Ik heb in 2011 een 21" iMac mid-2010 gekocht voor 1.200 euro. Deze iMac heeft een 1TB HDD en ik heb later nog het geheugen uitgebreid naar 16 Gb. Op zich werkt de iMac nog best wel goed eigenlijk maar de HDD is echt traag aan het worden. Dus het is tijd voor vervanging.
Ik heb eens gekeken wat ik er eigenlijk mee doe en dat zijn een paar dingen:
Storage: ik gebruik nu de helft van de 1Tb en ik schat in dat 350 Gb evt ergens anders opgeslagen kan worden (NAS, externe disk).
Heb wel het lieft een All-in-one, het ding staat in de huiskamer. Heb een lichte voorkeur voor Apple omdat ik tevreden ben met mijn huidige iMac, het ziet er goed uit en ik MacOS lekker vind werken.
Dus dit zijn mijn opties:
Retina 4K is 200 euro duurder. Is dat het waard?
Fusion Drive: ik vind het in theorie een leuk concept. Maar in hoeverre werkt het lekker? Krijg je dan na een paar jaar weer issues met de snelheid? Ik hoop wel weer een jaar of 7 hiermee vooruit te kunnen
Ik heb eens gekeken wat ik er eigenlijk mee doe en dat zijn een paar dingen:
- Software development voor mezelf (meestal met Ubuntu in Vagrant / Virtualbox)
- Primaire storage voor foto's, documenten, muziek en andere files die ik niet wil weggooien (Time Machine en remote backups)
- Mijn vrouw maakt een paar keer per jaar fotoalbums met Albelli en dat soort software. En ze brandt af en toe CD's
- Dochtertje van 8 gebruikt een locked down account voor wat schooldingen
- En gebruikelijke dagelijkse dingen die ook op een tablet of telefoon kunnen (mailen, dingen lezen)
Storage: ik gebruik nu de helft van de 1Tb en ik schat in dat 350 Gb evt ergens anders opgeslagen kan worden (NAS, externe disk).
Heb wel het lieft een All-in-one, het ding staat in de huiskamer. Heb een lichte voorkeur voor Apple omdat ik tevreden ben met mijn huidige iMac, het ziet er goed uit en ik MacOS lekker vind werken.
Dus dit zijn mijn opties:
iMac 21 (Standaard CPU, 8Gb) | Geen Retina | Retina |
SSD (256 GB) | 1.537,91 | 1.737,91 |
Fusion (1 TB) | 1.417,91 | 1.617,91 |
Retina 4K is 200 euro duurder. Is dat het waard?
Fusion Drive: ik vind het in theorie een leuk concept. Maar in hoeverre werkt het lekker? Krijg je dan na een paar jaar weer issues met de snelheid? Ik hoop wel weer een jaar of 7 hiermee vooruit te kunnen