Vervangen iMac mid 2010: Wat te kiezen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ik heb in 2011 een 21" iMac mid-2010 gekocht voor 1.200 euro. Deze iMac heeft een 1TB HDD en ik heb later nog het geheugen uitgebreid naar 16 Gb. Op zich werkt de iMac nog best wel goed eigenlijk maar de HDD is echt traag aan het worden. Dus het is tijd voor vervanging.

Ik heb eens gekeken wat ik er eigenlijk mee doe en dat zijn een paar dingen:
  • Software development voor mezelf (meestal met Ubuntu in Vagrant / Virtualbox)
  • Primaire storage voor foto's, documenten, muziek en andere files die ik niet wil weggooien (Time Machine en remote backups)
  • Mijn vrouw maakt een paar keer per jaar fotoalbums met Albelli en dat soort software. En ze brandt af en toe CD's :)
  • Dochtertje van 8 gebruikt een locked down account voor wat schooldingen
  • En gebruikelijke dagelijkse dingen die ook op een tablet of telefoon kunnen (mailen, dingen lezen)
Gamen doe ik eigenlijk nooit.

Storage: ik gebruik nu de helft van de 1Tb en ik schat in dat 350 Gb evt ergens anders opgeslagen kan worden (NAS, externe disk).

Heb wel het lieft een All-in-one, het ding staat in de huiskamer. Heb een lichte voorkeur voor Apple omdat ik tevreden ben met mijn huidige iMac, het ziet er goed uit en ik MacOS lekker vind werken.

Dus dit zijn mijn opties:
iMac 21 (Standaard CPU, 8Gb)Geen RetinaRetina
SSD (256 GB)1.537,911.737,91
Fusion (1 TB)1.417,911.617,91

Retina 4K is 200 euro duurder. Is dat het waard?

Fusion Drive: ik vind het in theorie een leuk concept. Maar in hoeverre werkt het lekker? Krijg je dan na een paar jaar weer issues met de snelheid? Ik hoop wel weer een jaar of 7 hiermee vooruit te kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjuh88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-06 15:00
Mocht je kiezen voor een iMac, dan geef ik het advies (voor de toekomst) om een iMac te kiezen met standaard een SSD, 16GB en 4K scherm.

Fusion Drive raad ik af, dit zal de vertragende factor zijn in de iMac. Tevens wordt een Fusion drive niet goed ondersteund door het nieuwe bestandssysteem van Apple. SSD is een stuk sneller en wordt beter ondersteund. Hou er rekening mee dat je deze ook niet even kan uitbreiden, dus kies hiervoor gelijk de juiste grote.

8Gb zal je in de toekomst te kort hebben(even bij prikken is niet meer mogelijk). Nu gebruik je ook al 16GB, waarom terug naar 8GB?

4K is een stuk scherper en is een stuk fijner voor je ogen.

Advies is dus om wat extra uit te geven zodat je langer mee kan. Vergeet ook niet te zorgen voor een goede backup oplossing.

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:33
Als ie t voor de rest nog prima doet, heb je overwogen een SSD te (laten) plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
woutertjuh88 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 21:51:
8Gb zal je in de toekomst te kort hebben(even bij prikken is niet meer mogelijk). Nu gebruik je ook al 16GB, waarom terug naar 8GB?
Hmm ja niet aan gedacht. De 16Gb had ik nodig toen ik nog veel thuiswerkte en veel dingen open had staan. Maar ik zie dat ik nu ook al bijna 8Gb 'programmageheugen' in gebruik heb (is dat een goede indicator?).
gastje01 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 22:27:
Als ie t voor de rest nog prima doet, heb je overwogen een SSD te (laten) plaatsen?
Ja maar ik wil niet investeren in een machine die niet meer door Mojave wordt ondersteund. Hoewel een externe schijf misschien wel zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:50
De iMac zonder Retina-scherm moet je niet nemen. De prijs daarvan is veel te hoog voor wat je eigenlijk krijgt. Het is eigenlijk schandalig dat Apple dat model nog aanbiedt.

