Monitor aan, beeldbuis niet

Pagina: 1
Acties:
  • 274 views sinds 30-01-2008

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Topicstarter
Zoals hierboven al staat.
Wanneer ik monitor aanzet, begint het lampje te branden, maar de beeldbuis doet nixs.
Normaal moet de beeldbuis toch aanslaan.
Heb hem losgehaald, maar mijn kennis van electronica gaat niet zo ver, dat ik het probleem kan vinden.
Heb daarin tegen, geen probleem met hetr hanteren van een soldeerbout.

Heeft iemand een idee, wat er uit kan liggen.
En hoe ik dat kan controleren.

Mzzl Diamon

And The Only One

Verwijderd

heb je je monitor wel goed op de videokaart aangesloten (zo niet dan is dit jou probleem) heb je helemaal geen beeld bij het opstarten van de pc of gebeurt het nadat windows word geladen

• Diamon

Diamon

The Weird One

Topicstarter
D8 eerst dat hij alleen beeld zou geven als hij dat moet.
Maar er gebeurt helemaal nixs.
Krijg dus geen beeld, en de buis slaat niet aan.

Mzzl Diamon and thanks

And The Only One

Verwijderd

Kijk eerst even of je de gloeidraad ziet oplichten van de beeldbuis. Dus kap eraf, licht uit of gordijnen dicht en de boel aanzetten. Als je geen gloeidraad ziet oplichten is de hoogspanning van je monitor kapot. (gloeispanning wordt opgewekt door de hoogspanningstrafo). Succes.

• Diamon

Diamon

The Weird One

Topicstarter
Er gloeit dus nixs.
Is dan meestal de gloeidraad kapot, of kan er ook iets anders aan gort zijn.
Want waardoor wordt de gloeidraad gevoed.
Dat zwarte blok toevallig, en hoe kan ik dat controleren dat dat niet het probleem is

Mzzl Diamon

And The Only One

• Diamon

Diamon

The Weird One

Topicstarter
O'ja, het power ledje brand continu, en het AUX ledje, knippert continu.

Mzzl Diamon

And The Only One

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 06-07 14:29
Hmm, ff een waarschuwing, die 28 kV (ongeveer) die op je beeldbuis zou kunnen komen te staan als dat #$@$@% ding het zou doen is niet direct weg als je je monitor uit zet en kan nog leuke schokken opleveren, uitkijken dus...

Kijk je monitor kabel eens na op vreemde bobbels (kabelbreuken), dat zwarte blok in je monitor is je hoogspannings trafo... uitkijken dus....

• Diamon

Diamon

The Weird One

Topicstarter
Weet dat de hoogspannings trafo, flinke opdonders kan uitdelen (heb er nog nooit 1 van gehad, maar ben er al eens eerder voor gewaarschuwd).
Maar wat zou de oorzaak kunnen zijn, en hoe kom ik er achter.
De monitor kabel is recht, en zitten voor zover ik kan zien geen breuken in (lees: vreemde kronkels).
Maar moet de gloeidraad niet altijd oplichten van de beeldbuis.

Mzzl Diamon and thanks

And The Only One

Verwijderd

Gloeidrad van een monitor gaat vrijwel nooit kapot. Het is of je hoogspanningsunit die de geest heeft gegeven of een foutje in de aandrijf electronica ervoor.

• Diamon

Diamon

The Weird One

Topicstarter
En hoe kan ik die Hoogspanningstrafo controleren op het wel of niet functioneren daarvan.

Mzzl Diamon

And The Only One

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 06-07 14:29
112 bellen, de stekker in het stop contact, en die zuignap op je monitor beetpakken (van onderen) :D, nee hoor..

Als je je monitor aanzet hoor je meestal zo'n statisch geknetter, dan doet je hoogspanning het

Verwijderd

Mischien niet helemaal gepast, maar mijn Philips TV deed hetzelfde. Kappote hoogspannings voeding. Standby lampje brande gewoon, alleen geen beeld of geluid.

Ga maar vast sparen voor een nieuwe monitor, want een nieuwe voeding voor de TV kostte iets van 700 piek. (was hij nog wel waard).

Je kan proberen om hem naar zo'n raar mallevide bedrijfje te brengen. Zij kunnen misschien dit ding voor weinig repareren.

• Diamon

Diamon

The Weird One

Topicstarter
die zuignap op je monitor beetpakken van onderen.
Als je je monitor aanzet hoor je meestal zo'n statisch geknetter, dan doet je hoogspanning het.
Okay, dus op die zuignap, komt (als het goed is) een groot groot voltage te staan.
Dus ik zou in principe kunnen meten met multimeter als er een voltage op staat.

Wat voor voltage moet er ongeveer op staan, en waar moet de Multimeter op staan, en war ar zet ik die andere voeler op.

