem, slecht signaal + zeer lage down / up snelheid.

Ik heb een vermoeden dat het aan de antenne kabels kan liggen. Ik wil deze vervangen, maar kan niet precies de antenne kabels voor dit model laptop vinden.

Kan ik gewoon elk willekeurige "laptop wifi antenne" monteren? Ik heb weinig verstand van dit component dus elk aanvullend advies / info hierover is welkom. Wat is het verschil tussen de witte en de zwarte draad? Waarom er twee antennes? Welke connector heb ik nodig?

Laptop: dell inspiron 15
WLAN kaart: Intel Dual Band Wireless-AC 3165 1x1 AC + BT M.2
Yup heb precies de zelfde probleem met mijn laptop : / dus ik denk Wi-Fi dongel aanschaven? of de interne antenne van je laptop laten repareren?

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Mr.Bright schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 02:31:
[...]

Yup heb precies de zelfde probleem met mijn laptop : / dus ik denk Wi-Fi dongel aanschaven? of de interne antenne van je laptop laten repareren?
We zijn en blijven natuurlijk Tweakers. Een dongel moet je lekker weer terugstoppen in de tijdmachine en richting de zero's sturen. En een antenne in je laptop vervangen kun je zelf. Genoeg YouTube filmpjes te vinden over hoe laptops uit elkaar moeten, vast ook wel van jouw model of vergelijkbaar. Mocht je een MacBook hebben dan wordt het wat lastiger omdat het glas daar geplakt zit in plaats van dat er een bezel omheen geklikt zit.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True