Ik zou minimaal voor een iMac 21.5” 4K met flashopslag en 16GB RAM gaan. Als je voor die upgrades kiest, dan heb je zeker weten een systeem dat nog jaren gebruikt kan worden en updates zal krijgen.

Als er geen haast bij is, dan kun je beter nog even wachten met de aanschaf. De kans is aanwezif dat Apple op korte termijn met een nieuwe iMac komt. Mogelijk kondigt Apple die later deze maand al aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Klinkt alsof ik beter een paar weken kan wachten. Geen haast inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:33
rutgerw schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 07:30:
Ja maar ik wil niet investeren in een machine die niet meer door Mojave wordt ondersteund. Hoewel een externe schijf misschien wel zou kunnen.
Dat snap ik, maar de investering, zeker als je een deel van je data naar een nas kan verplaatsen, maar een paar tientjes als je m zelf in bouwt. Het maakt je iMac namelijk stukken sneller en responsiever en best prima bruikbaar in dagelijkse situaties. Wellicht is er een tweaker in de buurt die je wil helpen met de inbouw als je het niet zelf wilt doen of kunt.

Niet dat ik je een nieuwe iMac wil onthouden, maar wellicht kun je het nog even uitstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Ik heb besloten nog maar even te wachten. Het heeft geen haast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
rutgerw schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 07:30:
Door een externe schijf te gebruiken wordt Mojave nog steeds niet ondersteund.

Verder zijn het prima iMacs die écht een tweede leven krijgen met een fatsoenlijke SSD. En een SSD van 1TB kost je maar €180. Valt best mee moet ik zeggen.

Daarnaast zijn deze iMacs heel goed zelf te upgraden door middel van de iFixit handleidingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Ik zou eens kijken naar eentje uit 2015 en dan gewoon een SSD laten inbouwen. Met jouw gebruik lijkt me een 2018 iMac echt niet te verantwoorden. Het 4k scherm is leuk, maar kost weer extra en de toegevoegde waarde met jouw gebruik is echt 0. Een iMac 2015 met SSD kan je oppikken voor zo'n 750-800 euro en leunt qua specs ontzettend dicht aan bij een nieuwe iMac die qua prijs (inc SSD) toch weer zo'n 800 euro duurder is.

Sowieso is de iMac 2018 een ontgoocheling, hoe kun je voor die prijs geen standaard SSD inbouwen, of een fusion drive met 7200 RPM tenminste en 64 gb cache... Ze zijn de weg kwijt.

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Even wachten is geen gek idee. Ook omdat de oudere modellen iets goedkoper worden na introductie van een nieuwe generatie. Die oude Mac gewoon een SSD geven en op je dochter dr kamer zetten. Met wat gepatch kan die nog een paar jaar mee.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
gastje01 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:39:
[...]

Dat snap ik, maar de investering, zeker als je een deel van je data naar een nas kan verplaatsen, maar een paar tientjes als je m zelf in bouwt. Het maakt je iMac namelijk stukken sneller en responsiever en best prima bruikbaar in dagelijkse situaties. Wellicht is er een tweaker in de buurt die je wil helpen met de inbouw als je het niet zelf wilt doen of kunt.

Niet dat ik je een nieuwe iMac wil onthouden, maar wellicht kun je het nog even uitstellen.
Ik ben zeker niet de persoon die afraadt om een SSD in te bouwen, maar gezien de leeftijd van de MAC, is het verstandiger een nieuwe te kopen. Niet omdat een 2010 iMac niet meer meekomt, maar omdat deze binnen afzienbare tijd geen security patches meer krijgt. Dan is 80 euro voor een SSD opeens erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe-star
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Voor 1700 euro heb je een hele deftige All-in-one (met goede resolutie scherm). Dan staat er wel Windows op, maar dat is zeker niet slechter dan MacOs.

Zoiets bijvoorbeeld: pricewatch: HP Pavilion All-in-One 27-r196nd

Een systeem uit 2012 willen upgraden met een SSD, modellen uit 2015 kopen. Allemaal een beetje mosterd na de maaltijd.
Pagina: 1