Mzzl Diamon

And The Only One

Verwijderd

Neeeeee, niet doen !!!!!!!!
Je kan geen spanning met een doorsnee meter meten. Bedenk wel dat je met 20000 volt werkt. Een gewone multi meter kan maar tot 1000 volt. Doe je het toch??, dan weet je zeker dat je zelf onder stroom komt te staan. De dunne draadjes kunnen namelijk niet zoveel spanning aan. (spanning gaat dwars door de isolatie)

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
ik heb 2 computers. met 2 monitoren :) de een is al 1 keer kapot gegaan en de ander al 2 keer steeds precies hetzelfde probleem als jouw, diamon. het zijn niet dezelfde merk monitoren is volgens mij een zwak punt van monitoren. bij mij hoor j dus niet dat statische geknetter. ik zie dat lampje ook branden. alles klopt behalve dat dat statische niet begint te knettere en dat er geen beeld komt. volgens mij is er gewoon een zekeringetje gesprongen ofzo

• Diamon

Diamon

The Weird One

Topicstarter
Welk zekeringetje kan dan gesprongen zijn.
Niet die bij de stekker, die is goed, anders kan de powerled niet branden, en de AUX flikkeren.

Hoor inderdaad geen geknetter, maar een ander geluidje, niet te omschrijven ?????.

Iemand nog een idee,

Mzzl Diamon

Merkmonitor: Highscreen MS 1554P

And The Only One

• smokey
vaak kun je het gewoon gratis laten repareren, moet je alleen niet naar de zaak gaan waar je hebt verkocht maar naar de highscreen homepage. Daar zeuren ze vaak niet om de garantie. mestal moet je wel de verzendkosten heen betalen als jem opstuurt. Mijn CTX vl710 is nu al weer voor de 2de keer door dit probleem kapot en ik heb de monitor pas een jaar. ik ben er nu zat van en ga een nieuwe kopen, een iiyama 704HT

• Diamon

Diamon

The Weird One

Topicstarter
moet je alleen niet naar de zaak gaan waar je hebt verkocht maar naar de highscreen homepage
Moet vast en zeker GEkocht zijn.
Ik zal eens contact opnemen, maar het is een 14 Inche van 1995.
Dus t'sja, is hij het waard, hangt natuurlijk wel van de verzend kosten af.
En daar komt bij, ik heb geen aankoopbon or what ever.

O'ja, kun je die hoogspaningstrafo ook door een ander willikeurige vervangen.

Iemand anders nog een idee.

Mzzl Diamon

And The Only One

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:11
tiethof... ik dacht dat niet de gloeispanning maar de spanning op de binnenkant van de beeldbuis wordt opgewekt door de hoogspanningstrafo?? voor het laten gloeien van een draadje is toch helemaal geen hoogspanning nodig (bv. een lamp)?

• smokey
ik heb ook geen bon ik kan men monitor zo opsturen naar eindhoven (ik woon in groningen) dat kost maar 25,- met UPS. (niet die afzetters van PTT) ik mail ze even dan krijg ik een RMA nummer ofzo op doos plakken met bestemming en weg istie krijg ik hem 3 weke later weer gefixed terug.

maar voor een 14 inch zou ik het niet doen. kun je beter nieuwe kopen. ik heb wel medelijden met je 14 inch. Hoe bevalt de CPU trouwens Diamon? de cel 333. ik zit niet op men computer want ik heb men nieuwe nog niet :( krijg ik dinsdag dan ben ik er weer met icq

Verwijderd

Aatos, er zitten twee wikkelingen op de hoogspanningstransformator. Eentje met heel veel wikkelingen dun draad voor de hoogspanning van de binnenkant van de beeldbuis en een paar wikkelingetjes dik draad voor de gloeispanning. Je zou ook een losse transformator kunne gebruiken voor de gloeispanning maar dan krijg je overslag van de kathode van de beeldbuis naar de binnenkant. Vandaar dat ze (de fabrikanten) altijd voor deze oplossing kiezen.

Verwijderd

Sorry, ik bedoel dus voor de oplossing van twee wikkelingen op de trafo !

• Diamon

Diamon

The Weird One

Topicstarter
Okay, was er al bang voor, dat ik het zooitje kon weg donderen.
Nee, niet in de kliko BOEMMMMMMMMMMMMMMM, zie ik een deksel om hoog knallen.
Geeft trouwens wel een mooi effect, het imploderen (of exploderen) van een beeldbuis.

O'ja uit de hoogspanningstrafo komen ook een rode en een witte draad.
Die gaan rechtstreeks naar de printplaat die boven op de beeldbuis zit.
Kan ik die veilig doormeten op het wel of niet verstrekken van voeding.
Of sta ik dan de komende 10 minuten met Parkinsson te stuiteren. >:)

Verder niemand meer een idee.

Smokey AK ~TmS~Warchild~TmS~ AK Martijn, de CPU doet het goed, maar het bord waar die op zou moeten draaien is aan gort.
Ik heb effe de PIII er uitgetrokken en die Celly er in gedrukt.

Mzzl Diamon

And The Only One

Verwijderd

Diamon, waarschijnlijk is je lijn-transistor kapot.
Dat is een plat blokje met drie aansluitingen die op de koelplaat bij je hoogspanningstrafo zit. Die kun je nameten met je multimeter in diode stand. Zet m wel eerst uit. Wacht voor je veiligheid een dagje zodat alles geheel ontladen is.
Gaat de uitslag van de meter helemaal naar nul, dat is die tor kapot. Vervangen kost meestal maar een joetje of twee, dus daar hoef je het ook niet voor te laten.

• Diamon

Diamon

The Weird One

Topicstarter
Okay Cotje.

Heb de drie aansluitingen doorgemeten.
En krijg de volgende waarden:

1+3 gaat hij van 1 naar nul
1+2 gaat hij van 1 naar 476
3+2 gaat hij van 1 naar 476

Wat kan ik hier nu uit concluderen.
Is de "lijn-transistor" nu aan gort of niet.

Mzzl Diamon

And The Only One

Verwijderd

Je transistor is waarschijnlijk niet kapot.
Die sluiting is waarschijnlijk de primaire spoel van de hv trafo.
Check of alle spanningen uit de voeding komen.
Ik denk dat er dan een voedingsspanning niet uit komt. Wees wel voorzichtig, want je komt nu wel heel dichtbij het primaire gedeelte van de monitor. (Het gedeelte waar de 230 Volt wordt omgezet.)
Als niet alle spanningen eruit komen, dan moet je kijken naar weerstandzekeringen.
Meestal zitten die tussen de trafo en de gelijkricht diode.

Wat voor type monitor is het eigenlijk, misschien heb ik er wel al een gerepareerd en kan ik je duidelijker zeggen wat je moet meten/vervangen.
co

• Diamon

Diamon

The Weird One

Topicstarter
Tis nog een 14 Inch-je.
Merk Highscreen MS 1554p.
Wees wel voorzichtig, want je komt nu wel heel dichtbij het primaire gedeelte van de monitor. (Het gedeelte waar de 230 Volt wordt omgezet.
Mmmmmmmmmmmmmmmmmm weet hoe het voelt als je
220 op je vinger krijgt, en dat is geen lekker gevoel :( :(

Kun je effe wat duidelijker zijn, wat nog 220 is, en wat niet

Mzzl Diamon

And The Only One

Verwijderd

Dat probleem heb ik ook gehad, ik heb een stek verouderde pI 200 mhz, 150watt voeding, en de monitor heeft geen aparte aansluiting (draait via de kast)

na dat ik een nieuwe 3d kaart erin had geplugt deedie nix meer, me monitor dan, nu zit er een nieuwe(re) voeding in van 250 watt (oid) en hij doet het wel

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Diamon, zet alsjeblieft niet steeds " Mzzl Diamon" onder je post....Is echt heel irritant en mag niet volgens de faq. Thanks

Mzzl We Are Borg :+

Verwijderd

Op zondag 11 juni 2000 23:15 schreef aatos het volgende:
tiethof... ik dacht dat niet de gloeispanning maar de spanning op de binnenkant van de beeldbuis wordt opgewekt door de hoogspanningstrafo?? voor het laten gloeien van een draadje is toch helemaal geen hoogspanning nodig (bv. een lamp)?
wel voor een gloeidraad in een eclectroden kanon

Verwijderd

Op maandag 11 maart 2002 20:45 schreef We Are Borg het volgende:
Diamon, zet alsjeblieft niet steeds " Mzzl Diamon" onder je post....Is echt heel irritant en mag niet volgens de faq. Thanks

Mzzl We Are Borg :+
He, sjit, wilde net ff lekker aan het zeuren slaan. >:)

• Diamon

Diamon

The Weird One

Topicstarter
Jongens, kijk effe naar de Postingdatum van mijn Topic.

Die monitor zit allang verwerkt in de bloemenvaas van je ma.
Dat van "Mzzl Diamon" doe ik allang niet meer, zoek maar es op Topic starter.
Owwwwwwww, F*CK, dat hebben ze nog steeds uitstaan

En om het voor altijd af te leren:

Mzzl Diamon Mzzl Diamon Mzzl Diamon Mzzl Diamon >:)

And The Only One

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op maandag 11 maart 2002 21:08 schreef Diamon het volgende:
Jongens, kijk effe naar de Postingdatum van mijn Topic.

Die monitor zit allang verwerkt in de bloemenvaas van je ma.
Dat van "Mzzl Diamon" doe ik allang niet meer, zoek maar es op Topic starter.
Owwwwwwww, F*CK, dat hebben ze nog steeds uitstaan

En om het voor altijd af te leren:

Mzzl Diamon Mzzl Diamon Mzzl Diamon Mzzl Diamon >:)
Maar als ik in de search op inhoud ga zoeken krijg ik toch heel wat hits, dus je hebt het best vrij lang gebruikt:
Je zoekactie naar 'mzzl diamon' leverde 443 resultaten op. Resultaten 351 - 400.
Dat bedoel ik maar.

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-08 10:53
Oud.

DIT IS MIJN WEBSITE

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.